Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 14:43:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 14:42:10
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 14:41:31
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 14:19:35
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
  

Auteur Topic: Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen  (gelezen 4766 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11727
    • Mijn fotoarchief
Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Gepost op: 13 February 2013, 10:42:25 »
Roco komt met een leuke ex-USATC 4-assige ketelwagen van de Bataafsche Petroleum Maatschappij. Voor ik 'm koop, de vraag hoe deze in te zetten is. Kan zo'n ketelwagen meerijden in een (buurt)goederentrein of reden deze alleen mee in treinen die alleen uit ketelwagens bestonden (zoals die van de NAM)?

Het gaat om deze wagen:


(Bron: groterdam.nl Chris, als ik 'm niet mag gebruiken dan zeg je 't maar)

Eelco

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2013, 10:47:26 »
Zolang het watermerk blijft staan : No problem.
Heb zelf ook al wat info opgevraagd maar nog niet gekregen :)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11727
    • Mijn fotoarchief
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2013, 16:50:36 »
Even een fotootje ter verduidelijking:



Kan deze specifieke BPM ketelwagen in dit goederentreintje meerijden?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2013, 17:09:34 »
Ja info gekregen :)

Ze kan inderdaad in een gemengde goederentrein worden ingezet.
Ze reden niet in bloktreinen, omdat af en toe een tankwagen vanuit Rotterdam naar de oliehandelaren in de rest van het land gingen.

Ze kan inderdaad achter bv een 3700, of zelfs een groene 1000.
Ze hebben ongeveer twee jaar in deze kleur rondgereden daarna zijn ze zwart geschilderd door en voor Shell.

De wagen klopt verder netjes qua uiterlijk en opschriften.

Bron : Roco.

« Laatst bewerkt op: 13 February 2013, 17:13:14 door Chris »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11727
    • Mijn fotoarchief
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2013, 17:16:21 »
Okay, perfect  (y)
Ze verloren hun groene jasje dan iets te vroeg, maar dat zal me er niet van weerhouden 'm aan dit treintje toe te voegen  :)

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2013, 20:24:08 »
Hallo,
Ik kreeg net een tip over deze vraag met een aanbeveling.
Volgens de tipgever reden deze tankwagens in het begin, direct na de oorlog dus, ook naar Schoonebeek in kleine bloktreinen achter de NS600.
Dat was dus in begintijd dat de, voor de oorlog al ondekte, aardolie, de winning daarvan, op gang kwam en de treinen nog niet zo groot waren.
Dus bij deze is ook een aanbeveling voor mijn bouwsels (de NS600/2000) toch niet misplaatst?
Waarvan acte d.m.v. een plaatje:

Ik moet hem (de tankwagen) dus ook nodig gaan kopen. Dan kan ik daarvan ook plaatjes schieten en op de NS600/2000 topic zetten.
Wim M

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2013, 20:25:06 »
 (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11727
    • Mijn fotoarchief
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2013, 10:35:36 »
En ik neem aan dat deze Caltex ketelwagen ook zonder noemenswaardige problemen mee kan in mijn goederentreintje, toch?


bron: mte

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2013, 10:49:17 »
Volgens dit plaatje wel.
Lijkt mij een gemengde goederentrein.

Stephan.

Jan Beelen

  • Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2013, 10:51:11 »
Wat is een bloktrein precies?

Toch maar even gegoogeld:



Een bloktrein (of charter) is een goederentrein die specifiek voor een bepaalde klant wordt ingezet. Deze vorm van transport is geschikt voor klanten die lading voor een complete trein kunnen aanbieden. Veelal hebben afzender en ontvanger een eigen spooraansluiting. Het voordeel voor de klant is dat hij kan rekenen op een vaste dienstregeling. Daarnaast is een vaste trein in de regel sneller dan vervoer per gemengde goederentrein (waarin zich ook wagens van andere klanten bevinden, in Nederland Unit Cargo genoemd), omdat er bij een bloktrein verder geen rangeerwerk nodig is.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 10:52:57 door Jan Beelen »

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #10 Gepost op: 14 February 2013, 10:53:10 »
Een trein met allemaal dezelfde wagons voor een zelfde klant. Dus een stuk of wat (zeg 5 tot 20) ketelwagens, of een contrainertrein of allemaal kalkwagens voor Beverwijk.
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11727
    • Mijn fotoarchief
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2013, 10:58:49 »
Volgens dit plaatje wel.
Lijkt mij een gemengde goederentrein.

Bedankt Stephan  (y)
Ik kwam dat plaatje toevallig ook net tegen tijdens een zoektocht via google. Ik ga eens kijken welke in mijn goederentrein opgenomen wordt. Dank voor alle hulp!

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Inzetmogelijkheden Roco BPM ketelwagen
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2013, 11:06:32 »
Een trein met allemaal dezelfde wagons voor een zelfde klant. Dus een stuk of wat (zeg 5 tot 20) ketelwagens, of een contrainertrein of allemaal kalkwagens voor Beverwijk.

Dat is dus niet juist.  ::) Allemaal voor dezelfde klant, niet persé dezelfde soort wagens. Kijk maar naar de kalktrein naar Beverwijk. Hier zitten regelmatig andere wagens bij in. Wel allemaal voor de (voormalige) Hoogovens. Kijk hieronder maar. Toevallig wel allemaal kalk, niet de zelfde wagensoort

Bron:Picasa Web Albums - Dick van Aggelen

Allie
« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 11:51:55 door Railroadtycoon. Reden: schrijffout hersteld »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....