Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378574 keer)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1185 Gepost op: 28 December 2014, 16:41:16 »
Hier de foto's van die andere fotograaf. Nog wat sfeerimpressies van een verrekt leuke middag knutselen in het Zuiden. De reis er naar toe vanuit het Noorden verliep tot aan Apeldoorn prima, daarna alleen maar vol gesneeuwde snelwegen en geen strooi- of schuifwagens in zicht. Soms met 40 km per uur verder, waardoor de aankomst tijd in Dordrecht een uurtje later werd (onderweg Koen opgehaald in Tiel).

In welgeteld 30 seconden was de tafel volgegooid met modelbouwspullen. O ja, ook kaas, worst en bier. Zonder kunnen we natuurlijk niet bouwen.

Er werd driftig begroend, verweerd, gesoldeerd en gebouwd.

Bewoog ie nou of niet?

Om 16:15 kwam eindelijk de eerste strooiwagen de hoek om. En van schrik maakte die onmiddellijk rechtsomkeer.

Auke soldeert de keerlusschakeling nog even aan de mooie baan van Floris.

Van de barre reis in de ochtend heeft Auke nog een mooie foto.
Voor de rest een hele fijne dag gehad. Daar hadden we dat gebagger in de sneeuw wel voor over. (y)

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Daafs128

• Offline Offline
« Reactie #1186 Gepost op: 29 December 2014, 15:32:12 »
Heel mooi:D Ziet er gezellig uit daar!

David

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1187 Gepost op: 30 December 2014, 14:13:28 »
Ziet er goed uit Floris. Hulp is nooit weg! (y)

Dat klopt Daniel,zonder die hulp kom ik in deze koude maanden helemaal nergens aangezien er dan wat dingen aan mn lijf zitten die gewoonweg erg weinig willen doen en vasthouden.
Ik was en ben er dan ook erg blij mee dat dit zo is gegaan  (y)

Lijkt me een heel gezellige dag Floris, ik had er graag bij geweest. Jammer .....iets te ver voor me  ;D
Was het ook.
En afstand,ach joh dat valt best mee hoor,moet je gewoon iets eerder je bed uit dan de rest  ;D  ;)

Hier de foto's van die andere fotograaf. Nog wat sfeerimpressies van een verrekt leuke middag knutselen in het Zuiden. De reis er naar toe vanuit het Noorden verliep tot aan Apeldoorn prima, daarna alleen maar vol gesneeuwde snelwegen en geen strooi- of schuifwagens in zicht. Soms met 40 km per uur verder, waardoor de aankomst tijd in Dordrecht een uurtje later werd (onderweg Koen opgehaald in Tiel).

In welgeteld 30 seconden was de tafel volgegooid met modelbouwspullen. O ja, ook kaas, worst en bier. Zonder kunnen we natuurlijk niet bouwen.
Om 16:15 kwam eindelijk de eerste strooiwagen de hoek om. En van schrik maakte die onmiddellijk rechtsomkeer.

Auke soldeert de keerlusschakeling nog even aan de mooie baan van Floris.

Van de barre reis in de ochtend heeft Auke nog een mooie foto.
Voor de rest een hele fijne dag gehad. Daar hadden we dat gebagger in de sneeuw wel voor over. (y)
Vroeg me al af waar je bleef met een foto verslag,je zat me elke keer in de weg met je foto dinges,dus dat vereist dan wel plaatjes hier he  ;)
Ik durf wel te zeggen dat die tafel eigenlijk te klein was als je zag wat Koen allemaal wel niet had meegesleurd  ;D
(dat wordt dus voor de volgende keer of een grotere tafel of een kleinere "volks verhuizing" voor Koen :P)
Moet toch is gaan praten met die strooifiguren want die snappen blijkbaar niet dat er mensen uit Noorden en de betuwe ook wel is hier kunnen "verdwalen",niks om van te schrikken lijkt me  ;D
Nog erg bedankt voor dat stukje solderen,daarmee hoop ik in deze vakantie nog die keerlus schakeling te finetunen zodat dit goed werkt,kunnen we rondrijden hier  :o (y)
Erg fijn om te lezen dat die worsteling het jullie waard was,zoals ik zal zei,ik heb me ook prima vermaakt,zowel met dat eten en drinken als ook met jullie  ;D ;) (y)

Heel mooi:D Ziet er gezellig uit daar!

David

Ja mooie kachel he  ;D
Zonder dollen het was erg gezellig,en er mooie dingen gedaan die dag  (y)
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 14:16:10 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #1188 Gepost op: 30 December 2014, 16:26:25 »
dan hier de laatste 3 foto's van het avontuur:
dit was onderweg.. in het begin zag het er zo uit:

later hadden we een vrachtwagen die het spoor voor ons vrijmaakte:

na Koen opgepikt te hebben moesten we tanken.. dit was nogal een opgave.. want de pomp waar we langs gingen (was een kleine omweg want Gert-Jan wou goedkoop) accepteerde de pinpassen van Gert-Jan niet.. daarna bij een andere pomp aangekomen gingen ik en Hijlco naar binnen in de hoop dat ze daar iets lekkers verkochten.. maar helaas..
foto van Hijlco onderweg naar binnen terwijl Gert-Jan tankt en Koen de meter in de gaten hield:
groeten,
Auke

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #1189 Gepost op: 30 December 2014, 16:51:46 »
Fraaie plaatjes en ja je weet wat ze zeggen,soms is goedkoop uiteindelijk duurkoop  ;)
Waar is Koen z'n telbord nou  ???  ;D
Afijn zoals ondertussen bekend is was het voor iedereen een geslaagde knutseldag en zijn we allemaal weer wat wijzer geworden  (y)
Ben blij dat iedereen het naar zn zin had,en daarmee op naar het vervolg.
Dit brengt me bij een volgend euvel waar ik het met de heren van deze groep over had,de Lima V80 en zn koppelingen.
Die zijn niet conform de normale manier te verwijderen,en dat levert een probleem op,koppel iets met roco kortkopelingen maar is aan een lima kortkoppeling.
Het resultaat kan iedereen al voorspellen,da ken nie jonguh  ;)
Hierbij wat plaatjes van de constructie van die lima koppeling en waar t aanvast zit,ik zelf zit te denken aan lima koppeling dr afzagen en nemschacht met aangepaste kortkoppeling eraan lijmen.
Maar kan dat en houd dat  ???

en

Het getoonde onderdeel is uit 1 geheel en niks is los te maken zonder het te breken.
Ik hoor graag ideen/visioenen/voorspelling enz enz  ;D  (y)
Met vr gr

Floris

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #1190 Gepost op: 30 December 2014, 23:48:49 »
Zo, extra troepen en groot materieel. Een behoorlijke bouwoperatie!
Op de foto's is duidelijk te herkennen, geen weer om buiten te spelen.   ;)
Totaal buiten de vergelijking, bij mij rijdt er al jaren een Br75 van Liliput rond met een gelijmde koppeling. Die doet het prima, ook met een lange sleep de helling op.
Mogelijk zou je op een beurs eens kunnen kijken naar een extra Lima koppeling voor je V80. Mocht het lijmen van de koppeling niet werken dan is er geen man over boord.
groet,

Ivo vS

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #1191 Gepost op: 31 December 2014, 11:05:50 »
Hoi Ivo,

Iedereen had dingen meegenomen waar hij mee bezig was,ook zijn een paar dingen uitgelegd en getoond,zoals bv landschapsbouw en electronica aanleggen,kortom waar de 1 niks van wist daar was de ander om uitleg te geven,al dan niet door een demonstratie  (y)
Dan even naar je lilliput loc,die heeft dus gelijmde koppelingen gekregen.
Waarmee heb je die gelijmd en waar heb je die gelijmt op die loc,ofwel hoe bepaal je nou de plaats voor de vervangende koppeling ?
Wellicht een plaatje van hoe dat bij jouw is gegaan ?
KIjken naar een reserve "kapje met koppeling,dat is inderdaad iets wat ik wel wil doen,om exact de reden die je nu noemt,gaat t niet of gaat t fout dan nog is er geen loc euh man overboord  ;D
Met vr gr

Floris

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #1192 Gepost op: 01 January 2015, 13:33:40 »
Bij deze wil ik iedereen op de valreep nog een goed en gezond 2015 toewensen,dat er maar vele wensen mogen uitkomen  (y)
Mijn wens is om dit jaar toch weer verder zien te komen met de bouw van Bad Harzwald,en hopelijk iets meer gedaan te krijgen dan dat er afgelopen jaar is gedaan.
We zullen zien of dat gaat lukken  (y)
Met vr gr

Floris

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #1193 Gepost op: 01 January 2015, 13:49:10 »
Dat dagje hebben we maar mooi nog gedaan in 2014! Stel je voor dat dat dit jaar niet zou lukken.

Beste wensen ook voor jou Floris.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #1194 Gepost op: 01 January 2015, 14:16:29 »
Dat zal dit jaar toch best te doen zijn,ik ben dit jaar in elk geval niet van plan van de rand van de wereld te vallen in het grote niets hoor  ;D  ;)
Ondertussen heb ik de loc loods binnen gehaald en ga ik wellicht morgen is eve een verfje mengen en dat ding "schilderen",als ik heel veel puf heb zet ik misschien ook wel de zaag in dat lima probleem om te zien of ik er een andere koppeling op kan lijmen,was even vergeten dat ik hier nog echte superlijm heb liggen  (y)
(das spul van het kaliber als t tussen je vingers komt,en je drukt 2 sec je vingers tegen elkaar,dan komt t alleen los met veel warm water en t vel van je vingers  ;D )
Met vr gr

Floris

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #1195 Gepost op: 01 January 2015, 14:23:55 »
(das spul van het kaliber als t tussen je vingers komt,en je drukt 2 sec je vingers tegen elkaar,dan komt t alleen los met veel warm water en t vel van je vingers  ;D )

Een heel gezond 2015 gewenst Floris, met of zonder het vel op je vingers.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #1196 Gepost op: 01 January 2015, 14:26:23 »
Anders zou je Bison alleslijm gebruiken, moet je op de een of andere manier wel klemmen. Maar ik heb wel eens miniknijpers voorbij zien komen op het forum maar anders ouderwetse wasknijper.

Die alleslijm is geen secondenlijm dus dat duurt langer voor het vastzit.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

moonshine73

• Offline Offline
« Reactie #1197 Gepost op: 01 January 2015, 15:25:28 »
Heej Floris.

Als eerste nog de beste wensen voor 2015.
Over koppelingen plakken: Ik heb zelf bij m,n rivarossi mDDM motorbak een fleischmann profi koppeling gezet.
Ik heb de oude beugel koppeling er af gehaald en toen met LOCTITE SUPER GLEU3 PRECISION de profi er aan gezet(wel eerst het zwaluw staartje er af gehaald ;D )
Toen een uurtje laten drogen en daarna even een belasting test gedaan.
De loc met de koppeling onder uit laten hangen en er een kilo :o  gewicht aan gehangen.
Geen centje pijn en ik ben van die te grote vouwbalg afstand af, en gewoon door piko r2 zonder problemen.
Achteraf had het nog wel wat korter gekund (gaan we bij de volgende doen) :D

mvg Richard

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #1198 Gepost op: 01 January 2015, 17:23:28 »
alleslijm bestaat niet, dan zou je de dop nooit meer los krijgen...  ::)

Zo Floris het vuurwerk weer overleeft, altijd onrustig in jouw buurt.

Veel gezondheid, succes en plezier verder met Bad Harzwald, ik blijf je verichtingen volgen.

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #1199 Gepost op: 02 January 2015, 12:02:33 »
Hoi Floris,

Goede jaarwisseling gehad?
Nu de kruitdampen zijn opgetrokken, het antwoord op je vraag van vorig jaar, foto's:
Een originele koppeling:

En de geplakte versie:

De lok kocht ik zonder koppeling aan de voorzijde. Voor de Br75 heb ik gekozen om makkelijk kop te kunnen maken in het kopstation zonder gekeerd te hoeven worden. Een koppeling aan twee kanten is dus noodzakelijk.
Even voor je gedemonteerd:

Het bovenste deel is de originele boom, deze is afgeknipt. Het onderste deel komt uit een bak met restanten die ik ooit eens op de kop getikt had.
Ik heb gekozen voor een relatief groot contactoppervlak, horizontaal was de enige oplossing hiervoor, en 1-seconde plak. Volgens de gebruiksaanwijzing netjes 10min gewacht en daarna koppeling op hoogte gebogen. (Voordeel van die metalen koppelboom.) De andere lok (75 1106 met een massa van 425gram) is er gewoon mee op te tillen zonder enig probleem.

Daar in jouw geval het kunststof onderdelen betreft zou je met een klein malletje de nieuw te plaatsen koppeling op de juiste hoogte kunnen vastzetten.
Eerst de hoogte bepalen bij de/een te koppelen rijtuig(en)/wagon(s) om het malletje op de juiste hoogte te kunnen maken.
Daarna malletje met koppeling bij de lok plaatsen en daar kijken waar deze vast geplakt kan worden.
Hoop dat je hier wat mee kan.
groet,

Ivo vS