Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:02:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
  

Auteur Topic: Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen  (gelezen 4754 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Gepost op: 13 February 2013, 10:42:25 »
Roco komt met een leuke ex-USATC 4-assige ketelwagen van de Bataafsche Petroleum Maatschappij. Voor ik 'm koop, de vraag hoe deze in te zetten is. Kan zo'n ketelwagen meerijden in een (buurt)goederentrein of reden deze alleen mee in treinen die alleen uit ketelwagens bestonden (zoals die van de NAM)?

Het gaat om deze wagen:


(Bron: groterdam.nl Chris, als ik 'm niet mag gebruiken dan zeg je 't maar)

Eelco

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2013, 10:47:26 »
Zolang het watermerk blijft staan : No problem.
Heb zelf ook al wat info opgevraagd maar nog niet gekregen :)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2013, 16:50:36 »
Even een fotootje ter verduidelijking:



Kan deze specifieke BPM ketelwagen in dit goederentreintje meerijden?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2013, 17:09:34 »
Ja info gekregen :)

Ze kan inderdaad in een gemengde goederentrein worden ingezet.
Ze reden niet in bloktreinen, omdat af en toe een tankwagen vanuit Rotterdam naar de oliehandelaren in de rest van het land gingen.

Ze kan inderdaad achter bv een 3700, of zelfs een groene 1000.
Ze hebben ongeveer twee jaar in deze kleur rondgereden daarna zijn ze zwart geschilderd door en voor Shell.

De wagen klopt verder netjes qua uiterlijk en opschriften.

Bron : Roco.

« Laatst bewerkt op: 13 February 2013, 17:13:14 door Chris »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2013, 17:16:21 »
Okay, perfect  (y)
Ze verloren hun groene jasje dan iets te vroeg, maar dat zal me er niet van weerhouden 'm aan dit treintje toe te voegen  :)

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2013, 20:24:08 »
Hallo,
Ik kreeg net een tip over deze vraag met een aanbeveling.
Volgens de tipgever reden deze tankwagens in het begin, direct na de oorlog dus, ook naar Schoonebeek in kleine bloktreinen achter de NS600.
Dat was dus in begintijd dat de, voor de oorlog al ondekte, aardolie, de winning daarvan, op gang kwam en de treinen nog niet zo groot waren.
Dus bij deze is ook een aanbeveling voor mijn bouwsels (de NS600/2000) toch niet misplaatst?
Waarvan acte d.m.v. een plaatje:

Ik moet hem (de tankwagen) dus ook nodig gaan kopen. Dan kan ik daarvan ook plaatjes schieten en op de NS600/2000 topic zetten.
Wim M

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2013, 20:25:06 »
 (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2013, 10:35:36 »
En ik neem aan dat deze Caltex ketelwagen ook zonder noemenswaardige problemen mee kan in mijn goederentreintje, toch?


bron: mte

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2013, 10:49:17 »
Volgens dit plaatje wel.
Lijkt mij een gemengde goederentrein.

Stephan.

Jan Beelen

  • Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2013, 10:51:11 »
Wat is een bloktrein precies?

Toch maar even gegoogeld:



Een bloktrein (of charter) is een goederentrein die specifiek voor een bepaalde klant wordt ingezet. Deze vorm van transport is geschikt voor klanten die lading voor een complete trein kunnen aanbieden. Veelal hebben afzender en ontvanger een eigen spooraansluiting. Het voordeel voor de klant is dat hij kan rekenen op een vaste dienstregeling. Daarnaast is een vaste trein in de regel sneller dan vervoer per gemengde goederentrein (waarin zich ook wagens van andere klanten bevinden, in Nederland Unit Cargo genoemd), omdat er bij een bloktrein verder geen rangeerwerk nodig is.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 10:52:57 door Jan Beelen »

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #10 Gepost op: 14 February 2013, 10:53:10 »
Een trein met allemaal dezelfde wagons voor een zelfde klant. Dus een stuk of wat (zeg 5 tot 20) ketelwagens, of een contrainertrein of allemaal kalkwagens voor Beverwijk.
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2013, 10:58:49 »
Volgens dit plaatje wel.
Lijkt mij een gemengde goederentrein.

Bedankt Stephan  (y)
Ik kwam dat plaatje toevallig ook net tegen tijdens een zoektocht via google. Ik ga eens kijken welke in mijn goederentrein opgenomen wordt. Dank voor alle hulp!

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2013, 11:06:32 »
Een trein met allemaal dezelfde wagons voor een zelfde klant. Dus een stuk of wat (zeg 5 tot 20) ketelwagens, of een contrainertrein of allemaal kalkwagens voor Beverwijk.

Dat is dus niet juist.  ::) Allemaal voor dezelfde klant, niet persé dezelfde soort wagens. Kijk maar naar de kalktrein naar Beverwijk. Hier zitten regelmatig andere wagens bij in. Wel allemaal voor de (voormalige) Hoogovens. Kijk hieronder maar. Toevallig wel allemaal kalk, niet de zelfde wagensoort

Bron:Picasa Web Albums - Dick van Aggelen

Allie
« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 11:51:55 door Railroadtycoon. Reden: schrijffout hersteld »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....