Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 01:25:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:08:54
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Bahn-AG
20 November 2025, 23:55:50
NS Upcycleshop door Reinout van Rees
20 November 2025, 23:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
20 November 2025, 23:50:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door prutser
20 November 2025, 23:40:29
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
20 November 2025, 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
20 November 2025, 22:39:31
Modelbaan Beltheim. door DJV
20 November 2025, 22:34:15
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
20 November 2025, 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
Raadplaatje door henk
20 November 2025, 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
20 November 2025, 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
20 November 2025, 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
20 November 2025, 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
20 November 2025, 17:33:48
Frie ?? door VAM65
20 November 2025, 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
20 November 2025, 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 November 2025, 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
20 November 2025, 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
20 November 2025, 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
20 November 2025, 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
20 November 2025, 15:55:00
  

Auteur Topic: Vraag: locloods tijdperk III  (gelezen 7172 keer)

guest7823

  • Gast
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #15 Gepost op: 26 February 2013, 16:11:13 »
In Leidschendam zal het zeker geen bovenleiding zijn geweest. De ZHESM beschikte immers over 2 acculocs (later verbouwd tot diesel) om materieel in en uit de remise te rijden. Met bovenleiding zouden die niet nodig zijn geweest.

Leidschendam heeft volgens die zelfde bijbel eerst gefunctioneerd zonder bovenleiding, maar die is er in een later stadium wel ingekomen. Wanneer dat geweest is .........??

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #16 Gepost op: 26 February 2013, 16:29:16 »
Hmmm... moet nog is even denken hoe ik dat ga doen, ik stel deze vraag omdat ik materieel graag 'binnen' zou opslaan op de miniatuurbaan. Alleen zat ik met het dilemma, hoe oogt het realistisch, ik hoef geen sik voor mijn 1145 loc te zetten om naar binnen en buiten te slepen, dat lukt alleen maar met een dummy.

Als opslaan je doel is. Kan het ook een idee zijn om een overdekt/gesloten schaduwstation op te nemen in je baanplan. hier kan je dan ook gelijk komplete treinen in opslaan en parkeren.

Nog een vraagje, over welke vorm van een loods zat je denken (2 sporen, 4 sporen........). Artitec heeft een erg mooie loods voor twee sporen alleen erg op stoomlocs gericht.

Groet Maurice

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4080
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2013, 17:28:34 »
Ik denk dat de foto van Maastricht die hier eerder getoond werd wel degelijk bovenleiding heeft, de draad wordt veelal afgespannen op de gevel met daaronder een draaiconstructie die weg kan klappen als de loodsdeuren dicht moeten.

Ik denk dat de draad op de foto van Ldd ook wel degelijk bovenleiding heeft, de isolatoren zien er dezelfde uit als op de meeste bovenleidingmasten. Zoals je op de foto van de Zanstraat ziet (welke trouwens een mat'36 toont en geen 46) bestaat de bovenleiding ook maar uit 1 draad.

Blerick heeft trouwens zeker geen bovenleiding gehad, de loods is daat zelfs te laag voor :p

Elektrische locomotieven stonden ook nooit opgesteld in loodsen, en kwamen alleen met onderhoud binnen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2013, 17:48:16 »
[Offtopic mode]
Citaat
(welke trouwens een mat'36 toont en geen 46)

Ik neem aan dat je die foto bedoelt die ik heb gelinkt. Wat betreft Mat'36 kun je gelijk hebben (al vermeldt het bijschrift Mat'35), maar waar of wat is de Zanstraat?[/Off topic mode]

Stel de bovenleiding gaat wel door naar binnen, hoe lost men dat op ivm openen en sluiten van deuren?
Overigens lijkt me toe, dat in de loods ook wel (klein) onderhoud wordt verricht, is het dan niet makkelijk de (E) lok op te kunnen bouwen, indien nodig?

Groet,
Jan

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2013, 18:15:48 »
Volgens het boek Elektrische treinen in nederland deel 1 is de foto gemaakt
in de oude remise van Leidschedam op 22 juni 1936.

Maar in de boeken zitten ze er ook wel eens naast.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #20 Gepost op: 26 February 2013, 18:22:44 »
1200-en in Roosendaal


bron: wikipedia
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 18:29:00 door J J H S »
Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #21 Gepost op: 26 February 2013, 18:25:34 »
De originele remise in Leidschendam had een betonconstructie. Op de foto is duidelijk een staalconstructie te zien. Is het niet de Zaanstraat?
No dress rehearsel, this is our life.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #22 Gepost op: 26 February 2013, 18:26:11 »

Ik denk dat de draad op de foto van Ldd ook wel degelijk bovenleiding heeft, de isolatoren zien er dezelfde uit als op de meeste bovenleidingmasten. Zoals je op de foto van de Zanstraat ziet (welke trouwens een mat'36 toont en geen 46) bestaat de bovenleiding ook maar uit 1 draad.
Het is onnen  ;D (aanvulling: de foto van de mat'36)

Daarbij, de draad zit als ik goed kijk in het midden van de isolatoren., beetje lastig voor een stroomafnemer, al die hindernissen  ;D

Ik gok eerder op een vorm van valbeveiliging gezien de persoon aan het eind van de trein op het dak, eventueel te gebruiken voor de hoogte-afstelling van een stroomafnemer.

mvg,
Robin

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #23 Gepost op: 26 February 2013, 18:31:54 »
Is Onnen al zou oud?

En om op de oorspronkelijke vraag in te gaan. Het was, bij mijn weten, nooit gebruikelijk in Nederland dat elektrische locomotieven binnen worden gestald. Ze komen dus alleen binnen voor onderhoud, en dat maakt de noodzaak voor bovenleiding wat minder.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 19:52:14 door Marc tramt. Reden: Zpelvoudt »
No dress rehearsel, this is our life.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #24 Gepost op: 26 February 2013, 18:40:52 »


De foto is van september 2010  ;D

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 28 February 2013, 11:04:15 door Bert van Gelder »

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #25 Gepost op: 26 February 2013, 18:52:04 »
Blz 39 van Elektrisch treinen in nederland (deel 1) laat de constructie van
de draad in de werkplaats van Leidschedam zien. Nu met mat 24 er onder.
De draad loopt hier onder de isolatoren door.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #26 Gepost op: 26 February 2013, 19:46:59 »
Ok, voornamelijk bleven ze buiten.... jammer hoor  ;D

Mijn dank in ieder geval voor het uitzoeken en de reacties!

Vriendelijke Groet,
Rudy

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #27 Gepost op: 26 February 2013, 21:50:32 »
De foto is van september 2010  ;D
Nou, doe maar 1995 :)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #28 Gepost op: 26 February 2013, 21:55:25 »
Elektrisch materieel werd/wordt in Nederland gewoon buiten gestald. Er zijn kleine werkplaatsen waar draad naar binnen loopt. Vaak gewoon via een uitsparing in de deuren.
In de werkplaatsen wordt onderhoud gepleegd. In de werkplaatsen waar elektrisch materieel onderhouden wordt, waren vaak een paar sporen (of alle, bv zaanstraat en leidschendam) om naar binnen te kunnen rijden. In de hoofdwerkplaatsen werden locomotieven vaak naar binnen geduwd.

Groet,

Gerard van der Sel.

(Ooit meegewerkt aan het elektrificeren van een spoor in Zwolle tbv sm90)
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #29 Gepost op: 26 February 2013, 21:56:57 »
Ik denk dat de foto van Maastricht die hier eerder getoond werd wel degelijk bovenleiding heeft, de draad wordt veelal afgespannen op de gevel met daaronder een draaiconstructie die weg kan klappen als de loodsdeuren dicht moeten.

Dat betwijfel ik dan weer want in het boek over de serie 6100 staan enkele interieuropnames in deze loods met terzijde gestelde 6100'den en 4700'den en daar zie ik geen bovenleiding...