Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:38:45
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 12:59:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378494 keer)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #600 Gepost op: 26 December 2013, 12:53:41 »
Kijk da's al een voordeel, je ziet de kleur op de foto's, nu nog omzetten naar verf....wil je schakeringen zul je een aantal lagen aan moeten brengen, mengen bv met een afdruk van een foto...

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #601 Gepost op: 26 December 2013, 14:46:07 »
Tja 1 egale kleur is t dus duidelijk niet.
Rest me dan een vraag wat voor verf kan je  voor zulke k klusjes t beste gebruiken(vallejo verf in zo'n klein potje is dan wel snel op en best duur) dus ken dat ook met andere verf ?
En zo ja was dan t beste te gebruiken,en hoe dun mot die prut wezen alvorens je de kwast r in dompelt en "los" gaat op de ondergrond nadat deze is vast gelijmt met fixeer ?
Als ik dat nou weet,dan zal ik is wat van het spul wat hier als bodembedekker ligt op een plankje frotten en is zien wat er gebeurt als ik t met een kwast te lijf ga  ;D
Rest me nog een vraagje:
Qua kleur verloop moet er een bepaaldde volgorde zijn zoals bv pikzwart en uitziend als dichte drab bij de verzorgingsporen(in elk geval tussen de sporen),maar was dan een "logisch" kleur verloop naar mate men uit die buurt gaat ?
Gewoon zwart als basis houden dan wel wat grover en her en der vlekken maken met bv bruin en grijs of  ???
En dan rondom gebouwen met "onkruid" en lichte kleuren gaan werken omdat daar geen stoomlocs komen die een plant wegsmelten als die tracht te groeien,en dus ook de grond niet vervuilen met smeer en kolen ?

Overigens net effe in t hok bezig geweest met zere fikken en wat draadjes verlengd met de hulp van de soldeerbout,1 sectie is qua stroomdraadjes van de wissel aandrijvingen samen gevoegd en verlengt,en de functie draadjes die daar de wissel omzetten ook verlengt.
Nog 2 bakken bovenbouw te helpen,en nog 3 bakken schaduwstation te helpen met dezelfde methode   :o
En dan e.e.a. aan schakelaars knopen en proberen netjes in een soort kabelhouders de draadjes te frotten.
Kortom nog zat werk binnen in t hok als ook er buiten ::)
Wordt ongetwijfeld vervolgd  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #602 Gepost op: 26 December 2013, 15:06:48 »
Voor ondergrond werk is Amsterdam acryl meer dan toereikend..echte zwarten kom je eigenlijk in de natuur (ook vervuiling) niet tegen, meng daarom meestal een toefje gebrande omber door dit soort dingen. Verder is het gewoon een kwestie van proberen, zoals ik al zei, neem een foto van wat je wilt, meng je kleurtjes (dit is vaak try en error maar door veelvuldig proberen leer je ook wat het mengen van bepaalde kleuren doen) en gebruik een titanium buff dark of light voor het lichter maken van je kleuren. Oefening baart kunst. En ik ben van mening dat ieder het kan leren..

Gebruik op dit moment zelfs op kleur gemengde latex voor m'n ondergronden, 3 tinten in RAL nl 7006, 1019 en 8025. Mijn ondergronden zijn altijd in RAL 8022 een zwart/bruine...gewoon lekker aan het knoeien gaan en niet te bang zijn, is het niet goed doe je het gewoon over (zelfs mij gebeurt dat  ;))

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #603 Gepost op: 26 December 2013, 15:07:35 »
Oh ja, goed kijken naar je voorbeeld  ;)

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #604 Gepost op: 26 December 2013, 16:07:03 »
Voor ondergrond werk is Amsterdam acryl meer dan toereikend..echte zwarten kom je eigenlijk in de natuur (ook vervuiling) niet tegen, meng daarom meestal een toefje gebrande omber door dit soort dingen.

Met amsterdam acryl verf,bedoel je dan zoiets als dit kleurtje ?
http://www.total-artist.com/contents/nl/p203.html

Dat toefje gebrande omber zou dan van vallejo zijn als ik t goed snap,das wat ik hier geloof ik heb staan ???

neem een foto van wat je wilt, meng je kleurtjes (dit is vaak try en error maar door veelvuldig proberen leer je ook wat het mengen van bepaalde kleuren doen) en gebruik een titanium buff dark of light voor het lichter maken van je kleuren. Oefening baart kunst. En ik ben van mening dat ieder het kan leren..
Tja een voorbeeld nemen is lastig aangezien er zoveel voorbeelden zijn zoals op zat Bw kleuren foto's is te zien en geen enkel gelijk is.
Dat brengt me dus op dat probleem,wat is nou "goed"/"de juiste weg"  ::)
(overigens zijn er maar weinig kleuren fotos die een overzicht bieden op een depot met aangrenzende verzorgings sporen en hoe "de vervuiling" daar aanwezig is )
Rest me nog te vragen wat het volgende is,doet,welk merk ik me hier bij moet voorstellen:
gebruik een titanium buff dark of light voor het lichter maken van je kleuren
U merkt wel,ben nooit schilderachtig geweest en dus groentje,maar wie weet kan ik met de juiste handreikingen wel amateur verf figuur worden  ;D
Met vr gr

Floris

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #605 Gepost op: 26 December 2013, 16:13:40 »
Hoi,

Het voordeel van zoveel verschillende voorbeelden is natuurlijk wel dat je het bijna niet "fout" kan doen.. Wat je eventueel er ook een beetje over kan strooien is wat woodland fine turf (verschillende kleuren). Maar wat uiteindelijk uiteindelijk het belangrijkste is, is dat je zelf tevreden bent.

Groet,
Chris.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #606 Gepost op: 26 December 2013, 16:23:35 »
Hoi Chris,

Tja zoveel voorbeelden bieden zowel voordelen als nadelen  ???
Het voordeel is dat je het zoals gezegd niet vlot "fout" kan doen,maar ja wanneer is iets overtuigend/conform de "waarheid" voor de gemiddelde persoon die t ziet  ::)
Qua strooien ben ik wel redelijk ver uit gestrooid denk ik,het is zowel hier en daar mogelijk om het redelijk grof qua structuur als ook erg fijn te laten lijken qua structuur.
Het mist dus "enkel" meerdere smerige kleuren zodat het realistisch lijkt  :-\
Ik ben zelf niet erg vlot tevreden en das miss ook te danken aan t feit dat ik aardig critisch ben en geen ervaring heb/geen correct voorbeeld heb gemaakt eerder.
Toch ben ik wel blij met feedback van diverse kanten,dat kan t moeilijke miss wel makkelijker maken,als t gaat om tips/hint suggestie's  ;)
Met vr gr

Floris

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #607 Gepost op: 26 December 2013, 16:29:45 »
Hoi Floris,

Ik begrijp je gevoel van "onzekerheid".
Zelf gebruik ik meestal acrylverf van de Action. Helaas hebben ze meestal alleen felle kleuren omdat al die medebouwers hier uit Almere me voor zijn geweest @#%@##@@@ ;D
En zoals opa Jaap al schreef, probeer het op een proefstukje. Rembrandt schilderde ook niet de eerste keer de Nachtwacht.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #608 Gepost op: 26 December 2013, 16:48:53 »
Hmmm, acryl prut van de action.
Dat kan nog interessant worden  :D
Rest me nog de altijd geldende vraag,hoever verdun je "een" verf zodat dit gaat doen wat je wilt ?
Ofwel dat t echt in je oondergrond drenkt en je dus een bepaald sffertje geeft behorend bij de aangebrachte kleur ?
Ik heb wel is voorbij zien komen dat men een drupje verf verdunde tot water,maar is dat de weg,of moet je de verf met iets anders verdunnen ?
(om daarna je kwast erin te dompele en het her en der aan te brengen)
Gellukkig zijn er hiergeloof ik niet veel modelbouwers die de action kennen dus daar kan ik miss wat voordeel bij halen  ;D
Ik zal eerdaags is trachten wat overtuigende potjes verf te halen en is wat te testen,tenzij ik het via internet moet bestellen via eerder genoemde link.
Met vr gr

Floris

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #609 Gepost op: 26 December 2013, 17:19:28 »
Zeg aub geen u tegen me, voel ik me zo oud  ::) Titanium buff (light / dark) ipv een echte wit, levert een meer natuurlijk resultaat op...

En die action verf, daar heb ik al vaker wat over gezegd, blijf erbij dat je beter een paar euro meer aan verf uit kunt geven dan dat je een lading tubes koopt met kleurtjes die je zo in de klikko kunt gooien...

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #610 Gepost op: 27 December 2013, 06:24:15 »
Dat was geen persoonlijke U hoor Marty  ;D
Meer in de algemene trend van U weet nu allen door t vele vragen dat ik geen verf figuur ben,en niets weet van kleurtjes aanbrengen met een kwast in de modelbouw  ;)
Verder zit er iets in als je t hebt over prijs kwaliteit verhoudingen,maar dat is denk ik vaak iets wat een issue wordt naarmate de persoon kritischer wordt zodra je meer gevorderd raakt in bepaalde dingen.
Lijkt me dat een startend persoon miss beter is kan kijken/knoeien met goedkoper spul voordat die een tube verf verknalt van zeg een 10euro het stuk  ;)
Wordt dus is tijd voor verf in de kleuren bruin,grijs en een soort van net geen wit  ::),en evt zwart ?
Dan kan ik eroverheen hebben gelezen,maar in welke mate verdun je de verf zodat het niet op je ondergrond ligt maar erin trekt ?
(ofwel hoe dun moet t zijn om te zorgen dat je niet onder de verf moet gaan zoeken naar je ondergrond ?)
Dan zal ik proberen van het weekend is wat proefstukjes te doen op een plankje om te zien hoe dat uitpakt,als het dak door goed weer niet 1st hersteld kan worden tenminste  :)
Ben wel aan iets begonnen,wat vooralsnog nergens op lijkt,wie weet wat dat moet worden mag t zeggen:
Met vr gr

Floris

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #611 Gepost op: 27 December 2013, 08:21:32 »
Hi Floris,

Wat betreft verdunning, klinkt wat afgezaagd, maar gewoon uitproberen. Beter iets te veel verdund dan te weinig. Een 2e keer een laagje aanbrengen is altijd nog makkelijker dan 1 laag er af halen.

Nog een tip, gewoon beginnen paar kwastjes/penselen, beetje verf op een schoteltje, bekertje water en kliederen  ;D.

Lijkt me dat je een hekje of zo gaat maken?

Hoe bevalt trouwens je nieuwe hobby ruimte?

Gr.

Jeroen

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #612 Gepost op: 27 December 2013, 10:38:36 »
Citaat
Verder zit er iets in als je t hebt over prijs kwaliteit verhoudingen,maar dat is denk ik vaak iets wat een issue wordt naarmate de persoon kritischer wordt zodra je meer gevorderd raakt in bepaalde dingen.
Lijkt me dat een startend persoon miss beter is kan kijken/knoeien met goedkoper spul voordat die een tube verf verknalt van zeg een 10euro het stuk

Ehm ja, vandaar de Amsterdam van Talens...

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #613 Gepost op: 27 December 2013, 14:00:16 »
Mooie thread Floris, ik ga je ontwikkelingen eens volgen:-)
Ik verkeer nog lang niet in deze fase maar toch vast leuk wat te lezen over jouw probeersels.

Ik denk dat je een rail overgang aan het maken bent?

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #614 Gepost op: 27 December 2013, 18:27:51 »
Hi Floris,

Wat betreft verdunning, klinkt wat afgezaagd, maar gewoon uitproberen. Beter iets te veel verdund dan te weinig. Een 2e keer een laagje aanbrengen is altijd nog makkelijker dan 1 laag er af halen.

Nog een tip, gewoon beginnen paar kwastjes/penselen, beetje verf op een schoteltje, bekertje water en kliederen  ;D.

Lijkt me dat je een hekje of zo gaat maken?

Hoe bevalt trouwens je nieuwe hobby ruimte?

Gr.

Jeroen

Ik denk Jeroen dat ik idd maar is gewoon met goedkope action meuk ga zitte kledderen met ernaast een bakkie water.
Zal is zien wat daar dan van terecht komt  ;D
Het wordt geen hekkie in elk geval,dus das voer om verder te prakiseren  ;)
En het nieuwe hobbyhok bevalt tot zover prima  (y)
Moet eerdaags nog is een extra bureaustoel aanschaffen,die in hoogte verstelbaar is,maar voor wat ik er nu uitvreet,zit ik r best en met t kacheltje is t lekker behaagelijk  (y)

Als ik ooit kritisch ga worden als t gaat om kwasten en verf Marty dan zal ik daar is nar kijken en mee gaan "spelen"  ;)
Voor nu moet ik 1st nog maar is zien te zorgen dat er iets met verf en een kwast op een modelbaan wordt gemaakt  :P

Mooie thread Floris, ik ga je ontwikkelingen eens volgen:-)
Ik verkeer nog lang niet in deze fase maar toch vast leuk wat te lezen over jouw probeersels.

Ik denk dat je een rail overgang aan het maken bent?

Bedankt voor de veren,en leuk dat je t in de gaten gaat houden  8)
Ik verkeer ook telkens in een andere fase dus waar hebben we t over ???  ;D
En ook hier is t qua raadwerk niet goed,het wordt geen railovergang/overweg vulling  :P

Wat t wel is verklap ik nog niet,wat ik wel verklap is dat t je met toch al zere fikken,niet makkelijker wordt gemakt als je dit soort dingen in mekaar probeert te frotten  ;D  :-\
Afijn dit en meer wordt miss eerdaags wel weer vervolgt  :D
Met vr gr

Floris