Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door spoorijzer
Vandaag om 08:41:23
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Chris Westerduin
Vandaag om 08:30:31
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door valkyrienineball
Vandaag om 08:25:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 08:19:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:47:36
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 07:22:21
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door SimonSt
Vandaag om 05:30:29
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
Vandaag om 03:12:39
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij. door Remystoom
Vandaag om 02:07:47
LS Models / Models World 2021 door Chris
Vandaag om 00:40:39
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Chris
Vandaag om 00:39:23
E-loc NS1300 in 1:32 spoor 1? door KNed
Vandaag om 00:21:38
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:19:05
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
16 september 2021, 23:26:56
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door GerardvV
16 september 2021, 22:34:47
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Marc tramt
16 september 2021, 22:23:09
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
16 september 2021, 22:04:21
Treinverkeer NL grotendeels plat door telefoonstoring verkeersleiding. 16-09-202 door Klaas Zondervan
16 september 2021, 21:26:42
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
16 september 2021, 21:26:33
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Met een sik
16 september 2021, 21:23:11
Raadplaatje door Cc72000
16 september 2021, 21:16:04
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door Klaas Zondervan
16 september 2021, 21:15:54
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door EricZmS
16 september 2021, 21:15:17
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
16 september 2021, 20:57:53
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Rondje_HO
16 september 2021, 20:51:29
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
16 september 2021, 20:49:51
Noord Korea, en raketten vanaf een trein afvuren. door Rondje_HO
16 september 2021, 20:41:14
Film-stoomtrein (Murder Orient Express) gered? door Sven
16 september 2021, 20:36:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 september 2021, 20:36:31
Werkplaats - (Baanplan H0) door basjuh1981
16 september 2021, 20:24:01
  

Auteur Topic: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)  (gelezen 322953 keer)

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #75 Gepost op: 09 mei 2013, 23:00:48 »
De OC32 onthoudt de laatste stand. Bij het inschakelen van de voedingspaning wordt het relais weer actief.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #76 Gepost op: 10 mei 2013, 07:14:26 »

Baan start op, OC32 sta ingesteld op rechtdoor: servo wordt versteld, en relais blijft onbekrachtigd.


De mogelijkheden van instellingen van de OC32 zijn eindeloos. (y)

Je kunt voor elke pin instellen wat het gedrag moet zijn bij inschakelen van de OC32. Dat doe je bij "init" door daar het "aspect" (de gewenste stand van in dit geval het relais) in te vullen:



Dat kun je ook voor de bijbehorende servo doen mits je het vakje "delayed" uitgevinkt laat:



Let wel op: als je dit doet voor alle servo's zal er bij inschakelen van de OC32 een flinke stroompiek ontstaan doordat alle servo's wellicht bekrachtigd worden.

Overigens heb ik nog wel wat probleempjes op te lossen in de wisselstraat.
Als een lok over de Engelsman rijdt gaan er wat servo's spontaan bewegen. :(  Kennelijk wordt via de bedrading van omliggende servo's  stoorpulsen opgevangen.

En de wisseltongen van de Engelsman liggen niet netjes aan, nadeel van één aandrijving voor 2 tongen. Nog geen idee hoe dit op te lossen, het probleem met de Tillig Engelsman is al eens eerder beschreven hier. Alternatief kan zijn 4 servo's per Engelsman, voor elke tong één.

Tot slot: Tillig wissels vragen nogal wat aandacht. De lipjes van de tongen steken een beetje door onder de stelbalk. Hierdoor schraapt het op de ondergrond. Dat merk je als je een hele wisselstraat van 7 wissels gemonteerd, vastgeschroefd en aangesloten hebt, dikke pret dus. ;D ;D Dus elk wissel voor inbouwen checken of de lipjes aan de onderkant goed omgebogen zijn. Al doende leert men. ;)

Gr, Ben.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
  • Gotthardbahn
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #77 Gepost op: 10 mei 2013, 10:21:02 »
Zolang het nog niet vastgelijmd is valt het nog wel mee Ben ;D.

Met vriendelijke groet,
Dennis

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #78 Gepost op: 10 mei 2013, 21:10:38 »
Dank voor het antwoord allen.

Het gaat mij met name om de synchroniciteit tussen de software en de OC32. Thijs, het is NIET zo dat de OC32 de laatste stand onthoud. Ik heb er twee onder mijn baan hangen die zowel servo's als (licht)seinen aansturen en weet zeker dat dit niet het geval is. Wel kun je de initiële stand in stellen zoals Ben hierboven beschrijft. Hoewel Leon het iets anders verwoord: "De stand die een pin heeft bij het uitvoeren van de "write pin configuration" is de stand waarmee hij opstart. Bij servo's moet je "delayed" bij de "range" instellingen dan uiteraard uit zetten."(bron Dynamo user forum)

Doordat jij met Koploper rijdt Ben, heb je geen probleem. Koploper initialiseert eerst alle wissels voordat het begint met rijden.
Ik gebruik TrainController. Denk dat ik daar maar een initialisatie macro voor ga maken
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #79 Gepost op: 11 mei 2013, 06:57:50 »
Dag ArJan en Ben,

Waarom werken jullie met een relais voor de polarisatie? Is het niet veel eenvoudiger en zelfs beter de servo behalve het wissel ook een schakelaartje te laten omzetten? Ik denk bijvoorbeeld aan een kleine microswitch of drukknop die rechtstreeks bediend wordt door een nok van de servo. Zo wordt dat toch algemeen gedaan om de positie van een aandrijving te melden of de aandrijving af te schakelen bij het bereiken van een bepaalde positie; dat kan toch evengoed gebruikt worden voor de polarisatie? Kost een schakelaartje, maar spaart een OC32 uitgang en een monostabiel relais, maar bovenal, dat is gegarandeerd synchroon.
Mvg,

Franky

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #80 Gepost op: 11 mei 2013, 13:46:07 »
Franky

Mechanisch is zeker ook een optie. Ik heb alleen geen goed gevoel bij de betrouwbaarheid van schakelen. Nergens op gebaseerd, gewoon een gevoel. Ik heb ook al ergens een foto gevonden van een servo die naast de wissel aan de andere kant een armpje heeft dat afwisselend tussen twee polen contact maakt. Deze oplossing zier er wel eenvoudig uit en ik wil het een keer gaan testen.
Ik heb alleen een link naar de foto. Weet niet meer waar ik het vandaan heb en kan de eigenaar niet vragen of ik 'm hier mag plaatsen.

[edit: aanhef aangepast:
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2013, 17:40:48 door ArjanM »
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #81 Gepost op: 11 mei 2013, 14:53:20 »
Dag ArJan,

Met wat ik daar zie heb ik ook geen goed gevoel :-)
Maar als je een OC32 uitgang uitspaart en een relais mag de schakelaar toch wel iets kosten?
Ik zou dit http://www.conrad.nl/ce/nl/product/702276/ bijvoorbeeld gebruiken. In de industrie zit het er vol van...
Als een nok van de servo daar tegenaan loopt schakelt die 100% zeker.
En die kan ten minste ook nog tegen een ander stootje :-)

Groeten,

Franky
Mvg,

Franky

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #82 Gepost op: 11 mei 2013, 17:43:38 »
Franky,

Dat ziet er niet verkeerd uit! Dankjewel voor de tip.

Ik ga er denk ik eens één bestellen en nadenken over een manier om het te combineren/bevestigen. met de servo.

Groeten,
Arjan
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #83 Gepost op: 12 mei 2013, 07:20:29 »
Een schakelaartje werkt ook prima. Heb een proefje gedaan met deze: KLIK. Mijn probleem bij de rechter wisselstraat is dat ik de servo's onder de baan moet monteren met maar 20cm ruimte en da's nogal gepiel als er ook een switch bij moet.

Gr, Ben.


Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #84 Gepost op: 12 mei 2013, 09:33:45 »
Je zou dan bijna iets van een voorgemonteerd systeem moeten hebben. Met daarin de servo en de schakelaar. Ik gebruik geen OC32 maar digirails-decoders en deze schakelen inclusief een relais precies in de middenstand van de beweging.

Ik zou eerst de schakelaar van Ben proberen. Deze moet voldoende zijn voor een modelbaan.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #85 Gepost op: 12 mei 2013, 10:30:04 »
Mijn probleem bij de rechter wisselstraat is dat ik de servo's onder de baan moet monteren met maar 20cm ruimte en da's nogal gepiel als er ook een switch bij moet.
Als je in het bedieningshendeltje van de switch een gaatje boort kun je dat toch met een stangetje verbinden met een armpje van de servo en zelfs een vrij grote afstand overbruggen?
Op heel veel banen bedienen ze zelfs manueel de wissels vanaf de buitenkant van de baan, dan moet het toch ook lukken de schakelaar aan de voorkant van de baan te krijgen ongeacht waar de servo hangt of het wissel ligt?
Gezien mijn fysieke beperkingen denk ik er zelfs aan alle servo's aan de voorkant van de baan te monteren en alle wissels via trek/duwstang te bedienen.

Groeten,

Franky
Mvg,

Franky

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #86 Gepost op: 12 mei 2013, 10:45:50 »
Als je onder de baan onvoldoende ruimte hebt, of er moeilijk bij kan komen is dit misschien een oplossing:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13072.msg200193.html#msg200193

groet,
Gerrit

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #87 Gepost op: 12 mei 2013, 10:55:42 »
Een remkabel inclusief mantel van een fiets, of als je echt iets heel zwaar wil omzetten een koppelingskabel van een motorfiets, zijn misschien nog handiger en flexibeler; alhoewel native gebruik 'trekken' is werkt 'duwen' in de modelbouw even goed.

Groeten,

Franky, ook aanhanger van KISS :-)
Mvg,

Franky

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #88 Gepost op: 12 mei 2013, 15:50:00 »
Mooie oplossing Gerrit. (y)

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #89 Gepost op: 19 mei 2013, 09:57:25 »
Na het gepruts met de elektronica en servo's tijd voor een update: de flexrail en 2e wisselstraat uitleggen van het station. Tijdelijk uitgelegd en vastgeschroefd ter bepaling van het ballastbed en de 2 perrons.







Niet helemaal tevreden, het DKW van het rangeerspoor is eigenlijk te lang en van een verkeerde straal, dom dom.  :(  Deze gaat ongebruikt te koop en wordt vervangen door een 228mm exemplaar met binnenliggende tongen. :)



Advertentie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52620.0.html

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2013, 10:08:08 door Ben »