Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Winterdienstregeling NS  (gelezen 9672 keer)

dwem

• Offline Offline
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #30 Gepost op: 15 February 2013, 11:49:27 »
We kunen zo nog eindeloos doorgaan, een discussie tussen hen die er geen verstand van hebben maar wel allerlei meningen verkondigen zonder feitelijke basis en hen die er wel verstand van hebben, maar door de andere partij niet geloofd worden.

Dirk

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #31 Gepost op: 15 February 2013, 11:51:54 »
Op zich is het binnen enkele uren kunnen omgooien van een dienstregeling wel iets waarvan ik kan indenken dat buitenlandse spoorwegondernemingen het een prestatie vinden (zegt misschien meer over die buitenlandse bedrijven, maar goed).

Maar wat NSR vergeet, en volgens mij is dit een hele grote bron van reizigersklachten, is dat de treinen die wel rijden vaak dezelfde lengte houden als in de normale dienstregeling. En er dus alleen staanplaatsen zijn of helemaal geen plaats meer is. Verlengen van de wel rijdende treinen zou meer onderdeel van de aangepaste dienstregeling moeten zijn, maar zal logistiek gezien meer druk geven.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 15 February 2013, 12:24:24 »
We kunen zo nog eindeloos doorgaan, een discussie tussen hen die er geen verstand van hebben maar wel allerlei meningen verkondigen zonder feitelijke basis en hen die er wel verstand van hebben, maar door de andere partij niet geloofd worden.

Dirk
Fijn dat jij er wel verstand van hebt, Dirk. Maar ik denk dat je je iets te veel laat leiden door de mooie blauwe ogen van Meerstadt c.s..
Een belangrijke oorzaak dat relatief kleine verstoringen zo structureel chaos veroorzaken op het Nederlandse spoorwegnet en tot lang na het verhelpen van die verstoring blijven dooretteren, is de hopeloos ingewikkelde personeel- en materieelplanning van NS.
Dat is een keuze van NS. Het kan er ook voor kiezen die te vereenvoudigen.
Dat tooltje waarmee binnen een dag (wauw) die planning omgegooid kan worden, is alleen zo handig omdat er bij een verstoring zo gigantisch veel bijgestuurd moet worden. Je creëert je eigen chaos, verzint vervolgens een tooltje waarmee je de effecten van die zelfgecreëerde chaos weer wat kunt beteugelen (zogenaamd in het belang van de reizigers, maar in werkelijkheid ten koste van hen), en vervolgens heel trots gaan roepen dat buitenlandse vervoerders zo jaloers zijn op dat tooltje? Ik denk dat je dan niet hebt begrepen wat de essentie van je bedrijf is: zorgen dat de reizigers op een goede manier van A naar B worden vervoerd.

Huub

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 15 February 2013, 14:12:18 »
Ik lees hier zo'n hoop onzin. 1 de aangepaste dienstregeling houdt in dat er op bepaalde trajecten treinen uitvallen. Wat houdt dat nu werkelijk in? Sinds een jaar of 4 a 5 rijdt de ns op een aantal trajecten een kwartiersregeling. Voor die tijd reed de ns op die trajecten een halfuursregeling. Het enige wat er met de aangepaste dienstregeling gebeurd is dat er wordt teruggegaan naar een halfuursregeling, wat dus een paar jaar geleden nog de standaard was. Dat is dus helemaal niet zo schokkend als dat het lijkt.

Dan nog wat onzin, de materieel en personeelsplanning zouden debet zijn aan de vertragingen etc. Als je echter even goed nadenkt zie je dat er door die halfuursregelingen juist personeel over is, want niet alle treinen rijden. Op elke standplaats zie je dan ook volle tafels met mensen die direct kunnen inspringen als er wat aan de hand is. Personeel is dus totaal niet het probleem. Daarnaast rijden er minder treinen, materieel is dus ook niet het probleem, alleen moet dat wel ergens vandaan komen, aangezien de materieelplanning anders loopt dan normaal. Dat betekent dat treinstellen nu ineens heel ergens anders vandaan komen en soms ook ineens ergens moeten rijden waar ze normaal niet komen, omdat er bijvoorbeeld een defecte trein is.

Dan het materieel zelf, de SLT's bijvoorbeeld zijn gevoeliger voor sneeuw dan de pantsergevechts MAT 64, alles daarbij is zwaarder uitgevoerd dan bij het light rail principe wat deels is toegepast in de SLT. Vaak echter is het ijsafzetting wat het echte probleem vormt. Zo wil bij de SLT de steps onderaan bij de deur nog wel eens vastzitten door ijsafzetting. Dit betekent dat de machinist geen groene lamp krijgt, waardoor er niet vertrokken kan worden. Daarnaast zijn er bij alle materieeltypen beschadigingen aan de schuitjes, door de ijsafzetting aan de draden. De draden daarentegen gaan weer kapot door de wisselingen van koude naar warme temperaturen. De dag na de vorst met dooi de afgelopen periode waren er meteen een aantal draadbreuken. In de cabine is zoiets goed te zien, want dan zie je op sommige plaatsen de draden slapper hangen als normaal en dat zijn vaak situaties waar het mis kan gaan.

En dan is er nog het spoor. Er hoeft maar 1 wissel op een cruciaal punt het te begeven en een hele hoek loopt vast. Dat straalt weer uit, waardoor het in een groot gebied problemen geeft. Het is echt niet zo dat er duizenden wissels per dag kapot zijn (5 procent zou nog functioneren? Hoe kan je zoiets nou verzinnen). Het hoeft er maar 1 te zijn op een verkeerde plaats en op een verkeerde tijd.

Neem dinsdag, wisselstoring in de buurt van Weesp, defecte VIRM tussen Arnhem en Nijmegen en een aanrijding met een persoon tussen ede en Driebergen, half Nederland op zijn gat door maar 3 dingen. Dat heb je nu eenmaal op zo'n druk bereden net als hier in Nederland. Doordat het ook nog eens zo'n fijnmazig netwerk is, is het niet te vergelijken met de nummer 1 van de wereld, Japan, waar de afstanden veel groter zijn. En Zwitserland is geen nummer 2 omdat het totaal niet te vergelijken is met Nederland, waar de dienstregeling vele malen voller is en het netwerk vele malen fijnmaziger. Dus ja, met die kleine afstanden en het fijnmazige netwerk is het ook gevoelig voor problemen. Maar, over het algemeen rijdt het hier beter dan waar ook ter wereld (Ethiopië 1 trein per dag, als ie al rijdt... waar hebben we het over...).

Maar goed, Nederlanders zijn nu eenmaal beroepszeikers...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #34 Gepost op: 15 February 2013, 14:23:07 »
Fijn dat jij er wel verstand van hebt, Dirk. Maar ik denk dat je je iets te veel laat leiden door de mooie blauwe ogen van Meerstadt c.s..

Met alle respect Huub, maar ik denk dat dwem/Dirk wel degelijk over enig verstand op dit gebied beschikt. Misschien zelfs meer dan de gemiddelde reageerder in dit topic. Die opmerking over Meerstadt had je niet hoeven maken en is redelijk misplaatst.

Eelco

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 15 February 2013, 14:42:41 »
Maar wat NSR vergeet, en volgens mij is dit een hele grote bron van reizigersklachten, is dat de treinen die wel rijden vaak dezelfde lengte houden als in de normale dienstregeling. En er dus alleen staanplaatsen zijn of helemaal geen plaats meer is. Verlengen van de wel rijdende treinen zou meer onderdeel van de aangepaste dienstregeling moeten zijn, maar zal logistiek gezien meer druk geven.
En wat jij dan over het hoofd ziet is dat je treinen niet onbeperkt kan verlengen.
Soms kan/mag dat technisch niet maar je zit ook perronlengtes vast.
Stel je hebt een perronlengte voor 12 bakken VIRM, dan kan je wel verlengen tot 18 bakken (als dat al kan/mag) maar dan zullen een hoop reizigers in de ballast moeten springen.
Krijg je daar weer gezeur over dat het poerron te kort is  ;D

Wat niet weg neemt dat het op veel trajecten best wel zou kunnen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #36 Gepost op: 15 February 2013, 14:53:54 »
Maar als je in plaats van 10 of 12 bakken VIRM, zoals normaal in de dienstregeling, aankomt met 7 bakken Koploper dan is er dus ineens wel een probleem dat niet iedereen mee kan en dan kan je maar weer een half uur extra wachten. En dat was niet incidenteel.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 15 February 2013, 14:58:06 »
Dat is inderdaad een vervelende bijkomstigheid.
Hier in het zuiden hadden we ook een uitgedunde dienstregeling maar waren de treinen wel op de normale lengte (uitzonderingen daargelaten die normaal ook wel eens voorkomen).
Dus hier was de nood minder hoog.

Waarom het op andere trajecten dan niet kan ?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #38 Gepost op: 15 February 2013, 15:00:29 »
Ik lees hier zo'n hoop onzin. 1 de aangepaste dienstregeling houdt in dat er op bepaalde trajecten treinen uitvallen. Wat houdt dat nu werkelijk in? Sinds een jaar of 4 a 5 rijdt de ns op een aantal trajecten een kwartiersregeling. Voor die tijd reed de ns op die trajecten een halfuursregeling. Het enige wat er met de aangepaste dienstregeling gebeurd is dat er wordt teruggegaan naar een halfuursregeling, wat dus een paar jaar geleden nog de standaard was. Dat is dus helemaal niet zo schokkend als dat het lijkt.
Je gaat voorbij aan de reden dat er een kwartierdienstregeling gereden wordt: de reizigersaantallen. Als er tussen Arnhem en Utrecht (om maar iets te noemen) in de spits elk kwartier twee volbeladen, gekoppelde VIRMs moeten rijden, kun je zelf toch ook wel bedenken wat het voor de reizigers betekent wanneer de helft van die treinen uitvalt?

Dan nog wat onzin, de materieel en personeelsplanning zouden debet zijn aan de vertragingen etc. Als je echter even goed nadenkt zie je dat er door die halfuursregelingen juist personeel over is, want niet alle treinen rijden. Op elke standplaats zie je dan ook volle tafels met mensen die direct kunnen inspringen als er wat aan de hand is. Personeel is dus totaal niet het probleem. Daarnaast rijden er minder treinen, materieel is dus ook niet het probleem, alleen moet dat wel ergens vandaan komen, aangezien de materieelplanning anders loopt dan normaal. Dat betekent dat treinstellen nu ineens heel ergens anders vandaan komen en soms ook ineens ergens moeten rijden waar ze normaal niet komen, omdat er bijvoorbeeld een defecte trein is.
Mogen een machinist en conducteur zomaar een trein pakken en ermee gaan rijden? Natuurlijk niet!
Als het nu uit de klauwen loopt, heeft de bijsturing geen schijn van kans om alles weer recht te breien.
Ter vergelijking: Als ik vier ballen tegelijk naar je toegooi, kun jij ze dan met twee handen vangen? Dat lukt niet, hè... Nu doen we dat de hele dag door, mag jij kijken hoeveel ballen er nadien op de grond liggen (~: treinen die niet verwerkt konden worden).

Een deel van het probleem zijn de ingewikkelde personeelsdiensten, waardoor het bijsturen te arbeidsintensief is. Zou personeel en treinserie op één dag aan elkaar gekoppeld zijn, zouden ze tenminste nog als eenheid kunnen blijvenpendelen. Maar nu moet ieder treinstel, iedere conducteur en iedere machinist apart ingepland worden. Ga er maar aan staan.

Neem dinsdag, wisselstoring in de buurt van Weesp, defecte VIRM tussen Arnhem en Nijmegen en een aanrijding met een persoon tussen ede en Driebergen, half Nederland op zijn gat door maar 3 dingen. Dat heb je nu eenmaal op zo'n druk bereden net als hier in Nederland.
Perfekt voorbeeld waarbij het met een andere opzet van de dienstroosters waarschijnlijk minder snel in het honderd zou lopen. Dát er verstoringen zijn en dat er ongevallen gebeuren, dat kunnen we nooit 100% voorkomen. Maar wel hoe ermee omgegaan wordt.

Maar goed, Nederlanders zijn nu eenmaal beroepszeikers...
Duuus.... ::)
Groetjes, Bart

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 15 February 2013, 15:06:39 »
Beroepszeikers of zijn we mondig?
Jeroen

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #40 Gepost op: 15 February 2013, 15:07:33 »
Nee, zeikerds helaas.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 15 February 2013, 15:23:16 »
Met alle respect Huub, maar ik denk dat dwem/Dirk wel degelijk over enig verstand op dit gebied beschikt. Misschien zelfs meer dan de gemiddelde reageerder in dit topic. Die opmerking over Meerstadt had je niet hoeven maken en is redelijk misplaatst.
Mag je vinden, maar zijn reactie komt wel heel sterk overeen met wat Meerstadt ons ook wil doen geloven en waar nog wel het een en ander op af te dingen is.
Of Dirk enig verstand op dit gebied heeft, weet ik niet. Ik ken hem niet, noch zijn achtergrond, maar uit zijn reacties in dit draadje blijkt dat in ieder geval niet. En die reacties zijn het enige waar ik op reageer.

Huub

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #42 Gepost op: 15 February 2013, 15:32:23 »
Daarnaast zijn er bij alle materieeltypen beschadigingen aan de schuitjes, door de ijsafzetting aan de draden. De draden daarentegen gaan weer kapot door de wisselingen van koude naar warme temperaturen. De dag na de vorst met dooi de afgelopen periode waren er meteen een aantal draadbreuken. In de cabine is zoiets goed te zien, want dan zie je op sommige plaatsen de draden slapper hangen als normaal en dat zijn vaak situaties waar het mis kan gaan.

Daar was (is?) een prima oplossing voor, het ontijzelen door gewoon een stroom door de draden te laten lopen. Maar dat is tegenwoordig, nu we niet meer een staatsbedrijf maar tig kleine bedrijfjes met deels tegenstrijdige belangen hebben, schijnbaar niet meer in te zetten. Want het vereist medewerking van alles en iedereen op / rond het spoor (panto's neer, tijdelijk geen verkeer mogelijk, wat mensen nodig op schakelposten etc etc) Draden die slap hangen geeft gebreken in de infra aan, dat hoort grotendeels door afspaninrichtingen te worden geregeld maar onderhoud is en blijft een zorgenkindje.

En dan is er nog het spoor. Er hoeft maar 1 wissel op een cruciaal punt het te begeven en een hele hoek loopt vast. Dat straalt weer uit, waardoor het in een groot gebied problemen geeft. Het is echt niet zo dat er duizenden wissels per dag kapot zijn (5 procent zou nog functioneren? Hoe kan je zoiets nou verzinnen). Het hoeft er maar 1 te zijn op een verkeerde plaats en op een verkeerde tijd.

Neem dinsdag, wisselstoring in de buurt van Weesp, defecte VIRM tussen Arnhem en Nijmegen en een aanrijding met een persoon tussen ede en Driebergen, half Nederland op zijn gat door maar 3 dingen. Dat heb je nu eenmaal op zo'n druk bereden net als hier in Nederland.

Nee, dat was best op te lossen als men wat minder star zou denken :

- De huidige saneertrend op infra gebied : steeds meer overloopwissels vervallen waardoor bijsturing steeds minder kan
- De veiligheidsjihad : machinisten mogen niets meer zelf oplossen, geen wissels meer krukken etc etc
- De automatiseringsdrift : bijsturing kan steeds minder handmatig aanpassen en het kost steeds meer effort het systeem bij te sturen doordat daar in het ontwerp van het systeem te weinig rekening mee word gehouden
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dwem

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 15 February 2013, 15:33:51 »
Grappig dat ik nu zelf onderwerp van discussie ben.

Ik heb nooit gezegd dat ik verstand van zaken heb, alleen weet ik wel het een en ander van bedrijfsprocessen, planningen en logistiek.
En dat zijn zaken die (alweer een provocerende bewering) net zo goed voor NS gelden als voor andere organisaties.

En, tenslotte, heel provocerend,  ik ben er van overtuigd dat de heer Meerstadt en de mensen om hem heen wel degelijk verstand van zaken hebben en weten waar ze het over hebben, in tegenstelling tot het geblaat en gezeik van de van hun eigen gelijk overtuigde amateurs op dit forum.

En dat is het laatste wat ik over deze zaak schrijf, want praten tegen mensen die niet kunnen of willen luisteren naar een redelijk woord is zonde van de tijd en de energie. Het valt me op dat de echte deskudigen op dit forum al geruime tijd zwijgen. Dat heeft vast een goede reden.

Dirk

Gert1

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 15 February 2013, 15:36:16 »
Je creëert je eigen chaos, verzint vervolgens een tooltje waarmee je de effecten van die zelfgecreëerde chaos weer wat kunt beteugelen (zogenaamd in het belang van de reizigers, maar in werkelijkheid ten koste van hen), en vervolgens heel trots gaan roepen dat buitenlandse vervoerders zo jaloers zijn op dat tooltje?

Feitelijk dus 'Newspeak' van NS, om de analogie met George Orwell's meesterwerk maar eens te noemen.  ;)

mvg,
Gert