Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:38:34
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
  

Auteur Topic: [Trambaan] Emseburg  (gelezen 23968 keer)

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #60 Gepost op: 27 February 2014, 14:51:44 »
@Opperhoofd,

Je gebruikt wel een mooie methode door van D3 gebruik te maken.

Mooi plan!!

Niek

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #61 Gepost op: 27 February 2014, 16:32:54 »
Het is denk ik een blijvende discussie omtrent de bovenleiding. De een zegt dit, de ander dat. Ik zal er eens over nadenken wat ik zal doen.

Om op de bovenleidingdiscussie terug te komen, wil ik als “niet-bovenleidingrijder” ook wat plussen en minnen op een rijtje zetten. ;)

Pluspunten voor stroomtoevoer via de rails:

+ Je kan altijd tijdens alle fases van de bouw van je baan rijden.

+ betrouwbaarheid bij vuile baan. Je kan bij bovenleidingbedrijf wel alle wielen doorverbinden, maar je beugel blijft het zwakke deel met maar 1 of 2 contactpuntjes die stroom afnemen. 12 wielen voor de minpool en 1 beugel voor de pluspool is als tijd kwetsbaarder dan 6 wielen voor minpool en 6 wielen voor de pluspool. Je hoeft maar een pluis of slechte soldering in je bovenleiding tegen te komen de stroom is onderbroken. Als je de baan, de bovenleiding en de beugel brandschoon houdt, dan gaat dit verhaal natuurlijk niet op, maar bij beurzen is dit lastig.

+ De sierbovenleiding hoeft niet strak afgespannen worden en mag rustig variëren in hoogte. Niemand die het ziet als je bovenleiding ergens een millimeter hoger is als de beugel. Dit zie je bij sommige lage NGT8 modellen van Halling en Hödl.

+ de sierbovenleiding kan je schilderen, zodat het nog dunner lijkt.

+ je hoeft je beugels op nieuw materieel niet uit te wisselen of aan te passen (verf eraf)

+ Je schaduwstation is zonder bovenleiding perfect bereikbaar om materieel op en af te halen.

Minpunten voor stroomtoevoer via de rails:

- Kruisingen en keerlussen vergen planning en aandacht.

- Snel kortsluiting bij ontsporingen of op de baan zetten van trams (o.a 7 delige combino’s en ander oversized trammaterieel)

- Het is niet het echte tramgevoel (voor als je daar misschien om geeft  ;))

Vaak hoor je dat digitaal en bovenleiding niet samengaat, maar dat is echt een fabel. Op beide systemen draait digitaal prima. Wel heb ik tijdens mijn laatste beurs in Bremen veel rondgehangen bij de tramclub “Clublinie 11” die digitaal op bovenleiding rijden. Toch zie je daar dat er zeer regelmatig met een hand tussen de bovenleiding de trams een zetje geven zodat de beugel weer contact heeft. De baan was verder perfect schoon. Mijn baan draait op beurzen vlekkeloos ondanks ik alleen via de railtoevoer rij. Zolang je de boel maar goed schoonhoud heb je er weinig last van voeding via de rails.

Conclusie: ik ben voor railtoevoer, maar toch ga ik op mijn nieuwe baan met werkende bovenleiding rijden (een trolleybus op rails staat zo maf ;))

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #62 Gepost op: 27 February 2014, 16:54:54 »
Ik ben benieuwd met wat voor tram(s) je gaat rijden. Ik vind je halte in screenshot 3 zo kort. Welke lengte heb je daarvoor aangehouden?

Wes
Check ook mijn Facebook

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #63 Gepost op: 28 February 2014, 18:15:30 »
Wes,

De halte in afbeelding 3 is geen halte, dat is een beek :-p haha

Ik heb 4 haltes op de baan gepland met alleen een lengte van 45 cm. Dit is voor de meeste trams ruim voldoende. De maatstaaf die ik hiervoor heb aangehouden is de Regiotram (Regio Citadis) uit Kassel/Den Haag.

Ik wil gaan rijden met trams en bussen die ik mooi vind. Op dit moment heb ik de Innsbruecker Flexity, Wiener Lokalbahn, Woltersdorfer en een tram (GT8) van Roco die onder de KVB vlag rijd.

Qua bussen, nouja dat zijn er aardig wat :)

Groeten,
Dennis

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #64 Gepost op: 28 February 2014, 18:36:34 »
Ach, stom, dat is natuurlijk op het overzicht ook te zien. 45 centimeter is inderdaad ruim voldoende voor enkele stellen. Heb je al vooruitzicht op de voorbereidingen van de baan? Ik ben zó benieuwd, omdat je hetzelfde baanplan ongeveer hebt. Succes nog :)
Check ook mijn Facebook

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #65 Gepost op: 28 February 2014, 21:27:41 »
Hallo Wes,

Het vooruitzicht is op dit moment positief. Als alles mee zit dan ga ik volgende week de bakken bouwen. Dan moet ik nog even de Zweedse warenhuis kast aanpassen en dan kan het echte werk gaan beginnen.

Het rails leggen gebeurd hopelijk spoedig.

Groeten,
Dennis

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #66 Gepost op: 01 March 2014, 00:08:17 »
leuk

lijkt ook wel een beetje op een verlengde variant van mijn plan  :)

Ben nieuwsgierig naar de bouw

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #67 Gepost op: 30 September 2014, 12:47:59 »
Hoi,

Leuk om misschien te vermelden is dat ik vandaag toch maar eens ben begonnen met de bouw van Emseburg. De bakken zijn gisteren gemonteerd en worden op dit moment opgezet. Op moment van schrijven staan de eerste 2 modules, er is er nog 1 te gaan.

Ik zal, als alles staat, een foto maken van het resultaat.

Groeten,
Dennis

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #68 Gepost op: 30 September 2014, 15:26:11 »
Leuk.

We zien de foto's graag tegemoet.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #69 Gepost op: 30 September 2014, 16:26:21 »
Zoals gezegd hier enkele foto's van de modules. Verder een foto van het rack waar bijna alle apparatuur in komt.



Groeten,
Dennis

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #70 Gepost op: 30 September 2014, 16:42:58 »
Ziet er goed uit.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #71 Gepost op: 30 September 2014, 22:53:48 »
Het ziet er allemaal heel netjes uit. Nog wel.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Opperhoofd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • Dennis
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #72 Gepost op: 08 October 2014, 17:10:27 »
Hoi,

@Sven:
Inmiddels wat verder en het is nog steeds netjes :-)

@Iedereen:
Ik heb het plan iets gewijzigd. Zo is de rotonde verwijderd en zijn er wat extra straatjes toegevoegd. Verder heb ik de rechter lus kleiner gemaakt. Het plan is nog niet af, ik ben namelijk benieuwd naar jullie mening over het plan als in wat beter zou kunnen en wat goed is.



Legenda
K = Kantoor
B = Brouwerij
R = Remise
T = Tankstation
K (midden) = Kerk
H* = Tramhaltes
RH = Stadhuis
I = Imbiss
F = Fontein
ST = Stadspoort

Ik heb het plan zo extreem gewijzigd omdat ik wat meer mogelijkheden wil met het Faller Car System (of soortgelijk).

Nogmaals, ik ben benieuwd naar jullie mening. Alvast bedankt.

Groeten,
Dennis

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #73 Gepost op: 08 October 2014, 20:43:55 »
Hoi!

Ziet er leuk uit! Ik heb wel wat kritische opmerkingen:

In de rechterkeerlus heb je nu aan het begin, en aan het eind van de keerlus een halte. Dit is niet erg praktisch denk ik? Zie het als reiziger: Waarom zou je bij H1 wachten als de tram een paar seconden eerder bij H3 als komt. Tevens is H1 deels in een bocht: Dit is in elk geval onwenselijk; ;Of je tram zal de kant raken (of eventuele toekomstig nieuw materieel dat per ongeluk blijft hangen, ask Mark van Dijk!), of er moet een onrealistisch grote ruimte tussen zitten wat weer jammer is!

Je Stadhuis is leuk, maar staat achter een setje andere gebouwen. Een stadhuis heeft denk ik altijd wel iets interessants of cultureels wat leuk is om na te bouwen, maar als 'beurspassant' zie je daar misschien wat weinig van.

Ik ben als laatste bang dat je op het rondje zelf erg snel uitgekeken zal zijn. Je kan immers niet veel doen met verschillende lijnen of inhaalstukjes. (Behalve dan je stuk tailtrack bij H2).

Al met al een toffe layout, waarvan ik eerder al zei dat ik dit idee vrijwel hetzelfde had: Lijkt nog best!


juni 2013

Succes!

Wes
Check ook mijn Facebook

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: [Trambaan] Emseburg
« Reactie #74 Gepost op: 08 October 2014, 21:26:48 »
Hallo Dennis,

aan de linker zijde, bij de ingang van je werkplaats/depot moet je nu keren op het dienst spoor.
Is het mogelijk om hier een stukje dubbelspoor voor dezelfde richting te maken?, zodat je één spoor heb om te keren van richting, zoals bij de Lijsterbes remise in Den Haag.

Verder een leuk plan en succes met de verdere bouw.

Groeten,

Christoph