Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 16:27:58
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378507 keer)

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #570 Gepost op: 18 December 2013, 23:25:20 »
Dat was de boom voordat het een schuurtje werd ;D.

Prettige dagen en goede gezondheid voor 2014!

Veel modelbouwplezier in je draadje.

Groeten Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #571 Gepost op: 19 December 2013, 20:31:57 »
Da's een mooi boompie, zelf gebouwd  ??? ;D
Dat vroeg ik me ook al af  :P

Dankje Floris, insgelijks!
Euh nee heren geen zelfbouw,als dat is waar was,dan werd dit mijn nieuwe werk,zou goed verdienen als ik t zo goed zou kunnen  ;D
@ Jan,

Bedankt  (y)

En wat ligt er veel sneeuw bij jou :)!

Groet,
Chris

Plaatselijke sneeuwbui gehad van een dag of 3  ;)

Dat was de boom voordat het een schuurtje werd ;D.

Prettige dagen en goede gezondheid voor 2014!

Veel modelbouwplezier in je draadje.

Groeten Koen.

Dank je Koen,

Tja t zou kunnen dat die boom nu de schuur is,heb gezocht naar referenties ten tijde van de bouw maar kwam niet ver,aangezien de boom t niet na zal vertellen,moeten we r maar zelf een antwoord voor verzinnen  ;D

Zometeen de laatste 2 treintjes weg brengen om om te laten bouwen naar een digitaal leven,en hopelijk van t weekend is wat tijd krijgen om weer is wat dingen te doen aan baan en inruimen van t hok  :o
Lange werkdagen zijn niet bevorderlijk voor iemand die weer iets aan een baan wil gaan doen  :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #572 Gepost op: 19 December 2013, 22:46:42 »
Mooi je dat weer op het asfalt zit :D. Gelukkig droge wegen tot nu toe.
Maak nu ook topdagen maar dat is ook weer goed voor het modelspoorbudget van 2014, dus ik doe het ervoor.
Morgen lekker uitgeroosterd...

Werkze maar.

Groeten Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #573 Gepost op: 21 December 2013, 18:09:33 »
Even een klein bouw verslagje voor t 1st sinds  ::)
Er is een aanvang gemaakt met het wederom onzichtbaar maken van de bak overgangen op de bovenbouw,dat ligt er nu op de naden op,moet t enkel nog indruppelen met fixeer en daarin verwerkt wat afwasmiddel.
(hopelijk morgen is kijken of dat lukt)
Verder heb ik enige pagina's terug wat fotos laten zien van de draaischijf met loods en de omgeving van de verzorgings sporen,die toen waren voorzien van "een" ondergrond.
Waarop het door sommige reacties duidelijk werd dat dit eigenlijk alleen niet volstond omdat het op die plekken altijd een aangestampte fijne zwarte troep was waar je opliep.
Daarom nu een idee/vraag waar ik mee zat te dubben vandaag om die prut na te maken.
Als je nu ordinair stoepkrijt gebruikt in z'n normale vorm en dat in een (potje) zwarte verf drenkt,het laat opdrogen,krijg je dan die fijne zwarte prut die nodig is voor zo'n omgeving als een draaischijf en verzorgings sporen ?
Als het zwart namelijk geheel in dat krijt trekt en je haalt t langs een schaaf/vijl of schuur papier dan krijg je vanzelf fijn zwart poeder,wat je dan dus kan strooien en lijmen op de baan.
Ik hoor hier graag een reactie op.
NU verder prakiseren over wat ik met de kale plek een stukje naast t stations gebouw gaan doen qua aankleding,en is zien waar ik nou een voorbeeld vind van een afscheiding tussen sporen en de ruimte rondom een Bw.
Wil achter de ringloods rondom de watertoren een ruimte creeren waar t bijgebouw kan staan voor materieel van t onderhouds personeel en evt een plek om de auto te parkeren,maar werd dat aan de spoor zijde (die er vlak naast ligt)ook afrastering /hekwerk geplaatst,of was dat wat uit de kluiten gegroeide struiken en meer niet  ???
Met vr gr

Floris

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #574 Gepost op: 21 December 2013, 18:53:34 »
Citaat
Als je nu ordinair stoepkrijt gebruikt in z'n normale vorm en dat in een (potje) zwarte verf drenkt,het laat opdrogen,krijg je dan die fijne zwarte prut die nodig is voor zo'n omgeving als een draaischijf en verzorgings sporen ?

Even proberen denk ik. Makkelijker is een stukje zwart krijt te kopen en dat over schuurpapier te raspen.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #575 Gepost op: 21 December 2013, 19:17:54 »
Kijk uit met zwart. Denk eerder in grijstinten, daar kun je enorm in variƫren.
Als je in de gelegenheid bent, zou je eens moeten gaan rondkijken bij de VSM of zo.

Groet,
Jan

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #576 Gepost op: 21 December 2013, 19:26:08 »
Kijk uit met zwart. Denk eerder in grijstinten, daar kun je enorm in variƫren.
Als je in de gelegenheid bent, zou je eens moeten gaan rondkijken bij de VSM of zo.

Groet,
Jan

Ken de vsm en de SSN ook qua panden en sporen.
Al zijn die niet zo getrouw als het er vroeger uitzag bij een Bw,als t gaat om de vervuiling lijkt me,daar er vroeger in veel grotere schaal met stoomlocs werd gereden,en dus meer vervuiling en bagger aanwezig moet zijn geweest lijkt me.
Of vergis ik me daarin ?
Dus zoals t het er nu naar uit ziet,zijn meerdere hulpmiddelen/foto's nodig,om te zien wat het nu vroegah was.
Wie wat heeft uit vroegere duitse tijden,is bij deze alvast op voorhand bedankt  (y)  ;)
Voorkeur voor kleuren foto's natuurlijk aangezien je hier echt op kan zien wat wat is  :D
T zal nog een gekloot worden om de impressie van vroegah in DB tijden rondom een bw te benaderen,als t gaat waar liep men overheen  :-\

« Laatst bewerkt op: 22 December 2013, 10:24:52 door tijgernootje. Reden: tekst duidelijker gemaakt/aangevult »
Met vr gr

Floris

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #577 Gepost op: 22 December 2013, 14:13:41 »
Even gefrustreerd terug gekeerd van het baan bouw gebeuren in t hok.
Ben bezig geweest met het trachten wat draadjes aan elkaar te knopen van zowel de flm wissel aandrijvingen als van de conrad aandrijvingen.
De gemeenschappelijk stroomdraad van de flm aandrijving laat zich wel aan elkaar knopen,maar de stroomdraad van de conrad aandrijvingen laat dat dus niet toe   :'(
(te dun spul en draai niet in elkaar als je t probeert)
Dus hoop ik dat iemand hier een idee heeft om te zorgen dat ik die wel aan elkaar kan freubelen met welk hulpmiddel dan ook.
Voor de volledigheid moet ik vertellen dat alle aandrijvingen gemonteerd zitten onder de baan en het dus best lastig is om er uitgebreide dingen voor te gebruiken.
Hopelijk weet iemand een manier zodat ik de draadjes toch kan verlengen.
(ik zit effe op een dood spoor zogezegd  :-\ )
Alvast bedankt voor de hulp  (y)
nu ik dan toch bezig ben,de conrad aandrijvingen hebben voor de draadjes die je aan schakelaars kan plakken een soort veren staal gebruikt,hoe kan je die t best met draad verlengen ?
Met vr gr

Floris

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #578 Gepost op: 22 December 2013, 14:33:58 »
Soldeerbout  ??? ;D

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #579 Gepost op: 22 December 2013, 15:11:17 »
Hoe dik is jou treinplaat dan? Want ik heb 9mm multiplex, dan hou ik nog heel veel verenstaal over, 3cm ongeveer.

Verlengen van dat verenstaal werkt slecht kan ik u ervaring vertellen, de lengte die erbij zitten kun je als maximum beschouwen. Ik gebruik de dikke.

Bij de schakelaars van de wissels heb ik naast dat opstaande puntje een 1mm gaatje geboord en daar steek je verenstaal doorheen. Dit knip je daarna af gelijk met dat puntje.

Draadjes moet je solderen.

Als je in mijn topic kijkt, zie je hoe ze bij mij zitten.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2013, 15:18:33 door Daniels »

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #580 Gepost op: 22 December 2013, 17:11:29 »
Kan t idd is met een soldeerbout proberen,al zal ik dan voor de veiligheid ofwel de treinen moeten verhuizen,ofwel een afdekplaat erop moeten leggen.
Mijn geluk zal vaak zijn als ik t niet doe dat er ergens soldeer beland waar ik t niet hebben wil  ;)  :-\
Hoop echter wel dat ik zover met de soldeer bout tussen de 2 etages kan komen zodat ik beide items kortstondig kan voorzien van wat soldeer zodat het geheel blijft vast zitten aanmekaar ::)
Ik zal met mijn beperkte soldeer ervaring aankomende week is trachten of dat ik hiermee het resultaat kan krijgen wat nu even nodig is.
(to be continued  ;D)
Met vr gr

Floris

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #581 Gepost op: 23 December 2013, 15:19:59 »
Hallo floris,

Wat ik vaak doe is de draad uiteinden vertinnen.

Ik gebruik soldeerpasta dat geschikt is voor waterleidingen, dat stinkt niet zo, je kunt dat in kleine potjes kopen bij de bouwmarkt (grifioen). Met een klein kwastje breng je dat aan op de draad eind of je steekt het draadeindje in het potje. Deze pasta zorgt ervoor dat het tin mooi en snel vloeit. Vervolgens pak je je soldeerbout, (heet uiteraard  ;D) en laat je op de punt wat soldeer smelten, net zoveel dat de druppel er niet afvalt. Houdt nu de druppel tegen het draad uiteinde en binnen no time zie de tin lopen door het draadje, dit is voldoende.
Wil je de draad verlengen dan doe je het zelfde met het draadje wat je eraan wilt solderen. Als deze ook vertint is houdt je beide vertinde delen tegen elkaar aan, naast elkaar eigenlijk, eventueel nog iets tin via de bout toevoegen, en ze vloeien aan elkaar. even vast houden tot dat de tin droog is, stukje krimpkous er om heen en je hebt een duurzame verbinding.

Nu kan het zijn dat het probleem zit in een coating om de draden dan moet je kijken of je de draden "schoon" kunt krabben met een mesje of iets van scotchbrite oid. Belangrijk is dan de pasta aanbrengen, ondanks dat een zelfde goedje al in de soldeerdraad zit. Dat is mijn ervaring althans.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #582 Gepost op: 23 December 2013, 17:04:37 »
draadeind langs een stukje waterproof schuurpapier

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #583 Gepost op: 23 December 2013, 17:19:44 »
Hoi Gerwin en Jerry,

Bedankt voor de tips  (y)
Ik wil proberen ergens deze week als we verplicht vrij zijn,is kijken of dat ik de draadjes aan mekaar gesoldeerd kan krijgen.
Dit kan hierbij erg van pas komen,dus nogmaals bedankt voor de info  8)

Dan even wat van andere aard.
Zoals ik iets eerder riep was ik zoek naar iets waarmee ik de grond rondom een Bw zo kon krijgen als dat je op fotos ziet,ofwel een platte zwarte drab waarover je liep met erg weinig "profiel" erin(weinig zichtbare ballast en dergelijke)
Welnu,ik ben is even aan t nadenken geslaagd en heb miss iets gevonden wat dit effect teweeg kan brengen  :o
Ik heb een stukje van de baan bij de draaischijf hiermee "geholpen" en ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
De fotos kunnen beter maar ja bij kunstlicht,uit de hand geschoten,en erg nieuwsgierig,is onderstaande het resultaat.
Het is nog niet ingedruppelt met fixeer omdat het als t tegen zou vallen nu zo weg te halen is  ;)

nog een foto

Vanuit vogel perspectief  ;D

Ik zelf vind dit heel behoorlijk aan waarheid grenzen,maargoed ik wil toch graag meer meningen enz enz horen  :P
Laat t maar weten. (y)
Tot zover weer een kleine begin/verdere voortgang aan de baan hopelijk ;)  :-X
« Laatst bewerkt op: 23 December 2013, 20:04:31 door Bert van Gelder. Reden: Gebruik kleine letters vermijden! »
Met vr gr

Floris

NS264

• Offline Offline
    • Midland
« Reactie #584 Gepost op: 23 December 2013, 20:50:29 »
Nou, Floris

Dat ziet er toch niet slecht uit? Ik zou er zoveel mogelijk kleurscheringen in brengen met kleuren als "Modder" of "Algengroen".
Kwestie van mengen en aanbrengen.

Groeten Koen.
Eagles