Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:09:00
EL11 NSB sound file door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:05:21
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 381588 keer)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #615 Gepost op: 27 December 2013, 19:47:42 »
Nou, Floris ;D
Zoals eerder gezegd alhier,

Een beetje kliederen met Action-hoofdpijn-verf, zou wel ff raampje openzetten ;), kan ook een aardig resultaat geven. Kost niet veel en is in grote tubes verkrijgbaar. Het zijn niet de topkleuren van de grote merken maar als je alles een beetje mengt op een kartonnetje en eventueel verdunt aanbrengt op de locatie. Tip: bewaar de mengsels op je kartonnetje eerst, als je weer moet bijmengen dan heb je al een voorbeeld van welke kleuren je gebruikt hebt, op deze wijze kom je als beginner(lees mijzelf) al een heel eind.

Groeten Koen.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2013, 19:54:28 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #616 Gepost op: 27 December 2013, 23:25:16 »
Hoi Floris,

Heb net je draadje terug gelezen, was even draad kwijt  ;D, maar je "geklieder" komt me bekend voor. Gisteren voor het eerst aan het schilderen geweest op een schuurtje wat ik eigenlijk niet wilde gebruiken. Ik heb er nog een leuke handicap handicap bij ik ben namelijk kleurenblind, en dat moet ergens zitten in de hoek rood,geel groen.

ik heb mij ook gezondigd aan de action acryl verf. Echter uit mijn klusverleden weet ik dat goedkope verf een no-go is voor een goed resultaat. Voor mijn huis (binnen/buiten) gebruik ik profesionele verf, dit werkt onmetelijk veel beter dan de B^%$#*^kt meuk.

Dus ik kan de beredenering zeker volgen dat met iets meer uitgeven het resultaat vaak onevenredig beter is. Echter begin ik ook met 0 voorraad aan materialen en ben met de goedkope verven aan het zoeken wat de kleuren zouden moeten zijn om in een later stadium misschien over te stappen naar het betere spul. Echter in nde klikko gooien doe ik niet ik kan er altijd mijn dochter van drie mee blij maken

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #617 Gepost op: 28 December 2013, 00:15:55 »
Hoi,
Als amateur-kunstschilder wil ik me toch even bemoeien met de discussie over welke acrylverf je moet nemen. Ga in ieder geval lekker kliederen met die action-verf! Leer te wennen aan de snelheid van drogen; met name als je lekker nat-in-nat verschillende tinten door elkaar wilt smeren. Ik weet niet of de Action ook "retarder'= vertrager heeft; kan nuttig zijn!  De pigmenten in de Action-verf vertrouw ik niet helemaal; er worden waarschijnlijk goedkope en/of imitatie pigmenten gebruikt, of helemaal geen echt pigment maar gewone gekleurde kalkpoeder; ze zijn mogelijk niet kleur-echt; dwz onder blootstelling aan daglicht verliezen ze kleur! Maar als je er niet te fel de zon op laat schijnen duurt dat wel een paar jaar. Hangt ook van de kleur af; rode en gele tinten  zullen eerder verbleken dan aardkleuren of blauwtinten. Als je echt kleur-echt pigment in je verf wilt dan begin je met Talens Amsterdam; dit is zogenaamde studiekwaliteit maar naar mijn ervaring prima!. Wil je beter dan kies je Talens Van Gogh; (prijskaartje!!!).  Wil je echt het beste dan neem je Talens Rembrandt (prijskaartje in het kwadraat!) Dit is professionele kwaliteit voor echte kunstschilders of zij die dat denken te zijn.
De meeste fabrikanten van kunstschildersverf hebben zo hun "studie-kwaliteit" en daarnaast een professionele kwaliteit. De studiekwaliteit is meestal al meer dan prima.
De professionele kwaliteit raad ik aan alleen te gebruiken als het je bedoeling is dat jouw creatie over 400 jaar of langeer  nog in het Rijksmuseum staat/hangt. Voor een modelspoor-uitspatting lijkt me dat wel wat lang.....
Acrylverf heeft het voordeel dat de verdunner gewoon water is. Dus als je er mee werkt krijg je echt geen hoofdpijn. Pas op: de pigmenten kunnen bij de wat betere soorten wel degelijk echt vergif zijn: cadmiumoxide; kobaltoxide; chromaten etc.! Dus niet in je mond stoppen; niet aan je kwast likken  en niet eten; drinken; roken  tijdens je verfklus. En na afloop handjes wassen!!!!

Succes
HansZ

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #618 Gepost op: 28 December 2013, 02:15:09 »
Yep Hanzzzzzzzzzzzzzzzz wil je echt kwaliteit dan neem  je de old masters acrylics van scheveningen............................betaal je ook een paar centen voor...Floris , wil geen discussie voeren over wat beter is of niet, maar neem van mij aan dat je beter een paar knaak meer in goede verf kunt besteden dan in een aantal tubes kliko verf van de action...

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #619 Gepost op: 28 December 2013, 09:11:51 »
Toch is deze discusie uitleg erg nuttig, zeker voor een leek als ik, ik leer hier veel van.  (y)
Mooie website van Talens

@ Marty, mag ik als kleurenblinde je of jullie dan vragen welke kleuren je gebruikt want de kleuren op een website kan ik niet zo veel mee.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #620 Gepost op: 28 December 2013, 10:30:43 »
 :o je kijkt effe niet en dan dit.
Ben wel blij met deze uitleg en kijk op het thema verven voor modelbouwer en beginnende schilders in modelbaanbouw  ;D
Ieder heeft gelukkig zo zijn eigen smaak en zienswijze,maar het voordeel is wel dat je erg uitgebreid kan lezen hoe dingen in elkaar steken en wat evt wel werkt en wat niet,waar je op moet letten,en wat zeker niet werkt.  (y)
Zoals HanZ al zegt wil ik met dat "goedkope" spul van ction me wegwijs maken in wat de verf doet en wat ik er wel en nie meekan en leren hoe je iets qua kleuren kan maken dat "klopt"
Dus dat wordt proefstukjes ondergrond van de baan maken straks,die laten drogen,en dan is zien wat je met verf kan doen daarop.
(en niet vergeten op te schrijven wat je hebt gebruikt en hoeveel  ::) ,anders dan komt een goed resultaat never niet nog is terug  :-\ )
Tegen die tijd dat dat is gedaan,dan wil ik het hier laten zien en vragen naar hints/tips en overig  ;)
En dan paswordt het miss is tijd om na wat extra oefenen en testen,te gaan nadenken over de hier geopperde verf Talens Amsterdam  8)
Waarbij ongetwijfeld het leer proces deels overnieuw zal moeten gebeuren vanwege de betere kwaliteit verf en je dus andere meng verhoudingen zal krijgen :o  :-\
Met als upside dat dan helemaal je mengsels op de baan knallen van "leven en kleur" en het hier niet zo'n kleurloos geheel zal wezen.
Sta overigens wel te kijken van t feit dat het gebruik van de Talens verf dus je "verbied" om te drinken of te eten of te roken tijdens t verven :o
niet likken aan je kwast en niet in je mond stoppen lijken me vrij logisch  ::),wil tenslotte de baan verven en niet mijn tong en meer  ;D
wat moet ik me overigens van dit voorstellen: met name als je lekker nat-in-nat verschillende tinten door elkaar wilt smeren  ???
In elk geval zullen het dus donkere kleurtjes zijn waarmee ik wil gaan frutten,te denken aan bruin,grijs+iets niet echt wits en ???
Dat zijn op dit moment de kleurtjes denk ik waarmee ik ook straks die zwartige ondergrond te lijf moet gaan voor meer realisme.
Dus lijken me die paar kleurtjes de meest logische keus voor nu,of zie ik t fout ??

Klein stapje verder met t mysterie project  :P
« Laatst bewerkt op: 28 December 2013, 10:33:54 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #621 Gepost op: 28 December 2013, 16:11:53 »
Weer iets verder gekomen met diverse dingen.
3 tubes met "prut" verf gekocht bij aktie,dus daar kan ik iets mee gaan doen,jammer dat het voor mij alleen ging om de "nuttige kleuren" zwart iets van wit en bruin  :-\
Verder zag ik alleen maar "feest" en "lichtgevende" kleuren in div tubes,dus das jammer.
Afijn nadat te hebben gedaan nog wat extra kroonstenen gekocht in strips om straks draadjes door te geleiden met bv dubbelzijdig plakband als plakmiddel voor de kroonstenen.
En even voor alternatieve zwarte piet gespeelt om toch die schade aan t schuurdak te herstellen,dus die vervangende dakshingles zijn nu ook geplaatst  (y)
Dan sluit ik voor nu t verhaal af met een filmpje waar bij je in de 1ste minuten Bad Harzburg ziet met een V218 die daar vertrekt zodat men miss wat gelijkenissen ziet met wat ik met de vrije hand gaan imiteren.
(de her en der modelbouwers dichterlijke vrijheid in ogenschouw nemende omdat tussen filmpje en situatie zoals ong moet worden heel wat jaartjes zitten)
http://www.youtube.com/watch?v=RWXAHn5If6k
Onderdeel van een reeks filmpjes gemaakt tijdens een meerdaagse trip naar Duitsland om heel wat leuks te bezoeken op spoor gebied  ;D
Met vr gr

Floris

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #622 Gepost op: 28 December 2013, 16:26:38 »

@ Marty, mag ik als kleurenblinde je of jullie dan vragen welke kleuren je gebruikt want de kleuren op een website kan ik niet zo veel mee.

Belangrijkste kleuren voor mij, 298 titaanbuff licht, 290 titaanbuff donker, 234 sienna naturel, 409 omber gebrand, 735 oxydzwart. Gebruik daarnaast een napelsgeel donker, en een napelsgeel roodachtig. Moet effe wat zoeken voor de roestkleurtjes, maar de basis is altijd omber gebrand en zwart...met wat mars oranje of engels rood als toevoeging..

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #623 Gepost op: 28 December 2013, 19:19:00 »
Hier spreekt uw amateur kunstschilder (die ook treintjes bouwt 8)) weer met nog een paar tips:

Als je schildert/verft gebruik dan een platte varkensharen penseel en niet te klein, bijvoorbeeld 15 à 20 mm breed! Maak geen lange halen maar korte streekjes ('toetsjes') die je kruiselings over en langs elkaar zet; net of je een heleboel sterretjes **** naast en door elkaar neerkwakt. De verf niet teveel verdunnen; het moet een substantie blijven. En dan nu "nat-in-nat" schilderen: de verschillende verfkleuren niet mengen in een potje of op het palet of ander kartonnetje voordat je het opbrengt maar de verf ter plaatse op het te schilderen oppervlak mengen; ook weer met korte kruiselingse toetsjes. Niet te lang blijven doorsmeren!!!!  Je krijgt dan een kleurmengsel met een wat meer gemêleerd  en gevarieerd oppervlak en gevarieerde tinten.
Voorbeeld: schilder een stukje met burnt sienna. Voordat dat droog is smeer je er ook weer met korte toetsjes ultramarijn (blauw) doorheen en zie wat er gebeurt: het wordt een gevarieerde kleur grijs-zwart!!! (zeker vijftig tinten! :o) Maar niet te lang doorsmeren dan wordt het te egaal. Gebruik bij voorkeur géén zwart zo uit de tube, dat slaat alles dood. Smeer ook niet teveel kleuren door elkaar; het wordt al gauw een futloze grijze boel; het verliest de kleurkracht.  Maximaal uit drie verschillende tubes door elkaar en niet te lang blijven mengen.

Je ziet dat deze wijze van verven iets heel anders is dan zoals je een kozijn of deur schildert!

Als je meer wilt weten over pigmenten en respectievelijke eigenschappen (kleurvastheid; giftigheid; etc.)  zie  www.dickblick.com   zéér informatief; wel in het engels.

Zoals je daar ook kan zien bestaan veel bruinkleuren als bijvoorbeeld burnt sienna en gele oker gewoon uit ijzeroxide = roest! Dit is een goedkoop pigment. Zeer waarschijnlijk is ook deze kleur van de actionverf gemaakt met dit pigment. Gewoon gebruiken dus. Het wordt een ander verhaal bij echt rode en gele verf bijvoorbeeld; daar zal de kleurechtheid wel eens minder kunnen zijn omdat er nep-pigmenten gebruikt zijn. Staan er op die tubes actionverf ook pigment-nummers vermeldt?

Als je gaat verven op een sterk zuigend oppervlak kan je het voorbewerken met "Gesso". Dit is een verfje dat het meest wegheeft van een mengsel van witte houtlijm en witte acrylverf. Ook te koop bij action. (Talens heeft het ook in het zwart) Het is niet duur en het is snel droog.  Eventueel kan je er al een basiskleurtje doorheen mengen. Voordeel is dat je daarna  je duurdere verf niet in een poreuze ondergrond ziet verdwijnen.

Acrylverf in het algemeen geeft de mogelijkheid om er vulstoffen aan toe te voegen (zie Talens!) maar ook bijvoorbeeld zaagsel of zand of wat dan ook kan je gebruiken om allerlei rare structuurtjes te krijgen. Haal er dan eens een ruwe borstel of een kam overheen of gebruik gewoon je vingers!  Probeer eventueel ook eens te schilderen met een paletmesje; (ook van action) geeft soms leuke effecten!

Succes!
HansZ

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #624 Gepost op: 28 December 2013, 21:47:24 »
Dank voor de uitleg  (y),
Zal het lijstje van Marty eens even bewaren en kijken wat ik er in de toekomst mee kan

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #625 Gepost op: 28 December 2013, 23:17:10 »
Gesso is Italiaans voor "gips" oftewel calciumcarbonaat in een bindmiddel....

En de gebrande sienna is bij mij in de kliko belandt, vreselijk overheersende kleur....maar ja ieder z'n meuk niet  ??? :-*

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #626 Gepost op: 29 December 2013, 11:24:08 »
Hier spreekt uw amateur kunstschilder (die ook treintjes bouwt 8)) weer met nog een paar tips:

Het wordt een ander verhaal bij echt rode en gele verf bijvoorbeeld; daar zal de kleurechtheid wel eens minder kunnen zijn omdat er nep-pigmenten gebruikt zijn. Staan er op die tubes actionverf ook pigment-nummers vermeldt?

Succes!
HansZ

Hoi HanZ,
Bedankt voor dit informatieve online rondje tips/hints en linkjes  (y)
Ik zal straks even kijken wat er bij mij op die tubes staat van 1,75 t stuk,dan meld ik dat wel hier.
Wat ik nu wel merk is dat ik feitelijk nog iets andere kleurtjes meehad moeten nemen om is echt wat te kunnen proberen op wat nog te maken proefstukjes  :-\
(das zonde,da wordt dus nog een keer terug voor in elk geval ultramarijn (blauw),ze hebben dat wel maar geen idee hoe dat ze dat bij aktie noemen,afijn die moet r dus nog bij in elk geval)
Nou jah,dat komt dan nog wl moet zo 1st nog even de puntjes op die I zetten op t dak,ofwel verwarmen met een brandertje zodat de dakshingles vast gaan kleven aan mekaar en dus niet meer los liggen :o
Als dat is gebeurt dan kan ik miss wat proefstukjes maken en met fixeer lijmen zodat dat kan drogen voor wat verf kleider werk laterop in de week/aankomend weekend  ::)
moet helaas op nieuwjaarsdag na gewoon werken de hele week  :-\
Mocht ik met je handleiding een redelijk resultaat kunnen neer zetten dan kan ik evt met het kleuren lijstje van Marty(waarvoor dank  (y) ) is gaan kijken wat er dan gebeurt en of die resultaten goed zullen zijn voor de baan.
(kortom er is nog een lage weg te gaan,maar gelukkig met hulp en tips ga ik er al met meer vertrouwen aan beginnen dan in t begin  8) )
Met vr gr

Floris

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #627 Gepost op: 29 December 2013, 14:20:28 »
Zo ben ik wederom nog even ,na klaar te zijn met het afwerken van het dak herstelwerk.
Ik heb net 1st even verbaast zitten kijken naar t feit dat dit draadje blijkbaar al over de 30duizend keer is bekeken :o
Na van die schok bekomen te zijn hierbij wat beloofde plaatjes van wat ik bij de aktie heb gekocht om mee te kledderen  ;D
Moet helaas al gelijk melden dat het er voor mij op lijkt dat er geen pigment nrs op staan  :-\ ,maar goed miss weet ik niet waar ik naar moet zoeken  ;)

en incl nieuwe set met verfkwastjes(hopelijk goed voor modelbouw gefrot)

Met vr gr

Floris

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #628 Gepost op: 29 December 2013, 14:23:08 »
Kwassies zijn prima...

Bladerer

• Offline Offline
Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #629 Gepost op: 29 December 2013, 22:39:32 »
Die 30k dat zijn wij, continue refreshen om te zien of er al vorderingen zijn ;-) vandaar dat het forum zo nu en dan een beetje trager is😜

Ah fijn wat betaalde je nu voor zo'n tube verf als ik vragen mag?

Gr Arthur