Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Fleischmann 6052, de grote reparatie  (gelezen 13110 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Gepost op: 17 maart 2013, 23:11:43 »
Helaas kan ik het topic van me niet meer vinden, maar ben ooit een topic gestart over de aandrijving van een grote Fleischmann 6052 draaischijf:


Bron: http://www.catawiki.nl/catalogus/modeltreinen-modelspoor/merken/fleischmann/1244935-rails-draaischijf

Hier zie je de aandrijving die onder de brug verstopt zit:



Heb het ding (= de draaischijf, of wat er nog van over was) ooit gratis gekregen en hij lag echt totaal uit elkaar, inclusief de aandrijving. Ook ontbraken er diverse onderdelen en bleek het motortje de geest gegeven te hebben. Tsja, die onderdelen, hoe moet je daar nou aan komen, want die zijn natuurlijk niet zo dik gezaaid. Nou ja, stoute schoenen aangetrokken en via een wervingsactie hier op de BNLS site heb ik 2 essentiële dingen mogen ontvangen voor de aandrijving, namelijk een spoel en een hefboom van metaal die allebei ontbraken.



Eigenlijk een klein wonder, want wie heeft die dingen nou liggen tenslotte? Na installatie werkte dat meteen en dat gaf mij een boost om het nu ook maar door te zetten, anders was het ding waarschijnlijk toch bij het grof vuil beland ben ik bang. Maar goed, een gegeven paard... Overigens lag ook de hele aandrijving uit elkaar, wat betekende dat ook alle spoeltjes en condensatortjes los lagen, alle koperen strips los lagen en ik geen idee had waar wat hoorde. Dat erd dus zoeken, passen en meten. En al doende leer je het systeem begrijpen en zie je dat het eigenlijk een verbazingwekkend vernuftig systeem is, wat eigenlijk storingsvrij moet kunnen werken, mits je er wat extra aandacht aan geeft. Zo gezegd, zo gedaan dus. Opgezocht waar alles hoorde en daarna alles zo degelijk mogelijk weer aangebracht. Nu alleen het motortje nog en de aandrijving was weer compleet. Zo ziet de binnenkant er uit:



Het motortje om de schijf te laten draaien gaf echter geen teken van leven. Dus, ding er uit gehaald en aangesloten op een trafo, niks. Trafo voluit gezet en het motortje een zwieper gegeven en voilà, het ding draaide, weliswaar onregelmatig, maar het draaide. Zelf opstarten was er echter niet bij.

Via marktplaats op zoek gegaan naar een motortje en ook hier op BNLS gezocht. Gert Arkema heeft ontzettend aardig 2 motortjes hier door de bus gekieperd, echter, het paste allemaal net niet. Marktplaats leverde wel wat resultaten op, maar alles moest ping ping kassa kosten. Omdat het echt een ontzettend oud ding is en ik het barrel gratis gekregen had, is de sport het ding ook zo goedkoop mogelijk op te knappen. Er werden zelfs motortjes van 80 euro aangeraden, maar dat ging het toch echt niet worden. Dus, nog maar eens grondig naar het motortje gekeken.

Ieder ander had het ding al in de kliko gegooid, maar uit pure stijfkoppigheid het ding toch maar nagekeken. Er moest ergens een draadbreukje zijn in 1 van de drie spoelen, maar ja, waar? Dus motortje weer aangesloten en gezocht bij welke spoel het motortje stopt met draaien. Nadat ik dat had uitgevonden het ding onder een vergrootglas gelegd en toen maar verder gezocht. Niks te zien natuurlijk. Om even een voorbeeld te geven, de draadjes van de windingen zijn ongeveer zo dik als een haar, probeer daar maar eens een draadbreuk in te ontdekken! Maar goed, nogmaals, ons benne zuunig en het ding was toch al kapot, dus aan de slag gegaan. Heb het draadje aan het einde losgesoldeerd en ben daarna de spoel gaan afwikkelen. Ik dacht dat het ergens aan de oppervlakte moest zitten, dus dat het niet al te veel werk zou zijn. Niet waar dus. Draadje was zo ongelofelijk dun, dat afbreken door alleen er al naar te kijken niet helemaal onrealistisch zou zijn. Toch doorgezet en ja hoor, na ongeveer het halve ding afgewikkeld te hebben kwam ik bij het uiteindelijke breukje. Tsja, en dan. Nog maar wat verder afgewikkeld en de draadjes weer aan elkaar gesoldeerd (wel eens 2 haren aan elkaar gesoldeerd?). Dat had nog wel wat voeten in aarde, maar gelukt, eureka! Nou, winden maar weer. Zo gezegd, zo gedaan, bijna klaar en wat blijkt? Draadje net te kort gloeiende gloeiende! How now brown cow?

Bij deze de oplossing. In de rommeldoos een ander oud ding gezocht met daarin ook hetzelfde spoelendraad. Weer een soldering gemaakt en nu eindelijk het draadje kunnen bevestigen aan het bevestigingspunt. Motortje in elkaar gezet, aangesloten en wat blijkt? Het ding draait geweldig! (y)

Half uur de ene kant op laten draaien en een half uur de andere kant op, perfect! Nou ja, dan rest er nog maar 1 ding, het laatste cruciale onderdeel inbouwen in de aandrijving en de aandrijving aansluiten op de brug. Testopstelling gemaakt en de brug los in de schijf gelegd. De bediening voor de draaischijf aangesloten en toen een proefrondje gedraaid. Smooth like a baby ass! De motor is erg sterk door de overbrenging en zelfs als ik hem probeerde tegen te houden moest ik aardig wat kracht zetten. Het motortje werkt en is dus erg krachtig. De aandrijving werkt ook perfect en start en stopt keurig.

Wat een geruststelling en wat een leuk project! Het leuke is dat alle details van de schijf, zoals de seinen en de hekwerken, het huisje en de bedieningen helemaal goed en compleet zijn, het enige wat nu nog mist zijn een aantal insteekdelen voor aan de zijkant van de schijf. De sport is nu om het ding helemaal af te krijgen en om er zo min mogelijk aan te besteden. 90 procent is nu gebeurd en ondanks dat hij er nog steeds gebruikt uit ziet, heb ik er echt een gevoel van triomf over, het ding zal weer compleet worden en weer gebruikt gaan worden! Echt leuk dit...

Binnenkort een paar extra foto'tjes... ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2013, 23:33:47 door Tomasso »
Spoor 0 adept

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2013, 13:03:17 »
Interessant verhaal,en leuk dat t ding weer beweegt.
Voor je zoektocht naar die dingen die je rand van je schijf vormen zou je is moeten kijken op MP daar heb ik recent ergens een paar van die dingen gezien voor volgens mij een redelijk bedrag.
Volgens mij zijn ze bij div winkels ook nog los te koop,hen ze her en der gezien(vergeten waar  :-[ )
Ben benieuwd of t laatste stukje ook gaat lukken,suc6 in elk geval  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2013, 14:32:12 »
Hoeveel?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2013, 23:04:36 »
Heb er 12 gescoord op marktplaats en heb er nu nog 3 nodig. Eigenlijk tegen mijn principes in toch geld uitgegeven aan het ding, maar ja, nou moet hij af ook :D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2013, 14:24:38 »
Zat er wel een handleiding bij t ding ?
*als dat niet zo is en je wilt r 1 hebben,dan heb ik r hier op de pc nog wel een digitale versie van slingeren,laat t maar weten,heb de schijf hier n.l. ook  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2013, 14:38:15 »
Hoi Tijgernootje.

Een handleiding voor deze schijf, die ook in mijn bezit is,  zou ik ook erg op prijs stellen. Kun je ook een mail mijn kant op sturen ?

alvast dank.

vr. gr.
Wiebe

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2013, 15:18:56 »
Voor de goede orde, wie wat en waar naar toe??
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2013, 15:51:46 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2013, 15:42:09 »
Top SK!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2013, 15:59:05 »
Leuk dat je het apparatski weer aan de praat hebt gekregen. Ik heb ooit eens hetzelfde gedaan met een Amerikaanse Bachmann locomotief. Is uiteindelijk gelukt. Maar wat een lijdensweg :-[. Ok het is natuurlijk wel bijna Pasen ;D.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2013, 19:48:11 »
Zo, extra stukjes binnen. Ga nog even de aandrijving onder de brug verwijderen om de brug daarna in een sopje zo goed mogelijk te reinigen. Het ding is vanuit de fabriek al geweatherd, maar de vorige eigenaar(s) hebben daar nog even een schepje boven op gedaan. Nergens voor nodig lijkt me, dus maar eens kijken of ik het ding nog wat kan opkalefateren. Extra stukjes er op en de schijf is klaar! Ain't that cool or what!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2013, 22:49:52 »
@ Sobat

Lees het net pas, nog bedankt voor je aanbod! Helaas net te laat, heb net marktplaats overgenomen wat extra stukjes betreft ;D Toch bedankt!

Tom.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2013, 09:57:19 »
Hoi Tijgernootje.

Kun je ook een mail mijn kant op sturen ?

alvast dank.

vr. gr.
Wiebe

Hoi Wiebe,stuur je mail adres maar per PB dan regel ik wel dat een digitaal exemplaar in je mailbox plettert  ;D

Terug on topic,fraai tomasso dat je t apparaat nu compleet hebt,weer iets om van de lijst te schrappen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2013, 10:08:29 »
Compleet én functioneel. Goed gedaan, Tom. (y)

Groet,
Bas

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2013, 23:26:17 »
En dan nog wat foto's van het complete ding:







Ben er trots op! Wat me wel opviel was dat de brug soepel en heel licht draaide toen ik hem er los op had, maar nadat ik de brug had gezekerd met het borgringetje kwam er best wel veel druk op te staan en moet het motortje een stuk harder werken. Nu ken ik de schijf en is dat normaal bij deze schijf, maar het viel me wel op dat er veel kracht in gaat zitten om het ding te laten bewegen. Ook wist ik niet helemaal hoe het met het veertje zat, een stalen stripje met een gaatje er in, net zo groot als de pin waar de brug overheen zakt. Het lijkt me dat je eerst de brug over die pin laat zakken, daarna dat stalen veerstripje er overheen legt en daarna de boel borgt. Toch zit het een beetje eh, raar zeg maar... Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?

Gr.

Tom.

P.S.

Overigens, mocht iemand nog de lege doos over hebben, dan neem ik hem graag over, het ding is nu te groot voor de bananendoos waar hij in zat. Daarnaast ga ik de schijf waarschijnlijk nooit gebruiken, dus dan heb ik liever dat deze nu hij gerepareerd is, goed opgeslagen ligt dan weer zo halfslachtig in zo'n kansloze bananendoos...
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2013, 23:27:58 door Tomasso »
Spoor 0 adept

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2013, 10:37:31 »
Mooie fotos van een fraaie en herkenbare draaischijf  ;D
Ik kan je helaas over je vraag geen uitsluitsel geven,ben veels te bang dat ik m'n aangepaste draaischijf sloop(heb m aangepast gekocht met een lichtsluis? erop/erin gemonteerd)
Maar nogmaals je schijf ziet er goed uit,is er op MP geen originele doos voor te vinden ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0