Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:42:06
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Thom
Vandaag om 18:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35

Auteur Topic: Winterdienstregeling NS  (gelezen 9630 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2013, 19:24:26 »
Ik blijf erbij dat door een goede sneeuwploeg (personeel en machine) die winterdienstregeling niet nodig zou moeten zijn. Ook door goed onderhoud hoeft er geen sprake te zijn van inperking.
Alleen als het echt bar en boos zou zijn*dan kan ik een beperking wel voorstellen. En was het nou echt bar en boos in Nederland de afgelopen paar jaar?

@Dennis83: Jij zegt iets over Schiphol en niet klagen? Dat weet je niet of daar over geklaagt is. Vast wel!

« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 19:54:13 door J J H S. Reden: * toevoeging »
Jeroen

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2013, 19:53:05 »
Het is natuurlijk lekker makkelijk om weer af te geven op de NS wanneer er met een aangepaste dienstregeling gereden wordt.

Niet alleen hier maar ook in andere media lees je niet anders dan klachten. Zoals hierboven al een keer gezegd is is het nooit goed wat er gedaan wordt. Als er gewoon stug vast gehouden word aan de normale dienstregeling en alles in het honderd loopt klaagt men steen en been. Word er gereden met een aangepaste dienstregeling is het ook niet goed. Nederlanders mogen heeeeeeeeeeeeeeeeel graag klagen. En in het bijzonder op de NS, ook op de momenten dat de NS het niet helpen kan. Maar voor het gemak vergeet men dat de automobilist in kilometers lange files staat (onlangs nog een file record, en dat terwijl de trein wel reed!). Of wat te denken van de uren vertraging die menig vlucht van en naar Schiphol heeft? Nee daar klagen we niet over! Dat is niet meer dan normaal toch dat je op de weg last hebt van sneeuw? Kom op mensen open jullie ogen, wees realistisch en blijf vooral met beide voeten op de grond staan. Trouwens, die aangepaste dienstregeling, lijkt dat niet gewoon verdacht veel op de normale dienstregeling die we een aantal jaren gelden nog hadden waarbij de reiziger nog niet verwend werd met ieder kwartier een sprinter? Toen reden die toch ook gewoon om het half uur?

En ook het eissen van het aftreden van Bert Meerstad slaat kant nog wal. Wat bereik je daar mee? Alsof die beste man alles alleen doet. En dan nog wat veranderd er dan denk je? Nou ik zal het je vertellen, HELEMAAL NIETS!

Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik zelf machinist bij NSR ben. En ik zal ook nooit zeggen dat alles perfect gehad. Maar heeft iemand anders wel eens zo'n groot/log bedrijf gezien wat probleemloos draaid?

Voordat we met zijn allen gaan lopen klagen moeten we misschien eerst eens kijken wat we zelf beter kunnen en vooral kijken naar wat er wel goed gaat. Dan valt het allemaal best nog mee mensen.

...rijden jullie dan wel in je eigen regio ( rondje rond de kerk zeg maar) tijdens de winterdienstregeling, of stappen jullie elke keer weer over op een andere rit???
mvg Jan

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2013, 20:07:26 »
Wij raden gewoon overal. Uiteraard kan het wel voorkomen dat de inhoud van de dienst afwijkt van de normale inhoud als gevolg van de normale dienstregeling.

@J J H S. Op schiphol zelf zullen er ongetwijfeld mensen klagen. Maar de kranten staan er niet bepaald vol van. Dit in tegenstelling tot de NS.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 20:11:03 door Dennis83 »

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2013, 20:42:37 »
Wat een dom geblaat hier weer over dit onderwerp.
Trappen tegen NS en schelden op de baas ervan (wie het ook is) is een nationale hobby geworden, ook hier.

Kennelijk weten maar weinigen waar het over gaat en hebben nog minder mensen verstand van logistiek.

Wat er in het bericht staat is dat buitenlandse spoorwegbedrijven geïnteresseerd zijn in de manier waarop NS organisatorisch in staat is om op termijn van enkele uren (en een nacht) over te schakelen op een andere dienstregeling. En dat daarbij wanneer op de derde dag de normale dienst weer wordt hervat alle "resources" (akelig woord) als mensen, materieel, enz, op de juiste tijd op de juiste plek aanwezig zijn.

Nouja, we leven natuurlijk in een vreselijk klein landje. De afstanden zijn relatief klein en materieel staat op verschillende plekken gestationeerd. Daarnaast verloopt een winterdienstregeling ook niet helemaal gladjes. Zijn alsnog genoeg treinen die uitvallen of helemaal niet rijden.

Een ding klopt inderdaad: het zeiken over NS is een gevolg van vreselijk achterstallig en ouderwets onderhoud door ProRail. Ik vrees dat van nog geen 5% van de wissels de wisselverwarming echt goed functioneert. Om van andere storingen (seinen, overwegen) nog maar te zwijgen. Dàt krijgen ze in het buitenland namelijk wèl gewoon voor elkaar. Splitsing van de spoorwegen in NS en ProRail is sowieso een puinhoop, nu heeft nooit iemand het gedaan, schieten overheidsgelden tekort en ligt het altijd 'aan het weer' of 'aan de reiziger'. Wat men nu nastreeft is een statistisch kloppend geheel. We dunnen de dienst uit zodat het beoogde percentage treinen dat op tijd moet rijden op tijd rijdt en dan zijn we tevreden. Dat er dan reizigers zijn die met 2 minuten vertraging ineens een aansluiting missen en 28 minuten op het perron mogen blauwbekken rekenen we niet mee omdat we dat niet kunnen vertalen in een statistisch onderbouwd verhaaltje. Krijg je weer ene of andere onderzoekscommissie die moet onderzoeken waarom het percentage treinen dat op tijd rijdt niet correspondeert met het klanttevredenheidsonderzoek. En zo houden we in Nederland talloze nutteloze organisaties aan de vreet die niet bijdragen aan een betere dienstverlening van een basisbehoefte in een normaal functionerend land op deze planeet. ::)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2013, 20:56:48 »
Ik vrees dat van nog geen 5% van de wissels de wisselverwarming echt goed functioneert.
Misschien zou het goed zijn als we op dit forum niet alleen bij geruchten over nieuwe of vertraagde modellen een bronvermelding eisen maar ook bij andere 'feiten'.  ;)

Splitsing van de spoorwegen in NS en ProRail is sowieso een puinhoop, nu heeft nooit iemand het gedaan
Volgens mij wordt er teveel verwacht van een samenvoeging van Prorail en NSR. Onderhoud van het spoornet is immers uitbesteed dus bij verstoring is er altijd nog een andere partij bij betrokken met zijn eigen belangen. De weg terug naar het inbesteden van onderhoud middels een nieuwe afdeling 'weg en werken' zie ik niet zo snel bewandeld worden.
No dress rehearsel, this is our life.

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 February 2013, 21:23:10 »
Bij een vermoeden heb ik helaas geen bronvermelding. Op somda worden ze daar helemaal wanhopig van als je niet zonder schriftelijke toestemming van de Koningin en een rechter een uitspraak poneert op dat forum. Of die 5% een realistisch getal is laat ik in het midden, maar publiek commentaar en eigen ervaringen leren dat zo'n cijfer niet geheel 'out of the blue' komt. Als alles functioneerde en prima verliep, waren er ook weinig dingen om over te z**ken. Ik hoor bijvoorbeeld maar weinig (mede) automobilisten klagen over het feit dat het glad is en dat rijkswaterstaat het wéér niet voor elkaar krijgt... Er was ooit één winter een tekort aan strooizout. De winter daarop was dat probleem verholpen. Heel simpel, gewoon probleem oplossen. Daar was ook geen winstoogmerk.

Bussen inzetten op een dag waarop ijzel voorspeld is omdat treinen niet kunnen rijden is natuurlijk van kwaad tot erger. Een trein heeft feitelijk geen last van ijzel en zou dus gewoon moeten kunnen rijden. Als wissels en seinen functioneren is dat ook allemaal geen probleem. Toch zijn er problemen en dat komt, net als bij zorgverzekeringen dat de kerntaak totaal verwaterd is. Een bedrijf heeft als doel winst maken. Heel simpel. Openbaar vervoer heeft een dienstverlenende taak. Aangezien je maar één ding ècht goed uit kan voeren (of winst draaien, of een goede dienstverlening) is wel duidelijk waar het probleem ontstaat. Als je dan ook nog de verschillende bedrijfsonderdelen verder uit elkaar trekt, dan is het natuurlijk logisch dat een bedrijf, dat winst wil en moet maken, bij iedere aantijging een advocaat erop zet en kijkt of het wel of niet tot haar kerntaken behoort. Is dat niet zo, en een gat in het contract heb je zo gevonden, hoef je je er niet druk over te maken en is het 'andermans probleem'.

Als er dan nog bedrijf na bedrijf elkaar inhuurt, allen met het doel zoveel mogelijk winst te draaien dan is natuurlijk duidelijk dat de prijs die betaald wordt véél en véél te hoog is. Al met al zal 't mensen niet verbazen dat ik van mening ben dat openbaar vervoer, net als zorg en andere zaken die een land laten functioneren zoals gas, water en licht géén winst hoeven te maken en gewoon vanuit de overheid prima geregeld zouden moeten kunnen worden. ;)

Aangezien ik geen invloed heb op het geheel op het spoor kan ik alleen maar concluderen dat de winter van 2014, 2015, 2016, ... 2028, 2029 dezelfde storingen geven die we nu ook al hebben en dat er steeds mensen blijven klagen. Of de winst een beetje goed uitpakt, valt te bezien. Al zal dat weinig van doen hebben met de activiteiten op of rondom het spoor.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 February 2013, 21:37:49 »
Aangezien je maar één ding ècht goed uit kan voeren (of winst draaien, of een goede dienstverlening)
U bent niet werkzaam in het bedrijfsleven?  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 February 2013, 22:17:54 »
Nee, ik ben een (bijna afgestudeerd) ingenieur. Helaas! ;D

Thom

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2013, 23:00:18 »
Ik blijf erbij dat door een goede sneeuwploeg (personeel en machine) die winterdienstregeling niet nodig zou moeten zijn. Ook door goed onderhoud hoeft er geen sprake te zijn van inperking.
Als je denkt dat het rijden met sneeuwploeg machines als bedoeld bv sneeuw schuivers nut heeft, dan heb je geen idee wat de problemen op het spoor daadwerkelijk in houden...

Onderhoud heb je zeker weleen punt, maar dat wordt uitgevoerd met een budget van de overheid, samen voegen van bedrijven en instantie's maakt dat geen verschil...

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2013, 23:05:07 »
Onderhoud heb je zeker weleen punt, maar dat wordt uitgevoerd met een budget van de overheid, samen voegen van bedrijven en instantie's maakt dat geen verschil...

Maar de onderhoudsnormen worden niet door de overheid bepaald en worden regelmatig aangepast in een bepaalde richting... om van de aanbestedingstombola zoals recent regio Amersfoort/Gooi maar te zwijgen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2013, 23:18:02 »
Een trein heeft feitelijk geen last van ijzel en zou dus gewoon moeten kunnen rijden.
Helaas, de praktijk is anders. Je hebt zeker nooit gehoord van vonkende bovenleiding en verschroeide schuitjes van stroomafnemers door ijzel op de bovenleiding? Deze verschijnselen trekken zich trouwens ook niets aan van wel of niet aanbesteden of het uit elkaar trekken van het spoorwegbedrijf op welke manier dan ook.
Groetjes,
Emiel

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #26 Gepost op: 14 February 2013, 23:30:53 »
Bij een vermoeden heb ik helaas geen bronvermelding. Op somda worden ze daar helemaal wanhopig van als je niet zonder schriftelijke toestemming van de Koningin en een rechter een uitspraak poneert op dat forum.
Dus het forum (danwel diens deelnemers) moeten jouw vrees maar als waarheid nemen?

Of die 5% een realistisch getal is laat ik in het midden, maar publiek commentaar en eigen ervaringen leren dat zo'n cijfer niet geheel 'out of the blue' komt.
Je weet zelf ook heel goed dat je 5% gewoon een uit de lucht gegrepen getal is, natuurlijk komt dit niet uit het niets: jij beweert het immers zelf.  Maar goed, het zou betekenen dat bij slechts 1 van de 20 wissels de wisselverwarming werkt. Ik zag toch bij veel meer wissels donkere plekken in de sneeuw...
Groetjes, Bart

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 15 February 2013, 00:47:04 »
En ja, als er dan iemand bedenkt om met een helicopter te controleren of de wisselverwarming het doet (de norm is overigens 99% en wordt gehaald), boren we dat ook weer vrolijk de grond in... 't Zal inderdaad nooit goed zijn voor een aantal mensen op dit forum.
Los daarvan: een heel groot deel van de verstoringen op het spoor wordt veroorzaakt door derden, waaronder de nodige treintjesfanaten die zich met hun camera's en notitieblokjes op plekken begeven waar ze niet mogen komen. Ik mag hopen dat hieronder niet de criticasters in dit forum vallen :)

Groeten,
Peter

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #28 Gepost op: 15 February 2013, 09:42:57 »
"Los daarvan: een heel groot deel van de verstoringen op het spoor wordt veroorzaakt door derden, waaronder de nodige treintjesfanaten die zich met hun camera's en notitieblokjes op plekken begeven waar ze niet mogen komen. Ik mag hopen dat hieronder niet de criticasters in dit forum vallen "

Dat het wel eens zal gebeuren, dat geloof ik meteen, maar wat is "een groot deel"?  1%, 5%, 10%, 34%, 70%?
Het past perfect in het rijtje uitvluchten, dat begon zo'n beetje met het verkeerde soort sneeuw, weet u het nog?

ProRail (en NS) zijn het slachtoffer, zij kunnen niets doen tegen dit extreme weer en in hun slachtofferrol schijnen ze zich ook prima thuis te voelen. We zijn nu al zover dat een simpel sneeuwbuitje door deze bedrijven als extreem weer wordt gezien, terwijl bij dit extreme het wegverkeer loopt als normaal en zelfs bijna alle vliegtuigen doorvliegen (27 vluchten op Schiphol geannuleerd tegenover hoeveel opgeheven treinen?).
Groetjes, Bart

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 15 February 2013, 11:41:06 »
Dus het forum (danwel diens deelnemers) moeten jouw vrees maar als waarheid nemen?
Je weet zelf ook heel goed dat je 5% gewoon een uit de lucht gegrepen getal is, natuurlijk komt dit niet uit het niets: jij beweert het immers zelf.  Maar goed, het zou betekenen dat bij slechts 1 van de 20 wissels de wisselverwarming werkt. Ik zag toch bij veel meer wissels donkere plekken in de sneeuw...

Lees goed, het is een VERMOEDEN. Als jij mijn vermoedens aanneemt als zijnde de waarheid, dan is dat niet iets van mij maar van jou. ;) Lees even hieronder verder, we hebben iemand met een getal (vermoed ik). ;D

En ja, als er dan iemand bedenkt om met een helicopter te controleren of de wisselverwarming het doet (de norm is overigens 99% en wordt gehaald), boren we dat ook weer vrolijk de grond in... 't Zal inderdaad nooit goed zijn voor een aantal mensen op dit forum...

Hier lees ik (ik vermoed) keiharde cijfers van 99%. Die 1% kan toch niet al die vertragingen veroorzaken? Als we de theorie mogen geloven is dit hele topic een vermoeden van iets dat niet met de realiteit strookt. Waarom is het er eigenlijk? ;)

Maar zonder flauwekul: we zijn in NL goed om allerlei dingen te verzinnen die niets met de oplossing zelf van doen hebben en alleen eromheen blijven cirkelen. Met een helikopter(tje) wisselverwarmingen controleren is natuurlijk van de zotte. Zoiets moet het gewoon doen. Als 100% van de wissels netjes functioneert, de rest op orde is en je wil speelgoed om het geheel te controleren dan zijn dat soort speeltjes prima. Dat is net zoiets als constateren dat de omslag van postbodes naar postbezorgers een kwaliteitsvermindering tot gevolg heeft en vervolgens per postbezorger een controleur meesturen om te controleren of de post wel in de juiste brievenbus wordt gegooid. Als je nou gewoon zorgt dat je postbodes gewoon werk hebben en je niet alles moet uitknijpen om maar meer winst te moeten draaien, komt er van serviceverlening ook nog ooit iets terecht. ::)

We zijn nu al zover dat een simpel sneeuwbuitje door deze bedrijven als extreem weer wordt gezien, terwijl bij dit extreme het wegverkeer loopt als normaal en zelfs bijna alle vliegtuigen doorvliegen (27 vluchten op Schiphol geannuleerd tegenover hoeveel opgeheven treinen?).

Precies. Een simpel sneeuwbuitje waar vlieg en weg-verkeer minder last van heeft dan het spoorwegnet. Als dan blijkt dat materieel daar niet tegen kan, dan doe je inderdaad ergens iets fout (lijkt mij). :)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2013, 11:44:28 door Hammondman »