Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)  (gelezen 501120 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2013, 19:27:26 »
@Marc: mijn perronlengte later te bouwen zal zo'n lange trein niet toestaan. Het wordt inkorten of doorrijden. :(
Oh dan valt het wel mee  ;D
Maar tòch mooie treinlengtes mogelijk lijkt me.
No dress rehearsel, this is our life.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2013, 20:02:49 »
Juli 2012.

Na een korte onderbreking voor wat tuinklussen w.o. een prieeltje bouwen voor de vrouw  8) wordt de bouw weer hervat met de aanleg van het schaduw kopstation.

Een stukje spoor wordt uitgezaagd voor de aftakkende wisselstraat. In dit deel komt vertrekkend verkeer uit het schaduwstation verkeer van / naar het kopstation elkaar tegemoet. Koploper regelt dat allemaal netjes. (y)



Tussen beide stations zit net genoeg ruimte voor de nodige bereikbaarheid t.b.v. onderhoud.







Slim sporen uitkienen zodat ik optimaal de treinsamenstellingen kwijt kan, 7 lange en 3 kortere spoortjes voor een dubbele Hondenkop en DE's. Uiteindelijk kan ik nu zo'n 20 - 22 treinen stallen.





Voorts servo's plaatsen, stopsecties maken en weer uitgebreid testrijden.

De baan ligt nu een maand of 7 en er is al heel wat rond gereden. Ik heb nog niet behoeven poetsen behoudens uiteraard stofzuigen. Uiteindelijk rijdt alles nog zeer betrouwbaar alhoewel er al het nodige vuiligheid op de rail te zien. is. Helemaal blij met m'n overstap naar 2rail so far. (y)

Gr, Ben.


HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2013, 21:43:02 »
Een bekend verhaaltje in sneltreinvaart. ;)
Ik wacht vol spanning op de voor mij nieuwe hoofdstukken Ben.

Groeten Robin

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #18 Gepost op: 08 februari 2013, 22:55:04 »
Puik baantje  (y)  Maar kan natuurlijk ook niet anders met zo'n geweldig voorbeeld!
Heb je ook nog een volledig baanplan van de bovenbouw?

Succes met de bouw, en ik kijk al uit naar het vervolg. Hoop alleen dat dit niet voortijdig afgebroken moet worden.

PS Ik zie hier op de Brabant route die ICRm met twee of drie stammen rijden en een stuurstand. Dus 7 of 10 rijtuigen in totaal. Heb je bewust voor acht rijtuigen gekozen?
 
Groetjes,
Harm

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2013, 07:09:14 »
Augustus 2012.

Kastruimte is dringend nodig om materieel op te kunnen bergen. Onder het kopstation een 3-tal ladekasten van de Afhaalzweed geplaatst, 2 oudjes uit een slaapkamer en een nieuwe. Met stelpootjes wordt het kopstation weer netjes waterpas gesteld.







Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2013, 07:15:29 »
September 2012.

Tijd om na te denken over de bovenbouw.

Er is eindeloos proefgereden met beide stations en in Koploper zijn de nodige aanpassingen gedaan. De tijdelijke lus wordt ontmanteld. Ook een goed moment om alle bedrading te fatsoeneren (terugmelding en de diverse ringleidingen) en definitief vast te zetten.







Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #21 Gepost op: 09 februari 2013, 07:30:19 »
Oktober 2012.

Wat ik in het zicht wil realiseren wordt een beetje lastig. Het probleem is de CV ketel en de bereikbaarheid. Ik wist dat dit er aan zat te komen.

Besluit is genomen de ketel 80cm te verplaatsen zodat ik later met een uitneembare module voor de ketel langs kan gaan bouwen. En passant het besluit genomen een low-budget Gamma laminaat vloertje te leggen. In de tussentijd vragen mijn huisgenoten zich af wat ik allemaal aan het doen ben op de zolder en of ik wel goed bij m'n hoofd ben. ;D







Gr, Ben.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2013, 08:04:04 »
Wow! (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #23 Gepost op: 09 februari 2013, 08:05:04 »
December 2012 / januari 2013.

Anyrail is geduldig maar ik wil m'n ontwerp eerst eens uitleggen.



Van Huib kreeg ik nog de tip mee de slinger links uit de perronsporen te halen. (y)

Daartoe de bovenbouw aangevangen met het dicht leggen met 12mm berkenplex. De lange wisselstraten heb ik 1:1 uitgeprint en uitgelegd. Ik kan nu de dragende constructie gaan bepalen, het tracé aftekenen en uitzagen zonder dat ik straks voor verrassingen kom te staan met de servo aandrijvingen etc.. In deze fase moet ik ook gaan nadenken over de achterwand, de verlichting van de schaduwstations (ledstrips), enz. Ook moet ik een verlichtingsplan maken voor de hele zolder.

De linker wisselstraat (waar dus de CV ketel hing):  :)



Rechts:









Uiteindelijk heb ik een goed beeld van wat het moet worden, wordt het tracé uitgezaagd en kan ik aan de ruwbouw beginnen.





Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #24 Gepost op: 09 februari 2013, 08:18:04 »
In vogelvlucht heb ik de bouw van het afgelopen jaar beschreven. We zijn nu "live" aangekomen in februari 2013.

Het eerste stukje van het tracé is afgelopen week aangelegd: een stukje spoordijk aansluitend aan de klimspiraal.



Het plan voor de komende tijd is de houtbouw van het stationscomplex realiseren, een achterwand maken waarbij er een uitneembaar stukje moet komen voor het raam langs (het raampje moet 's zomers open kunnen kantelen om te ventileren), de verlichting voor de schaduwstations maken en de ruimte verlichting aanpassen. Werk genoeg dus de komende tijd vooreer ik de eerste wisselstraten en rail kan gaan leggen.

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #25 Gepost op: 09 februari 2013, 08:23:15 »

PS Ik zie hier op de Brabant route die ICRm met twee of drie stammen rijden en een stuurstand. Dus 7 of 10 rijtuigen in totaal. Heb je bewust voor acht rijtuigen gekozen?


Harm,

Het zal wel bab-bab met een stuurstand worden, ook in de Benelux versie. Ik denk dat ik deze net kan laten stoppen langs het 1e perron rijdend van links naar rechts. Maar het is kiele kiele, we gaan het beleven. :)

Gr, Ben.

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1752
  • **
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #26 Gepost op: 09 februari 2013, 08:44:35 »
In de tussentijd vragen mijn huisgenoten zich af wat ik allemaal aan het doen ben op de zolder en of ik wel goed bij m'n hoofd ben. ;D
Herkenbaar  ;D


Mooi verslag Ben !  Leuk om zo de ontwikkeling van je baan te zien.

M´n complimenten, ziet er keurig uit allemaal.

Grt.

Ferry

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #27 Gepost op: 09 februari 2013, 09:16:50 »
Hallo Ben,

Kastruimte is dringend nodig om materieel op te kunnen bergen. Onder het kopstation een 3-tal ladekasten van de Afhaalzweed geplaatst, 2 oudjes uit een slaapkamer en een nieuwe. Met stelpootjes wordt het kopstation weer netjes waterpas gesteld.

Het blijft er netjes uit zien. Welke kastjes zijn dit van de afhaalzweed? Deze zien er namelijk zeer netjes uit.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Harald en Alex

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #28 Gepost op: 09 februari 2013, 10:03:00 »
Hallo Ben  :)

We gaan het hier ook weer volgen uiteraard  ;)

Harald & Alex

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #29 Gepost op: 09 februari 2013, 11:12:24 »
@Ronald:

MALM Ladekast 3 lades, wit
€ 49.95 / st.
Artikelnummer:
402.145.51

Gr, Ben.