Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
  

Auteur Topic: Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie  (gelezen 3808 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Gepost op: 02 May 2013, 22:29:02 »
Mede-modelspoorders,

Roco heeft diverse varianten van de NS 2400 uitgebracht. Bij de wisselstroomversies van NS 2437 (68790.2) en NS 2445 (68790) (beide met omgekeerd L-frontsein) is versie 104 (in CV 7) van ESU (151 in CV 08) toegepast. Hierbij heb ik de optrekvertraging op 18 ingesteld. Bij de NS 2417 (68796) (met A-frontsein) is echter versie 255 toegepast. Daarbij moest ik de optrekvertraging op de maximumwaarde (63) instellen om een gelijkwaardige optrekvertraging te krijgen. Maar... eigenlijk is een meer natuurgetrouwe vertraging van ca. 40 bij de eerste 2 locs nodig. Dit kan echter bij de laatste loc niet meer verder verhoogd worden.

Kan een locdecoder met een andere versie toegepast worden?
Of is de overbrengverhouding bij de diverse uitvoeringen verschillend?

Het merkwaardige is namelijk dat bij de omgerekende max. snelheid van 80 km/h er respectievelijk 25 (NS 2437 'L'), 36 (NS 2445 'L') en 26 (NS 2417 'A') in CV 5 (= max. snelheid) moet staan.

De afremvertragingen zijn steeds gelijk aan de optrekvertragingen om de locs op (ongeveer) dezelfde plaats te laten stoppen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2013, 22:32:46 »
Mogelijke tip:

CV 5 op max en door CV53 te verlagen, de max. snelheid inregelen. ( gaat bij ESU decoders, zowel V3 als V4 )

Voordeel, je houdt je volle regelbereik voor de CV's 2-6

Grtzz,

Karst

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2013, 23:09:59 »
Karst,

Bedankt voor de snelle reactie. In CV 53 staan nu: 56 bij NS 2437 'L' en NS 2445 'L'; en 140 bij NS 2417 'A'. Die 140 ga ik verlagen naar 70 en dan de CV's 2..6 opnieuw instellen.

Dat gaat even (een paar dagen?) duren omdat ik o.a. moet opletten met de extra functiedecoder in de loc. Zo op het eerste gezicht kan het geen kwaad bij de functiedecoder van Digirails omdat de CV's 49..107 niet beschreven zijn.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2013, 23:17:12 »
De DR functiedecoder is zo ontworpen, dat hij naadloos kan samenwerken in 1 loc, zonder dat dat problemen oplevert ;)

Verder succes met het opnieuw afregelen. Je zult zien dat de modellen dan veel soepeler te regelen zijn.

Grtzz,

Karst

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #4 Gepost op: 03 May 2013, 12:05:10 »
Mogelijke tip:

CV 5 op max en door CV53 te verlagen, de max. snelheid inregelen. ( gaat bij ESU decoders, zowel V3 als V4 )

Voordeel, je houdt je volle regelbereik voor de CV's 2-6
Karst,
CV53 heb ik op 60 ingesteld. CV5 moest daardoor naar 60 en CV6 naar 30 om dezelfde max. snelheid en halve snelheid te krijgen. Maar CV4 en CV5 (beide 63) hebben helaas een onveranderde invloed.

Misschien moet ik CV53 juist verhogen. CV5 en CV6 moeten dan verlaagd worden, waardoor CV3 en CV4 ook verlaagd (zouden kunnen) worden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2013, 18:02:48 »
Het verhogen van de waarde in CV53 (nu: 255) gaf helaas geen verbetering voor de optrekvertraging.

Heeft iemand een andere suggestie om de optrekvertraging te vergroten?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #6 Gepost op: 05 May 2013, 11:41:55 »
Ik neem aan dat je met optrekvertraging, de acceleratie of de optrekversnelling bedoelt?  ???

Gr Ed.
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #7 Gepost op: 05 May 2013, 12:01:07 »
Ik neem aan dat je met optrekvertraging, de acceleratie of de optrekversnelling bedoelt?  ???

Gr Ed.
Dat is een bekend probleem. De juiste benaming is inderdaad acceleratie c.q. optrekversnelling, maar... dan denk je dat als je een groter getal in CV3 invoert dat de loc dan sneller optrekt. Dat is echter niet het geval. Een groter getal in CV3 veroorzaakt een langzamer optrekken van de loc. De loc komt dus trager op snelheid. Daardoor/daarom wordt veelal de kreet 'optrekvertraging' gebruikt.

En: waarom is de benaming 'afremvertraging' wel correct? Een groter getal in CV4 veroorzaakt een langzamer afremmen van de loc....
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #8 Gepost op: 05 May 2013, 12:05:39 »
Hoi Martin,

Voor mij is de verwarring nu geheel compleet  ;D Wat wil je nu precies bereiken ? Dat de loc sneller of langzamer optrekt en afremt ??

Ik gebruik voor de LoPi 3 ( en zijn varianten ) meestal de waarde 8 a 10 als ik met de hand wil rijden en 4-5 als Koploper de boel bestuurt. De waarden die jij noemt lijken mij erg hoog...

Grtzz,

Karst

lokpaint

  • Gast
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #9 Gepost op: 05 May 2013, 12:20:20 »
Het verhogen van de waarde in CV53 (nu: 255) gaf helaas geen verbetering voor de optrekvertraging.

Heeft iemand een andere suggestie om de optrekvertraging te vergroten?

Een waarde van 255 in CV53 ?? Dit is dus gewoon je decoder ontregelen.

Zet CV5 op max, en regel je snelheid door de waarde in CV53 te verlagen.
Hierna stel je CV3 en 4 in.

Bart

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #10 Gepost op: 05 May 2013, 12:24:36 »
Citaat van: Karst Drenth
Mogelijke tip:

CV 5 op max en door CV53 te verlagen, de max. snelheid inregelen. ( gaat bij ESU decoders, zowel V3 als V4 )

Tja.... :-X

lokpaint

  • Gast
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #11 Gepost op: 05 May 2013, 12:38:41 »
 ;D

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2013, 22:56:28 »
Bart en Karst,

Het is heel fijn dat jullie mij goede adviezen geven :). Even de zaak op een rijtje zetten.

1) Fabrieksinstelling van Roco NS 2417: in CV5 stond 64; in CV6 stond 22; in CV53 stond 140.

2) Dat heb ik zodanig gewijzigd dat de loc (omgerekend) max. 80 km/uur rijdt: in CV5 stond 26; in CV6 stond 13; in CV53 stond 140.

3) Het ene uiterste was zo: in CV5 stond 14; in CV6 stond 7; in CV53 stond 255. Dat was dus niet zo'n goed idee.

4) Het andere (bijna) uiterste is thans: in CV5 staat 60; in CV6 staat 30; in CV53 staat 60. Dit lijkt mij een goede instelling, omdat er nu nog enige ruimte is om CV5 te verhogen (van 60 naar 63 c.q. 64) zonder dat andere parameters (CV6) ook veranderd moeten worden. Deze instelling komt overeen met de adviezen. (y)

Echter... al die wijzigingen hebben geen invloed gehad op de optrek- en afremvertragingen.

5) Vanaf de fabriek: in CV3 stond 32; in CV4 stond 24.

6) Omdat ik die waarden te laag vind, heb ik in beide CV's 63 gezet.

Voor de afremvertraging (CV4) is dat een goede waarde, omdat de loc op het door mij gewenste punt stopt (bij 80 km/uur naar 0 km/uur). In de situaties 2), 3) en 4) is de waarde in CV3 en CV4 steeds 63 geweest en stopt de loc op ongeveer dezelfde plaats.

Het optrekken is meer een visuele c.q. gevoelsmatige waarneming. Ik vind dat dat te snel verloopt. Bij twee andere NS 2400-locs kon ik dat eenvoudig verhelpen doordat de CV3- c.q. CV4-waarden slechts op 18 stonden. Een waarde van ca. 40 in CV3 voldoet meer aan mijn verwachting. Echter bij loc NS 2417 was de waarde al op 63 ingesteld.... -- Bij punt 3) zou men (wiskundig gezien) een grotere optrek- en afremvertraging (met 63 in zowel CV3 als CV4) kunnen verwachten, maar dat bleek niet zo te zijn. --

Om de visuele c.q. gevoelsmatige waarneming meer concreet te maken heb ik loc NS 2417 multipel maar op een onderlinge afstand van ca. 5 cm met de andere locs laten optrekken. In alle varianten -- 2), 3) en 4) -- bleek de optrekvertraging gelijk gebleven te zijn en overeen te komen met een waarde van 18 in CV3 bij de NS 2437 en NS 2445.

Voor de volledigheid meld ik dat ik alleen gebruik maak van een directe besturing met de Intellibox (oude versie). Dus geen software zoals Koploper of iTrain en ook geen afremmodules.
« Laatst bewerkt op: 06 May 2013, 22:58:07 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #13 Gepost op: 06 May 2013, 23:16:38 »
Ah...

Ik denk dat ik je misvatting snap :)

CV3 en CV4 zijn onafhankelijk van de rest. Het is een tijdgestuurd iets, dat bepaalt in hoeveel tijd van 0 tot max opgetrokken wordt.

Gezien jouw metingen, zou ik het volgende instellen:

CV53 = 56
CV5   = 64
CV6   = 22

en dan CV3 en CV4 op het maximum volgens de handleiding.

Gezien de standaard waarde van 140 in CV53 moet het wel haast een LoPi 4 zijn.

Deze heeft voor CV3 en CV4 het volgende:

Citaat
CV3 Beschleunigungszeit Wert multipliziert mit 0.25 = Zeit vom Stop bis Maximalgeschwindigkeit 0 - 255 Default 32
CV4 Bremszeit Wert multipliziert mit 0.25 = Zeit von Maximalgeschwindigkeit bis Stop 0 - 255 Default 24

Dus daar kun je maximaal 255 invullen zijnde 256/4 64 seconden...

Grtzz,

Karst

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #14 Gepost op: 06 May 2013, 23:46:10 »
Karst,

Geweldig! Ik zat steeds tegen de grens van 63 c.q. 64 aan te hikken maar als het t/m 255 kan gaan.... Morgen ga ik dat verder uitvlooien wat de beste waarde dan moet worden. Zo op het eerste gezicht: 63*40/18 (= oude waarde NS 2417 * nieuwe waarde NS 2437 / oude waarde NS 2437) = 140. Kan ik vannacht rustig slapen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.