Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie  (gelezen 3344 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Gepost op: 02 mei 2013, 22:29:02 »
Mede-modelspoorders,

Roco heeft diverse varianten van de NS 2400 uitgebracht. Bij de wisselstroomversies van NS 2437 (68790.2) en NS 2445 (68790) (beide met omgekeerd L-frontsein) is versie 104 (in CV 7) van ESU (151 in CV 08) toegepast. Hierbij heb ik de optrekvertraging op 18 ingesteld. Bij de NS 2417 (68796) (met A-frontsein) is echter versie 255 toegepast. Daarbij moest ik de optrekvertraging op de maximumwaarde (63) instellen om een gelijkwaardige optrekvertraging te krijgen. Maar... eigenlijk is een meer natuurgetrouwe vertraging van ca. 40 bij de eerste 2 locs nodig. Dit kan echter bij de laatste loc niet meer verder verhoogd worden.

Kan een locdecoder met een andere versie toegepast worden?
Of is de overbrengverhouding bij de diverse uitvoeringen verschillend?

Het merkwaardige is namelijk dat bij de omgerekende max. snelheid van 80 km/h er respectievelijk 25 (NS 2437 'L'), 36 (NS 2445 'L') en 26 (NS 2417 'A') in CV 5 (= max. snelheid) moet staan.

De afremvertragingen zijn steeds gelijk aan de optrekvertragingen om de locs op (ongeveer) dezelfde plaats te laten stoppen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2013, 22:32:46 »
Mogelijke tip:

CV 5 op max en door CV53 te verlagen, de max. snelheid inregelen. ( gaat bij ESU decoders, zowel V3 als V4 )

Voordeel, je houdt je volle regelbereik voor de CV's 2-6

Grtzz,

Karst

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2013, 23:09:59 »
Karst,

Bedankt voor de snelle reactie. In CV 53 staan nu: 56 bij NS 2437 'L' en NS 2445 'L'; en 140 bij NS 2417 'A'. Die 140 ga ik verlagen naar 70 en dan de CV's 2..6 opnieuw instellen.

Dat gaat even (een paar dagen?) duren omdat ik o.a. moet opletten met de extra functiedecoder in de loc. Zo op het eerste gezicht kan het geen kwaad bij de functiedecoder van Digirails omdat de CV's 49..107 niet beschreven zijn.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2013, 23:17:12 »
De DR functiedecoder is zo ontworpen, dat hij naadloos kan samenwerken in 1 loc, zonder dat dat problemen oplevert ;)

Verder succes met het opnieuw afregelen. Je zult zien dat de modellen dan veel soepeler te regelen zijn.

Grtzz,

Karst

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2013, 12:05:10 »
Mogelijke tip:

CV 5 op max en door CV53 te verlagen, de max. snelheid inregelen. ( gaat bij ESU decoders, zowel V3 als V4 )

Voordeel, je houdt je volle regelbereik voor de CV's 2-6
Karst,
CV53 heb ik op 60 ingesteld. CV5 moest daardoor naar 60 en CV6 naar 30 om dezelfde max. snelheid en halve snelheid te krijgen. Maar CV4 en CV5 (beide 63) hebben helaas een onveranderde invloed.

Misschien moet ik CV53 juist verhogen. CV5 en CV6 moeten dan verlaagd worden, waardoor CV3 en CV4 ook verlaagd (zouden kunnen) worden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2013, 18:02:48 »
Het verhogen van de waarde in CV53 (nu: 255) gaf helaas geen verbetering voor de optrekvertraging.

Heeft iemand een andere suggestie om de optrekvertraging te vergroten?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2013, 11:41:55 »
Ik neem aan dat je met optrekvertraging, de acceleratie of de optrekversnelling bedoelt?  ???

Gr Ed.
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2013, 12:01:07 »
Ik neem aan dat je met optrekvertraging, de acceleratie of de optrekversnelling bedoelt?  ???

Gr Ed.
Dat is een bekend probleem. De juiste benaming is inderdaad acceleratie c.q. optrekversnelling, maar... dan denk je dat als je een groter getal in CV3 invoert dat de loc dan sneller optrekt. Dat is echter niet het geval. Een groter getal in CV3 veroorzaakt een langzamer optrekken van de loc. De loc komt dus trager op snelheid. Daardoor/daarom wordt veelal de kreet 'optrekvertraging' gebruikt.

En: waarom is de benaming 'afremvertraging' wel correct? Een groter getal in CV4 veroorzaakt een langzamer afremmen van de loc....
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2013, 12:05:39 »
Hoi Martin,

Voor mij is de verwarring nu geheel compleet  ;D Wat wil je nu precies bereiken ? Dat de loc sneller of langzamer optrekt en afremt ??

Ik gebruik voor de LoPi 3 ( en zijn varianten ) meestal de waarde 8 a 10 als ik met de hand wil rijden en 4-5 als Koploper de boel bestuurt. De waarden die jij noemt lijken mij erg hoog...

Grtzz,

Karst

lokpaint

  • Gast
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2013, 12:20:20 »
Het verhogen van de waarde in CV53 (nu: 255) gaf helaas geen verbetering voor de optrekvertraging.

Heeft iemand een andere suggestie om de optrekvertraging te vergroten?

Een waarde van 255 in CV53 ?? Dit is dus gewoon je decoder ontregelen.

Zet CV5 op max, en regel je snelheid door de waarde in CV53 te verlagen.
Hierna stel je CV3 en 4 in.

Bart

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2013, 12:24:36 »
Citaat van: Karst Drenth
Mogelijke tip:

CV 5 op max en door CV53 te verlagen, de max. snelheid inregelen. ( gaat bij ESU decoders, zowel V3 als V4 )

Tja.... :-X

lokpaint

  • Gast
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2013, 12:38:41 »
 ;D

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2013, 22:56:28 »
Bart en Karst,

Het is heel fijn dat jullie mij goede adviezen geven :). Even de zaak op een rijtje zetten.

1) Fabrieksinstelling van Roco NS 2417: in CV5 stond 64; in CV6 stond 22; in CV53 stond 140.

2) Dat heb ik zodanig gewijzigd dat de loc (omgerekend) max. 80 km/uur rijdt: in CV5 stond 26; in CV6 stond 13; in CV53 stond 140.

3) Het ene uiterste was zo: in CV5 stond 14; in CV6 stond 7; in CV53 stond 255. Dat was dus niet zo'n goed idee.

4) Het andere (bijna) uiterste is thans: in CV5 staat 60; in CV6 staat 30; in CV53 staat 60. Dit lijkt mij een goede instelling, omdat er nu nog enige ruimte is om CV5 te verhogen (van 60 naar 63 c.q. 64) zonder dat andere parameters (CV6) ook veranderd moeten worden. Deze instelling komt overeen met de adviezen. (y)

Echter... al die wijzigingen hebben geen invloed gehad op de optrek- en afremvertragingen.

5) Vanaf de fabriek: in CV3 stond 32; in CV4 stond 24.

6) Omdat ik die waarden te laag vind, heb ik in beide CV's 63 gezet.

Voor de afremvertraging (CV4) is dat een goede waarde, omdat de loc op het door mij gewenste punt stopt (bij 80 km/uur naar 0 km/uur). In de situaties 2), 3) en 4) is de waarde in CV3 en CV4 steeds 63 geweest en stopt de loc op ongeveer dezelfde plaats.

Het optrekken is meer een visuele c.q. gevoelsmatige waarneming. Ik vind dat dat te snel verloopt. Bij twee andere NS 2400-locs kon ik dat eenvoudig verhelpen doordat de CV3- c.q. CV4-waarden slechts op 18 stonden. Een waarde van ca. 40 in CV3 voldoet meer aan mijn verwachting. Echter bij loc NS 2417 was de waarde al op 63 ingesteld.... -- Bij punt 3) zou men (wiskundig gezien) een grotere optrek- en afremvertraging (met 63 in zowel CV3 als CV4) kunnen verwachten, maar dat bleek niet zo te zijn. --

Om de visuele c.q. gevoelsmatige waarneming meer concreet te maken heb ik loc NS 2417 multipel maar op een onderlinge afstand van ca. 5 cm met de andere locs laten optrekken. In alle varianten -- 2), 3) en 4) -- bleek de optrekvertraging gelijk gebleven te zijn en overeen te komen met een waarde van 18 in CV3 bij de NS 2437 en NS 2445.

Voor de volledigheid meld ik dat ik alleen gebruik maak van een directe besturing met de Intellibox (oude versie). Dus geen software zoals Koploper of iTrain en ook geen afremmodules.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2013, 22:58:07 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #13 Gepost op: 06 mei 2013, 23:16:38 »
Ah...

Ik denk dat ik je misvatting snap :)

CV3 en CV4 zijn onafhankelijk van de rest. Het is een tijdgestuurd iets, dat bepaalt in hoeveel tijd van 0 tot max opgetrokken wordt.

Gezien jouw metingen, zou ik het volgende instellen:

CV53 = 56
CV5   = 64
CV6   = 22

en dan CV3 en CV4 op het maximum volgens de handleiding.

Gezien de standaard waarde van 140 in CV53 moet het wel haast een LoPi 4 zijn.

Deze heeft voor CV3 en CV4 het volgende:

Citaat
CV3 Beschleunigungszeit Wert multipliziert mit 0.25 = Zeit vom Stop bis Maximalgeschwindigkeit 0 - 255 Default 32
CV4 Bremszeit Wert multipliziert mit 0.25 = Zeit von Maximalgeschwindigkeit bis Stop 0 - 255 Default 24

Dus daar kun je maximaal 255 invullen zijnde 256/4 64 seconden...

Grtzz,

Karst

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:Optrekvertraging van Roco NS 2400-serie
« Reactie #14 Gepost op: 06 mei 2013, 23:46:10 »
Karst,

Geweldig! Ik zat steeds tegen de grens van 63 c.q. 64 aan te hikken maar als het t/m 255 kan gaan.... Morgen ga ik dat verder uitvlooien wat de beste waarde dan moet worden. Zo op het eerste gezicht: 63*40/18 (= oude waarde NS 2417 * nieuwe waarde NS 2437 / oude waarde NS 2437) = 140. Kan ik vannacht rustig slapen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.