Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen  (gelezen 14470 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #15 Gepost op: 19 March 2013, 19:59:47 »
Jij hebt toch een andere gekozen Frank? Met roosters boven de ramen? Let wel even op of er inderdaad ook randen om de ramen moeten.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #16 Gepost op: 19 March 2013, 20:12:20 »
Nee, ik ga voor in eerste instantie voor HSM 1403-1404.
gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #17 Gepost op: 20 March 2013, 07:35:48 »
Als ik de foto zo zie kan ik de dakpartij van de balconss wel opnieuw gaan tekenen.
Wen daar maar aan. Ik heb sommige onderdelen ook verschillende malen opnieuw getekend, omdat je er achter komt dat het tóch anders was.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2013, 17:58:32 »
Ik heb de bak van "afdakjes" boven de balcondeuren en het bordesje boven de kopdeuren voorzien. Omdat van dezxe rijtuigen geen duidelijke tekeningen aanwezig zijn over de plaatsing van de dakventilatoren heb ik met het dak een trucje uitgehaald. Aan de binnenzijde van het dak bevindt zich een mal met gaten zoals deze op dit moment mij duidelijk zijn om de ventilatoren aan te brengen. Mocht het gatenpatroon zich wijzigen dan kan ik het patroon alsnog wijzigen. Nadat ik de gaten tot in het dak doorgeboord heb kan ik met de slijptol de mal verwijderen. De mal heeft nog een andere functie; deze houdt het dak in de printer perfect vlak op de printerplaat.
Ik moet het gatenpatroon voor nog beter zichtbaar maken om hier te tonen, dus dat wordt later in het weekend.
Gr.
Frank
 
fly with the eagle or scratch with the chickens

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #19 Gepost op: 23 March 2013, 19:06:04 »
hoezo geen tekeningen, hier staan dakluchters en verlichting op....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #20 Gepost op: 23 March 2013, 19:13:13 »
Bedankt Edwin.
Boven het gangpad had ik twee verlichtingsventilatoren te weinig (volgens de Beijnes tekening uit het HUA) en boven de coupé's naast de verlichtingsventilatoren ontbreken op jouw tekening de torpedo's.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #21 Gepost op: 24 March 2013, 18:09:44 »
Hierbij zoals beloofd een plaatje van de gatenmal in het dak en van de bak met de waterbakken.
Het model wordt een soort hybridemodel want ik ga het wiel niet opnieuw uitvinden of tekenen. De details zoals ventilatoren en buffers komen van Weinert en de draaistellen, spanwerk en treden van Roso of Fleischmann.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #22 Gepost op: 24 March 2013, 18:12:38 »
G:\Image21.jpg
G:\Image22.jpg
Sorry, ging iets fout,
Gr,
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #23 Gepost op: 24 March 2013, 18:17:14 »


Grote zucht.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2013, 18:54:01 »
Ik volg dit met grote interesse, maar wat ik niet snap is dat met de huidige techniek van printen, men er nog steeds voor kiest om een model geheel in een stuk te laten printen. Je krijgt dan uiteraard die printlijnen te zien in de verticale wanden.  Waarom niet vier losse wanden, een bodem met interieur (als drager) en los dak printen. De wanden print je dan vlak, waardoor je niet de bekende ribbels in de wand krijgt. Want die zie ik elke keer weer bij dergelijke projecten (de tramloc van Sven, de Hofpleinlijn 3 wagenstel van JW, en ongetwijfeld andere modernere projecten die ik niet volg).

Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #25 Gepost op: 24 March 2013, 19:04:43 »
Mijn rijtuigen worden ook in delen geprint. Bak, dak, waterbakken en onderstel apart.
het probleem is dat de achterkant mooi vlak is omdat het op de printerplaat ligt. Om relief te krijgen worden de delen vanaf de printerplaat opgebouwd en krijg je vanwege de resulutie een ruw oppervlak. De printer die ik ga gebruiken heeft een resulutie van 0,125mm, die ik bij het tekenen afrond naar 0,15 omdat je het verschil toch niet ziet.
Ik teken niet onder de grens van 0,15 mm want dan gaan je details de mist in. Dus afrondingen etc. niet onder de 0,15 mm.
1 op 1 tekenen en dan terugschalen naar 1:87 is eigenlijk geen optie omdat dan veel getekende details verloren gaan.
Het is daarom een compromis maar een geprint vlak helemaal glad krijgen lijkt mij met de huidige stand van de techniek onhaalbaar.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #26 Gepost op: 24 March 2013, 19:28:35 »
Ok, ik had dat in je verhaal nog niet gezien. En aangezien je een afbeelding laat zien waarin het gehele rijtuig getekend is. Ging ik er van uit dat het als 1 geheel geprint zou worden.

Uiteraard is de onderzijde van de eerste laag echt glad. Maar ook de lagen erna zullen best glad zijn. Het ging mij erom dat wanneer je zou printen zoals de tekening nu afgebeeld is, krijg je printlaagopbouwlijnen te zien over je verticale wanden. Maar goed, dat doe jij dus niet. Ben benieuwd hoe het eruit zal komen.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2013, 19:47:57 »
De (betaalbare) techniek is blijkbaar inderdaad nog niet zo ver dat er superstrak geprint kan worden, maar jullie kijken echt met een vergrootglas naar de prints. Als je werkelijke grootte twee keer vergroot op een foto, dan zie je wel lijnen. Maar op een merk productiemodel zie je dan ook de moldinglines (ken het NLse woord daar niet van) van de mal. Op mijn model heb je meer het idee dat het meer gruis is van het productieproces dan lijnen. Lichtjes schuren en het is perfect. Naar mijn idee wordt het resultaat van deze geweldige techniek onderschat. Zet mijn model naast een productiemodel en je ziet alleen verschil door de strakheid van het verven van de details. Maar goed, ik heb geen stempelmachine.  ;) De gespoten kast is gewoon mooi. En ik ben echt een luie schuurder, dus het is echt minimaal wat je moet doen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2013, 19:58:14 »
Sven,
You are right.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2013, 19:59:46 »
Het ziet er nu al prachtig uit!!! (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden