Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 17:22:19
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44

Auteur Topic: Gevolgen van op verkeerde plaats foto's maken  (gelezen 14692 keer)

Bart Mestrom

• Offline Offline
Re:Gevolgen van op verkeerde plaats foto's maken
« Reactie #30 Gepost op: 27 February 2013, 19:59:13 »
Met uitzondering van professionele opnamens, dan moet je nog altijd een vergunning hebben. Hetzelfde geld meen ik voor een statief. Is feitelijk verboden.

Ik lees iets totaal anders op de site van de NS:

http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/pers/filmen-en-fotograferen.html

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #31 Gepost op: 27 February 2013, 20:08:24 »
Niet om kolen op het vuur te gooien, maar afgelopen weekend kreeg ik als Treindienstleider
Lage Zwaluwe de melding dat er iemand met een blauwe jas foto's stond te maken tussen de Mdk
brug en Zwaluwe. Na uitzoeken van de km bleek het te gaan om de plek ter hoogte van wissel
231...  
Gevolg was dat er een alarmoproep uitging en een stuk of 10 treinen met een aanwijzing max 40 km/u
gereden moest worden met alle vertraging ten gevolge totdat er 2 nihil meldingen geweest waren. Ook
de politie is nog ter plaatste geweest, maar de vogel was al gevlogen.
Ik zal geen vingertjes wijzen of insinuaties doen, slechts achtergrond verstrekken wat voor gevolgen
een waarschijnlijk - onschuldig , goedbedoeld -  foto'tje toch kan hebben..
Gr Rik

Dat was dan zeker weer een fanatiekeling, die de huidige versie van de cursus "veilig werken langs het spoor" heeft gevolgd en elke fotograaf voor een potentiële terrorist aan ziet. ???

Nu heb ik zelf van ± 1980 tot ± 2005 gigantisch veel "rode-auto's-met blauwe-zwaailichten" gefotografeerd.  8) Toen ging alles nog leuk. Na ± 2005 kwam er een kentering, omdat er veel piraterij en cowboys opdoken, die alles voor de gewone fotografen aan het verpesten waren. Er zijn bijvoorbeeld vele foto's op internet beland, tegen de afspraken in. Niet dat een foto op internet zo erg is, maar wel dat men de afspraken niet nakomt. En daar hebben de goeden ook te lijden onder de kwaden....  >:( >:(

Ik heb gewoon zo een oranje werkjas standaard in de auto, en wil ik ergens een (spoor)foto maken trek ik die jas aan. Ziet een ander mij hopelijk ook als ik misschien even niet helemaal oplet.
zozo.... als veiligheidsman van een werkploeg lang het spoor??? Vanuit mijn functie als wegbeheerder bij een gemeente moest ik ooit eens iets overleggen met zo'n veiligheidsman (het was ter hoogte van een overweg); ik liep ook in een oranje jas (t.b.v. het wegverkeer, immers een ARBO-eis van mijn werkgever). Die veiligheidsman was nauwelijks te overtuigen dat wij beiden het belang dienden van én veilig wegverkeer én veilig spoorverkeer. Op grote afstand wees hij mij weg...... Typisch weer zo'n geval van een eigen koninkrijkje....  Maar goed, uiteindelijk is alles weer goed gekomen.  :-X
Wat ik maar aan wil geven: NOOIT in oranje in de buurt van het spoor!!

En voor de rest sluit ik me aan bij de andere bijdragen: houdt afstand, zorg dat je gezien wordt en geef aan dat je de mc ook hebt gezien (door je juiste hand even op te steken).

Groeten,

Joop
« Laatst bewerkt op: 27 February 2013, 21:09:55 door Foto Joop. Reden: betere situatie-aanduiding »
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Luit

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 27 February 2013, 20:27:38 »
Gewoon standaard jas, en nee niet om je een functie toe te eigenen, maar voor mijn eigen veiligheid. Denk beter dan die ook waterdichte zwarte jas.
En als spoor of weg werkers zich daar aan storen moeten hun werkgevers de staat er maar van overtuigen dat alleen zij de enigste mensen in zo een kleur jas mogen zijn.
Denk dat dat niet meevalt want heel wat veiligheidsjassen voor de normale werker zijn oranjeachtig.
En sta je illegaal dan kan men je toch gewoon beboeten

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 27 February 2013, 20:56:01 »
Alleen een veiligheids man mag een rode jas hesje aan.
De andere spoorwerkers hebben een gele jas.
Mijn werkgever heeft ook wel eens klussen langs het spoor we moeten werken met de kraan bv een bouwkuip voor een gestuurde booring.
In zwitserland zie je ze wel met oranje werkkleding aan daar zullen ze wel weer andere regels hebben betreft de kleding opvallen.
Met het fotograferen heb ik trouwens in zwitserland geen problemen al jaren niet.
Wel val ik natuurlijk wel zo ;D

Groetjes bas

Arjen-V

• Offline Offline
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
« Reactie #34 Gepost op: 27 February 2013, 21:01:18 »
Als je gewoon op een normale plek je foto's maakt heb je helemaal geen veiligheidsjas of hesje nodig, laat die dingen gewoon thuis, je bereikt er niets meer mee!!! Steek liever ff je hand op (geen rare zwaaiende bewegingen, deze kunnen als noodsignaal opgevat worden) naar de mcn dat je hem/haar gezien heb.

Veiligheidskleding is voor personeel dat op of nabij de spoorweg (of andere gevaarlijke plekkenwaar zichtbaarheid een pre is) werkzaamheden uitvoeren, niet voor een hobbyist die meent dat die perse gezien wil worden of wil opvallen. Ook bij een overweg heb je geen veiligheidsjas/hesje nodig, ook niet als je op het voetpad staat. Zolang je op gepaste afstand staat van de overweg is er geen vuiltje aan de lucht.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #35 Gepost op: 27 February 2013, 21:17:30 »
Altijd leuk zo'n draadje. De één weet het nog beter dan de ander (y)

(pakt sjips en een drankje en gaat er eens goed voor zitten)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #36 Gepost op: 27 February 2013, 21:22:53 »
Ja, en de kunst is om er achter te komen wie de één is, en wie de ander.
Als je dat niet weet, dan weet je ook niet wie het beter weet. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjen-V

• Offline Offline
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
« Reactie #37 Gepost op: 27 February 2013, 21:27:58 »
als je niets zinnigs te melden heb, reageer dan lekker niet  >:(
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Luit

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 27 February 2013, 21:54:35 »
Waarom zijn ze nu zo pissig op mensen met een oranje veiligheids/werkjas.
Zo een jas maakt dat derden je hopelijk zien als je iets doet wat niet even gebruikelijk is . Fotograferen op een fietspad of andere weg is een risico wat je met zo een kleurige jas probeert te verminderen.
Alleen hier menen spoorhazen dat vooral voor eigen glorie te gebruiken. >:(

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 27 February 2013, 22:01:02 »
Simpel: het zaait verwarring.
Mensen die niets op/rond het spoor te zoeken hebben dragen 'gewone' kleding. Reflectiehesjes e.d. suggereren dat je er wél wat te doen hebt terwijl dat dus niet zo is.

Marc
(Die zelf liefst zo onopvallend mogelijk blijft...)
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #40 Gepost op: 27 February 2013, 22:06:43 »
Maar het staat zo lekker interessant, zo'n hesje. Begrijpelijk toch dat sommige fotografen het reuze interessant vinden staan...  ;D

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #41 Gepost op: 27 February 2013, 22:14:31 »
Waarom zijn ze nu zo pissig op mensen met een oranje veiligheids/werkjas.
Zo een jas maakt dat derden je hopelijk zien als je iets doet wat niet even gebruikelijk is . Fotograferen op een fietspad of andere weg is een risico wat je met zo een kleurige jas probeert te verminderen.
Alleen hier menen spoorhazen dat vooral voor eigen glorie te gebruiken. >:(

Het feit dat je het blijkbaar zelf al nodig vind om opvallende kleding te dragen om gezien te worden geeft naar mijn mening al aan dat je op de verkeerde plaats staat.

De eerste post geeft de consequenties weer voor het trein-verkeer, door de ogen van iemand die daar in zijn werk mee te maken heeft. Deze consequenties gaan vrij ver, en hebben vooral als doel ervoor te zorgen dat degene die op de verkeerde plek staat niets overkomt.

De meesten hier maken dagelijks deel uit van het verkeer, en weten wat de gevolgen kunnen zijn als onhandig op of naast de weg staat. Als je, om een hobby-foto te maken, een positie kiest die opvallende kleding noodzakelijk maakt, lijkt me dat je toch niet goed bezig bent. Als verkeersdeelnemer heb ik daar goed de pest aan. Je zult zo iemand maar het ziekenhuis inrijden :o

Maar het staat zo lekker interessant, zo'n hesje. Begrijpelijk toch dat sommige fotografen het reuze interessant vinden staan...  ;D

Als je zo graag in uniform, of met hesje aan, langs treinen wilt lopen, wordt dan vrijwilliger bij een van de museum-bedrijven.  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

stomer2010

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 27 February 2013, 22:18:44 »
en als mcn het even nog duidelijker te maken,
oranje hebben veiligheidsmensen aan (dus geen hobbyfotograven)
geel hebben de andere 1:1 spoor spoormensen aan (en dus ook geen hobbyfotograven)!!!

dus jongens pas op het kan ook eens anders gebeuren dat mcnsten op het laatste moment claxoneren waardoor de foto niks wordt, omdat je verschrikt. en mcnsten een hekel krijgt als iemand een foto maakt.
op veilige afstand gaat het ook en er is geen risico dat je eronder komt. want dan helpt een hesje ook niet.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 27 February 2013, 22:24:31 »
Maar het staat zo lekker interessant, zo'n hesje.
Zet dan een bolhoed op. Dan val je ook op.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Harry

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 27 February 2013, 22:26:59 »
Wie dragen er tegenwoordig veiligheidshesjes? o.a. hardlopers/ krantenbezorgers e.d. om beter zichtbaar te zijn langs de weg. Het wordt zo algemeen dat er haast niet meer aan te ontkomen is.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)