Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:49:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)  (gelezen 504111 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #90 Gepost op: 19 mei 2013, 10:51:22 »
Dat is een hoop rails zo zeg :o,maar t ziet er voor zover in elk geval goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Gotthardbahn
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #91 Gepost op: 19 mei 2013, 11:06:54 »
Lekker bezig Ben! Fijn voor jou ook dat die elektronica achter de rug is (voor nu dan hè). Kun je nog wel rijden op dit moment of is het even beperkt tot trek-/duwtreinen?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5803
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #92 Gepost op: 21 mei 2013, 17:39:24 »
Hallo Dennis,

Rijden zal nog wel even beperkt blijven tot treinstellen en trek-duw. Het vervelende is wel dat ik het inrijden van links niet kan testen (plaats terugmelding voor de verschillende stopsecties) maar dat moet dan maar later.

Vandaag gezellig hobby weertje. ;D Zit in m'n 3e van de 4 vakantieweken maar wandelen in Zwitserland zit er effe niet in met dit ballenweer. :( Dus de zolder maar op en volgende week lekker weer naar de baas en nog een verlofweek bewaren voor betere tijden.

Vandaag dus kurk gelegd op 4 van de 6 sporen en de linker wisselstraat. Sleufjes gefreesd voor de wissel aandrijvingen en de boel afgewerkt met een fris kleurtje "klei".













Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5803
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #93 Gepost op: 06 juni 2013, 19:34:05 »
Deze week maar eens eens wat bouw activiteiten opgepakt. Dit vooral ook na kritiek van m'n huisgenoten (je koopt te veel, kletst te veel over treinen en bouwt te weinig). :( ;D

De linker wisselstraat gelegd en de eerste station sporen. Al snel reed dan ook de dubbele Benelux HK (met een wat gierende cardan aandrijving) het kopspoor 0 op.

http://www.youtube.com/watch?v=c0vCRyczLK8

Flex leggen gaat redelijk snel. Netjes en secuur werken is wel van belang. Zo veel als mogelijk soldeer ik de draden aan de onderzijde van de spoorstaaf maar dat geeft extra werk met het op maat maken van de bielsenmat. Solderen aan Tillig Elite gaat moeiteloos mits de plek goed ontdaan wordt van de coating. Dat kan met een sleutelvijltje aan de onderzijde of met een glaspotlood aan de zijkant.





Spoor 1, het langste spoor heeft 7 terug meldingen omdat dit spoor van links naar rechts bereden wordt en ik zo kort mogelijk bij het station wil stoppen. Er zijn dan ook 5 treinlengte afhankelijke stopplaatsen gemaakt. Proefondervindelijk vastgesteld dat een gemiddelde lok 38 cm na triggeren van de stopmelder netjes tot stilstand komt. Dit bij een minimum Koploper snelheid van ongeveer 35 - 40 km/hr.





Extra lastig is dat ik nog niet van links naar rechts kan inrijden op dit spoor. Uiteindelijk heb ik dan maar getest vanaf de andere kant en de railscheidingen gespiegeld gelegd.

Oja, inmiddels is m'n Fyra stam compleet met 7 bakken. Het wachten is nog op de lok van ACME.

Eigenlijk meer om de rijtuigen te controleren maar ook voor de leuk deze begin van de week maar eens op de baan gezet maar 7 bakken is duidelijk te veel voor m'n perron, 6 gaat nog net. Deze trein zal dan ook maar zo af en toe zonder stoppen door Frotterdam rijden. :)



Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2013, 18:50:13 door Ben »

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #94 Gepost op: 06 juni 2013, 19:58:11 »
Ziet er weer mooi uit (y)
Als je een "normale" stam met loc van ACME hebt, wacht je dan ook nog op de V250 van ACME?

Mvg,

Matthijs

EDIT: die past waarschijnlijk óók niet langs het perron :-\
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #95 Gepost op: 06 juni 2013, 20:01:33 »
Deze Fyra heeft geen technische problemen? ;D ;D ;D ;D :P

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5803
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #96 Gepost op: 06 juni 2013, 20:02:56 »
Made in China. (y) (y)

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5803
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #97 Gepost op: 10 juni 2013, 19:01:52 »
Plakken, plakken... en toen was de lijm op. >:( Even naar de bouwmarkt dus. :)

Al werkend aan de laatste 2 sporen besloten het Engels wissel naar rechts te verplaatsen en te vervangen door een enkelvoudig wissel. Hiermee heb ik met een extra wissel omlopen, wat extra rangeerbewegingen met korte treinen en lokwissel mogelijk, al of niet geautomatiseerd.



Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2013, 19:04:50 door Ben »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5803
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #98 Gepost op: 24 juni 2013, 21:16:03 »
Afgelopen weekend flink aan de slag geweest. Technisch is het stationscomplex zo'n beetje klaar op wat rangeer en kopspoortjes na en het nog te ontwerpen lokdepot. Er zijn 41 terugmelders geplaatst om e.e.a. in goede banen te leiden. Met een verscheidenheid aan lokkies aan het testen geweest op netjes en op maat remmen.





Van de meeste van m'n lok's heb ik de decoders opnieuw ingesteld via de "methode Karst" en dat rijdt aanzienlijk soepeler, vooral op lage snelheden. Een aantal zal moeten wachten want hier en daar zijn de schroefkoppen waar de rails mee vast ligt wat te hoog. ;D

Tevens alles weer opnieuw geijkt in Koploper. (y)

Al met al tevreden voor nu.

Gr, Ben.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #99 Gepost op: 24 juni 2013, 21:47:38 »
Klinkt al goed in ieder geval!
Zijn die 2200'en alle 2 met motor of 1 dummy?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #100 Gepost op: 24 juni 2013, 22:24:02 »
methode Karst?

Stomme vraag wat houdt dat precies in,
zoeken levert niet veel op.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Gotthardbahn
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #101 Gepost op: 24 juni 2013, 22:35:08 »
Lekker bezig Ben! Al het baanbouwwerk ziet er goed uit; straks lekker beginnen aan het modelbouwen!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #102 Gepost op: 24 juni 2013, 23:19:21 »
methode Karst?

Stomme vraag wat houdt dat precies in,
zoeken levert niet veel op.

Mogelijke tip:

CV 5 op max en door CV53 te verlagen, de max. snelheid inregelen. ( gaat bij ESU decoders, zowel V3 als V4 )

Voordeel, je houdt je volle regelbereik voor de CV's 2-6

Grtzz,

Karst

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5803
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #103 Gepost op: 25 juni 2013, 06:03:57 »
That's it Karst, prima tip. (y)

Wat plaatjes van een LokPilot V4.0 voor de Koploper freak's:

CV 2 - 5 - 6.



Motorsettings, CV53 is geknepen naar 5,8V. Dat is bepalend voor V-max.



Koploper ijktabel, V-max is bij deze waarden 103 km/hr, V-mid is 43 km/hr. Met CV6 kun je spelen om V-mid te beïnvloeden, beetje afhankelijk van het type lok. Een Sikje rijdt bijvoorbeeld op stap 14 18 km/hr met V-max van 40 km/hr.



Koploper "treintype" voor deze Husa lok met ingestelde snelheden en massasimulatie. Dit alles is bepalend voor het "optrek en afrem" gedrag.



En rijden maar. :)

Ongeveer 25 loks / treinstellen heb ik nu zo ingesteld. De V3.0 decoders moet ik nog doen. Dan heb ik nog een stuk of 8 Zimo's MX63/64/623 maar daar lukt het kunstje niet of nog niet goed.


Zijn die 2200'en alle 2 met motor of 1 dummy?


Beide hebben een motor en ze rijden in tractie met een lange sleep ketelkarren (ooit). :P

Gr, Ben.


Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #104 Gepost op: 25 juni 2013, 16:57:27 »
De methode die jij gebruikt is inderdaad handig!
Verder dubbeltractie is: (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10