Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc?
door
HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
04 August 2025, 16:12:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bad Harzwald, de bouw.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
Vorige
-
Volgende
-
1
...
113
114
[
115
]
116
117
...
127
Omlaag
Auteur
Topic: Bad Harzwald, de bouw. (gelezen 380484 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1710 Gepost op:
13 August 2016, 17:04:58 »
Plafond er voor t 1st is opgehangen
Spelen met staaldraad voor de wisselbedieningen,leuk joh
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
SPOOR2222
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1711 Gepost op:
13 August 2016, 17:23:52 »
Kijk zij Rijk , dit is een leuke vinding gekoppeld aan de schakelaar.
Dit bespaar je weer veel elektronica.
Ik heb wel in dit draadje een plan gezien is dit nog steeds van toepassing ?
Veel suk6 met de voortgang en je onderaannemer.
Ps; uit de andere flessen niet iets nuttigen hooguit snuiven.
Spoor2222
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1712 Gepost op:
13 August 2016, 22:13:52 »
Hoi spoor2222
De vinding is zeker leuk te noemen,en dat t me veel elctronica besparen zal,ja gelukkig wel.
Allemaal volgens het KISS principe,ofwel Keep It Simple Stupid
Over welk plan heb je het ?
Heb er al zoveel gehad,dat ik even kwijt ben welk nummer je bedoelt
Thnx komt goed,ow en ik hou t wel bij de kleine flesjes,de grote zijn voor m'n andere vriend ,de wasmachine
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1713 Gepost op:
14 August 2016, 17:54:56 »
sporenplan opnieuw terug gelegd en stroomdraadjes er aan gesoldeerd.
alle wissels kan ik nu met behulp van een uitstekend stukje staaldraad aan de voorzijde van de modules bedienen
Een soort van Belgisch spijkerbed
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1714 Gepost op:
14 August 2016, 19:36:12 »
Hoi Floris,
Je wissels liggen schuin ten opzichte van de voorrand van je modelbaan. Maar als ik de onderkant van je modelbaan bekijk, liggen de wisselstangen (zo noem ik dat "uitstekende stukje staaldraad" maar even) allemaal haaks op de voorrand. Hoe regel je dat de wisselstang wel de juiste hoek maakt met de wissel? Heb je daar nog een foto van?
En hoe makkelijk was het om deze wisselstangen allemaal aan te leggen?
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1715 Gepost op:
14 August 2016, 22:03:11 »
Hoi Hijlco,
Klopt bijna elke wissel ligt schuin ten opzichte van de module rand.
Het klopt ook dat de staaldraad rechtuit de bakranden steekt.
Als je de "spijkerbed foto" bekijkt dan zie je op de voorgrond als 1ste zo'n omgebogen staaldraad uit de stelbalk van de wissel steken.
Die stelbalk van t wissel heeft net als elke wissel een gat in die balk zitten,dat gat hebben we met een handboortje iets groter gemaakt zodat die staaldraad door dat gat kan.
Er zit ruimte in de wissel zodat die stelbalk bewegingsruimte heeft,anders beweegt dat ding nooit heen en weer.
Kortom omdat de staaldraad wat ruimte heeft en de stelbalk ook,maakt t niet uit hoe die wissel ligt(werkt niet als wissel op zn kant ligt
)
Er zit dus genoeg bewegingsruimte in om met een rechte staaldraad ,de wissel stel balk toch om te krijgen zodat je de rijweg in kan stellen.
Als je de recente foto van de ondersteboven liggende module bekijkt,dan zie je hoe de messingbuis is geplaatst met daarin de haaks gebogen staaldraad,de foto van t spijkerbed,toont de staaldraad stekend uit de wissel stelbalk.
Ik zou niet weten wat ik nog meer aan fotos zou moeten hebben,die iets anders laten zien,waardoor mn uitleg duidelijker zou kunnen overkomen
De aanleg is behoorlijk gemakkelijk als je eenmaal de volgorde goed hebt,dan heb je binne een redelijke tijd al t werk onder de bakken gedaan,de aanleg van die dingen onder al de 3 de modules heeft iets van 2 uur gekost incl gezellig ouwehoeren met mn vriend en hulp in nood erbij geteld
De meeste tijd gaat zitten in het voorbereidend werk.
plaats van wissels bepalen,rond gat boren in hout op de plek waar de wisselbalk met gat hoort te zitten,met behulp van messing buis de kroonsteentjes uitlijne en vast maken,en gaatje boren aan de voorzijde.
Messing buisje op x aantal cm doorvijlen en breken(dit keer de kroonsteentjes onder de modules) ,aanbrengen in kroonsteentje,handvast maken,staaldraad op maat maken,eind haaks ombuigen,inbrengen in messing buis en dan in geboord gat.
enz enz enz
Hopelijk is tie zo duidelijk
«
Laatst bewerkt op: 15 August 2016, 00:35:59 door tijgernootje
»
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
DJV
Offline
Berichten: 3277
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1716 Gepost op:
14 August 2016, 23:22:12 »
Hoe eenvoudig wil je het hebben.
Denk dat ik dit ook maar ga toepassen..
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1717 Gepost op:
14 August 2016, 23:36:36 »
OK, als ik het goed begrijp heb je het gat in de stelbalk van de wissel verder uitgeboord. Hierdoor is het gat zo groot geworden dat het niet veel uitmaakt hoe de steldraad eronder zit; de steldraad zal altijd de wisseltong omgooien. Denk dat ik het begrijp.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1718 Gepost op:
15 August 2016, 00:46:06 »
Mits normaal toegepast,klopt je veronderstelling.
je hebt dit aan de onderkant,t grote gat ,daar zit straks aan de andere kant je stelbalk van de wissel in t midden overheen.
Hier zijn de staaldraden van 1mm door de vast geklemde messing buisjes gefrot en haaks omgebogen om zo in dat boorgat te geraken
Dan draai je de bak om
Als laatste boor je t gaatje van de wissel stelbalk op tot iets meer dan 1mm,schuift dat gat met wissel
over de omgebogen staaldraad die uit je bak steekt legt m op zn plek.
knipt overtollig staaldraad boven stelbalk af,en dat doe je ook aan de voorzijde van de bak als je er een knop aan hebt gemaakt.
Klaar is Piet,Kees,Hijlco,Frans en dinges
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1719 Gepost op:
15 August 2016, 23:21:01 »
Ik heb iets lulligs ontdekt daar straks.
Ik wilde een stukje proefrijden op een vrij deel van de baan en kwam tot de ontdekking dat mn 65er de bevestigingshouders van de railstaven aait
Een nieuw toplaagje op de rails kweken zal wel niet gaan,dus dan zit ik denk ik vast aan de wielen laten bijwerken.
(afdraaien ? )
Heeft iemand enig idee of dit de enigste optie is en waar ik zoiets voor minder dan de hoofdprijs kan laten doen ?
Gelukkig reden de V80 en V200 wel erg fraai op de vrije stukjes
Voor degene die zich afvraagt,wat bedoelt tie nou met vrije stukjes,nog niet alle overtollige staaldraadjes zijn afgeknipt op de juiste hoogte bij de wissels.
(dat spul is behoorijk hard voor mn "kromme vingers"
)
Ik heb dus een soort van spoor secties,allen dan wel van t soort die je nog niet kan passeren
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
jandcargo
Offline
Berichten: 1281
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1720 Gepost op:
15 August 2016, 23:35:00 »
hallo floris,
Je bedoelt dat de flensen over de railstoelen ratelen?
Is het de eerste keer dat je met deze loc rijdt?
Is er niet wat anders aan de hand?
Is de afstand tussen de wielen correct?
Ik kan het me moeilijk voorstellen met de hedendaagse locs en rails.
Is het misschien nog zon oude fleischmann loc.
Misschien is een buitendienststelling het goedkoopst en minst stressvol
succes jandcargo
Gelogd
jerrytrein
Offline
Berichten: 5921
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1721 Gepost op:
15 August 2016, 23:35:28 »
Floris
als je er een hebt
DREMEL met dun klein slijpschijfje
Anders 2 stukjes pijp over de kniptang
verlengen is minder kracht
En de wielen kan je proberen met een houtje waar een stukje schuurlinnen opgelijmd is
en dan de wielen met een losse trafo laten draaien
«
Laatst bewerkt op: 15 August 2016, 23:37:38 door jerrytrein
»
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1722 Gepost op:
15 August 2016, 23:52:24 »
Hoi Jan,
Yep dat bedoel ik.
Nee deze loc heb ik allang,echter zoals je vermoed,zo goed als alles is hier op leeftijd en van Roco of Flm
Momenteel heb ik 3 locs hier tot mn beschikking,de rest ligt voor ombouw elders.
De V80 van Roco en de V200 doen t prima,echter de 65er die wil spelen met roco line railstoeltjes.
Een buitendienst stelling is een slechte optie, de elders verkerende los zijn ook op leeftijd en van 1 van eerder genoemde merken en hebben misschien t zelfde euvel.
Kortom ,dan hou ik niks meer over
Hoi Jerry,
ik neem aan dat de dremel en d verlenging slaan op het proberen weg te werken van t overtollig staaldraad boven de wissel stelbalken ?
Ik heb zelf wel geen dremel,maar mn pa wel,dus die ga ik maar is vragen of hij die is uit zn stofkist wil halen,die gereedschapskist waar dat ding in verblijft is bijna een eigen en zelfstandig microbiotoop door al t stof,ofwel hij klust nie veel meer
Houtje met schuurlinnen en een trafo,dat is een idee,maar dan zal ik er een paar handjees extra bij moeten hebben,bovendien hoe goed is het resultaat en duurt t lang om t gewenste resultaat te behalen
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
NS264
Offline
Berichten: 8955
Het leven op de weg.
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1723 Gepost op:
15 August 2016, 23:56:46 »
Hoi,
Je zou ook bij de winkelier kunnen navragen of je niet andere wielen eronder kan zetten die wel een passende flens hebben.
Hier zullen er vast wel een aantal ervaring mee hebben.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Deetrein
Offline
Berichten: 1657
Re: Bad Harzwald, de bouw.
«
Reactie #1724 Gepost op:
16 August 2016, 00:16:49 »
Waarschijnlijk alleen op de flex-rail delen. Deze hebben wat 'steviger' (dikker/hogere) railschoentjes.
Dat is namelijk mijn ervaring met sommige locomotieven.
Dus òf flenzen afdraaien, òf railschoentjes aan de binnenzijde afvijlen.
Succes Floris.
mvg, Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
Vorige
-
Volgende
-
1
...
113
114
[
115
]
116
117
...
127
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bad Harzwald, de bouw.