Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door jandcargo
Vandaag om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15

Auteur Topic: Bahnhof 'Lackheim' (190x28 h0, digitaal)  (gelezen 15718 keer)

Paranorman

• Offline Offline
Bahnhof 'Lackheim' (190x28 h0, digitaal)
« Gepost op: 18 February 2013, 17:24:09 »
Goedendag,

Na veel te hebben gelezen en nagedacht nu toch maar besloten ook een eigen (mini)baan te bouwen. Het liefst had ik iets in smalspoor gedaan, maar ik kon deze baan overnemen van een vriend. Althans de onderbouw,bedrading en rails. De onderbouw is zo gemaakt dat hij exact over een Ikea LACK wandplank kan worden gelegd en dat is dan gelijk zo'n beetje de maximale ruimte die ik kan (en mag ;-) besteden aan modelspoor. Er lag al een sporenplan, maar daar was ik niet echt tevreden over, dus dit heb ik direct verwijderd. Bij het zoeken naar ideeen zag ik toevallig vorige week in de Modelspoor Magazine de baan van Luc Nussbaum genaamd Gare de Robbes, waarvan ik echt zeer onder de indruk was!

Deze prachtige baan is op een vergelijkbaar kleine oppervlakte gebouwd, maar geeft een enorm gevoel van ruimte. Ik vind het sporenplan zeer realistisch en doeltreffend en ook de herfst kleuren spreken mij erg aan. Deze baan is echter in Belgie gesitueerd en ik was eigenlijk van plan iets vergelijkbaars te maken met een duits thema (dichter bij mijn hart en kan waarschijnlijk makkelijker aan materieel komen ;-) Ik hoop dat ik hetzelfde niveau van modelbouw zou kunnen benaderen, maar het moet mijn eerste echte baan worden in mijn ' volwassen jaren' dus de lat ligt gelijk bijzonder hoog.

Vooralsnog moet ik de LACK plank waar de baan op kan nog ophangen, maar het oude sporenplan is inmiddels verwijderd en het nieuwe al even bij wijze van test ingepast. Aanstaande vrijdag op Rail (Houten) maar eens op zoek naar een paar passende (desnoods tijdelijke) gebouwtjes voor weinig.

Maar first things first; voordat ik ervoor ga bouwen ben ik goed aan het vooruitplannen en zodoende nadenken over een goede achtergrond. Ik vind de achtergrond van Luc zeer mooi, lijkt wel een soort van foto achtergrond. Dat bepaalt toch wel mede de fantastische uitstraling denk ik. Nu ben ik zelf (nog) niet zo goed met foto's maken, dus vraag ik me af of er andere mogelijkheden zijn om een soortgelijke achtergond te bekomen.

Bestaan er bedrijven die min of meer kant en klaar zulke prachtige achtergronden verkopen?
Of zijn er hier op het forum misschien mensen die dergelijke dingen zelf kunnen maken, eventueel op aanvraag?

Zodra de LACK bevestigd is en de onderbouw erop ligt volgt de eerste beeldupdate van de geboorte van mijn baan. Zal pas ergens volgend weekend worden, dus misschien zijn er zelfs al wat kleine toebehoren aanwezig  ;D

Suggesties en opmerkingen zijn in de tussentijd erg welkom!

Groet,

Nor

ps: Ik ben van plan om digitaal tweerail gelijkstroom te gaan rijden, maar heb min of meer nog geen materieelkeuze gemaakt. Ik vind het Belgische voorbeeld ook nog steeds erg interessant, maar Duits ligt nog steeds meer voor de hand.

Paranorman

• Offline Offline
Re:Bahnhof 'Lackheim' (190x28 h0, digitaal)
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2013, 14:30:23 »
UPDATE

Afgelopen weekend ruimte gemaakt en twee LACK planken opgehangen (zo hing het ook bij de vorige eigenaar en de baan past er exact op). Daartussen alvast twee hardboard platen op de muur gelijmd om iets van een achtergrond op te kunnen maken. Na het schilderen van de toplaag zachtboard met zwarte muurverf heb ik met de rails EN WISSELS (Peco code 75) die ik erbij kreeg en wat nieuwe slierten spoor een proefopstelling neergelegd. Met wat (geleend) materiaal, uitgeknipte grondplaten van geplande gebouwen, enkele A4-tjes met achtergrond en dergelijke probeer ik nu te bepalen of het allemaal een beetje schaalt.

Tussen de geschilderde toplaag en de rails liggen op maat gesneden kurken placemats van dezelfde firma als waar de planken van komen. Hierop heb ik de rails eerst grof uitgelegd om te bepalen of het allemaal wel ging passen en zodra het redelijk lag ben ik links begonnen met het grofweg op maat maken van de flexrails. Stapsgewijs werk ik dan naar rechts en onderweg controleer ik constant de ligging van het een en ander op zicht. Gelukkig heb ik een voorbeeld van hoe het ongeveer eruit moest gaan zien, dus mede dankzij dat ben ik erg blij met het uiteindelijke resultaat.

Met de lange 1:87 wagons kijk ik hoe het eruit ziet als ze over het spoor bewegen. Het moet in mijn ogen allemaal lekker vloeiend lopen zonder te veel overhang of schaarbewegingen, ook bij gebruik van langere locomotieven/wagons/treinen. Ook de A4-tjes doen goed hun werk. Het is zo een stuk makkelijker om te bepalen wat de uiteindelijke kleurstelling en maatvoering wordt.

De komende dagen nog wat proefritten maken en nog eens goed nameten of alles wel gaat passen en later goed oogt. Voor wat betreft de achtergrond had ik een offerte opgevraagd bij een bekende volume printer om een panorama foto uit te laten printen op posterformaat (mat, 170gr) van 195x55cm, maar het blijkt iets duurder dan ik had gehoopt (55,=). Dat komt misschien later nog wel eens, de baan kan zo van de plank getild worden. Om de kosten te drukken ga ik eerst maar even aan de slag met de Blockposter.com methode  en kijken hoe dat uitpakt. Aan de bovenste plank kan ik naderhand mooi de geplande verlichting en een fries monteren om het enigszins geheel af te maken.

De handelingen die nu gepland staan zijn het nalopen van het sporenplan en tijdelijk vastzetten van de rails. Daarna kan ik eromheen aftekenen waar ik kurk weg zal snijden om een railbedding en fundamenten voor gebouwen over te laten. Ook de plekken voor de stroomvoorziening worden bepaald, zodat ik daarvoor ook alvast de voorbereiding kan doen. Vervolgens de kurk vastlijmen op bestemming en de rails weer terugleggen volgens plan.

Qua besturingssysteem kijk ik nu naar de Roco (Fleischmann hetzelfde?) Multimaus. Ik heb het idee dat ik voor weinig geld daar meer dan genoeg aan heb voor wat ik ermee wil gaan doen.

Groet,

Nor

« Laatst bewerkt op: 25 February 2013, 14:34:19 door Paranorman »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2013, 11:53:03 »
Hoi, Nor,

Een strak baanplan is ook niet alles. De fijnafstemming is toch iets wat je op het oog moet doen. tenzij je extreem goed kan tekenen met de computer.

Goed bezig zo, duurt allemaal even maar dan heb je ook iets, straks.

oh, en kijk voor achtergronden ook eens op Peard of op de site van MBZ voor fijne details.

En ik weet niet hoever ze in Duitsland zijn met google maps & streetvieuw zijn maar daar kun je heelveel inspiratie mee opdoen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 12:01:32 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2013, 11:53:11 »
Ben sinds laatste bericht wel wat bezig geweest aan de baan, maar krijg hier de foto's nog even niet opgeladen. Zal ze dit weekend proberen over te zetten, zodat ik ze kan posten. Even geduld nog....

Even een korte vraag, misschien dat iemand het toevallig leest; Gezien ik geen airbrush heb zou ik af en toe gebruik willen maken van spuitbussen voor het verven en weatheren. Iemand goede tips waar deze te krijgen?

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2013, 12:52:09 »
Spuitbussen voor weatheren zou ik niet zomaar doen.
Als dat eenmaal op je rijtuig of iets zit komt het er alleen maar af samen met de toplaag van rijtuig of wat ook,kortom die kun je dan wel wegmikken.
Bovendien zijn er spuitbussen in de handel die je plastic van rijtuigen of wat ook,week maken(lees bijna oplossen)
Het resultaat laat zich raden,de prullenbak.
Voor verven hangt t af,wat je met een spuitbus wilt verven.
Poederen voor weatheren lijkt me een betere keus,als t resultaat je niet bevat veeg je t zo dr weer af  (y)
Bevalt t wel dan pak je een bus haarspray en je spuit t rijtuig in en klaar  ;D
(mocht je t later niks vinden,doekje met water erop over t rijtuig en wederom is t foetsie)
Zo zijn de dingen die ik hier op het forum heb zitten toch handig ook voor mezelf als ik t ooit ga proberen  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 April 2013, 20:34:51 »
Dank je Floris. Het is echter bedoeld voor rails en/of huisjes. Zou dat wel gaan? Heb volgens mij nog ergens een mat zwart liggen van de action, dan probeer ik het wel eerst op een afvalstuk.

Heb inmiddels ook een hobbywinkel gevonden die Tamiya spuitbussen verkoopt voor plastic modellen, maar die (wel erg kleine) krengen kosten een tientje per stuk.

En zolang ik de foto's nog niet heb overgezet hier maar een schriftelijke update;
- Sporenplan ligt nu min of meer perfect (en tijdelijk) vast gerailspijkerd op kurk op kurk (ikea) bedding.
- Alles is aangesloten, ieder afzonderlijk stuk met eigen voeding van de 'ringleiding'.
- Aftakking rechts achterin is nu los te schakelen en dus te gebruiken als programmeerspoor.
- Rails, schoenen en bielzen zijn (afzonderlijk) geschilderd en licht verweerd.
- De achtergrond heb ik tijdelijk een lik verf gegeven, dat oogt iets beter dan hardboard.
- Even een probeersel uit DAS klei vervaardigd in de vorm van een weg met overgang (3 sporen).
- Heb een paar scenery kadootjes ontvangen en gebruik dit nu nog voor de planning en schaling.

Links van de weg komt het lokloods gedeelte waar ik eerst mijn pijlen op ga richten. Heb een (nog te bouwen) lokloods gekregen en wil op dat kleine stukje aan de slag met de eerste scenery en detaillering. De gekregen muurplaten worden denk ik gebruikt voor de zijkanten van het perron, maar dat is nog maar een idee.

...

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 April 2013, 20:50:53 »
Eindelijk wat foto's bij de update, niet de beste maar het geeft een idee:

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 April 2013, 14:34:20 »
Inmiddels weer een ' hoop' gedaan voor mijn doen, dus hierbij een uitgebreide update. Nadat ik alle gelegde rails, wissels, programmeerspoor en aansluitingen (handbediende analoge wissels ;-) intensief had getest en geperfectioneerd kon ik verder met het landschap. De Locloods is mijn eerste doel samen met het aanbrengen van het eerste hoogteverschil op de baan.

Het betreft een Vollmer 5763 Locloods die ik had gekregen voor mijn verjaardag. Nu ben ik  nooit  zo onder de indruk vanbouwpakketten, dus met wat zelfbouw en schilderwerk probeer ik er nog wat aardigs van te maken. Om het wat minder somber te laten lijken heb ik gekozen voor wit geschilderde bakstenen met een contrasterend zwart houtwerk erop. Dit benadrukt meer het vakwerk idee van de loods. De groene ramen heb ik een geverfde houtbewerking gegeven in een lichte kleur. Dit kleurt beter bij de rest.
De binnenkant van de meeste bouwpakketten is vaak minder tot niet ontwikkeld en verdiende dus de nodige aandacht. De muren zijn nu bekleed met een matzwart ' pleisterwerk (gespoten en op maatgesneden karton) en de vloer is voorbereid voor mahoniehouten latjes (2mm breed). Ook ben ik van plan met wat modelhout een binnenframe te maken wat het losse dak zal dragen.

Het hoogteverschil (de heuvel in het midden) heb ik gemaakt van High Density Foam en op maat gezaagd, geveild, gesneden en gesschuurd. Heb besloten dat ik voor de afwerking de gekregen muurplaten grotendeels zal gebruiken.

Heb ook even snel een stukje zachtboard op maat gemaakt als perron om te kijken of het er allemaal langs past. Nu wordt er dus weer testgereden en ga ik langzaam aan verder met het afronden van de locoloods.

Hieronder een paar foto's ter ondersteuning;

Till next time..!

MTV

• Offline Offline
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
« Reactie #8 Gepost op: 29 April 2013, 17:01:10 »
(y)

Wij (ik bouw samen met mijn broertje, zie mijn handtekening) zijn ook van plan om een Roco Multimaus te gebruiken. We hebben m nog niet, maar zodra we m hebben, geef ik wel een recensie, dan weet je waar je aan toe bent :) We bedienen onze wissels ook analoog.
Wat betreft die locloods, hij mag wel wat meer verweerd ;D. Heb je pastelkrijt thuis? Dat gaat heel makkelijk, kijk maar eens in ons bouwdraadje, of anders op http://www.floodland.nl/aim/info_vervuilen_krijt_1.htm.
En ook de heuvel ziet er goed uit, maar hij is nog wel een beetje kaal.

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 May 2013, 14:36:35 »
Dank Matthijs en broer! Loods wordt zeker nog verweerd, maar dat gebeurt pas op het eind. Eerst de basis leggen. In de het echte leven is veroudering ook een proces, maar alles begint altijd nieuw en fris  ;) Moet zeggen dat hij er op de foto's  trouwens veel frisser uitziet dan als je ernaast staat. De voegen zijn mooi grijs en hier en daar af en toe een oude steen ook.
De heuvel wordt zeker aangekleed maar staat er nu nog even los op. Had 'm nodig voor schaalbepaling. Hierop komt denk ik iets van een Ru"ine met een boom erin of ....(suggesties welkom)...

Zoals ik al zei dus eerst de bouw voltooien voordat het de passende uitstraling krijgt. De verwering moet imo netjes passen in het omringende landschap, dus dat gebeurt het allerlaatst. Ben nu eerst bezig met het aan de achterkant uitbreiden van de loods met een schuurtje (heeft ook een functie: de loods bleek te klein voor de grotere locs ;-) en het bekleden van het verfoeilijke Vollmer interieur. Ook 'open' moet de loods uiteindelijk de moeite waard zijn om te bekijken. Hierbij wat foto's van de vorderingen;

Voorbereiding voor de houten vloer

Mahonie vloer erin

Begin van wat het schuurtje moet worden van hout en restmateriaal

Na wat meten, snijden, meten, plakken, verven en pielen...

...ontstaat langzaam iets wat ergens op lijkt.

Nu kan ik verder met het afleggen van de vloer tot achtern de schuur. Daarna de toerit bewerken en misschien hier en daar wat ballast neerknallen om de hele sfeer een snelle boost te geven. Nog genoeg te doen dus, toedeloe!

Nor

ps: het wordt tijd om ook maar eens rond te kijken voor een eerste loc...
« Laatst bewerkt op: 12 May 2013, 15:13:52 door Paranorman »

MTV

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 May 2013, 17:23:17 »
(y)

Mvg,

Matthijs

P.S.: we gaan waarschijnlijk over op een Digitrax LocoNet D402R-regelaar, dus geen MultiMaus. Sorry :-[ :)
Lid van FREMO

Paranorman

• Offline Offline
Re: Bahnhof 'Lackheim' (190x28 h0, digitaal)
« Reactie #11 Gepost op: 25 July 2013, 22:31:51 »
Ola,

Al heullllang niks gepost zie ik haha. Heb wel wat gedaan de afgelopen maanden, maar eerlijk gezegd niet veel. Paar keer met vakantie geweest en verder natuurlijk genieten van prachtig weer in NL zo nu en dan. Hierbij dan tocheven een kleine update, want er is wat mij betreft ' belangrijk' nieuws....

In Lackheim is het erg rustig in de zomer, door de crisis hoeft men het ook hier al lang niet meer van het toerisme te hebben. Dit heeft echter ook voordelen; er konden wat wijzigingen aan het spoor plaatsvinden om er in de toekomst weer een levendige boel van te kunnen maken. Er is in ieder geval op kleine schaal flink wat gebouwd; de hele ' buitenwereld' is toegevoegd (in de vorm van een extensie op een smalle plank voor het raam ;-). Nu nog enkelsporig, maar dit zal later nog worden uitgebreid met een tweede spoor doormiddel van een boogwissel. Met wat leenmateriaal (van zoon en vriend] is het spoor ook reeds getest.

Aangesloten en enigszins in toonbare staat tijdens de testfase;

Maar dat is niet het enige gelukkig er is ook al een begonnen met het 'nieuwe' perron en stationsgebouw. Hier een overzichtsfoto over de halteplek Lackheim vanaf de loodszijde. Ballast leggen zou 'e'en van de volgende stappen kunnen zijn, de voorbereiding is grotendeels gedaan.

Er is (hier op de foto slecht zichtbaar) met DAS klei een stoepje aangelegd voor de ingang van de locloods. Zo is de loods ook met de vrachtwagen te bevoorraden. De baas van de toekomstige starthalte van 'Museumlijn Lackheim' heeft zijn nederige voertuig alvast getest op de plek waar later de parkeerruimte komt.

Deze vorderingen komen allemaal goed uit, want binnenkort is het dan eindelijk zover.....Lackheim krijgt zijn eerste 'eigen' materieel (later meer)....

..inmiddels wordt er in ieder geval al (misschien tijdelijk) afscheid genomen van het leenmaterieel. In de avond vertrekt ook de laatste reus van deze vriendelijke halteplaats. Na de Silberlingen te hebben weggebracht is de BR 215 nog even teruggekomen om te bedanken voor de gastvrijheid...(foto volgt) ;D

MTV

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 July 2013, 16:45:49 »
Netjes! (y) Maar ditis toch geen BR 215... 8) ;)

Mvg,

Matthijs
Lid van FREMO

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 July 2013, 20:48:04 »
Nee, dat klopt. Die BR 215 neemt hier pas afscheid. Fergus was er al eerder vantussen hoor, net na sesamstraat ;D

Paranorman

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 July 2013, 21:14:40 »
Zo, langzaam maar zeker is al het leenmaterieel van het spoor verdwenen en blijft er een stille en vrij lege ruimte over. Naast de Porsche van de baas is er nog weinig interessants op het emplacement te bespeuren. Maar niet voor lang, want zoals eerder aangekondigd is het eerste echte 'eigen' materieel van Lackheim reeds onderweg vanuit Duitsland...

Fm BR 98.7512 DRG

Het eerste stalen paard van Lackheim is daarmee dus een feit. Nog even wachten tot ze is gearriveerd, maar dat kan vast niet lang meer duren....ben erg benieuwd!

Naast een aftands kolenwagonnetje wat ik ooit heb gekregen heb ik er verder nog niks te duwen en/of trekken bij.  Gezien het een Museumlijn betreft heb ik wat dat betreft een ruime vrijheid, maar toch was ik benieuwd naar wat er achter een dergelijk locje heeft gezeten (voor wat betreft personenvervoer) destijds.

Online zijn er uit die tijd (door mij) zeer weinig plaatjes te vinden, dus bij deze de vraag of iemand mij daarbij wil helpen of op kan wijzen? Bij voorbaat alvast hartelijk dank!

Groet,

Nor