Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 380658 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #510 Gepost op: 02 December 2013, 21:51:21 »
Hoi Jan,

Tja wat het de bochten betreft voor ri de spiraal is t even afwachten.
Principieel heb ik de keus voor de spiraal om of met kant klare bochten de zaak te bouwen later,of dit te doen met flexrails.
Ik heb voor die 6001 even makkelijk afgerond naar 20 ipv 20,4,dit voor degene die is vlot willen rekenen hoeveel opstel ruimte er dan is straks  ;)
Anyrail is een mooi prograam om je te helpen om te laten zien wat een verandering je helpt om meer plek te verkrijgen als t gaat om spoorlengte,zojuist effe gekeken puur naar de lengte van dat korte spoor en dat maakt maar 10 cm.
Mits t met de toekomstige spiraal uitkomt,is het gebruik van een bochtwissel dus miss wel zinnig,maar ik ben "bang" dat het laten slagen van een spiraal bouw met rail belangrijker is dan 10 cm winst op het kortste spoortje.
Dus ik denk dat ik het maar even laat zoals t nu is en me evt later zorgen maak over evt 10 cm meer opstel lengte.
Er ligt nu in principe genoeg spoor om de treinen later te kunnen stallen,tenzij ik later weer besluit wat bij te kopen.
Al kan ik me nu niet voorstellen dat ik nog extra stammen met loc bij zal nemen aangezien ik nu feitelijk een behoorlijke mooie basis heb met genoeg rijtuigen en diversiteit daarin wat past in m'n gekozen tijdperk en de ruimte die de baan zal bieden  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #511 Gepost op: 02 December 2013, 22:06:31 »
Nou, dat is heel snel.
Goed bezig. Geen last van extreme afkoeling in de ruimte?
Ik zal je draadje blijven volgen Floris. Die bochtwissels moet je net wat jan zegt maar gewoon uitvoerig testen. Lijkt mij als je in goede staat verkerende wissels hebt dat je geen problemen zult hebben.

Groeten Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #512 Gepost op: 02 December 2013, 22:13:14 »
Goed bezig. Geen last van extreme afkoeling in de ruimte?
Ik zal je draadje blijven volgen Floris. Die bochtwissels moet je net wat jan zegt maar gewoon uitvoerig testen. Lijkt mij als je in goede staat verkerende wissels hebt dat je geen problemen zult hebben.

Dank je Koen  8)
Neuh hoor,hokje is al behoorlijk gewend aan een kachel inwendig.
En wel dusdanig dat t voorgenoemde kacheltje nu nog maar op standje 2 staat en het behachelijk is en het ding amper aanslaat als de deur lkkr dicht blijft  (y)
(de isolatie en de houtenbouw van t hokje doen dus aan prima samenwerking  ;D )
Voor wat het die bocht wissel betreft,ik ga dat later nog wel is even bekijken of en wat ik er mee ga doen.
1ste maar is zorgen dat de getekende versie er ligt en wordt aangesloten op de net geplaatste ringleiding zodat stroomvoorziening geen probleem is.
En al dan de spiraal wordt gemaakt dan zien wel wel of er ruimte is voor een bochtwisseltje  ;)
Zonder spiraal die klopt en werkt en past in de overgebleven open ruimte,wordt het hele project tenslotte gelijk de grond in getorpedeerd  :-\ 
Met vr gr

Floris

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #513 Gepost op: 02 December 2013, 23:50:06 »
P.B. gestuurd

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #514 Gepost op: 03 December 2013, 08:48:59 »
Hoi Floris,

Na veel hak en breekwerk eindelijk weer met de hobby bezig, dat moet een geweldig gevoel zijn, Bas en ik gaan je volgen met je vervolg.

Ps zag ik daar op de foto wat reclame van je sponsor  ;D a....l  ;D.

vgr Evert en Bas

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #515 Gepost op: 03 December 2013, 09:10:42 »
Ha Floris,

Hee! Harzwalder groeistuipen. ;)  Gaat lekker zo.

Een bochtwissel, boogwissel, meegebogen wissel – hoe wordt zo'n wissel precies genoemd? – heb ik op een van mijn oude banen ook gehad. Materieel van Fleischmann had hiermee vrijwel geen problemen; Roco wel. Als ik probeerde een 23 de meest scherpe boog in te laten rijden, was een ontsporing voorgeprogrammeerd. Ook andere 23ers hadden hetzelfde probleem, evenals Roco's 50. Het lijkt mij verstandig zo'n wissel niet te gebruiken en zeker niet in een schaduwstation, dat toch iets minder toegankelijk is.

Ik zie op de tekening vrij scherpe bogen. Voor een schaduwstation niet zo erg, want er is weinig van te zien. Toch lijken ze me te scherp voor eventueel nieuw materieel. Om op Roco’s 23 en 50 terug te komen: vooral de laatste heeft hiermee problemen. Waarom gebruik je niet de volledige breedte van de tafel tot aan de wand van je modelspoorhuis, zodat een ruimere boogstraal mogelijk is? Warmtecirculatie?
Ook in de railspiraal ligt zo’n scherpe boog en het is bij rechtsrijdend verkeer ook nog het stijgende spoor. Deze combinatie zou te veel kunnen zijn om goed boven te kunnen komen. Misschien moet je eens nadenken over een enkelsporige spiraal.

Rest me voor nu alleen nog dit: Succes! (y)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 03 December 2013, 09:12:53 door Basilicum »

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #516 Gepost op: 03 December 2013, 10:21:31 »
Hallo Floris,

Ik heb er vier in de baanliggen van die boog wissels en heb er tot nu toe geen problemen mee maar rij ook niet zo hard (max 30 km/u volgens koploper).
Als ik het goed begrijp zou je dan het laatste bochtdeel 6020 willen vervangen om de twee linkse sporen verder te verlengen.

De kunst is altijd om recht uit de bocht te komen zodat de sporen op elkaar aansluiten zoals ze ontworpen zijn.

Bedoel je zoiets?

Sporen zijn iets korter geworden door gebrek aan inzet maar het gaat om het idee
Met name het tweede spoor van links wordt dan langer

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #517 Gepost op: 03 December 2013, 19:55:26 »
Hoi Evert en Bas,

Het begind idd weer gevoel te krijgen dat modelbouw gebeuren,nog niet extreem,maar het begin ervan is weer terug  8)
Ondanks dat er aan het hokje nog wat klein werk vereist, is wel te stellen dat het,op een zucht en een scheet na "klaar" is  (y)
Hopelijk bevallen toekomstige update's jullie,maar dat lees ik hier dan vanzelf wel neem ik aan  ;D

Hallo Bas,

Och de naam van zo'n "ding" is niet boeiend,de functie ervan en of t is te gebruiken des te meer  ;)
Voor wat het rijdend materieel heb ik de gelukkige omstandigheid dat ik enkel diesel locs of tenderlocs gebruik,dus stomers met losse tenders zijn hier niet aanwezig.
A: ze zijn te groot voor de oppervlakte en dus valt daardoor gauw op dat de oppervlakte niet behoorlijk groot is om zo'n soort loc te rechtvaardigen.
B: Een loc van dat type neemte  veel ruimte in bij t station waardoor net (bij wijze van)1 rijtuig aan kan hangen en dan is t spoor vol.
Dus voor tender locs zou zoiets evt miss wel geen probleem zijn ?
Als het gaat over de bogen in het schaduw station is het antwoord simpel,ik heb nu met bestaande halve bogen(boograilzen/stukken dus) gemeten en de nu in het plan staande versie kwam daaruit als passend op zelfs 60 cm.
De bakken zijn dan wel 70 cm,maar momenteel kan ik met het hier aanwezige materieel hier gewoon doorheen rijden,daarmee(zou dat kloppen) zie ik ook niet de noodzaak om nieuw materieel bij te kopen in de toekomst(waarmee ik dus ook die problemen niet zou moeten tegen komen)  ;)
Neemt niet niet weg dat in een verdere toekomst er miss iets betere bogen worden gemaakt voor de rechtse zijde,waardoor het wat minder krap wordt aldaar.
En vooor het door jouw volgende getypte stukje tekst had ik dit al als antwoord neergemikt eerder:
Ook in de railspiraal ligt zo’n scherpe boog en het is bij rechtsrijdend verkeer ook nog het stijgende spoor
Waarop ik enkel herhaal:
Op de bochten links voor de spiraal hoef je niet te letten want die worden waarschijnlijk met flexrails uitgevoerd t.z.t.
(moest voor de beeldvorming toch iets verzinnen tenslotte   ::) )
Ik sluit ook echter nog steeds niet uit dat dubbelsporig miss te veel is en het dan desnoods enkelsporig wordt.
Al blijf ik hopen op een dubbelsporig spiraaltje   :P

@ de stoker,

Dat is nou exact wat ik bedoelde.
Maar nogmaals,het is miss wel verstandig om het 1st volgens origibnele tekenign te maken en te laten kloppen alvorens er in de toekomst miss besloten wordt tot een bocht wissel en aanpassen van het schaduw dingetje  ;)
Bedankt voor de tekening  (y)
En mooi om te horen dat je zelf geen probleme ondervind bij het gebruik ervan,dat geeft wat vertrouwen voor later  8)
Met vr gr

Floris

a.moonen

• Offline Offline
« Reactie #518 Gepost op: 03 December 2013, 20:51:47 »
Ik zelf heb ook 2 bocht wissels in de baan liggen maar nog nooit problemen ondervonden.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2013, 20:55:16 door a.moonen »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #519 Gepost op: 03 December 2013, 22:44:51 »
Ja, dat je misschien flexrail gaat toepassen, heb ik gelezen. Maar dat maakt voor de boogstraal maar weinig uit, want je volgt het ontwerp. Als daarin een straal van pak hem beet 39 centimeter is opgenomen, blijft die maat hetzelfde met flexrail of met bochtstukjes. ;)

Groet,
Bas

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #520 Gepost op: 04 December 2013, 19:46:06 »
Ja Bas dat klopt helemaal.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de knikken in de bocht van de spiraal met flexrails er beter uit zijn te halen als dat die tekening doet vermoeden met kant en klare stukken  ;)
Dat je an een bepaalde maat vast zit is logisch,maar het kan met flexrails miss mooier passend te maken zijn ipv met standaard rails (als het al gaat met standaard spul) dat er standaard rails voor wordt gebruikt.
Met vr gr

Floris

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #521 Gepost op: 04 December 2013, 20:28:16 »
Mmm, met flexrail werken in een spiraal? Wat mij betreft zo min mogelijk. De rail blijft altijd onder spanning staan, dus lastig als je een scheiding voor bezet melding wilt aanbrengen. Nee, dan zijn standaard bochten toch veel handiger!

Gr, Bert

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #522 Gepost op: 04 December 2013, 22:31:25 »
Ben ik blij dat ik er geen bezet melder of dergelijke in wil mikken  ;D
Maar je punt is gemaakt.
Het zal dus t.z.t. een geval worden van bekijken en aanpassen als de spiraal gebouwt moet gaan worden ::)
Met vr gr

Floris

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #523 Gepost op: 04 December 2013, 22:36:43 »
Je kunt ook een klein stukje flex rail doen of een afgezaagd bocht stuk en de rest gewoon met normale bocht stukken maken ;)
groeten,
Auke

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #524 Gepost op: 05 December 2013, 19:55:33 »
@ Auke,

De toekomst zal wijzen of t enkel flex of wat anders wordt.  ;)

Voorlopig vandaag na t werk alvast maar wat gaatjes geboord en wat draadjes op maat gemaakt zodat t schaduw spul straks overal wordt voorzien van gelijkmatige stroom verdeling.
1 kleur draadjes is gedaan voor 80 procent de rest volgt van de week wel weer  ;D
Dan nog vast solderen,maar ook dat gaat t nu effe nie worden.
Tot zover wederom een plaatjes loze update  :-[
« Laatst bewerkt op: 06 December 2013, 07:57:53 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris