BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Eelco Storm op 13 februari 2013, 10:42:25

Titel: Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2013, 10:42:25
Roco komt met een leuke ex-USATC 4-assige ketelwagen van de Bataafsche Petroleum Maatschappij. Voor ik 'm koop, de vraag hoe deze in te zetten is. Kan zo'n ketelwagen meerijden in een (buurt)goederentrein of reden deze alleen mee in treinen die alleen uit ketelwagens bestonden (zoals die van de NAM)?

Het gaat om deze wagen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketelwagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketelwagen.jpg)
(Bron: groterdam.nl Chris, als ik 'm niet mag gebruiken dan zeg je 't maar)

Eelco
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Chris op 13 februari 2013, 10:47:26
Zolang het watermerk blijft staan : No problem.
Heb zelf ook al wat info opgevraagd maar nog niet gekregen :)
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2013, 16:50:36
Even een fotootje ter verduidelijking:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3101_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3101_1.jpg)

Kan deze specifieke BPM ketelwagen in dit goederentreintje meerijden?
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Chris op 13 februari 2013, 17:09:34
Ja info gekregen :)

Ze kan inderdaad in een gemengde goederentrein worden ingezet.
Ze reden niet in bloktreinen, omdat af en toe een tankwagen vanuit Rotterdam naar de oliehandelaren in de rest van het land gingen.

Ze kan inderdaad achter bv een 3700, of zelfs een groene 1000.
Ze hebben ongeveer twee jaar in deze kleur rondgereden daarna zijn ze zwart geschilderd door en voor Shell.

De wagen klopt verder netjes qua uiterlijk en opschriften.

Bron : Roco.

Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Eelco Storm op 13 februari 2013, 17:16:21
Okay, perfect  (y)
Ze verloren hun groene jasje dan iets te vroeg, maar dat zal me er niet van weerhouden 'm aan dit treintje toe te voegen  :)
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: WimM op 13 februari 2013, 20:24:08
Hallo,
Ik kreeg net een tip over deze vraag met een aanbeveling.
Volgens de tipgever reden deze tankwagens in het begin, direct na de oorlog dus, ook naar Schoonebeek in kleine bloktreinen achter de NS600.
Dat was dus in begintijd dat de, voor de oorlog al ondekte, aardolie, de winning daarvan, op gang kwam en de treinen nog niet zo groot waren.
Dus bij deze is ook een aanbeveling voor mijn bouwsels (de NS600/2000) toch niet misplaatst?
Waarvan acte d.m.v. een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0027_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0027_8.jpg)
Ik moet hem (de tankwagen) dus ook nodig gaan kopen. Dan kan ik daarvan ook plaatjes schieten en op de NS600/2000 topic zetten.
Wim M
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Chris op 13 februari 2013, 20:25:06
 (y)
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Eelco Storm op 14 februari 2013, 10:35:36
En ik neem aan dat deze Caltex ketelwagen ook zonder noemenswaardige problemen mee kan in mijn goederentreintje, toch?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/caltex.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/caltex.jpg)
bron: mte
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: prutser op 14 februari 2013, 10:49:17
Volgens dit (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/162023) plaatje wel.
Lijkt mij een gemengde goederentrein.

Stephan.
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Jan Beelen op 14 februari 2013, 10:51:11
Wat is een bloktrein precies?

Toch maar even gegoogeld:



Een bloktrein (of charter) is een goederentrein die specifiek voor een bepaalde klant wordt ingezet. Deze vorm van transport is geschikt voor klanten die lading voor een complete trein kunnen aanbieden. Veelal hebben afzender en ontvanger een eigen spooraansluiting. Het voordeel voor de klant is dat hij kan rekenen op een vaste dienstregeling. Daarnaast is een vaste trein in de regel sneller dan vervoer per gemengde goederentrein (waarin zich ook wagens van andere klanten bevinden, in Nederland Unit Cargo genoemd), omdat er bij een bloktrein verder geen rangeerwerk nodig is.
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: arentjan op 14 februari 2013, 10:53:10
Een trein met allemaal dezelfde wagons voor een zelfde klant. Dus een stuk of wat (zeg 5 tot 20) ketelwagens, of een contrainertrein of allemaal kalkwagens voor Beverwijk.
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Eelco Storm op 14 februari 2013, 10:58:49
Volgens dit (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/162023) plaatje wel.
Lijkt mij een gemengde goederentrein.

Bedankt Stephan  (y)
Ik kwam dat plaatje toevallig ook net tegen tijdens een zoektocht via google. Ik ga eens kijken welke in mijn goederentrein opgenomen wordt. Dank voor alle hulp!
Titel: Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
Bericht door: Railroadtycoon op 14 februari 2013, 11:06:32
Een trein met allemaal dezelfde wagons voor een zelfde klant. Dus een stuk of wat (zeg 5 tot 20) ketelwagens, of een contrainertrein of allemaal kalkwagens voor Beverwijk.

Dat is dus niet juist.  ::) Allemaal voor dezelfde klant, niet persé dezelfde soort wagens. Kijk maar naar de kalktrein naar Beverwijk. Hier zitten regelmatig andere wagens bij in. Wel allemaal voor de (voormalige) Hoogovens. Kijk hieronder maar. Toevallig wel allemaal kalk, niet de zelfde wagensoort
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoogoventrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoogoventrein.jpg)
Bron:Picasa Web Albums - Dick van Aggelen (http://lh6.ggpht.com/-MZY3Ue8pAIg/TNsFbDVKZBI/AAAAAAAAOwo/dQ6NViwPC5A/SP%252520Duizend%252520vanuit%252520raam.jpg)

Allie