Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 14:15:41
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 14:15:31
Raadplaatje door BlackElkX
Vandaag om 13:43:54
Ik ben aan het opruimen. door Hans Reints
Vandaag om 13:43:04
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
  

Auteur Topic: Vraag: locloods tijdperk III  (gelezen 6774 keer)

guest7823

  • Gast
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #15 Gepost op: 26 February 2013, 16:11:13 »
In Leidschendam zal het zeker geen bovenleiding zijn geweest. De ZHESM beschikte immers over 2 acculocs (later verbouwd tot diesel) om materieel in en uit de remise te rijden. Met bovenleiding zouden die niet nodig zijn geweest.

Leidschendam heeft volgens die zelfde bijbel eerst gefunctioneerd zonder bovenleiding, maar die is er in een later stadium wel ingekomen. Wanneer dat geweest is .........??

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #16 Gepost op: 26 February 2013, 16:29:16 »
Hmmm... moet nog is even denken hoe ik dat ga doen, ik stel deze vraag omdat ik materieel graag 'binnen' zou opslaan op de miniatuurbaan. Alleen zat ik met het dilemma, hoe oogt het realistisch, ik hoef geen sik voor mijn 1145 loc te zetten om naar binnen en buiten te slepen, dat lukt alleen maar met een dummy.

Als opslaan je doel is. Kan het ook een idee zijn om een overdekt/gesloten schaduwstation op te nemen in je baanplan. hier kan je dan ook gelijk komplete treinen in opslaan en parkeren.

Nog een vraagje, over welke vorm van een loods zat je denken (2 sporen, 4 sporen........). Artitec heeft een erg mooie loods voor twee sporen alleen erg op stoomlocs gericht.

Groet Maurice

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2013, 17:28:34 »
Ik denk dat de foto van Maastricht die hier eerder getoond werd wel degelijk bovenleiding heeft, de draad wordt veelal afgespannen op de gevel met daaronder een draaiconstructie die weg kan klappen als de loodsdeuren dicht moeten.

Ik denk dat de draad op de foto van Ldd ook wel degelijk bovenleiding heeft, de isolatoren zien er dezelfde uit als op de meeste bovenleidingmasten. Zoals je op de foto van de Zanstraat ziet (welke trouwens een mat'36 toont en geen 46) bestaat de bovenleiding ook maar uit 1 draad.

Blerick heeft trouwens zeker geen bovenleiding gehad, de loods is daat zelfs te laag voor :p

Elektrische locomotieven stonden ook nooit opgesteld in loodsen, en kwamen alleen met onderhoud binnen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2013, 17:48:16 »
[Offtopic mode]
Citaat
(welke trouwens een mat'36 toont en geen 46)

Ik neem aan dat je die foto bedoelt die ik heb gelinkt. Wat betreft Mat'36 kun je gelijk hebben (al vermeldt het bijschrift Mat'35), maar waar of wat is de Zanstraat?[/Off topic mode]

Stel de bovenleiding gaat wel door naar binnen, hoe lost men dat op ivm openen en sluiten van deuren?
Overigens lijkt me toe, dat in de loods ook wel (klein) onderhoud wordt verricht, is het dan niet makkelijk de (E) lok op te kunnen bouwen, indien nodig?

Groet,
Jan

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2013, 18:15:48 »
Volgens het boek Elektrische treinen in nederland deel 1 is de foto gemaakt
in de oude remise van Leidschedam op 22 juni 1936.

Maar in de boeken zitten ze er ook wel eens naast.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #20 Gepost op: 26 February 2013, 18:22:44 »
1200-en in Roosendaal


bron: wikipedia
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 18:29:00 door J J H S »
Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #21 Gepost op: 26 February 2013, 18:25:34 »
De originele remise in Leidschendam had een betonconstructie. Op de foto is duidelijk een staalconstructie te zien. Is het niet de Zaanstraat?
No dress rehearsel, this is our life.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #22 Gepost op: 26 February 2013, 18:26:11 »

Ik denk dat de draad op de foto van Ldd ook wel degelijk bovenleiding heeft, de isolatoren zien er dezelfde uit als op de meeste bovenleidingmasten. Zoals je op de foto van de Zanstraat ziet (welke trouwens een mat'36 toont en geen 46) bestaat de bovenleiding ook maar uit 1 draad.
Het is onnen  ;D (aanvulling: de foto van de mat'36)

Daarbij, de draad zit als ik goed kijk in het midden van de isolatoren., beetje lastig voor een stroomafnemer, al die hindernissen  ;D

Ik gok eerder op een vorm van valbeveiliging gezien de persoon aan het eind van de trein op het dak, eventueel te gebruiken voor de hoogte-afstelling van een stroomafnemer.

mvg,
Robin

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #23 Gepost op: 26 February 2013, 18:31:54 »
Is Onnen al zou oud?

En om op de oorspronkelijke vraag in te gaan. Het was, bij mijn weten, nooit gebruikelijk in Nederland dat elektrische locomotieven binnen worden gestald. Ze komen dus alleen binnen voor onderhoud, en dat maakt de noodzaak voor bovenleiding wat minder.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 19:52:14 door Marc tramt. Reden: Zpelvoudt »
No dress rehearsel, this is our life.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #24 Gepost op: 26 February 2013, 18:40:52 »


De foto is van september 2010  ;D

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 28 February 2013, 11:04:15 door Bert van Gelder »

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #25 Gepost op: 26 February 2013, 18:52:04 »
Blz 39 van Elektrisch treinen in nederland (deel 1) laat de constructie van
de draad in de werkplaats van Leidschedam zien. Nu met mat 24 er onder.
De draad loopt hier onder de isolatoren door.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #26 Gepost op: 26 February 2013, 19:46:59 »
Ok, voornamelijk bleven ze buiten.... jammer hoor  ;D

Mijn dank in ieder geval voor het uitzoeken en de reacties!

Vriendelijke Groet,
Rudy

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #27 Gepost op: 26 February 2013, 21:50:32 »
De foto is van september 2010  ;D
Nou, doe maar 1995 :)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #28 Gepost op: 26 February 2013, 21:55:25 »
Elektrisch materieel werd/wordt in Nederland gewoon buiten gestald. Er zijn kleine werkplaatsen waar draad naar binnen loopt. Vaak gewoon via een uitsparing in de deuren.
In de werkplaatsen wordt onderhoud gepleegd. In de werkplaatsen waar elektrisch materieel onderhouden wordt, waren vaak een paar sporen (of alle, bv zaanstraat en leidschendam) om naar binnen te kunnen rijden. In de hoofdwerkplaatsen werden locomotieven vaak naar binnen geduwd.

Groet,

Gerard van der Sel.

(Ooit meegewerkt aan het elektrificeren van een spoor in Zwolle tbv sm90)
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #29 Gepost op: 26 February 2013, 21:56:57 »
Ik denk dat de foto van Maastricht die hier eerder getoond werd wel degelijk bovenleiding heeft, de draad wordt veelal afgespannen op de gevel met daaronder een draaiconstructie die weg kan klappen als de loodsdeuren dicht moeten.

Dat betwijfel ik dan weer want in het boek over de serie 6100 staan enkele interieuropnames in deze loods met terzijde gestelde 6100'den en 4700'den en daar zie ik geen bovenleiding...