Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Winterdienstregeling NS  (gelezen 9876 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #45 Gepost op: 15 February 2013, 15:47:35 »
En dat is het laatste wat ik over deze zaak schrijf, want praten tegen mensen die niet kunnen of willen luisteren naar een redelijk woord is zonde van de tijd en de energie. Het valt me op dat de echte deskudigen op dit forum al geruime tijd zwijgen. Dat heeft vast een goede reden.

U weet zeker dat u niet per ongeluk werkzaam bent voor NS?   8)

mvg,
Gert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #46 Gepost op: 15 February 2013, 15:58:15 »
Of Dirk enig verstand op dit gebied heeft, weet ik niet. Ik ken hem niet, noch zijn achtergrond

Het zou je sieren dan eerst eens wat nader onderzoek te doen naar wie hij is voor je per definitie alles wat hij zegt wegzet als een gevalletje 'in de blauwe ogen van Meerstadt te kijken...'

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #47 Gepost op: 15 February 2013, 16:14:47 »
En, tenslotte, heel provocerend,  ik ben er van overtuigd dat de heer Meerstadt en de mensen om hem heen wel degelijk verstand van zaken hebben en weten waar ze het over hebben, in tegenstelling tot het geblaat en gezeik van de van hun eigen gelijk overtuigde amateurs op dit forum.
Daar ben ik ook van overtuigd. Ik ben er ook van overtuigd dat ze zelf ook wel beseffen dat wat ze nu doen niet het beste voor hun klanten (in de zin van reizigers) is. Ik ben er zelfs van overtuigd dat ze weten hoe het beter kan.
Maar er is een reden, dat ze dat niet doen. En ik kan ook nog wel raden wat.
NS wordt afgerekend op treinen die op tijd rijden. Als je de mogelijkheid krijgt een aantal treinen te schrappen zonder dat dat je daar op wordt afgerekend, moet je wel heel veel over hebben voor je klanten om dat niet te doen. Schrap je de treinen wordt je er niet op afgerekend, schrap je ze niet en hebben ze vervolgens wel vertraging, wordt je er wel op afgerekend. Ik zou denk ik in die situatie hetzelfde doen. 
En daarnaast heb ik het sterke vermoeden dat de NS-directie nog steeds de confrontatie met (een deel van) het rijdend personeel niet aandurft, waardoor die planning zo ontzettend ingewikkeld blijft.

@ Eelco, nogmaals, wat Dirk hier (dus niet alles, maar hier) schrijft, zou een op een uit de mond van Meerstadt kunnen komen. Zeker als Dirk zoals hij aangeeft een en ander weet van bedrijfsprocessen, planning en logistiek, weet hij dat Meerstadt voor een deel gewoon onzin aan het verkondigen is. Dat Dirk niettemin geen enkel voorbehoud maakt, maar integendeel wie wel kritisch is wegzet als onwetende amateur, kan ik alleen maar als verklaring voor bedenken dat hij Meerstadt op zijn spreekwoordelijke mooie blauwe ogen gelooft. Verder geen kwalificatie van Dirk in het algemeen, slechts van zijn reacties in dit draadje.
Ik zie verder niet in waarom ik me zou moeten verdiepen in zijn achtergrond. Ik beoordeel reacties op de inhoud, niet op de afzender.

Huub


wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #48 Gepost op: 15 February 2013, 16:16:21 »
Grappig dat sommige mensen boos kunnen reageren! Ons land is veel te klein om over sneeuw te klagen.
Die paar spatjes die er liggen, ik heb er geen last van.
Dat een trein dan niet zou kunnen rijden, mooi pech, ga je toch een andere dag op reis.
O, je bent forens, sorry, zoek eens werk dichter bij huis, beter voor het milieu en bla bla bla.
Ik denk, al met al, dat wij in een behoorlijk land leven, en niet hoeven klagen!

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #49 Gepost op: 15 February 2013, 16:27:54 »
Het is dus gewoon een logistiek probleem wat eigenlijk nog veel verder versimpeld kan worden tot :Te weinig handjes bij de kritieke punten.
Bezemers bij wissels als eerste.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #50 Gepost op: 15 February 2013, 16:34:24 »
Mwah,

@Wibi:
Je gaat er van uit dat we in een redelijk land leven waarin het mogelijk is vlak bij je werk te gaan wonen, en je je leven zo in kunt richten dat je niet afhankelijk bent van het openbaar vervoer  ::)

Zo te horen ben je OF gepensioneerd, OF woon je ver buiten de randstad of stedelijk gebied.

De kern van het probleem is dat er van het spoor een vervoersprestatie verlangd wordt die groter is dan haar capaciteit. Dat uit zich op het moment dat er verstoringen zijn (bijvoorbeeld 3 cm sneeuw).
De prestatie wordt gevraagd omdat er in Nederland in de afgelopen decennia beleid gevoerd is waardoor de woon-werk afstanden gemiddeld steeds groter werden.
Verhuizen voor een baan: Vergeet het maar, de woningmarkt zit op slot. Bovendien heb je weer een andere baan tegen de tijd dat je verhuisd bent (flexibilisering van de arbeidsmarkt, weet je nog?).
Overlast en veiligheid: Industriegebieden moeten zo ver mogelijk buiten de woonomgeving liggen, en we maken grote wijken waar heel veel mensen wonen (Vinex-wijken, Almere etc.)

De NS is niet de enige schuldige in dit drama, ze maken wel keuzes die niet in het belang van de reizgers zijn. En daar moeten we de politiek op aanspreken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #51 Gepost op: 15 February 2013, 16:37:13 »
Dat een trein dan niet zou kunnen rijden, mooi pech, ga je toch een andere dag op reis.
O, je bent forens, sorry, zoek eens werk dichter bij huis, beter voor het milieu en bla bla bla.
Beetje erg kort door de bocht.
Creeer jij dan even voor iedereen een baan om de hoek.
Sorry maar dit vindt ik echt gezwam.  :-X

Moet jij toch ook wel weten uit jouw (en mijn) regio.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #52 Gepost op: 15 February 2013, 16:57:23 »
Ja ok, ik werk niet meer, dat is waar.
Heb voor de overheid gewerkt, en die waren niet echt soepel in het woonbeleid, heb wellicht een
miljoen kilometers teveel in de auto gezeten.
Heb dan ook gezien dat rond de spits veel autowegen vol zitten.
Kan mij niet voorstellen dat alle sjengen in rockcity werken, en die, wederom in Maastricht werken.
Als voorbeeld dan. Was misschien een idee voor veel mensen om de baan te ruilen?
Meer tijd om hier discussie en hobby te bezigen  ;D
Ik heb door sneeuwval ook wel eens niet kunnen werken, fijn thuis blijven, en later werk inhalen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #53 Gepost op: 15 February 2013, 17:04:51 »
Wegens sneeuwval thuis blijven is alleen acceptabel als het echt bar en boos is (1979 voor het laatst, geloof ik).

Het is in ieder geval niet acceptabel in de frequentie dat de NS zijn dienstregeling aanpast.
En daarmee zijn we weer terug bij de kern:
De winterdienstregeling van de NS deugt niet.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #54 Gepost op: 15 February 2013, 18:34:43 »
Geloof dat Dirk (Dwem) zowat de enige in dit topic is die met beide benen op de grond blijft staan en niet iedereen napraat, 'van horen zeggen'..... Ik lees weinig feiten, alleen maar 'ik vind'.

Wissels moeten het gewoon doen, maar als we ze gaan controleren is het ook weer niet goed... Het lijkt mij juist ideaal in de wisselstraat van Amsterdam CS, vanaf het puntje van het 1e perron de gehele wisselstraat controleren op werkende wisselverwarming. Scheelt een hoop buitendienststellingen e.d.

mvg,
Robin

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #55 Gepost op: 15 February 2013, 18:41:16 »
Mensen die wel het volle pond betalen maar daarvoor niet de beloofde dienstregeling krijgen zijn zeikerds? En mensen die kritiek leveren zijn van hun eigen gelijk overtuigde amateurs? Dat zijn de argumenten om trots op te zijn, heren...

Je hoeft geen prof te zijn om te zien dat iets fout gaat. Wat je van de profs zou moeten kunnen verwachten is dat ze hun best doen om de beloofde en betaalde(!) diensten te leveren. Dat geldt zowel voor NS als voor ProRail. Treinen bij voorbaat schrappen omdat er zogenaamd "extreem weer" wordt verwacht zou gewoon geen optie mogen zijn.

Groetjes van een blatende en zeikende Bart
Groetjes, Bart

Santos

  • life is to short to buy crap!
  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Tijdperk V
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #56 Gepost op: 15 February 2013, 18:44:00 »
Ik heb door sneeuwval ook wel eens niet kunnen werken, fijn thuis blijven, en later werk inhalen.

Dit is echt de meest bekrompen gedachte die ik sinds lange tijd hier lees op het forum. Er zijn tientallen banen waarbij je "niet zomaar even thuis blijft". Zal ik mijn patiënten toch moeten uitleggen dat er vandaag geen behandeling is omdat ik thuis blijf vanwege het weer.... ???

En wat betreft de dienstregeling van NS, als ze niets zouden melden bij het eerste mm'tje sneeuw dan zijn er weer klachten dat er niks is aangepast... ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #57 Gepost op: 15 February 2013, 18:55:36 »
Mensen die wel het volle pond betalen maar daarvoor niet de beloofde dienstregeling krijgen zijn zeikerds?

Ja, iemand die vindt dat hem iets tekort gedaan wordt omdat hij 'het volle pond betaalt' maar een een keertje geen waar voor zijn geld krijgt, vind ik in elk geval een zeikerd. Mensen weten ook best wel dat het soms door omstandigheden niet kan lopen zoals het zou moeten lopen. Op zo'n moment kun je twee dingen doen: je schouders ophalen en er het beste van maken, of de beste stuurman aan wal gaan uithangen en gaan lopen zeiken. En aangezien dat laatste Neerlands ultieme hobby is, is de keuze snel gemaakt voor velen.

En mensen die kritiek leveren zijn van hun eigen gelijk overtuigde amateurs?


Mits het goed onderbouwde kritiek is, niet. Maar die komt hier zeer zelden voorbij.

Eelco

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #58 Gepost op: 15 February 2013, 19:09:49 »
Gelukkig blijkt dat de NS top en ProRail het dit jaar helemaal perfect voor elkaar hebben deze winter en zijn alle klachten van reizigers op niets gebaseerd. Ze klagen steen en been om... niets! (y)

Of mensen nu wel of niet onder de indruk moeten zijn van een logistiek zaakje ja of nee is punt 2. Dit gaat al over een uitwijkmogelijkheid die gehanteerd wordt bij 3 cm sneeuw en/of ander 'extreem weer'. Feit is en blijft dat het basissysteem niet goed functioneert bij 3 cm sneeuw en/of 'extreem weer'. Waarom is er anders een aangepaste dienstregeling? Wat nu feitelijk gebeurt is dat men trots is hoe men snel een plan van aanpak kan organiseren zodra men een 4 of lager scoort voor een proefwerk: "kijk meester, ik heb nu wel een 4 gehaald, maar ik heb een perfecte tool waarmee ik kan analyseren waar die 4 vandaan komt". Dat die 4 blijft staan, moeten we tegenwoordig voor lief nemen. Iets dat de meester zelf ook al wist. Als je nou gewoon zorgt dat je geen onvoldoende haalt, is er ook niets aan de hand.

Maargoed. Zet het geheel in een andere context: Als iemand een auto zou kopen die het slecht doet, dan verwacht je ook niet dat de fabrikant aankomt met een verhaal dat "Inderdaad, het blok in dit model is slecht, maar daar hebben we wat op gevonden. We hebben nu een blok ontwikkeld dat we binnen 15 minuten kunnen wisselen waardoor u en de monteur minder lang hoeven te wachten in de garage. Helaas hebben we geen tijd en resources gehad om de algehele kwaliteit van de motor te verbeteren. Al onze tijd en aandacht zijn gestoken in dit superieure wisselsysteem!" In zo'n geval, dat feitelijk heel dicht bij de spoorse werkelijkheid ligt, zou je toch ook zo'n fabrikant voor gek verklaren? Ik althans wel... ;)

Tuurlijk zijn er ook dingen als overmacht, maar om statistieken erbij te halen om de norm aan te passen wat nu wel of geen overmacht is, is gewoon slap. Dan ben je (dat vind ik) niet bezig met je kerntaak maar simpelweg een mogelijkheid zoeken om je eronderuit te pissen. ;)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2013, 19:17:56 door Hammondman »
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #59 Gepost op: 15 February 2013, 19:33:27 »
Ja, iemand die vindt dat hem iets tekort gedaan wordt omdat hij 'het volle pond betaalt' maar een een keertje geen waar voor zijn geld krijgt, vind ik in elk geval een zeikerd. Mensen weten ook best wel dat het soms door omstandigheden niet kan lopen zoals het zou moeten lopen. Op zo'n moment kun je twee dingen doen: je schouders ophalen en er het beste van maken, of de beste stuurman aan wal gaan uithangen en gaan lopen zeiken. En aangezien dat laatste Neerlands ultieme hobby is, is de keuze snel gemaakt voor velen.
 
.......


Mensen hebben begrip voor overmacht, zeker als die duidelijk ontstaat door overmacht. Maar als je het argument "overmacht" misbruikt, zoals de NS nu al een paar jaar doet, dan is het volkomen terecht dat je een bak str*nt over je heen krijgt.

Mensen die ergens voor betaald hebben, en dat ten onrechte niet krijgen zijn geen zeikerds.

Een logische consequentie zou zijn dat in geval van een beperkte dienstregeling alle tarieven met 25% omlaag gaan. Maar dat gebeurd niet.

groet,
Tjalling

modulebaan.nl