BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: nscargo op 06 maart 2013, 19:25:47

Titel: Motorpost digitaliseren
Bericht door: nscargo op 06 maart 2013, 19:25:47
Hallo medeforumgenoten,
Sinds kort ben ik in het bezit van een bruine Hamo Motorpost.
Op het forum en op de site van Hanulveen staat wel het één en ander over hoe je het moet doen.
Alleen staat er op die site dat je draden aan een weerstand moet solderen, maar op de foto wordt het gewoon op een soldeer eilandje gesoldeerd.
Maar wat ik niet kan vinden is, als je de motor uit elkaar hebt, is het dan beter om het driepolig anker te vervangen voor een 5 polig?
ik weet dat de rij eigenschappen niet echt denderend zijn, maar ik hoop eigenlijk dat een 5 polig anker wel betere rij eigenschappen geeft.
Maar is dat ook zo, met andere woorden, wat zal het verschil zijn als je met een 3 of een 5 polig anker rijdt.?
Wie het weet mag het zeggen
Harm
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: henk op 06 maart 2013, 19:49:32
Volgens mij heeft die Hamo nog een veldspoel. Die spoel vervangen door een magneet van ESU heeft veel meer effect op de rijeigenschappen.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Richey op 06 maart 2013, 20:07:15
De MP was de enige trein die ik heb laten ombouwen, achteraf stom. Kostte bakken met geld, en hij klinkt als schuurpapier...
Als hij nu nog gedigitaliseerd zou moeten worden zou ik een alternatieve aandrijving overwegen, kost denk ik hetzelfde als een andere spoel en een permanentmagneet 😉.

Het leek me nuttig te vermelden, het lijkt mij het overwegen waard...
Van de ledprintjes meen ik mij in ieder geval te herinneren dat je goed moet uitkijken, anders blaas je ze geloof ik op... 😋

Groet,

Richard
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: nighttrain1 op 06 maart 2013, 20:19:49
Ik heb ook zo'n koekblik, echter een rood/gele uitvoering. Uit de motor komen 3 draden, 2 van de motor en de 3e van ??
Analoog rijdt het koekblik prima maar digitaal vreselijk. Staat daarom in de vitrine wachtend op betere tijden.
5 polige motor rijdt beter dan een 3 polige motor. Rustigere loop minder horten en stoten. Die ervaring heb ik al wel.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: henk op 06 maart 2013, 20:55:47
Die derde draad is dus van de veldspoel, ook onderdeel van de oude Märklin allstrommotor. Een vijfpolig anker alleen heeft in die motor weinig zin of werkt zelfs averechts. De veldspoel vervangen door een permanent magneet levert al prima resultaten op.

Op de led-printjes zitten geen weerstanden. De bijbehorende weerstanden zitten op het aparte printje ergens midden in de motorpost.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: ruudns op 06 maart 2013, 22:08:58
Ik heb hem nog niet zo lang geleden gedigitaliseerd en er gelijk een stroomvoerende koppeling aan gemaakt. Ook de eerste post wagon voorzien van stroomafname op alle wielen. Loopt een stuk beter. Eventueel de tweede postwagon ook voorzien van stroomafname. Zie dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46311.msg745023.html#msg745023) draadje. Verder kun je de motor ook nog vervangen, dan moet je dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15759.msg237515.html#msg237515) draadje maar eens doorlezen. Deze motor heb ik in in een Hamo 1100 ingebouwd, dat is pas echt een verbetering (y).
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: E.r.i.k. op 06 maart 2013, 22:46:21
Ik heb hem nog niet zo lang geleden gedigitaliseerd en er gelijk een stroomvoerende koppeling aan gemaakt.

Ruud,

Kan zo'n Hamo motorpost probleemloos op code 83 rails rijden, bijvoorbeeld Roco-Line?
Mijn ervaring met een 1205 van Hamo was dat deze erg hoge flenzen had en dus niet normaal kon rijden.

Groeten,
Erik.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: ikbenik79 op 06 maart 2013, 22:52:20
hallo

ik heb mij motorpost hamo met een esu decoder 21 polig en een powerpack gemaakt en 5 polig. loop nu als een zonnetje. kruipt zelfs over de wissel. tja alleen de motor blijf wat herrie maken.

gr ronald


Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: ruudns op 06 maart 2013, 22:53:33
ratelt over de railstoelen ;). Je zou de flenzen iets kunnen afdraaien als je het bezwaarlijk vind. Mijn rails zijn oud en dus hoger. Op enkele plaatsen zat er een stuk flexrail tussen die schijnbaar wel lager was en je even een roffel hoorde. Wordt wat anders als de hele baan zo is natuurlijk. Lok op zijn kop leggen, spanning op de motor zetten met een stuk snoer. Motor laten draaien, stofzuigermondstuk er naast houden en de dremel langs de flens houden ;D.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: E.r.i.k. op 06 maart 2013, 23:18:51
ratelt over de railstoelen ;). Je zou de flenzen iets kunnen afdraaien als je het bezwaarlijk vind. Mijn rails zijn oud en dus hoger. Op enkele plaatsen zat er een stuk flexrail tussen die schijnbaar wel lager was en je even een roffel hoorde. Wordt wat anders als de hele baan zo is natuurlijk.

Da's duidelijk! Ik heb tot nu toe geen MP gekocht omdat ik hiervoor juist bang was...

Lok op zijn kop leggen, spanning op de motor zetten met een stuk snoer. Motor laten draaien, stofzuigermondstuk er naast houden en de dremel langs de flens houden ;D.

Haha, maar een slecht plan: een deel van het vijlsel zal in de (electro)magnetische motor terechtkomen ::)

Zijn er wellicht spuds te koop die goed passen bij een MP?  Ben je ook gelijk van die ellendige motor af!

Mvg,
Erik

PS: even snel gekeken bij motorbogies.com (http://www.motorbogies.com): dat is t*ring duur zeg :(
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: nscargo op 06 maart 2013, 23:31:27
Ik was vergeten te melden dat de magneet ook wordt vervangen door een permanente magneet.
Ik wist alleen niet of dan dat 5 polige anker wel zin heeft.
Verder zal ik alle tips goed doorlezen, maar helaas werkt de link naar Karst niet meer.
Nog wel één en ander te doen voordat de motorpost bij mij kan rijden.
Ik heb hier nog een lokpilot 3 liggen, kan die ook gebruikt worden of moet het echt een lopi 4 zijn?
Harm
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Richey op 06 maart 2013, 23:55:11
Nou ja... staan er nog wel bij v&a: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49052.msg788278.html#msg788278 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49052.msg788278.html#msg788278)
Alleen geen idee of het de goede maat is...

Wellicht biedt een oude Roco V215 oid uitkomst?

Groet,

Richard
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Ronald Brandt op 07 maart 2013, 00:12:25
Mag ook een lopi 3 zijn.
Heb er zelf 1 omgebouwd met lopi 3en permanentmagneet. Maar de stroomafname blijf een zorgenkind, dus een powerpack of een stroomvoerende koppeling met bijbehorende stroomafnemende postwagon zijn aan te raden .
Ronald
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: henk op 07 maart 2013, 06:47:58
LoPi 3 gaat natuurlijk ook prima. Die magneet scheelt een stuk Harm , een vijfpolig anker gaat daar niet zoveel meer aan toevoegen. Als je dat wel wil, dan maar gelijk alle hoogvermogenonderdelen van Märklin: magneet, anker en motorschild.

Mijn ervaring is eigenlijk dat uitgerekend de Motorpost niet ratelt over Rocoline flex. In tegenstelling tot de Hamo 1139 en de oude 1200'en.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Rockerbox2 op 07 maart 2013, 09:10:52
Laat ik nu in de veronderstelling zijn dat een Hamo uitvoering altijd een permanente magneet heeft? Mijn Márklin Hamo 1135 in ieder geval wel, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50870.0.html.
Hij rijd goed met een Tams LD-G 33 en 3-polig anker, ben nog even bij de firma Keuterman geweest voor een 5-polig anker en nog wat kleine onderdelen. Volgens de heer Keuterman loopt een 5-polig anker DIGITAAL niet heel veel beter dan met een 3-polig anker. Voor mij dus gewoon het oude schoongemaakte anker er weer in. Wat ik al zij, hij rijd goed, ook langzaam en is redelijk stil. Aangestuurd door een MS2 in DCC 128 rijstappen. Soms moet je de lastregeling wat bijstellen zie de gebruiksaanwijzing van je decoder.


Ride On

Rino
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: henk op 07 maart 2013, 10:12:38
Maar de motorpost is de 1100 nu eenmaal niet. Mijn rood-gele Hamo motorpost had intertijd een veldspoel met diodes in de leidingen geschakeld. Geen idee waarom, zelf de Hamo 1200 uit 1965 had al een permanent magneet. Misschien dat het bij de bruine anders was geregeld, maar dat kan Harm gewoon zien.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Henk Veenstra op 07 maart 2013, 10:19:30
NSCargo/Harm,

Ook ik al een tijdje geleden 2 motorposten omgebouwd en
gedigitaliseerd.Als het de oude versies zijn moeten ook de lichtprintjes
verbouwd worden.Banen op de print moeten worden doorgekrasd en
andere banen moeten worden verbonden.
Heb de motor vervangen door een Lemar Solar motortje,
wat freeswerk moet verricht worden, maar rijd super.
Hierbij wat foto's.

mvg Henk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HamoFreeswerk_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HamoFreeswerk_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HamoFreeswerk_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HamoFreeswerk_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HamoFreeswerk_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HamoFreeswerk_6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MotorpostprintArie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MotorpostprintArie.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Motorpostprint_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Motorpostprint_2.jpg)

Succes
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: nscargo op 07 maart 2013, 10:36:09
Mijn motorpost heeft een magneet met veldspoel, dus die heb ik er al uitgehaald.
Die neem ik mee naar de winkel voor de maat en neem dan de permanente magneet mee.
Een 5 polig anker voegt dus niet zo veel toe, dus komt het driepolig anker er weer in.
Heb nog geen bericht terug gehad van Hanulveen over het terug solderen van de bedrading op het printplaatje.
Hij heeft het daar over weerstandjes, maat ik denk dat hij de soldeereilandjes bedoeld want een weerstand zie ik daar niet.
Ik zal het idee over de bijbehorende postwagens zeker ook doen, en zal het idee over het powerpack nog eens opzoeken, ik heb het wel zien staan, maar het nog niet goed gelezen.
Mijn motorpost in een omgespoten Hamo 8388 geen idee of dit het oude of nieuwe type is.
Ik heb op de site van Hanuveen gezien wat ik aan de lichtprintes moet doen.
Over een frees beschik ik niet, dus dat valt voor mij af.
Past zo vervangende motor van een Lima, Motortorque of zoiets niet in een motorpost?
Al heb ik van heer Diltz begrepen dat het lawaai niet zozeer door de motor komt , maar door de tandwielen

Harm
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: nscargo op 07 maart 2013, 11:26:43
En ja hoor, vele magneten , maar niet die ik moet hebben  >:(
Nu uitvogelen waar ik die kan bestellen.
Harm
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: henk op 07 maart 2013, 11:28:37
Je moet de ESU 51962 magneet hebben. Kun je op veel plekken op het web bestellen.

Deze draad al gezien?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46311.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46311.0.html)

Ik lees trouwens nergens in het verslag van Hanulveen over weerstanden op de lichtprintjes.  ???
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: ruudns op 07 maart 2013, 12:17:17
@Henk: dat is de verwijzing waar ik al naar verwees ;). Die weerstandjes zitten toch echt niet op de printjes, zoals bij Roco!.
@Henk Veenstra: had je de motor iets afhedraaid of het motorframe uitgefreesd? Bij mijn 1135 heb ik de motor effe in de draaibank gezet en er een klein stukje afgedraad. Alleen het stuk van het moverhuis dat in het oude motorfram moet zakken.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: nscargo op 07 maart 2013, 13:12:17
Henk, op 3.7 en 3.8 in het verslag op Hanulveen.
Even voor de duidelijkheid, heb niets tegen deze site, in tegendeel, alles is goed gefotografeerd en verder ook goed beschreven.
Harm
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: henk op 07 maart 2013, 13:15:06
Daar staat toch duidelijk 'centrale print' Harm. Dat zijn niet de lichtprintjes. Op die centrale print zit voor ieder lichtprintje een weerstand ten behoeve van de leds gemonteerd. Je moet dus goed kijken hoe je de lichtprintjes, de decoder en de stroomafname op die centrale print aansluit. Ruud is een watje en heeft gewoon direct weerstanden tussen decoder en lichtprintjes gezet.  ;D
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: ruudns op 07 maart 2013, 13:29:37
 (y). Ik had alle beschikbare info, ook die van haluveen, bij elkaar gebracht en ben toen aan het klusje begonnen. Daarbij maak ik dan meestal een verslagje dat ik dan hier weer post ;).
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Henk Veenstra op 07 maart 2013, 14:50:38
Ruud,

iets van de motor zelf afgedraaid!

mvg Henk V.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Karst Drenth op 07 maart 2013, 15:09:19
Hierbij wat foto's.

Alleen jammer dat het niet je eigen foto's zijn  :-\

Ze komen uit dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15759.msg323735.html#msg323735


Grtzz,

Karst
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Weerd op 07 maart 2013, 15:26:19
Hey Karst,

Moet jij niet nodig snel naar Utrecht toe?

Gerard
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: nscargo op 07 maart 2013, 16:46:27
Phoe, snap het nu eindelijk.
De weestandjes zitten aan de onderzijde van de print ( de centrale print bedoel ik dus).
Logish dat je die op de foto niet ziet zitten.
Ik had het pas door toen ik mijn eigen prinplaatje los haalde. ( hoe dom kan je zijn )
Nu kijken waar ik die magneet kan bestellen, op internet kan ik wel vinden dat ie bestaat, maar niet dat je die ergens kunt bestellen.
Harm
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Remunj op 07 maart 2013, 19:14:04
Magneten zijn o.a. bij MTE te bestellen. Stoplicht staat op groen dus zouden ze gewoon op voorraad moeten zijn.
En zo zullen meerdere modelspoorwinkels die zo maar eens op voorraad kunnen hebben liggen.

Gr.
Eric
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: stoombr38 op 07 maart 2013, 19:59:37
Hallo Ik heb een magneet liggen komt uit een motorpost.
Heb ook een copy voor de licht printjes om de soldeer verbindingen te veranderen.
Stuur meen mail voor de prijs inc. verz. zie PB.
mvrgrt. Jo
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Henk Veenstra op 08 maart 2013, 10:14:10
Sorry Karst,

Had er geen enkel idee meer van dat de plaatjes van jou waren.
Was al weer een tijdje geleden.

mvg Henk
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: stoombr38 op 08 maart 2013, 13:53:29
Hallo Henk ik denk dat dit niet voor mij bedoeld is.
Was aan Karst gericht
Citaat
Sorry Karst,

Had er geen enkel idee meer van dat de plaatjes van jou waren.
Was al weer een tijdje geleden.

mvg Henk.
Groeten Jo
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Martijn1974 op 08 maart 2013, 20:04:09
... op de site van Hanulveen staat wel het één en ander over hoe je het moet doen.
Alleen staat er op die site dat je draden aan een weerstand moet solderen, maar op de foto wordt het gewoon op een soldeer eilandje gesoldeerd..

En onderop dat eilandje (centrale print) zitten twee weerstanden.
Bij punt: 3.3 van het verslag staat een foto van de weerstanden.
En verderop wordt fool-proof uitgelegd hoe het aangesloten moet worden.

mvg,
Martijn.
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Karst Drenth op 11 maart 2013, 15:23:48
Citaat van: h48veenstra
Sorry Karst,

Had er geen enkel idee meer van dat de plaatjes van jou waren.
Was al weer een tijdje geleden.

mvg Henk

No problem ;) Zodra ze 'hier' staan is het toch 'public domain' ;)


Grtzz,

Karst
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: nscargo op 21 maart 2013, 17:42:35
Inmiddels weer met de motorpost bezig geweest.
Messing strip van bovenleiding verwijderd.
Permanente magneet gemonteerd.
Decoder geplaatst ( had nog een Digirail decoder liggen)
Oranje en grijs op de motorcontacten gesoldeerd.
Draden en weerstanden op de verlichtingscontacten gesoldeerd.
Ik dacht dat ik dan het originele plaatje ( die met de schakelaar, niet de verlichtingsprintjes) niet meer nodig had, maar waar moet ik dan de zwarte draad op aansluiten?
Plaatje heb ik nog wel, en kan ook zo weer terug geplaatst worden.
dan heeft de decoder nog een bruine draad over, volgens de gebruilksaanwijzing is die voor nog een functie.
Die zou ik willen gebruiken voor een ledstrip voor binnenverlichting.
De ledstrip wordt op rol geleverd en kun je tussen twee soldeereilandjes op maat knippen .
Kan iemand me vertellen of ik het tot zover goed heb gedaan en waar die zwarte draad nu op moet of dat ik het plaatje toch nog gebruiken.
Harm
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: ruudns op 21 maart 2013, 17:54:52
originele print op de lokbodem in zijn geheel verwijderen.
(plaatje klikbaar, kun je de draadkleuren nog net zien)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3757.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3757.jpg)
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: nscargo op 21 maart 2013, 19:12:11
Hoi Ruud,
Het plaatje ken ik, hier heb ik ook alle info gevonden die nodig was voor het ombouwen van mijn motorpost.
Daarom dacht ik ook dat het plaatje in zn geheel weg kon, en dat klopt dus ook.
Maar hoe ik ook speur, de zwarte draad kan ik niet vinden.
Het staat ook niet in de info, en toch zal die ergens heen/op moeten.
Harm
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Richey op 21 maart 2013, 19:21:56
Zie je dat lipje met dat schroefje? Daar zit je zwarte draad aan, gekruld. Zit dus aan het stalen chasis... 😉

Groet,

Richard
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: nscargo op 21 maart 2013, 19:32:06
Ik weet dat ik geen beste ogen heb, heb dan ook soms ( vaak) een bril nodig. (y)
Maar nu kan ik echt geen zwarte draad ontdekken, ook niet aan dat lipje.
Maar bedankt, ik weet dus nu dat deze aan het frame moet.  (y)
Zal ook zo'n lipje maken.
Ik heb echter wel een fout gemaakt zie ik.
Ik heb de weerstanden meteen op de contactlipjes gesoldeerd, en daar de draad aan.
Alles goed geisoleerd, maar nu ben ik bang dat de kap er zometeen niet meer op past.
Dus even alles los en de draadjes met weerstand omdraaien
Harm
Titel: Re:Motorpost digitaliseren
Bericht door: Martijn1974 op 21 maart 2013, 19:39:31
Foutje gemaakt?

Waarom heb je het dan niet gewoon volgens mijn 100% complete stap-voor-stap beschrijving (http://www.hanulveen.nl/ombouwen/motorpost%20ombouwen/ombouwen-mp.html) gedaan? Dan was je allang klaar geweest.



mvg,
Martijn.
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Station_Dooiland op 05 maart 2015, 16:32:04
Schopje?

Zijn er nog ontwikkelingen / ervaringen op dit gebied?

Ben zelf de laatste tijd ook erg hard aan het denken / bedenken hoe ik zo'n mooie motorpost op de (3-rail) baan kan krijgen, maar was al op de hoogte gebracht van de (schijnbaar) beroerde digitale rijeigenschappen.

Groeten,

Jan
Titel: Märklin Motorpost ombouwen naar 2-rail DCC
Bericht door: Fritsprt op 18 maart 2016, 10:00:09
Ik wilde een draadje starten met een ombouwverslag van een oude Märklin motorpost naar 2-rail DCC. Ik heb voor weinig een oude, slecht rijdende Motorpost met gebruikssporen op de kap kunnen kopen. Er zijn al veel draadjes over diverse ombouwen en daarom dacht ik dat het wellicht handiger is om in het kort mijn ombouw in dit draadje te beschrijven indien Harm (nscargo) daar geen bezwaar tegen heeft.

Wat is het plan?
1. de wisselstroommotor ombouwen met een Märklin trommelmotor ombouwsetje met permanente magneet en 5-polig anker
2. de wisselstroomwielen ombouwen naar geïsoleerde gelijkstroomwielen.
3. de puntcontactsleper er onderuit en nieuwe stroomafname op alle! 8 wielen
4. alle bestaande Märklin printjes eruit, zowel de rijrichting omschakelaar (die is sowieso niet nodig) maar ook het printje met de voorschakelweerstanden voor de led verlichting er uit. Deze laatste wordt vervangen door een eigen gemaakt standaard printje (nu nog op strokenprint) met een 8 pol NEM stekkerbus en aparte voorschakelweerstanden voor de rode en gele ledverlichting en de binnenverlichting.
5. in eerste instantie ga ik een goedkoop Chinees decodertje toepassen. deze heeft 4 functie uitgangen (licht vooruit, licht achteruit, aux1 en aux2) de aux uitgangen kunnen functie afhankelijk gemaakt worden en gemapt worden aan een functie-drukknop op de centrale.
6. zoals reeds gezegd binnenverlichting.
7. de kapotte pantograven vervangen door Sommerfeldt pantograven.

Ik heb niet van alles foto's gemaakt omdat sommige dingen voor zich spreken. Wat bij een 3-rail naar 2-rail ombouw echter altijd nodig is is aanpassing van de wisselstroomwielen (ongeïsoleerd) naar gelijkstroomwielen (geïsoleerd)

(http://i65.tinypic.com/20ro4uu.jpg)

Op de foto de uit elkaar gehaalde assen/wielen van het motordraaistel. Hiervoor gebruik ik een zelfgemaakt stukje gereedschap (rechts op de foto). De Märklin wielen met de tandwielen eraan vast ga ik hergebruiken. De andere twee worden vervangen door wielen met isolatieflenzen. Deze standaard wielen zijn echter gemaakt voor assen van 2mm en de Marklin as is 2,5mm. met een handboortje met een boortje van 2,4mm boor ik de gaatjes in de isolatie voorzichtig uit.

(http://i66.tinypic.com/2yyrryo.jpg)

Daarna pers ik de wielen weer op de assen.

(http://i63.tinypic.com/fel7dg.jpg)

Vervolgens bouw ik de motor om met een Märklin ombouwset. De geïsoleerde wielen worden van een stroomafnemer op de flenzen voorzien. Hiervoor gebruik ik een Fleischmann stroomafnemer voor rijtuigen die ik op een klein stukje printplaat soldeer. Het geheel lijm ik met industrielijm op het draaistel. Voor de andere zijde is de stroomafname eenvoudig. Hiervoor heb ik een soldeerlipje op het chassis geschroefd. Om e.e.a. te testen heb ik de stroomafname tijdelijk verbonden met de motoraansluitingen en dan is dit het eindresultaat.

(http://i66.tinypic.com/34fzfpe.jpg)

Wordt ooit vervolgd, groet Frits
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: ruudns op 18 maart 2016, 10:23:31
 (y) Super stroomafnemertje. Denk dat ik de mijne ook maar zo aanpas (y).
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: nighttrain1 op 18 maart 2016, 12:53:40

Hier nog een.  (y)
Mijne ligt om deze reden daarom ook nog open.
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Fritsprt op 18 maart 2016, 20:54:12
Nog even een foto van bovenaf op de stroomafname

(http://i65.tinypic.com/1zba237.jpg)
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: ruudns op 18 maart 2016, 22:01:55
Raakt hij het frame niet in de bochten?
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Fritsprt op 18 maart 2016, 22:06:20
Op de foto kan je het niet goed zien maar de sleper draait er net onderdoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: ruudns op 18 maart 2016, 22:11:28
 (y). Ik zou alleen dat c-tje nog verwijderen ;).
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Fritsprt op 19 maart 2016, 09:41:50
Tja.....C-tje verwijderen. Over het nut van het C-tje kunnen wij volgens mij een apart draadje starten.......ik was dat overigens niet van plan

Een draaiende gelijkstroommotor veroorzaakt HF storing. De condensator is er voor om die HF signalen te onderdrukken. In het algemeen zal de condensator geen invloed hebben op het LF puls breedte motorsignaal. Dus als de loc goed rijdt dan laat ik de condensator bij voorkeur zitten.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Märklin Motorpost ombouwen naar 2-rail DCC
Bericht door: Fritsprt op 20 maart 2016, 17:37:35
Nu het motordraaistel is voorzien van gelijkstroomwielen is het tijd om ook het motorloze draaistel te voorzien van geisoleerde wielen. Ook hiervoor gebruik ik "standaard" gelijkstroomvielen die aan één zijde geïsoleerd zijn. Eerst maar eens de boel helemaal demonteren.

(http://i64.tinypic.com/3462n4n.jpg)

Links op de foto het gedemonteerde Märklin wielstel. Net als bij het motordraaistel heeft Märklin hier assen van 2,5mm gebruikt terwijl de gelijkstroomwielstellen assen van 2mm hebben. Dit los ik op door over de asjes een busje van 2mm/2,5mm te schuiven alvorens e.e.a. te monteren.

(http://i67.tinypic.com/2v1azpu.jpg)

En dan is dit het resultaat.
Vervolgens plak ik onder het chassis van het draaistel een stukje strokenprint waarop aan weerszijden een sleper gesoldeerd wordt. Van bovenaf ziet dat er dan zo uit.

(http://i63.tinypic.com/2v2zhib.jpg)

En vanaf de onderzijde zo.

(http://i64.tinypic.com/2hwzmgp.jpg)

En op de rails.

(http://i67.tinypic.com/27yrgci.jpg)

En dit is dan het uiteindelijke resultaat.

(http://i63.tinypic.com/xawg3t.jpg)

De volgende stap is het elektrische gedeelte. Alle Märklin printen heb ik er uit gehaald en op de plaats waar die zaten past prima een stukje strokenprint waarop de voorschakelweerstanden en  NEM stekker komen.

(http://i67.tinypic.com/20a8jyt.jpg)

In het volgende deel zal ik het printje beschrijven dat een universeel toepasbaar printje moet gaan worden voor alle oude locomotieven zonder NEM stekker die ik nog eens ga ombouwen.

Groet, Frits
Titel: Re: Motorpost ombouwen van 3 rail wisselstroom naar 2 rail gelijkstroom
Bericht door: Fritsprt op 28 maart 2016, 21:08:44
Vandaag even met de Sommerfeldt pantograaf lopen stoeien. Deze pantograaf is overigens 100% hetzelfde als de Märklin pantograaf, echter € 10,- per stuk i.p.v. € 25,- per stuk. Daar worden mooie witte isolatoren bijgeleverd.

(http://i65.tinypic.com/jgihec.jpg)

Met de pantograaf er op ziet dat er dan zo uit

(http://i67.tinypic.com/sf9v1u.jpg)

Dat ziet er op zich mooi uit...................maar de pantograaf zit te laag. De pantograaf kan niet ingeklapt worden omdat het veertje tegen het dak aankomt.

(http://i67.tinypic.com/219nq88.jpg)

Märklin heeft dat opgelost met verhoogde isolatoren

(http://i66.tinypic.com/90t1mf.jpg)

Probleem is dat ik er echter maar één heb. De andere was net als de originele panto gesneuveld. Gelukkig is het één van de weinige onderdelen die Märklin nog kan leveren voor deze Motorpost. Kost slechts € 6,- voor 4 stuks. Is er toevallig een mede hobbyist die zo'n isolatorframe (Trägerisolation 340130) (https://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/3389_explo.pdf) heeft liggen? Ik neem hem graag van je over.

(http://i65.tinypic.com/2m343tt.jpg)

Ik kan ook een setje bestellen in dat geval heb ik er drie in de aanbieding.

gr. Frits
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Lenzzz op 31 maart 2016, 22:03:59
Volgens mij als ik het goed heb zit er een 5 polige motor bij jou er in of heb je de 3 polige motor er weer in gedaan?

Ben nu ook bezig met mn hamo motorpost. De 5 polige motor zit er nu in alleen vroeg mij af of ik die condensator kan laten zitten? Op de website van
http://www.hanulveen.nl/ombouwen/motorpost%20ombouwen/ombouwen-mp.html
haalt hij hem er af bij een 3 polige motor.

Vroeg mij ook af waar ik de led printplaatjes voor de verlichting nieuw kan kopen en ook de centrale print. De vorige eigenaar heeft deze helemaal gesloopt en kan ze nu niet meer goed solderen voor digitaal gebruik.
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Fritsprt op 31 maart 2016, 23:13:36
Ik heb er inderdaad een 5-polige motor ingezet. Rijdt trouwens als een trein  ;D

Over die ontstoringscondensator verschillen de meningen. Zie ook hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51225.msg3221649604.html#msg3221649604).

Mijn advies is als je lok goed rijdt (met een decoder) lekker laten zitten. Die condensator is nl. om hoogfrequente radiostoringen te voorkomen. In principe heeft het laagfrequente pulsbreedte modulatie signaal van de decoder geen last van de condensator.

Welke hoofdprint heb je nodig? Ik heb deze nog liggen en mag je wel hebben.

(http://i68.tinypic.com/2hi9x6s.jpg)

En die printjes koop je gewoon bij Märklin (http://www.maerklinshop.de/ersatzteile/41274/leiterplatte). Niet schrikken van de prijs! Voor dat geld zou ik kijken of je ze zelf kan maken met een stukje gaatjesprint en smd ledjes.

gr. Frits
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Lenzzz op 01 april 2016, 09:50:34
Oei dat is een aardig bedrag voor een print met ledjes erop  :(   is even kijken of hier iets anders voor te verzinnen is of misschien 2e hands.

Top bedankt! is het hoofdprint met nummer 29491? wil je er evt. wel geld voor geven maar eerst even kijken of het de zelfde is.  :)
Heb het liefst de motorpost zo origineel mogelijk.

De motorpost ligt nu nog uit elkaar de 5 polige motor zit er al wel in alleen moet verder de decoder er nog in zetten alleen de hoofdprint is zo kapot dat ik die niet meer kan gebruiken.

Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Fritsprt op 01 april 2016, 09:56:30
Ja dat printje is in alle Märklin/Hamo loks hetzelfde en dus de 294910.
Als je hem wil hebben stuur je me maar een persoonlijk bericht. Ja die led printjes zijn goed aan de prijs. Daarom zei ik al, misschien kan je ze zelf maken. Als je gaat zoeken hier op het forum vind je vast wel een draadje over ledjes op universeel gaatjesboard o.i.d.

Zonder printje kan ook. Als je nu dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68959.msg3221652521.html#msg3221652521) combineert met onderstaande foto dan ben je klaar. De ledjes op de foto passen precies in de gaatjes van de motorpost, volgens de beschrijving van Mark aan elkaar solderen en klaar.

(http://i68.tinypic.com/24mtk4j.jpg)

gr. Frits
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Lenzzz op 01 april 2016, 10:56:20
 ;D Kijk! dit is helemaal mooi. Dan ga ik het ook op die manier doen met die ledjes top bedankt voor de tip! scheelt behoorlijk wat geld ook en ziet er nog mooi uit ook  :)

Ik stuur je wel even een PB voor de hoofdprint

Titel: Re: Motorpost digitaliseren en ombouwen van 3-rail naar 2-rail
Bericht door: Fritsprt op 03 april 2016, 15:50:42
Het ontbrekende isolatieframe voor de pantograaf is besteld dus maar doorgaan waar ik gebleven was. Aangezien ik de Märklin printjes er uit gegooid heb (zowel die met de bovenleidingsomschakelaar en voorschakelweerstanden als die met de rijrichtingsomschakelaar) moet er een nieuw printje in. Op het forum staan al vele oplossingen om een decoder aan te sluiten maar ik wil het toch net weer een beetje anders doen. Het printje moet voorzien worden van een 8-polige NEM562 connector met aparte voorschakelweerstanden voor rode en gele leds en de aux uitgangen. Op tekening ziet het er dan zo uit:

(http://i68.tinypic.com/2ennxiw.jpg)

volgens Fritzing ziet het er dan zo uit:

(http://i67.tinypic.com/mvkco7.jpg)

en in het echt zo:

(http://i64.tinypic.com/2zs9we9.jpg)

Voor de decoder gebruik ik een goedkoop chinees decodertje met de mogelijkheid om een "powerpack" aan te sluiten. De eigenschappen van deze decoder zijn in een ander draadje al eens beschreven. De Motorpost met 5-polige Märklin motor rijdt echt uitstekend met deze decoder en de snelheid is goed in te stellen. Ondanks de verbeterde stroomafname bleek de verlichting tijdens het rijden soms toch een beetje te knipperen. Een goede reden om eens te kijken of een "powerpack" werkt. Het "powerpack"is niets anders dan een flinke elco met een laadstroombegrenzingsweerstand met daaroverheen een diode indien er juist stroom geleverd moet worden.

(http://i63.tinypic.com/2ylvdpd.jpg)

Zonder weerstand en diode zou de elco zich met een hoge stroom opladen. Indien er meerdere locomotieven en wagens op de rails staan met een antiknipper elco er in dan zou die piekstroom weleens zo hoog kunnen worden dat de booster uitschakelt op zijn maximale stroombegrenzing.

Het principe is heel eenvoudig. De diode staat antiparallel over de weerstand. Hierdoor moet de laadstroom wel door de weerstand. Ik heb gekozen voor een weerstand van 47Ohm. Bij een rijspanning van 18V is de laadstroom nooit hoger dan 380mA. Achteraf denk ik dat de weerstand nog wel iets groter gekund had zodat de stroom nog iets lager zou zijn. Zodra de rijspanning wegvalt zal de elco zich via de diode (1n4148) ontladen en de decoder en verlichting van spanning voorzien.

(http://i65.tinypic.com/2nrf3mw.jpg)

Uiteindelijk is dit het printje geworden met de decoder er in geprikt. De elco met weerstand en diode zijn inmiddels ingepakt in krimpkous.

Omdat ik de binnenverlichting en de sluitlichten aan de achterzijde apart wil kunnen schakelen heb ik de sluitlichten aan de achterzijde aangesloten op Aux2 (paars) en zodanig geprogrammeerd dat ze alleen branden als de locomotief zonder wagons vooruit rijdt. Op de overblijvende Aux1 (groen) wordt de binnenverlichting aangesloten. Hiervoor heb ik twee contactbusjes op de print gezet zodat de verbinding losgenomen kan worden als de kap gedemonteerd wordt.

Het valt me op dat de front, sluitlichten en binnenverlichting van fabriekslocomotieven vaak heel fel branden. Aangezien dat in het echt ook niet zo is pas ik voor de rode leds voorschakelweerstanden toe van 3,9kOhm en voor de gele leds 2,2kOhm. Bij deze waarde branden de leds mooi, niet te fel en niet te zwak.

Volgende keer de pantografen monteren en dan de binnenverlichting er in plakken.

gr. Frits
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: HAR 67 op 29 juli 2016, 16:59:55
Hoi even een topic uit de kelder gehaald. Het is dus mogelijk een elco te monteren samen met een decoder zonder problemen. Dit is wel een stuk goedkoper dan een merk power pack. Graag zou ik nu willen weten hoe dit bevalt na een jaar.

Groet Harry
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Fritsprt op 29 juli 2016, 17:21:02
Hallo Harry,

De combi van Elco en diode/weerstand is een soort van powerpack. Ik zag dat ESU zelf 100 Ohm gebruikt maar de waarde van 470 Ohm voldoet prima. Voor de diode kan je elke 1N400* gebruiken. Ik gebruikte een 1N4148. Ik zal voor de duidelijkheid een ESU plaatje uploaden:
(http://i67.tinypic.com/23ibix5.jpg)

gr. Frits
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Timo op 29 juli 2016, 23:41:38
De combi elco en diode/weerstand vormt geen powerpack. De powerpacks omvatten heel wat meer. Dat is een Goldcap met een dcdc step up converter en kan een stuk beter onderbrekingen opvangen dan de condensator.

De complete last hangt aan die diode dus ik zou geen 1N4148 pakken maar een 1A variant (!n400x), of liever nog een Schottky (1N5822 ofzo). De 1N4148 is maar een 100mA versie maar overleeft het misschien net door de korte duur waar de condensator nuttig is maar zou het er niet op gokken.



Timo
Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Fritsprt op 30 juli 2016, 00:04:24
Ik raad de 1N4148 inderdaad niet aan. Maar op de foto is duidelijk te zien dat ik een 1N4148 gebruikt heb. Vandaar dat ik dat even noemde. Een diode van >1A is natuurlijk beter.

gr. Frits

Titel: Re: Motorpost digitaliseren
Bericht door: Fritsprt op 06 juni 2020, 16:53:50
Even het stof er af blazen. Ondertussen zijn de foto's op Tinypics niet meer zichtbaar en aangezien ik vragen kreeg hoe ik de wielen geïsoleerd heb plaats ik de foto's betreffende de wielstellen nog eens.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20ro4uu.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20ro4uu.jpg)

Van het originele wisselstroom wielstel verwijder ik het wiel zonder tandwiel. Op de foto zijn ze er inmiddels af en liggen ze links.
Recht op de foto twee "gewone" gelijkstroomwielen met een isolator. Deze heb ik van een setje gelijkstroomwielen gehaald. Ik meen van een paar goedkope wielstellen van Aliexpress. Maar elk wiel met hetzelfde diameter als de Märklin wielen volstaat.
De "gewone" gelijkstroomwielen voor wagons hebben echter een as diameter van 2mm. De Märklin wielstellen hebben assen van 2,5mm. Op de foto zie je dat het meest rechter wiel uitgeboord is op 2,4 mm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fel7dg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fel7dg.jpg)

Met een klein bankschroefje pers ik vervolgens de geïsoleerde wielen op de wielstellen.

Voor het motorloze draaistel is er hetzelfde probleem. De Markin assen zijn 2,5mm en de standaard DC wielstellen zijn 2mm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3462n4n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3462n4n.jpg)

Dat heb ik opgelost door van de DC draaistellen één wiel te verwijderen en een busje van rond 2/2,5mm over de bestaande as te schuiven. De busjes heb ik van een messing rond buisprofiel gezaagd. Vervolgens de wielstellen op het draaistel weer in elkaar geperst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2v1azpu.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2v1azpu.jpg)

Afgemonteerd ziet het er dan zo uit.

Gr. Frits