Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 21:15:01
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
spoorzeven
Vandaag
om 21:14:52
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:14:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:01:54
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:54:13
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 20:42:15
EifelBurgenBahn
door
Tjalling
Vandaag
om 20:29:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Erjen89
Vandaag
om 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Mispoes
Vandaag
om 20:27:24
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Vroeger
Vandaag
om 20:05:05
"Nederlandse" modellen
door
Pauldg
Vandaag
om 20:00:13
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
hervé
Vandaag
om 19:54:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
brutus1
Vandaag
om 19:46:12
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 19:37:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:29:04
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
Vandaag
om 19:03:29
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 18:54:15
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
ex-DR V100
Vandaag
om 18:29:05
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
basjuh1981
Vandaag
om 18:01:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
basjuh1981
Vandaag
om 17:57:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:19:32
20 en 21 april MobExpo
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 16:48:51
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 16:43:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:39:55
Nederland in Z
door
Mitchell
Vandaag
om 16:01:47
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
door
BeLu
Vandaag
om 15:43:35
lengte blok en bezetmelders
door
bellejt
Vandaag
om 15:38:29
bovenleiding Mader
door
Bobos
Vandaag
om 15:15:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Motorpost digitaliseren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Motorpost digitaliseren (gelezen 33409 keer)
ruudns
Offline
Berichten: 6137
***
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #45 Gepost op:
18 maart 2016, 22:01:55 »
Raakt hij het frame niet in de bochten?
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #46 Gepost op:
18 maart 2016, 22:06:20 »
Op de foto kan je het niet goed zien maar de sleper draait er net onderdoor
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gelogd
Groet Frits
ruudns
Offline
Berichten: 6137
***
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #47 Gepost op:
18 maart 2016, 22:11:28 »
. Ik zou alleen dat c-tje nog verwijderen
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #48 Gepost op:
19 maart 2016, 09:41:50 »
Tja.....C-tje verwijderen. Over het nut van het C-tje kunnen wij volgens mij een apart draadje starten.......ik was dat overigens niet van plan
Een draaiende gelijkstroommotor veroorzaakt HF storing. De condensator is er voor om die HF signalen te onderdrukken. In het algemeen zal de condensator geen invloed hebben op het LF puls breedte motorsignaal. Dus als de loc goed rijdt dan laat ik de condensator bij voorkeur zitten.
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gelogd
Groet Frits
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Märklin Motorpost ombouwen naar 2-rail DCC
«
Reactie #49 Gepost op:
20 maart 2016, 17:37:35 »
Nu het motordraaistel is voorzien van gelijkstroomwielen is het tijd om ook het motorloze draaistel te voorzien van geisoleerde wielen. Ook hiervoor gebruik ik "standaard" gelijkstroomvielen die aan één zijde geïsoleerd zijn. Eerst maar eens de boel helemaal demonteren.
Links op de foto het gedemonteerde Märklin wielstel. Net als bij het motordraaistel heeft Märklin hier assen van 2,5mm gebruikt terwijl de gelijkstroomwielstellen assen van 2mm hebben. Dit los ik op door over de asjes een busje van 2mm/2,5mm te schuiven alvorens e.e.a. te monteren.
En dan is dit het resultaat.
Vervolgens plak ik onder het chassis van het draaistel een stukje strokenprint waarop aan weerszijden een sleper gesoldeerd wordt. Van bovenaf ziet dat er dan zo uit.
En vanaf de onderzijde zo.
En op de rails.
En dit is dan het uiteindelijke resultaat.
De volgende stap is het elektrische gedeelte. Alle Märklin printen heb ik er uit gehaald en op de plaats waar die zaten past prima een stukje strokenprint waarop de voorschakelweerstanden en NEM stekker komen.
In het volgende deel zal ik het printje beschrijven dat een universeel toepasbaar printje moet gaan worden voor alle oude locomotieven zonder NEM stekker die ik nog eens ga ombouwen.
Groet, Frits
Gelogd
Groet Frits
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Motorpost ombouwen van 3 rail wisselstroom naar 2 rail gelijkstroom
«
Reactie #50 Gepost op:
28 maart 2016, 21:08:44 »
Vandaag even met de Sommerfeldt pantograaf lopen stoeien. Deze pantograaf is overigens 100% hetzelfde als de Märklin pantograaf, echter € 10,- per stuk i.p.v. € 25,- per stuk. Daar worden mooie witte isolatoren bijgeleverd.
Met de pantograaf er op ziet dat er dan zo uit
Dat ziet er op zich mooi uit...................maar de pantograaf zit te laag. De pantograaf kan niet ingeklapt worden omdat het veertje tegen het dak aankomt.
Märklin heeft dat opgelost met verhoogde isolatoren
Probleem is dat ik er echter maar één heb. De andere was net als de originele panto gesneuveld. Gelukkig is het één van de weinige onderdelen die Märklin nog kan leveren voor deze Motorpost. Kost slechts € 6,- voor 4 stuks. Is er toevallig een mede hobbyist die zo'n isolatorframe
(Trägerisolation 340130)
heeft liggen? Ik neem hem graag van je over.
Ik kan ook een setje bestellen in dat geval heb ik er drie in de aanbieding.
gr. Frits
Gelogd
Groet Frits
Lenzzz
Offline
Berichten: 18
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #51 Gepost op:
31 maart 2016, 22:03:59 »
Volgens mij als ik het goed heb zit er een 5 polige motor bij jou er in of heb je de 3 polige motor er weer in gedaan?
Ben nu ook bezig met mn hamo motorpost. De 5 polige motor zit er nu in alleen vroeg mij af of ik die condensator kan laten zitten? Op de website van
http://www.hanulveen.nl/ombouwen/motorpost%20ombouwen/ombouwen-mp.html
haalt hij hem er af bij een 3 polige motor.
Vroeg mij ook af waar ik de led printplaatjes voor de verlichting nieuw kan kopen en ook de centrale print. De vorige eigenaar heeft deze helemaal gesloopt en kan ze nu niet meer goed solderen voor digitaal gebruik.
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #52 Gepost op:
31 maart 2016, 23:13:36 »
Ik heb er inderdaad een 5-polige motor ingezet. Rijdt trouwens als een trein
Over die ontstoringscondensator verschillen de meningen. Zie ook
hier
.
Mijn advies is als je lok goed rijdt (met een decoder) lekker laten zitten. Die condensator is nl. om hoogfrequente radiostoringen te voorkomen. In principe heeft het laagfrequente pulsbreedte modulatie signaal van de decoder geen last van de condensator.
Welke hoofdprint heb je nodig? Ik heb deze nog liggen en mag je wel hebben.
En die printjes koop je gewoon bij
Märklin
. Niet schrikken van de prijs! Voor dat geld zou ik kijken of je ze zelf kan maken met een stukje gaatjesprint en smd ledjes.
gr. Frits
«
Laatst bewerkt op: 31 maart 2016, 23:26:18 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Lenzzz
Offline
Berichten: 18
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #53 Gepost op:
01 april 2016, 09:50:34 »
Oei dat is een aardig bedrag voor een print met ledjes erop
is even kijken of hier iets anders voor te verzinnen is of misschien 2e hands.
Top bedankt! is het hoofdprint met nummer 29491? wil je er evt. wel geld voor geven maar eerst even kijken of het de zelfde is.
Heb het liefst de motorpost zo origineel mogelijk.
De motorpost ligt nu nog uit elkaar de 5 polige motor zit er al wel in alleen moet verder de decoder er nog in zetten alleen de hoofdprint is zo kapot dat ik die niet meer kan gebruiken.
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #54 Gepost op:
01 april 2016, 09:56:30 »
Ja dat printje is in alle Märklin/Hamo loks hetzelfde en dus de 294910.
Als je hem wil hebben stuur je me maar een persoonlijk bericht. Ja die led printjes zijn goed aan de prijs. Daarom zei ik al, misschien kan je ze zelf maken. Als je gaat zoeken hier op het forum vind je vast wel een draadje over ledjes op universeel gaatjesboard o.i.d.
Zonder printje kan ook. Als je nu
dit draadje
combineert met onderstaande foto dan ben je klaar. De ledjes op de foto passen precies in de gaatjes van de motorpost, volgens de beschrijving van Mark aan elkaar solderen en klaar.
gr. Frits
«
Laatst bewerkt op: 01 april 2016, 10:17:22 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Lenzzz
Offline
Berichten: 18
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #55 Gepost op:
01 april 2016, 10:56:20 »
Kijk! dit is helemaal mooi. Dan ga ik het ook op die manier doen met die ledjes top bedankt voor de tip! scheelt behoorlijk wat geld ook en ziet er nog mooi uit ook
Ik stuur je wel even een PB voor de hoofdprint
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Motorpost digitaliseren en ombouwen van 3-rail naar 2-rail
«
Reactie #56 Gepost op:
03 april 2016, 15:50:42 »
Het ontbrekende isolatieframe voor de pantograaf is besteld dus maar doorgaan waar ik gebleven was. Aangezien ik de Märklin printjes er uit gegooid heb (zowel die met de bovenleidingsomschakelaar en voorschakelweerstanden als die met de rijrichtingsomschakelaar) moet er een nieuw printje in. Op het forum staan al vele oplossingen om een decoder aan te sluiten maar ik wil het toch net weer een beetje anders doen. Het printje moet voorzien worden van een 8-polige NEM562 connector met aparte voorschakelweerstanden voor rode en gele leds en de aux uitgangen. Op tekening ziet het er dan zo uit:
volgens Fritzing ziet het er dan zo uit:
en in het echt zo:
Voor de decoder gebruik ik een goedkoop chinees decodertje met de mogelijkheid om een "powerpack" aan te sluiten. De eigenschappen van deze decoder zijn in een ander draadje al eens beschreven. De Motorpost met 5-polige Märklin motor rijdt echt uitstekend met deze decoder en de snelheid is goed in te stellen. Ondanks de verbeterde stroomafname bleek de verlichting tijdens het rijden soms toch een beetje te knipperen. Een goede reden om eens te kijken of een "powerpack" werkt. Het "powerpack"is niets anders dan een flinke elco met een laadstroombegrenzingsweerstand met daaroverheen een diode indien er juist stroom geleverd moet worden.
Zonder weerstand en diode zou de elco zich met een hoge stroom opladen. Indien er meerdere locomotieven en wagens op de rails staan met een antiknipper elco er in dan zou die piekstroom weleens zo hoog kunnen worden dat de booster uitschakelt op zijn maximale stroombegrenzing.
Het principe is heel eenvoudig. De diode staat antiparallel over de weerstand. Hierdoor moet de laadstroom wel door de weerstand. Ik heb gekozen voor een weerstand van 47Ohm. Bij een rijspanning van 18V is de laadstroom nooit hoger dan 380mA. Achteraf denk ik dat de weerstand nog wel iets groter gekund had zodat de stroom nog iets lager zou zijn. Zodra de rijspanning wegvalt zal de elco zich via de diode (1n4148) ontladen en de decoder en verlichting van spanning voorzien.
Uiteindelijk is dit het printje geworden met de decoder er in geprikt. De elco met weerstand en diode zijn inmiddels ingepakt in krimpkous.
Omdat ik de binnenverlichting en de sluitlichten aan de achterzijde apart wil kunnen schakelen heb ik de sluitlichten aan de achterzijde aangesloten op Aux2 (paars) en zodanig geprogrammeerd dat ze alleen branden als de locomotief zonder wagons vooruit rijdt. Op de overblijvende Aux1 (groen) wordt de binnenverlichting aangesloten. Hiervoor heb ik twee contactbusjes op de print gezet zodat de verbinding losgenomen kan worden als de kap gedemonteerd wordt.
Het valt me op dat de front, sluitlichten en binnenverlichting van fabriekslocomotieven vaak heel fel branden. Aangezien dat in het echt ook niet zo is pas ik voor de rode leds voorschakelweerstanden toe van 3,9kOhm en voor de gele leds 2,2kOhm. Bij deze waarde branden de leds mooi, niet te fel en niet te zwak.
Volgende keer de pantografen monteren en dan de binnenverlichting er in plakken.
gr. Frits
«
Laatst bewerkt op: 04 april 2016, 20:42:24 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #57 Gepost op:
29 juli 2016, 16:59:55 »
Hoi even een topic uit de kelder gehaald. Het is dus mogelijk een elco te monteren samen met een decoder zonder problemen. Dit is wel een stuk goedkoper dan een merk power pack. Graag zou ik nu willen weten hoe dit bevalt na een jaar.
Groet Harry
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #58 Gepost op:
29 juli 2016, 17:21:02 »
Hallo Harry,
De combi van Elco en diode/weerstand is een soort van powerpack. Ik zag dat ESU zelf 100 Ohm gebruikt maar de waarde van 470 Ohm voldoet prima. Voor de diode kan je elke 1N400* gebruiken. Ik gebruikte een 1N4148. Ik zal voor de duidelijkheid een ESU plaatje uploaden:
gr. Frits
«
Laatst bewerkt op: 30 juli 2016, 00:13:15 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Motorpost digitaliseren
«
Reactie #59 Gepost op:
29 juli 2016, 23:41:38 »
De combi elco en diode/weerstand vormt
geen
powerpack. De powerpacks omvatten heel wat meer. Dat is een Goldcap met een dcdc step up converter en kan een stuk beter onderbrekingen opvangen dan de condensator.
De complete last hangt aan die diode dus ik zou geen 1N4148 pakken maar een 1A variant (!n400x), of liever nog een Schottky (1N5822 ofzo). De 1N4148 is maar een 100mA versie maar overleeft het misschien net door de korte duur waar de condensator nuttig is maar zou het er niet op gokken.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Motorpost digitaliseren