Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Marc tramt
Vandaag om 21:07:49
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
Vandaag om 20:47:55
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Forever Rocofan
Vandaag om 20:05:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:03:51
Een nieuw begin door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:28:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
Vandaag om 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 15:23:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Jelmer
Vandaag om 15:18:51
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
Vandaag om 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:32:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 12:02:07
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:58:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
  

Auteur Topic: Motorpost digitaliseren  (gelezen 34961 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #30 Gepost op: 08 March 2013, 10:14:10 »
Sorry Karst,

Had er geen enkel idee meer van dat de plaatjes van jou waren.
Was al weer een tijdje geleden.

mvg Henk

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #31 Gepost op: 08 March 2013, 13:53:29 »
Hallo Henk ik denk dat dit niet voor mij bedoeld is.
Was aan Karst gericht
Citaat
Sorry Karst,

Had er geen enkel idee meer van dat de plaatjes van jou waren.
Was al weer een tijdje geleden.

mvg Henk.
Groeten Jo
« Laatst bewerkt op: 08 March 2013, 14:25:59 door Bert van Gelder »

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • Hanulveen.nl
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #32 Gepost op: 08 March 2013, 20:04:09 »
... op de site van Hanulveen staat wel het één en ander over hoe je het moet doen.
Alleen staat er op die site dat je draden aan een weerstand moet solderen, maar op de foto wordt het gewoon op een soldeer eilandje gesoldeerd..

En onderop dat eilandje (centrale print) zitten twee weerstanden.
Bij punt: 3.3 van het verslag staat een foto van de weerstanden.
En verderop wordt fool-proof uitgelegd hoe het aangesloten moet worden.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #33 Gepost op: 11 March 2013, 15:23:48 »
Citaat van: h48veenstra
Sorry Karst,

Had er geen enkel idee meer van dat de plaatjes van jou waren.
Was al weer een tijdje geleden.

mvg Henk

No problem ;) Zodra ze 'hier' staan is het toch 'public domain' ;)


Grtzz,

Karst

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #34 Gepost op: 21 March 2013, 17:42:35 »
Inmiddels weer met de motorpost bezig geweest.
Messing strip van bovenleiding verwijderd.
Permanente magneet gemonteerd.
Decoder geplaatst ( had nog een Digirail decoder liggen)
Oranje en grijs op de motorcontacten gesoldeerd.
Draden en weerstanden op de verlichtingscontacten gesoldeerd.
Ik dacht dat ik dan het originele plaatje ( die met de schakelaar, niet de verlichtingsprintjes) niet meer nodig had, maar waar moet ik dan de zwarte draad op aansluiten?
Plaatje heb ik nog wel, en kan ook zo weer terug geplaatst worden.
dan heeft de decoder nog een bruine draad over, volgens de gebruilksaanwijzing is die voor nog een functie.
Die zou ik willen gebruiken voor een ledstrip voor binnenverlichting.
De ledstrip wordt op rol geleverd en kun je tussen twee soldeereilandjes op maat knippen .
Kan iemand me vertellen of ik het tot zover goed heb gedaan en waar die zwarte draad nu op moet of dat ik het plaatje toch nog gebruiken.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #35 Gepost op: 21 March 2013, 17:54:52 »
originele print op de lokbodem in zijn geheel verwijderen.
(plaatje klikbaar, kun je de draadkleuren nog net zien)

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #36 Gepost op: 21 March 2013, 19:12:11 »
Hoi Ruud,
Het plaatje ken ik, hier heb ik ook alle info gevonden die nodig was voor het ombouwen van mijn motorpost.
Daarom dacht ik ook dat het plaatje in zn geheel weg kon, en dat klopt dus ook.
Maar hoe ik ook speur, de zwarte draad kan ik niet vinden.
Het staat ook niet in de info, en toch zal die ergens heen/op moeten.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #37 Gepost op: 21 March 2013, 19:21:56 »
Zie je dat lipje met dat schroefje? Daar zit je zwarte draad aan, gekruld. Zit dus aan het stalen chasis... 😉

Groet,

Richard

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #38 Gepost op: 21 March 2013, 19:32:06 »
Ik weet dat ik geen beste ogen heb, heb dan ook soms ( vaak) een bril nodig. (y)
Maar nu kan ik echt geen zwarte draad ontdekken, ook niet aan dat lipje.
Maar bedankt, ik weet dus nu dat deze aan het frame moet.  (y)
Zal ook zo'n lipje maken.
Ik heb echter wel een fout gemaakt zie ik.
Ik heb de weerstanden meteen op de contactlipjes gesoldeerd, en daar de draad aan.
Alles goed geisoleerd, maar nu ben ik bang dat de kap er zometeen niet meer op past.
Dus even alles los en de draadjes met weerstand omdraaien
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • Hanulveen.nl
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #39 Gepost op: 21 March 2013, 19:39:31 »
Foutje gemaakt?

Waarom heb je het dan niet gewoon volgens mijn 100% complete stap-voor-stap beschrijving gedaan? Dan was je allang klaar geweest.



mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Station_Dooiland

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Hoop doet leven, Stroom doet rijden .....
    • Spoorzicht, mijn hobbywereld in woord en beeld.
Re: Motorpost digitaliseren
« Reactie #40 Gepost op: 05 March 2015, 16:32:04 »
Schopje?

Zijn er nog ontwikkelingen / ervaringen op dit gebied?

Ben zelf de laatste tijd ook erg hard aan het denken / bedenken hoe ik zo'n mooie motorpost op de (3-rail) baan kan krijgen, maar was al op de hoogte gebracht van de (schijnbaar) beroerde digitale rijeigenschappen.

Groeten,

Jan

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Märklin Motorpost ombouwen naar 2-rail DCC
« Reactie #41 Gepost op: 18 March 2016, 10:00:09 »
Ik wilde een draadje starten met een ombouwverslag van een oude Märklin motorpost naar 2-rail DCC. Ik heb voor weinig een oude, slecht rijdende Motorpost met gebruikssporen op de kap kunnen kopen. Er zijn al veel draadjes over diverse ombouwen en daarom dacht ik dat het wellicht handiger is om in het kort mijn ombouw in dit draadje te beschrijven indien Harm (nscargo) daar geen bezwaar tegen heeft.

Wat is het plan?
1. de wisselstroommotor ombouwen met een Märklin trommelmotor ombouwsetje met permanente magneet en 5-polig anker
2. de wisselstroomwielen ombouwen naar geïsoleerde gelijkstroomwielen.
3. de puntcontactsleper er onderuit en nieuwe stroomafname op alle! 8 wielen
4. alle bestaande Märklin printjes eruit, zowel de rijrichting omschakelaar (die is sowieso niet nodig) maar ook het printje met de voorschakelweerstanden voor de led verlichting er uit. Deze laatste wordt vervangen door een eigen gemaakt standaard printje (nu nog op strokenprint) met een 8 pol NEM stekkerbus en aparte voorschakelweerstanden voor de rode en gele ledverlichting en de binnenverlichting.
5. in eerste instantie ga ik een goedkoop Chinees decodertje toepassen. deze heeft 4 functie uitgangen (licht vooruit, licht achteruit, aux1 en aux2) de aux uitgangen kunnen functie afhankelijk gemaakt worden en gemapt worden aan een functie-drukknop op de centrale.
6. zoals reeds gezegd binnenverlichting.
7. de kapotte pantograven vervangen door Sommerfeldt pantograven.

Ik heb niet van alles foto's gemaakt omdat sommige dingen voor zich spreken. Wat bij een 3-rail naar 2-rail ombouw echter altijd nodig is is aanpassing van de wisselstroomwielen (ongeïsoleerd) naar gelijkstroomwielen (geïsoleerd)



Op de foto de uit elkaar gehaalde assen/wielen van het motordraaistel. Hiervoor gebruik ik een zelfgemaakt stukje gereedschap (rechts op de foto). De Märklin wielen met de tandwielen eraan vast ga ik hergebruiken. De andere twee worden vervangen door wielen met isolatieflenzen. Deze standaard wielen zijn echter gemaakt voor assen van 2mm en de Marklin as is 2,5mm. met een handboortje met een boortje van 2,4mm boor ik de gaatjes in de isolatie voorzichtig uit.



Daarna pers ik de wielen weer op de assen.



Vervolgens bouw ik de motor om met een Märklin ombouwset. De geïsoleerde wielen worden van een stroomafnemer op de flenzen voorzien. Hiervoor gebruik ik een Fleischmann stroomafnemer voor rijtuigen die ik op een klein stukje printplaat soldeer. Het geheel lijm ik met industrielijm op het draaistel. Voor de andere zijde is de stroomafname eenvoudig. Hiervoor heb ik een soldeerlipje op het chassis geschroefd. Om e.e.a. te testen heb ik de stroomafname tijdelijk verbonden met de motoraansluitingen en dan is dit het eindresultaat.



Wordt ooit vervolgd, groet Frits
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: Motorpost digitaliseren
« Reactie #42 Gepost op: 18 March 2016, 10:23:31 »
 (y) Super stroomafnemertje. Denk dat ik de mijne ook maar zo aanpas (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Motorpost digitaliseren
« Reactie #43 Gepost op: 18 March 2016, 12:53:40 »

Hier nog een.  (y)
Mijne ligt om deze reden daarom ook nog open.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2016, 20:05:07 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Motorpost digitaliseren
« Reactie #44 Gepost op: 18 March 2016, 20:54:12 »
Nog even een foto van bovenaf op de stroomafname

Groet Frits