Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 13:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
  

Auteur Topic: [Trambaan] Emseburg  (gelezen 24018 keer)

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #45 Gepost op: 27 June 2013, 22:07:45 »
Heren,

Helaas zal ik met dit topic niet veel meer doen aangezien ik geen modelbaan (ruimte gebrek) ga bouwen. Wel zal ik mij verdiepen in het bouwen van diorama's en daarbij horende aspecten.

Dit topic heb ik niet laten sluiten omdat het sporenplan wellicht nog voor andere BNLS-ers wat is :)

Groeten Dennis

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #46 Gepost op: 29 June 2013, 09:48:25 »
Zo, dat enthousiasme ging er snel af.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #47 Gepost op: 29 June 2013, 11:51:29 »
Toch zonde! Hoop dat je je toch nog bedenkt.

Ook ik heb niet veel ruimte maar ik ga toch echt een baantje bouwen. 1 baan word piep-klein: 122 x 60 cm!

Dat word weliswaar een ovaaltje uit flex rail, maar dan ook wel bedoeld als demo-baan.

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #48 Gepost op: 29 June 2013, 12:21:10 »
Het enthousiasme is er niet af, integendeel, er zal ook zeker een diorama komen waar de tram centraal zal staan.

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #49 Gepost op: 24 February 2014, 19:03:22 »
Hoi,

Toch maar dit topic weer eens uit het stof halen aangezien ik een ruimte heb gevonden voor mijn project. Ik heb wel het 1 en ander moeten aanpassen en dus ook wat ruimte moeten inleveren. Mensen die op een collega forum zitten zullen dit plan wellicht al gezien hebben. Hieronder het plan zoals deze tot nu toe is.



De ruimte die ik heb is 3 x 0,7 meter. Binnen deze ruimte zal ik de baan tot leven laten komen op een kast van een welbekend Zweedse winkelketen.

Emseburg zal gesitueerd zijn in een kleine stad naar Duits voorbeeld. Op het linker deel van de baan zal lichte industrie te vinden zijn zoals een kantoor, brouwerij (al in ontwikkeling) en natuurlijk de remise. Het rechter deel zal stedelijk gebied zijn.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie reactie op dit plan is :)

Met vriendelijke groet,
Dennis

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #50 Gepost op: 24 February 2014, 19:06:01 »
Holy sh*t. Het is alsof je mijn plan gejat hebt! Eigenlijk heb ik precíes hetzelfde idee qua baanplan... Je indeling vind ik inspirirend, bedankt!

Maar das niet erg natuurlijk. Leuk idee! (...)

Ga je ivm je overloopwissel op bovenleiding rijden?
Check ook mijn Facebook

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #51 Gepost op: 25 February 2014, 22:13:40 »
Dat was ook de vraag, die bij mij opkwam.
En er is (links) ruimte voor uitbreiding ?
Frank.

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #52 Gepost op: 25 February 2014, 22:25:49 »
Hallo Frank en WeKra (Wes toch?),

Ik heb besloten om niet op bovenleiding te gaan rijden. De bovenleiding zal puur als decoratie aanwezig zijn. De wissel ga ik zelf maken door de rails op een printplaat te solderen (mits dit lukt natuurlijk). De kruising zal dus goed gescheiden gaan worden.

Links is inderdaad ruimte voor een eventuele uitbreiding.

Op dit moment ben ik bezig met een 3D model van de baan. Als alles mee zit en Sketchup mee werkt dan kan ik over enkele dagen het 3D model tonen. To be continued.

Groeten,
Dennis

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #53 Gepost op: 25 February 2014, 23:45:46 »
Oei, dat is een hele risicovolle keuze. De discussie over voor- en nadelen op bovenleiding rijden is al vaak geweest, maar in combinatie met jouw baanplan én je idee om zelf de wissels op printplaat te gaan solderen.... Ik zie meer voordelen.

Lastig klusje, maar dat houdt het spannend! Houd ons op de hoogte!

Wes (inderdaad ja)
Check ook mijn Facebook

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #54 Gepost op: 26 February 2014, 09:32:01 »
In Duitsland heb je veel (tram)modulebanen met de meest ingewikkelde kruisingen, waar met railvoeding wordt gereden. Je hoeft alleen wat strategisch door te slijpen en de juiste electronica gebruiken die puntstukken en andere zaken schakelen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #55 Gepost op: 26 February 2014, 11:44:44 »
Ik maak mij geen zorgen omtrent dit risico. Kijk als het een remise was met vele wissels bij elkaar dan had ik er over nagedacht, maar dat is hier niet het geval. Wat Mark al zegt: op de juiste plaatsen door slijpen.

Hier heb ik alvast 2 screenshots van het 3D model. Dit is het begin, het 3D model zal spoedig fraaier worden. Eerst maar eens schetsen.




Met vriendelijke groet,
Dennis

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #56 Gepost op: 26 February 2014, 23:25:56 »
Heren, heren, heren,

***Hoofdschudmodus aan****
Waar komt toch die angst voor een functionele bovenleiding vandaan  ???
*** Hoofdschudmodus uit***

Het heeft zoveel voordelen:
- betere stroomafname, want alle wielen massa en aan de onderkant van de bovenleiding zit geen stof,
- veel (maar dan ook VEEL) eenvoudiger aan te leggen, zeker als je toch een decoratieve bovenleiding aanlegt,
- zelfbouwrails op printplaat, die (al dan niet slim) doorgeslepen moet worden: allemaal extra werk en extra kans op problemen, kortsluitingen en ontsporingen,
- geen problemen met keerlussen, dus lekker flexibel tramlijntjes plannen

Zet alle (rationele) plussen en minnen eens op een rijtje en maak dan een verstandige keuze.
Dan ken ik de uitkomst al  8)

Succes, Rob.
PS: Echte trams rijden ook op bovenleiding.......
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #57 Gepost op: 26 February 2014, 23:31:56 »
Zo is het maar net!! ;D
Niek

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #58 Gepost op: 27 February 2014, 09:54:18 »
"Echte trams rijden ook op bovenleiding" Ik zag hier gisteren nog een tram rijden die toch niet op de bovenleiding reed maar wel op de sporen, hij nam wel via de bovenleiding zijn voeding.  ;D ;D
Groetjes
Johnny

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #59 Gepost op: 27 February 2014, 11:28:06 »
Het is denk ik een blijvende discussie omtrent de bovenleiding. De een zegt dit, de ander dat. Ik zal er eens over nadenken wat ik zal doen.

Verder heb ik nog wat 3D kiekjes. Dit keer zijn het enkele doorkijkjes. Zie hieronder:


Op deze manier is er voor mij een goed beeld van te krijgen hoe het er straks ongeveer uit zal komen te zien. Ik zou de 3D gebouwen nog fraaier kunnen maken, echter denk ik dat dit het plezier van het bouwen zal verpesten.

Groeten,
Dennis