Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
aad52
Vandaag
om 15:33:13
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 15:23:03
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
Vandaag
om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Fleischmann 6052, de grote reparatie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann 6052, de grote reparatie (gelezen 13111 keer)
Tomasso
Offline
Berichten: 5912
Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Gepost op:
17 maart 2013, 23:11:43 »
Helaas kan ik het topic van me niet meer vinden, maar ben ooit een topic gestart over de aandrijving van een grote Fleischmann 6052 draaischijf:
Bron:
http://www.catawiki.nl/catalogus/modeltreinen-modelspoor/merken/fleischmann/1244935-rails-draaischijf
Hier zie je de aandrijving die onder de brug verstopt zit:
Heb het ding (= de draaischijf, of wat er nog van over was) ooit gratis gekregen en hij lag echt totaal uit elkaar, inclusief de aandrijving. Ook ontbraken er diverse onderdelen en bleek het motortje de geest gegeven te hebben. Tsja, die onderdelen, hoe moet je daar nou aan komen, want die zijn natuurlijk niet zo dik gezaaid. Nou ja, stoute schoenen aangetrokken en via een wervingsactie hier op de BNLS site heb ik 2 essentiële dingen mogen ontvangen voor de aandrijving, namelijk een spoel en een hefboom van metaal die allebei ontbraken.
Eigenlijk een klein wonder, want wie heeft die dingen nou liggen tenslotte? Na installatie werkte dat meteen en dat gaf mij een boost om het nu ook maar door te zetten, anders was het ding waarschijnlijk toch bij het grof vuil beland ben ik bang. Maar goed, een gegeven paard... Overigens lag ook de hele aandrijving uit elkaar, wat betekende dat ook alle spoeltjes en condensatortjes los lagen, alle koperen strips los lagen en ik geen idee had waar wat hoorde. Dat erd dus zoeken, passen en meten. En al doende leer je het systeem begrijpen en zie je dat het eigenlijk een verbazingwekkend vernuftig systeem is, wat eigenlijk storingsvrij moet kunnen werken, mits je er wat extra aandacht aan geeft. Zo gezegd, zo gedaan dus. Opgezocht waar alles hoorde en daarna alles zo degelijk mogelijk weer aangebracht. Nu alleen het motortje nog en de aandrijving was weer compleet. Zo ziet de binnenkant er uit:
Het motortje om de schijf te laten draaien gaf echter geen teken van leven. Dus, ding er uit gehaald en aangesloten op een trafo, niks. Trafo voluit gezet en het motortje een zwieper gegeven en voilà, het ding draaide, weliswaar onregelmatig, maar het draaide. Zelf opstarten was er echter niet bij.
Via marktplaats op zoek gegaan naar een motortje en ook hier op BNLS gezocht. Gert Arkema heeft ontzettend aardig 2 motortjes hier door de bus gekieperd, echter, het paste allemaal net niet. Marktplaats leverde wel wat resultaten op, maar alles moest ping ping kassa kosten. Omdat het echt een ontzettend oud ding is en ik het barrel gratis gekregen had, is de sport het ding ook zo goedkoop mogelijk op te knappen. Er werden zelfs motortjes van 80 euro aangeraden, maar dat ging het toch echt niet worden. Dus, nog maar eens grondig naar het motortje gekeken.
Ieder ander had het ding al in de kliko gegooid, maar uit pure stijfkoppigheid het ding toch maar nagekeken. Er moest ergens een draadbreukje zijn in 1 van de drie spoelen, maar ja, waar? Dus motortje weer aangesloten en gezocht bij welke spoel het motortje stopt met draaien. Nadat ik dat had uitgevonden het ding onder een vergrootglas gelegd en toen maar verder gezocht. Niks te zien natuurlijk. Om even een voorbeeld te geven, de draadjes van de windingen zijn ongeveer zo dik als een haar, probeer daar maar eens een draadbreuk in te ontdekken! Maar goed, nogmaals, ons benne zuunig en het ding was toch al kapot, dus aan de slag gegaan. Heb het draadje aan het einde losgesoldeerd en ben daarna de spoel gaan afwikkelen. Ik dacht dat het ergens aan de oppervlakte moest zitten, dus dat het niet al te veel werk zou zijn. Niet waar dus. Draadje was zo ongelofelijk dun, dat afbreken door alleen er al naar te kijken niet helemaal onrealistisch zou zijn. Toch doorgezet en ja hoor, na ongeveer het halve ding afgewikkeld te hebben kwam ik bij het uiteindelijke breukje. Tsja, en dan. Nog maar wat verder afgewikkeld en de draadjes weer aan elkaar gesoldeerd (wel eens 2 haren aan elkaar gesoldeerd?). Dat had nog wel wat voeten in aarde, maar gelukt, eureka! Nou, winden maar weer. Zo gezegd, zo gedaan, bijna klaar en wat blijkt? Draadje net te kort gloeiende gloeiende! How now brown cow?
Bij deze de oplossing. In de rommeldoos een ander oud ding gezocht met daarin ook hetzelfde spoelendraad. Weer een soldering gemaakt en nu eindelijk het draadje kunnen bevestigen aan het bevestigingspunt. Motortje in elkaar gezet, aangesloten en wat blijkt? Het ding draait geweldig!
Half uur de ene kant op laten draaien en een half uur de andere kant op, perfect! Nou ja, dan rest er nog maar 1 ding, het laatste cruciale onderdeel inbouwen in de aandrijving en de aandrijving aansluiten op de brug. Testopstelling gemaakt en de brug los in de schijf gelegd. De bediening voor de draaischijf aangesloten en toen een proefrondje gedraaid. Smooth like a baby ass! De motor is erg sterk door de overbrenging en zelfs als ik hem probeerde tegen te houden moest ik aardig wat kracht zetten. Het motortje werkt en is dus erg krachtig. De aandrijving werkt ook perfect en start en stopt keurig.
Wat een geruststelling en wat een leuk project! Het leuke is dat alle details van de schijf, zoals de seinen en de hekwerken, het huisje en de bedieningen helemaal goed en compleet zijn, het enige wat nu nog mist zijn een aantal insteekdelen voor aan de zijkant van de schijf. De sport is nu om het ding helemaal af te krijgen en om er zo min mogelijk aan te besteden. 90 procent is nu gebeurd en ondanks dat hij er nog steeds gebruikt uit ziet, heb ik er echt een gevoel van triomf over, het ding zal weer compleet worden en weer gebruikt gaan worden! Echt leuk dit...
Binnenkort een paar extra foto'tjes...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
«
Laatst bewerkt op: 18 maart 2013, 23:33:47 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
tijgernootje
Offline
Berichten: 11765
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #1 Gepost op:
18 maart 2013, 13:03:17 »
Interessant verhaal,en leuk dat t ding weer beweegt.
Voor je zoektocht naar die dingen die je rand van je schijf vormen zou je is moeten kijken op MP daar heb ik recent ergens een paar van die dingen gezien voor volgens mij een redelijk bedrag.
Volgens mij zijn ze bij div winkels ook nog los te koop,hen ze her en der gezien(vergeten waar
)
Ben benieuwd of t laatste stukje ook gaat lukken,suc6 in elk geval
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12301
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #2 Gepost op:
18 maart 2013, 14:32:12 »
Hoeveel?
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Tomasso
Offline
Berichten: 5912
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #3 Gepost op:
18 maart 2013, 23:04:36 »
Heb er 12 gescoord op marktplaats en heb er nu nog 3 nodig. Eigenlijk tegen mijn principes in toch geld uitgegeven aan het ding, maar ja, nou moet hij af ook
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
tijgernootje
Offline
Berichten: 11765
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #4 Gepost op:
21 maart 2013, 14:24:38 »
Zat er wel een handleiding bij t ding ?
*als dat niet zo is en je wilt r 1 hebben,dan heb ik r hier op de pc nog wel een digitale versie van slingeren,laat t maar weten,heb de schijf hier n.l. ook
)
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
lokloods
Online
Berichten: 1170
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #5 Gepost op:
21 maart 2013, 14:38:15 »
Hoi Tijgernootje.
Een handleiding voor deze schijf, die ook in mijn bezit is, zou ik ook erg op prijs stellen. Kun je ook een mail mijn kant op sturen ?
alvast dank.
vr. gr.
Wiebe
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12301
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #6 Gepost op:
21 maart 2013, 15:18:56 »
Voor de goede orde, wie wat en waar naar toe??
«
Laatst bewerkt op: 21 maart 2013, 15:51:46 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4102
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #7 Gepost op:
21 maart 2013, 15:42:09 »
Top SK!
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
zuylen
Offline
Berichten: 4454
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #8 Gepost op:
21 maart 2013, 15:59:05 »
Leuk dat je het apparatski weer aan de praat hebt gekregen. Ik heb ooit eens hetzelfde gedaan met een Amerikaanse Bachmann locomotief. Is uiteindelijk gelukt. Maar wat een lijdensweg
. Ok het is natuurlijk wel bijna Pasen
.
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 5912
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #9 Gepost op:
21 maart 2013, 19:48:11 »
Zo, extra stukjes binnen. Ga nog even de aandrijving onder de brug verwijderen om de brug daarna in een sopje zo goed mogelijk te reinigen. Het ding is vanuit de fabriek al geweatherd, maar de vorige eigenaar(s) hebben daar nog even een schepje boven op gedaan. Nergens voor nodig lijkt me, dus maar eens kijken of ik het ding nog wat kan opkalefateren. Extra stukjes er op en de schijf is klaar! Ain't that cool or what!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 5912
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #10 Gepost op:
21 maart 2013, 22:49:52 »
@ Sobat
Lees het net pas, nog bedankt voor je aanbod! Helaas net te laat, heb net marktplaats overgenomen wat extra stukjes betreft
Toch bedankt!
Tom.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
tijgernootje
Offline
Berichten: 11765
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #11 Gepost op:
22 maart 2013, 09:57:19 »
Citaat van: lokloods op 21 maart 2013, 14:38:15
Hoi Tijgernootje.
Kun je ook een mail mijn kant op sturen ?
alvast dank.
vr. gr.
Wiebe
Hoi Wiebe,stuur je mail adres maar per PB dan regel ik wel dat een digitaal exemplaar in je mailbox plettert
Terug on topic,fraai tomasso dat je t apparaat nu compleet hebt,weer iets om van de lijst te schrappen
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5334
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #12 Gepost op:
22 maart 2013, 10:08:29 »
Compleet én functioneel. Goed gedaan, Tom.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Tomasso
Offline
Berichten: 5912
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #13 Gepost op:
22 maart 2013, 23:26:17 »
En dan nog wat foto's van het complete ding:
Ben er trots op! Wat me wel opviel was dat de brug soepel en heel licht draaide toen ik hem er los op had, maar nadat ik de brug had gezekerd met het borgringetje kwam er best wel veel druk op te staan en moet het motortje een stuk harder werken. Nu ken ik de schijf en is dat normaal bij deze schijf, maar het viel me wel op dat er veel kracht in gaat zitten om het ding te laten bewegen. Ook wist ik niet helemaal hoe het met het veertje zat, een stalen stripje met een gaatje er in, net zo groot als de pin waar de brug overheen zakt. Het lijkt me dat je eerst de brug over die pin laat zakken, daarna dat stalen veerstripje er overheen legt en daarna de boel borgt. Toch zit het een beetje eh, raar zeg maar... Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?
Gr.
Tom.
P.S.
Overigens, mocht iemand nog de lege doos over hebben, dan neem ik hem graag over, het ding is nu te groot voor de bananendoos waar hij in zat. Daarnaast ga ik de schijf waarschijnlijk nooit gebruiken, dus dan heb ik liever dat deze nu hij gerepareerd is, goed opgeslagen ligt dan weer zo halfslachtig in zo'n kansloze bananendoos...
«
Laatst bewerkt op: 22 maart 2013, 23:27:58 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
tijgernootje
Offline
Berichten: 11765
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Fleischmann 6052, de grote reparatie
«
Reactie #14 Gepost op:
30 maart 2013, 10:37:31 »
Mooie fotos van een fraaie en herkenbare draaischijf
Ik kan je helaas over je vraag geen uitsluitsel geven,ben veels te bang dat ik m'n aangepaste draaischijf sloop(heb m aangepast gekocht met een lichtsluis? erop/erin gemonteerd)
Maar nogmaals je schijf ziet er goed uit,is er op MP geen originele doos voor te vinden ?
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Fleischmann 6052, de grote reparatie