Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
  

Auteur Topic: Holland Italia Express  (gelezen 31179 keer)

Wim Jos

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Holland Italia Express
« Reactie #45 Gepost op: 27 December 2024, 18:07:17 »
Volgens mij is er nog een 3e set, de HR4368, met 2 FS-wagons.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Holland Italia Express
« Reactie #46 Gepost op: 18 May 2025, 21:18:08 »
En stof er weer af.. Ik kwam net deze foto tegen: https://www.flickr.com/photos/102474837@N03/50765464528/

Hoe gebruikelijk was het dat die Buckelspeisewagen mee reed in de Holland-Italië Express? Inzet zal sowieso niet van lange duur geweest zijn...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Holland Italia Express
« Reactie #47 Gepost op: 18 May 2025, 21:46:56 »
Beetje rare tekst bij die foto - "Het rijtuig achter de locomotief is een restauratierijtuig type WRümh 131 een zogenaamde “Buckelspeisewagen”, die speciaal gebouwd waren voor de TEE Rheingold, maar vanwege hun maximale snelheid van 160 km/h naar ondergeschikte diensten verbannen waren. ± 1977, Amsterdam CS"

De WRümh 131 zijn 1976 al uit de TEE treinen gehaald om andere redenen dan dat ze niet snel genoeg zouden zijn.
De dubbeldeks keuken was onhandig - en inmiddels waren er al ruim voldoende betere enkeldeks restauratierijtuigen in dienst om de 131 overbodig te maken.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2025, 21:52:24 door VictorPM »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Holland Italia Express
« Reactie #48 Gepost op: 18 May 2025, 22:45:38 »
De Holland Italien Express kwam 's ochtends in Amsterdam aan. Hier komt echter de zon uit het westen, tegen zonsondergang. Dus gewoon fout fotobijschrift

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Holland Italia Express
« Reactie #49 Gepost op: 18 May 2025, 22:49:22 »
Welke trein is het dan...? Lijkt een Oostenrijks rijtuig erachter...? Of gewoon Bm..?

PS buckelspeise heeft geen TEE opschrift meer, dus na '76?
« Laatst bewerkt op: 18 May 2025, 22:53:08 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Holland Italia Express
« Reactie #50 Gepost op: 19 May 2025, 00:01:58 »
Weet niet wat de gang van zaken was na aankomst/vertrek van deze of int. treinen in asd, maar die 1100 gaat mee in opzending aan de knipperbol te zien ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Holland Italia Express
« Reactie #51 Gepost op: 19 May 2025, 09:07:25 »
De Loreley had de restauratie vooraan en kwam rond 22:00 in Amsterdam aan. Midden in de zomer dus recht de zon op de neus. Zou mijn eerste gok zijn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Holland Italia Express
« Reactie #52 Gepost op: 19 May 2025, 10:06:53 »
Buckelspeise in de Loreley vind ik ook een leuk antwoord (y) en dan wel '76?
Dan moeten daar toch wel meer plaatjes van zijn.. ff zoeken. Dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2883
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Holland Italia Express
« Reactie #53 Gepost op: 19 May 2025, 11:00:55 »
Beetje rare tekst bij die foto - "Het rijtuig achter de locomotief is een restauratierijtuig type WRümh 131 een zogenaamde “Buckelspeisewagen”, die speciaal gebouwd waren voor de TEE Rheingold, maar vanwege hun maximale snelheid van 160 km/h naar ondergeschikte diensten verbannen waren. ± 1977, Amsterdam CS"

De WRümh 131 zijn 1976 al uit de TEE treinen gehaald om andere redenen dan dat ze niet snel genoeg zouden zijn.

Ik denk dat bedoeld wordt dat de TEE-diensten naar 160km/u gingen en deze rijtuigen daarvoor ongeschikt zijn. Het staat er inderdaad niet correct.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Holland Italia Express
« Reactie #54 Gepost op: 19 May 2025, 11:16:19 »
De Wrmh 131 was toegelaten voor 160. De vervanging had te maken met de opening van de Ausbaustrecke Augsburg - München, waar deze wagens over reden als onderdeel van de wagenomloop in Rheingold en Erasmus en waar 200 km/h was toegelaten. De draaistellen waren ook geen standaard MD-52. Dus wellicht loonde de ombouw naar 200 Km/h niet

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2883
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Holland Italia Express
« Reactie #55 Gepost op: 19 May 2025, 11:41:53 »
Ah, dank voor de toelichting. Ik dacht dat 200km/u pas later was. Dan stond het er dus wèl correct.

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1257
Re: Holland Italia Express
« Reactie #56 Gepost op: 19 May 2025, 11:47:32 »
Buckelspeise in de Loreley vind ik ook een leuk antwoord (y) en dan wel '76?
Dan moeten daar toch wel meer plaatjes van zijn.. ff zoeken. Dank!
Dan wel pas vanaf 1977. In 1976 was er nog geen zomertijd dus om 22.00 al schemer/donker.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Holland Italia Express
« Reactie #57 Gepost op: 19 May 2025, 13:25:50 »
Kom net ook deze tegen: "Nach TEE-Einsätzen als D-Zug-Speisewagen: Buckelspeisewagen WR4üm62 Nr. 61 80 88-80 002-3 in Stuttgart-Hbf 1976". Dus het kan vanalles zijn...

Naar beneden scrollen: https://bundesbahnbilder.blogspot.com/2017/09/wr-speisewagen.html
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

-mallet-

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Holland Italia Express
« Reactie #58 Gepost op: 19 May 2025, 22:21:07 »
Als de foto eerder dan 1977 is gemaakt dan is het trein 312 die om 19:44 u uit München aan kwam. In 1975 reed daarin een Bückelspeisewagen mee zo leert mij het Duitse forum Drehscheibe-online: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,6443162 In het spoorboekje Buitenland is ook te lezen dat in die trein een restauratierijtuig meereed.
Groet, Bas

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Holland Italia Express
« Reactie #59 Gepost op: 19 May 2025, 22:28:03 »
Gave foto's in die link :) realiseer mij trouwens wel dat dit niet meer over de Holland-Italie gaat, dus als het nog lang doorgaat wellicht afsplitsen...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn