Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 23:21:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: DWK Motor Tram  (gelezen 22305 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
DWK Motor Tram
« Gepost op: 24 February 2013, 13:32:12 »
Hallo allemaal,

Dat met die trams is besmettelijk. Mede door het enthousiasme van dit beginnende Sub-board ga ik mijn tram ook maar eens voorstellen.
Ik wil een DKW Motor tram gaan bouwen.
Een eerste aanzet kwam van een foto op S.I.B. Historische foto site over en uit Groenlo. Daar heb ik bijna mijn hele leven gewoond. Daar dook een 2 tal jaren geleden een foto op van een tram, welke als sneltram dienst heeft gedaan naar Arnhem. Historie is erg complex. Boekje van H.G. Hesselink erbij gekocht en het werd wat duidelijker allemaal.
Een aandrijving werd mij in de schoot geworpen toen ik een Bouw setje kocht op MP van een ET 54/EB 54. Daar heb ik een betere voor gekocht. Blijft over de Liliput aandrijving voor de DKW.
Geheel is gemaakt uit restjes styreen en heeft zijn hoofdvorm gekregen door dunne laagjes met veel schuren en nog plamuren. Het zit hem bij dit model in de ranke lijn en de kop.

Even voorstellen: DKW Motor Tram met 3 ramen.  




Nu heeft de site dus wederom véél tijd nodig om iets te plaatsen. Dus later meer foto's.
Wie kent dit rijtuig. Ze hebben onder meer in Limburg, Friesland en dus Gelderland dienst  gedaan vanaf midden jaren '20 vorige eeuw. super strak design voor die tijd.
Alles blijkt het weer te doen, dus nog meer foto's.





Als afsluiting een foto van de site van S.I.B. Dan zie je dat er nog veel werk aan de winkel is voor mij om het kloppend te krijgen. Aandrijving is dan wel los onder de bak geplaatst en nog niet op hoogte. Onderzijde heeft ook nog niet de juiste proporties, maar dat komt nog wel.

Het voorbeeld met tram, gefotografeerd in Lichtenvoorde. Bron S.I.B.




De neus lijkt erg verticaal. Maar het is een enig zins vertekend beeld. In het boekje van H.G. Hesselink zie je de bolling en het spitse veel beter. Daar hebben de trams ook bufferstelen en zijn er meerdere varianten te zien of gelijkende wagens met 5 ramen.

Tot zover. Ik kan wel wat tips gebruiken denk ik. Motorisch, en dan vooral het aansluiten van draadjes etc. is niet mijn sterkste punt.
Benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Robert Jan
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 22:39:43 door Speedy. Reden: DKW moet zijn DWK »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re:DKW Motor tram
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2013, 16:18:56 »
Hallo Robert-Jan,
Omdat ik zelf bezig ben met de grotere broers van de LTM.

Het boek: "Die Triebwagen der Deutschen Werke Kiel" van Dr. Rolf Lötgers kan je verder helpen.






Ik kan je per mail een duidelijker bestand sturen.

En volgens mij moet het zaakje op een N railtje gaan lopen??
Nou maar hopen dat DR. Lötgers het niet overge(schreven)tekend heeft.
En je hebt gelijk trams is veel leuker, gooi die treinen gewoon weg, dan worden ze ook niet met het virus besmet.

groet Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2013, 17:28:29 »
Hallo Paul,

Dat lijkt of beter is een boek wat ik er maar eens bij moet hebben. Maar volgens mij zijn er meerdere spoor breedtes van toepassing. Op normaal spoor is wel duidelijk van niet. Dus ik overweeg een PMT aandrijving te bestellen voor de DKW.
In H.G. Hesselink is er ook een paar keer sprake van D.W.K. Is dit een zetfout in het boekje.
Als hij over de LTM rijtuigen spreekt is dat namelijk het geval. Ik vind persoonlijk de uitvoering met de gestroomlijnde bufferstelen erg fraai.
Als jij me voor de 3 raams uitvoering aan betere tekeningen kunt helpen, dan graag.
Duitsers en titels, ja ja. Der Die Das - Die Show ist einfach um.

Neusjes van de tram geboetseerd met een mengsel van lijm en plamuur, nu nog schuur schuur en schuur. Vanavond weer een update.

Groeten,

Robert Jan  
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 20:26:47 door Speedy »

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2013, 22:48:30 »
Daar zijn we weer met een update.
Het is veel werk om een eerste schets te maken. Vervelend is het vervolgens dingen weg te moeten halen, simpel weg omdat het niet klopt. Maar dat weet je al een hele tijd, dus doen is het probleem.
Filosofisch misschien, maar de ramen klopten niet. Dus weg spijlen in de kop. Op de rechter en linker flank was de ruimte, dwz de spijl tussen de ramen te smal. Alles aanpassen dus.
Neuzen van het vehikel met een mengsel van lijm en plamuur geboetseerd en geschuurd.
Begint er op te lijken. Het gaat uiteindelijk een meter spoor uitvoering worden, zoals dat bij Lichtenvoorde op de foto gezet is.

Foto's...

Voor



En na het plamuren van neus en dak





Het is een begin. Denk echter wel aan het maken van een andere, nieuwe. Het wringt ergens en ik weet nog niet waar. Komt vanzelf bovendrijven.
Was wel weer een leerzame dag, zo'n styreen e zondag.

Graag advies en alles wat mij verder helpt.

Greetings from The Crimson King
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 20:27:14 door Speedy »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8299
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DKW Motor tram
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2013, 23:51:55 »
Leuk trammetje, zeg! Ga ik volgen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #5 Gepost op: 25 February 2013, 00:39:33 »
Hallo,

Ik had er een associatie mee. Duurde even, maar na de foto van Paul wist ik het.

Metropolis. Verticale elementen, staal, kegels, neogotisch.

Einfach schön.

Robert Jan
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 20:27:39 door Speedy »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:DKW Motor tram
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2013, 10:29:59 »
Rumpler tropfenwagen ...

Speedy, kijk nog even naar het voorbeeld en bedenk; enkelgekromde vlakken zijn goedkoper (fabricage en herstel) dan dubbelgekromde. Daarnaast gebruikte men rechte glasruiten. Het front van de DWK's bestond uit twee platen die wat buigen, maar in een spitse vorm bijelkaar komen. Jouw kopvorm is het tegenovergestelde; eigenlijk rond, maar de zijden zijn wat gevlakt. Dan kom je uiteindelijk ook niet uit met je ruiten, die moeten nu kwartrond worden. Ik denk dat je met recht, maar dun styreen de kloppende kopvorm prima kunt benaderen. De strippen aan de zijkant zijn een hele verbetering!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re:DKW Motor tram
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2013, 12:57:11 »
@Robert-Jan
Tekening per E-mail verzonden aan je.

Het is dus DWK ( DKW was een auto heet tegenwoordig Audi).
The Crimson King?? Pink Floyd ??

Gr. Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:DKW Motor tram
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2013, 13:14:08 »
Hallo Robert Jan,

Leuk prototype en je bent goed bezig.Alleen zit er in de ronding van de kop wat onze oosterburen een Bügelfalte noemen.Gewoon doorgaan met vijlen tot die vorm er in zit.

Wanneer je meer documentatie wilt hebben zou je in het Gelders Archief kunnen kijken.Daar is een dossier over deze motorwagens 1 en 2 van de Geldersch-Westfaalsche Stoomtram-Maatschappij.zie :
http://www.geldersarchief.nl/zoeken/?mivast=37&mizig=210&miadt=37&miaet=1&micode=0643&minr=843660&miview=inv2

Verder bestelde de GWSM in 1925 nog de motorwagens 404 en 405 bij Diatto-Fiat.Dat was niet erg want die motorwagens hoefden niet zo hard te rijden.Toch werd motorwagen 406 weer in 1927 in Nederland besteld bij de bekende Haagse rijtuigbouwer Pennock met een motor van Thomassen.Documentatie hierover is terug te vinden in het Gelders Archief onder :
http://www.geldersarchief.nl/zoeken/?mivast=37&mizig=210&miadt=37&miaet=1&micode=0643&minr=842603&miview=inv2

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2013, 19:13:28 »
Hallo allemaal,

Bedankt alvast voor de reacties en informatie.
Paul bedankt voor de tekening. Met boekje van Hesselink in de hand op pagina 52 en verder, kom ik verschillende uitvoeringen tegen bij verschillende maatschappijen. ZSM - LTM. Wat ik al eerder aangaf, er is misschien sprake van een zetfout als het om DWK dan wel DKW gaat.
De eerste lijkt mij correct.
Ik heb mijn prototype even snel opgemeten. In lengte van neus tot neus kom ik 6mm. te kort. Hoogte van het rijtuig is nagenoeg op schaal. Dat is op te vangen met de aandrijving die er nog in moet. In de breedte moet er nog wel flink geminderd worden.
Zo uit de losse pols een aardig begin. Valt me niet tegen.
Omdat de neus nu iets meer naar voren moet kan ik in de vormgeving daarvan behoorlijk corrigeren. Zo komt het verticale in de vlakverdeling van de ruiten in de frontpartij ook beter uit.
Met goede moed de keuken in, eerst eten maken.
Misschien vandaag nog een kleine update, tot die tijd nog wel een vraag, wat is naast PMT een (kwalitatief gelijk) alternatief voor de aandrijving?

Groente,

Robert Jan
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 20:28:37 door Speedy »

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DKW Motor tram
« Reactie #10 Gepost op: 25 February 2013, 21:25:27 »
Hallo,

Nu wil eigenlijk wel dat het draadje de juiste titel krijgt.
In plaats van DKW - DWK Motor Tram.
Kan dit even aangepast worden?
Alvast bedankt.
En nu....Schuren, schuren en bouwen.

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #11 Gepost op: 25 February 2013, 23:58:50 »
Een kleine update,

Raamstijlen eruit geknipt en silhouet bekeken. Aan beide kopse kanten 3mm. raamstijl bijgezet. Op de foto's zie je wat ik bedoel.
Allereerst een inkeping gemaakt op de neuzen met zaag en vijl. Toen 1mm. styreen strip er in gezet met Zap (vullend). Even laten drogen en voorzichtig de basis er in gezet.
Behoeft natuurlijk nog correctie in dikte. Maar eerst moet er nog 'vlees' zijn om tegen aan te werken. Dit wil ik doen zoals Gert voorstelde met dunne plaat. Ga ik even over nadenken, morgen in de bus naar mijn werk. Bekijken we morgenavond het resultaat van vandaag, zie ik alles 'helder' en ben ik voor correctie vatbaar

Resultaat voor vandaag

1mm. strip in de neus en in silhouet gebracht
 


1mm. strip in de neus onbewerkt



Ook het dak van de DWK gaat iets langer worden. Het krijgt iets meer punt naar de middenstijl. Ik ga denk ik plaatjes maken op maat van de ramen in dun materiaal.
Iets verlijmen, raamstijlen plaatsen en de vlakjes weer verwijderen. Kijken of dat werkt.

Tot zover.

Groet,

Robert Jan
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 20:28:56 door Speedy »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:DKW Motor tram
« Reactie #12 Gepost op: 26 February 2013, 00:13:55 »
Beter! (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8299
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DKW Motor tram
« Reactie #13 Gepost op: 26 February 2013, 07:13:25 »
Ambachtelijk.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #14 Gepost op: 26 February 2013, 20:48:15 »
Hallo allemaal.

Een dag werken is ook maar zo zo, vooral als je weet hoe je iets moet doen. Vanavond bij thuis komst direct dat gedaan en een hele verbetering.

@Sven: Ambachtelijk dat is voor mij een groot compliment, dank u.

@Gert: Het is inderdaad beter. Vorm analyse, goed kijken etc. Kans dat alleen de bodemplaat over blijft is dichtbij.

Maar, de lengte van de bak is nu goed. Hoogte en breedte daar gaan we straks aan werken.

Eerst weer wat foto's 






De snavels gaan straks verdwijnen. Maar eerst heb ik ze nodig als aanslag voor de onderzijde. Er zit nog een kleine ronding, waarna deze weer onder dezelfde hoek als de rest afloopt.

Zover tot nu. Later meer.

Groet,

Robert Jan