Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 00:14:04
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door AP3737
15 June 2025, 23:45:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
15 June 2025, 10:09:29

Auteur Topic: Bahnhof 'Lackheim' (190x28 h0, digitaal)  (gelezen 15670 keer)

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
Re: Bahnhof 'Lackheim' (190x28 h0, digitaal)
« Reactie #15 Gepost op: 28 July 2013, 13:04:21 »
Leuk draadje, dit ga ik ook volgen. Wat moet de extentie worden? Een fiddle/schaduwstation of gewoon een verlenging van de baan. Ik ben bang dat ik weinig over het lokje weet. Heeft er eigenlijk wel een voorbeeld van bestaan? Bij de voorganger van dit lokje - de beroemde/beruchte Anna - was dat volgens mij het geval. Aangezien je een museumlijntje maakt kun je er eigenlijk alles achter hangen.  8)

Groet,
Paul

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 July 2013, 14:56:41 »
@Paul Dank je en welkom, extensie wordt een kleine fiddle yard idd. Zit eraan te denken om het stuk in de hoek door te trekken tot aan het muurtje en er dan een meebuigende achteergrond in het hoekje tee maken. Ben er echter nog niet uit hoe ik de treinen van het diorama richting fiddle ' uit het zicht' laat verdwijnen. Brug, bergwandje met tunnel ingang, gebouw, suggestie misschien?

En er hebben wel degelijk echte versies bestaan van de 98.75..'s. De legendarische loc 'Berg' was er oa 1 van deze soort. Zal hieronder weer wat plaatjes en sfeerfoto's plaatsen, dit is echter wel het meeste van wat ik er tot nu toe over gevonden heb, dus alle hulp is welkom! Ik hou zelf enorm van visuele informatie en het is pruimentijd, dus een extra plaat kan bgeen kwaad. ;D

KM-1 BR 98.75 (weathered by Becasse)

Ik kan haast niet wachten tot ik haar bezorgd zie worden  :D
Groet,

Nor
« Laatst bewerkt op: 29 July 2013, 15:00:24 door Paranorman »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 July 2013, 15:10:17 »

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 July 2013, 15:12:30 »
Dank je @jerrytrein! Zal ik zeker doen.

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 July 2013, 15:14:19 »
Eerste poging tot DAS stoepje voor de loods....

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 29 July 2013, 15:59:38 »
Brug, bergwandje met tunnel ingang, gebouw, suggestie misschien?

Om het "knusse" karakter van je baantje te accentueren lijkt me een tunnel wel leuk staan. Dat scheidt het allemaal wat af van de "boze buitenwereld"

En er hebben wel degelijk echte versies bestaan van de 98.75..'s.

My bad, Ik heb nooit zo erg in de duitse stomerts gezeten.  :P T'is en blijft idd een leuk lokje.

Het stoepje ziet er goed uit. Lekker rommelig, net echt.

Groet,
Paul

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #21 Gepost op: 30 July 2013, 08:32:08 »
Ja, een mooi machientje, die 9875. :)
In dit boek is meer informatie en beeldmateriaal van deze locserie te vinden.

Groet,
Bas

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #22 Gepost op: 30 July 2013, 11:52:23 »
« Laatst bewerkt op: 30 July 2013, 12:52:05 door tijgernootje. Reden: linkjes toegevoegt »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 July 2013, 15:00:10 »
Prijs valt mee
Eens in houten zoeken

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 August 2013, 17:14:39 »
Afgelopen woensdag al bezorgd, maar niet eerder tijd gehad om het te dele! Blij. Dag later pas uitgepakt en op de rails gezet en gelukkig aangenaam verrast. Het is een heel mooi klein, maar zeer gedetailleerd locje. Rijdt (redelijk) langzaaam en ook alle (geluids)functies (18 stuks!) functioneren naar behoren.

Wel vallen door dit minilocje wel direct een paar mankementen aan mijn baan op; de rails geleid toch niet overal even goed oid, wat nog wel eens tot stilstand leidt. Hiermee ga ik zo spoedig mogelijk aan de slag, want het is gelukkig duidelijk dat dit niet aan de loc ligt. De foutmarges zijn bij zo'n klein model een stuk kleiner dan bij bv de geleende BR 215 van ESU met condensator 8^) dus de basis is aan perfectionering toe.

Vind de startsnelheid van de loc nog wel iets aan de hoge kant, maar dat zal vast een afstelling van de decoder zijn, ook binnenkort maar even uitzoeken. ZO heb ik direct alweer een paar aardige klusjes voor in de avonduren van deze lekkere warme dagen. Modelbouw is even geen prioriteit. Een aantal plaatjes ter vermaak...

Uitpakken is altijd een feest!

En hier staat zij eindelijk voor het eerst op de baan:

Zo, nu eens even tijd maken om de boel rustig te bestuderen.

TO BE CONTINUED....

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 04 August 2013, 20:18:25 »
Heel mooi locje (y)

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 August 2013, 13:40:34 »
@Bas Een boek kopen gaat me dan wel weer wat ver, maar toch bedankt voor de tip!

Dank je @jerrytrein! Ben er zelf ook erg blij mee. Het is een klein bijzonder locje met groot karakter 8^)

En eveneens dank @Floris, iedere informatie is erg welkom!

@Paul, een tunnel lijkt mij ook wel mooi erbij passen, maar de baan loopt aan de 'voorkant' rechtes van de plank af de smalle plank voor het raam op. Dus voor een mooie tunnel zou ik eigenlijk dat hele hoekje eerst moeten voorzien van achterwand en vervolgens heb je dus geen zicht meer op het geplande tunnel portaal. Nee, het zal helaas iets anders moeten worden ben ik bang. Wil de achterwand nog wel doortrekken naar rechts een stukje de bocht om (90 graden), maar dan loopt het spoor nog steeds aan de voorkant weg... (en ook nog eens heel dicht langs de rand van de plank, dus maskeren met een gebouw is onmogelijk, misschien net aan een boom). Dan zou ik eerder kiezen voor een weg of kruisende spoorbrug oid....nog niet uit zeg maar ;-)

Naast de sfeer geeft zoals ik al eerder had gemeld de loc ook de mankementen van het spoor goed aan helaas. Gisteren nog even bezig geweest en het lijkt erop dat alles erg gemakkelijk te verhelpen is. Hier en daar een beetje verf van de spoorstaven geschraat, zodat de contactpunten ook stroom doorgeven aan de wisseltongen. Daarnaast beetje kleinonderhoud als reinigen en perfectioneren van ligging gedaan en op dit moment rijdt mijn nieuwe dametje vloeiend rond (lees 'heen en weer', ter illustratie een overzichtsfoto ;-)

Sorry van de vaak wazige foto's, maar die telefoon van mij is geen camera  :-[ Ook de belichting is nog niet echt aanwezig, dus ik maak er het beste van. Komende tijd lekker spelen met de nieuwe aanwinst (mijn eerste eigen loc sinds jaren 8^) en rondneuzen naar materieel wat ik er mooi bij vind.

Gaandeweg wordt het ook steeds duidelijker waar ik heen wil met de baanHet idee van de museumlijn stsst mij nog steeds erg aan. Hierbij ga ik er wel van uit dat het in de mderne tijd is gesitueerd en de halteplaaats Lackheim onderdeel is van een nog bestaand enkelsporig traject. Hierdoor behoudt ik de vrijheid om ouderwets en modern materieel door elkaar te gebruiken in de toekomst. Natuurlijk wel met als uitgangspunt een overtuigend geheel.

Het stationsgebouw van Lackheim is (wordt) een goed bewaard gebleven en gerestaureerd gebouw wat nog volledig functioneel is en onder andere de dagelijkse forenzen (aansluiting met nabij gelegen steden) voorziet van plaatsbewijzen. Hiervoor wil ik later misschien een 'modern'  2-baks dieseltreinstel aanschaffen (suggesties?) wat als een soort geautomatiseerde pendeldienst door de halteplaats reist van fiddle yard naar fiddle yard. Maar dat is pas iets voor heel veel later, want op dit moment is er links nog geen (ruimte voor een) opstelspoor. Tussen deze vaste dienstregeling in komt dan de aangepaste regeling van de stichting die gebruik maakt van deze halteplaats voor hun museum materieel. Hiervoor hebben ze van de eerste donaties een prachtige locloods gekocht en(opnieuw) opgebouwd, want deze is afkomstig van een andere museumlijn die helaas niet kon blijven bestaan vanwege de crisis.

Voorde aftakking die op de foto rechts achterin ligt is er op dit moment nog geen bestemming. Het zou een begin kunnen zijn van een nabij gelegen zijlijn, maar ook een zijspoor voor een kleine werkplaats, loods of iets anders speelt nog. Ook daarin zijn suggesties zeer welkom!

De sfeer die ik wil bereiken is dus een kleine nostalgische dorpshalte die goed bewaard is gebleven en het heeft overleefd tot op hedendag. Vanwege deze nostalgische sfeer is dit dus de ideale plek voor een toeristische attractie als een museumspoorlijn. Met hun kleine collectie vast materieel maken ze regelmatig pleziertochten en daarnaast hebben ze de mogelijkheid voor stoomdagen, diesel bezoeken, speciale treinen en diensten...alles is op die manier mogelijk. Ook lijkt het me leuk om later het contrast te zien tussen een prachtig nostalgisch dorp met materieel en een parkeerplaats vol met moderne auto´s van nieuwsgierige toeristen. En ook in het stationsgebouw moet die sfeer volledig terugkomen+ een moderne functionele inrichting in een bewaard gebleven gebouw.

Wel twijfel ik of ik het geheel nog steeds in de nazomer/herfst wil situeren....maar aan begroeing ben ik toch voorlopig nog niet toe met dit tempo haha

Tot zover,

Nor
« Laatst bewerkt op: 05 August 2013, 15:04:44 door Paranorman »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 August 2013, 15:28:01 »
nazomer en vroege herfst is dankbaar voor de scenery
kleur variaties en bloeiende planten zijn dan nog mogelijk in donkerdere en warme tinten

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 August 2013, 16:01:27 »
Ja precies, daarom wilde ik het ook graag. Zie ook mijn inspiratiebaan Gare de Robe  ;D Maar ik vind vroege zomer toch ook wel heel mooi. Met veel licht overdag en 's nachts een paarsige gloed. Maar dat kan ik pas testen als mijn ledstrip gekocht en gemonteerd is. Dat gebeurt dus nog voor ik kies welk jaargetijde ik besluit te nemen.

Maar zover is het (gelukkig) nog lang niet. Binnenkort maar eens beginnen aan de ballast, dat geeft alweer een heel ander beeld als het af is. Dat is de voorlopig laatste stap (met verweren) die wordt gedaan aan het spoor. Daarna alles nog een laatste keer goed testen en als alles (nog steeds) perfect functioneerd ga ik pas beginnen aan belichting en scenery. Heb ik nog even rustig de tijd om te beslissen welke toevoegingen en oplossingen er nog komen voor de 'lege' plekken. En zo bedenk ik me ineens dat ook de overhangende fries nog aan de bovenste Lack plank moet worden gemaakt.

Zoals jullie op de overzichtsfoto zien is het nog een vrij kale en lege boel, ook qua materieel (locje, aftands goederen wagonnetje). Vandaar dat er binnenkort een eerste museumrijtuig wordt verwacht om de eerste ' diensten' te kunnen doen met wat ' betalende' toeristen  ;)

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 12 August 2013, 12:25:37 »
Afgelopen week is er niet veel werk verricht in(aan) Lackheim, het is 'bouwvak', dus het terrein ligt er wat verlaten bij. Natuurlijk wordt de onlangs ontvangen -Schone Dame- wel goed onderhouden en maakt zij de nodige testritten om het spoor te controleren en waar nodig bij te werken. Toen ze daar toch zo lekker mee bezig was kon ze ook wel even een kleine omweg maken om wat aanhang op te halen. Een museumlijn onderhouden kost geld, dus er moet op korte termijn ook weer geld binnen gaan komen(stromen). Vandaar dat het budget nog maar eens geroerd is om een rijtuig aan te schaffen wat klaar is voor gebruik. Door het maken van wat museumritten kan dan direct worden begonnen met het terugverdienen van de investeringen al is dt natuurlijk nog maar op erg kleine schaal haha

Let weer niet op de kwaliteit van het beeldmateriaal aub

Binnenkort is er ook weer een veiling voor nieuw en tweedehands materieel(Houten), dus daar zal worden gekeken of er met weinig middelen nog wat extra personenwagons kunnen worden aangekocht om de investeringen sneller terug te verdienen. De start van een nieuw project en dus ook van een museumspoorlijn vraagt altijd de nodige moeite, planning en uithouding. Welke uitgaven zijn noodzakelijk en welke verdienen zichzelf het makkelijkst weer terug? 1 ding wat in ieder geval nog moet gebeuren voordat er toeristen worden ontvangen is het storten van de nieuwe ballast. Een intensief klusje gezien het nog allemaal met de hand gebeurt. Het voordeel hiervan wel is dat de museumspoorlijn hiermee een goede bestemming had gevonden voor de aftandse bakwagen die zij bezit. En gezien die bakwagen eigenlijk 'echt' het allereerste materieel was van Museumspoor Vereniging Lackheim(MVL) heeft het armzalige dingetje toch wel zijn charme. Als hij klaar is met het vervoeren van kiezels zal er een leuke bestemming worden bedacht voor 'm...