Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 23:00:13
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
Vandaag om 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
Vandaag om 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
Vandaag om 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
  

Auteur Topic: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)  (gelezen 695134 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10777
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2013, 19:27:26 »
@Marc: mijn perronlengte later te bouwen zal zo'n lange trein niet toestaan. Het wordt inkorten of doorrijden. :(
Oh dan valt het wel mee  ;D
Maar tòch mooie treinlengtes mogelijk lijkt me.
No dress rehearsel, this is our life.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6997
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2013, 20:02:49 »
Juli 2012.

Na een korte onderbreking voor wat tuinklussen w.o. een prieeltje bouwen voor de vrouw  8) wordt de bouw weer hervat met de aanleg van het schaduw kopstation.

Een stukje spoor wordt uitgezaagd voor de aftakkende wisselstraat. In dit deel komt vertrekkend verkeer uit het schaduwstation verkeer van / naar het kopstation elkaar tegemoet. Koploper regelt dat allemaal netjes. (y)



Tussen beide stations zit net genoeg ruimte voor de nodige bereikbaarheid t.b.v. onderhoud.







Slim sporen uitkienen zodat ik optimaal de treinsamenstellingen kwijt kan, 7 lange en 3 kortere spoortjes voor een dubbele Hondenkop en DE's. Uiteindelijk kan ik nu zo'n 20 - 22 treinen stallen.





Voorts servo's plaatsen, stopsecties maken en weer uitgebreid testrijden.

De baan ligt nu een maand of 7 en er is al heel wat rond gereden. Ik heb nog niet behoeven poetsen behoudens uiteraard stofzuigen. Uiteindelijk rijdt alles nog zeer betrouwbaar alhoewel er al het nodige vuiligheid op de rail te zien. is. Helemaal blij met m'n overstap naar 2rail so far. (y)

Gr, Ben.


HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2013, 21:43:02 »
Een bekend verhaaltje in sneltreinvaart. ;)
Ik wacht vol spanning op de voor mij nieuwe hoofdstukken Ben.

Groeten Robin

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2013, 22:55:04 »
Puik baantje  (y)  Maar kan natuurlijk ook niet anders met zo'n geweldig voorbeeld!
Heb je ook nog een volledig baanplan van de bovenbouw?

Succes met de bouw, en ik kijk al uit naar het vervolg. Hoop alleen dat dit niet voortijdig afgebroken moet worden.

PS Ik zie hier op de Brabant route die ICRm met twee of drie stammen rijden en een stuurstand. Dus 7 of 10 rijtuigen in totaal. Heb je bewust voor acht rijtuigen gekozen?
 
Groetjes,
Harm

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6997
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #19 Gepost op: 09 February 2013, 07:09:14 »
Augustus 2012.

Kastruimte is dringend nodig om materieel op te kunnen bergen. Onder het kopstation een 3-tal ladekasten van de Afhaalzweed geplaatst, 2 oudjes uit een slaapkamer en een nieuwe. Met stelpootjes wordt het kopstation weer netjes waterpas gesteld.







Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6997
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2013, 07:15:29 »
September 2012.

Tijd om na te denken over de bovenbouw.

Er is eindeloos proefgereden met beide stations en in Koploper zijn de nodige aanpassingen gedaan. De tijdelijke lus wordt ontmanteld. Ook een goed moment om alle bedrading te fatsoeneren (terugmelding en de diverse ringleidingen) en definitief vast te zetten.







Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6997
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2013, 07:30:19 »
Oktober 2012.

Wat ik in het zicht wil realiseren wordt een beetje lastig. Het probleem is de CV ketel en de bereikbaarheid. Ik wist dat dit er aan zat te komen.

Besluit is genomen de ketel 80cm te verplaatsen zodat ik later met een uitneembare module voor de ketel langs kan gaan bouwen. En passant het besluit genomen een low-budget Gamma laminaat vloertje te leggen. In de tussentijd vragen mijn huisgenoten zich af wat ik allemaal aan het doen ben op de zolder en of ik wel goed bij m'n hoofd ben. ;D







Gr, Ben.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2013, 08:04:04 »
Wow! (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6997
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2013, 08:05:04 »
December 2012 / januari 2013.

Anyrail is geduldig maar ik wil m'n ontwerp eerst eens uitleggen.



Van Huib kreeg ik nog de tip mee de slinger links uit de perronsporen te halen. (y)

Daartoe de bovenbouw aangevangen met het dicht leggen met 12mm berkenplex. De lange wisselstraten heb ik 1:1 uitgeprint en uitgelegd. Ik kan nu de dragende constructie gaan bepalen, het tracé aftekenen en uitzagen zonder dat ik straks voor verrassingen kom te staan met de servo aandrijvingen etc.. In deze fase moet ik ook gaan nadenken over de achterwand, de verlichting van de schaduwstations (ledstrips), enz. Ook moet ik een verlichtingsplan maken voor de hele zolder.

De linker wisselstraat (waar dus de CV ketel hing):  :)



Rechts:









Uiteindelijk heb ik een goed beeld van wat het moet worden, wordt het tracé uitgezaagd en kan ik aan de ruwbouw beginnen.





Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6997
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2013, 08:18:04 »
In vogelvlucht heb ik de bouw van het afgelopen jaar beschreven. We zijn nu "live" aangekomen in februari 2013.

Het eerste stukje van het tracé is afgelopen week aangelegd: een stukje spoordijk aansluitend aan de klimspiraal.



Het plan voor de komende tijd is de houtbouw van het stationscomplex realiseren, een achterwand maken waarbij er een uitneembaar stukje moet komen voor het raam langs (het raampje moet 's zomers open kunnen kantelen om te ventileren), de verlichting voor de schaduwstations maken en de ruimte verlichting aanpassen. Werk genoeg dus de komende tijd vooreer ik de eerste wisselstraten en rail kan gaan leggen.

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6997
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2013, 08:23:15 »

PS Ik zie hier op de Brabant route die ICRm met twee of drie stammen rijden en een stuurstand. Dus 7 of 10 rijtuigen in totaal. Heb je bewust voor acht rijtuigen gekozen?


Harm,

Het zal wel bab-bab met een stuurstand worden, ook in de Benelux versie. Ik denk dat ik deze net kan laten stoppen langs het 1e perron rijdend van links naar rechts. Maar het is kiele kiele, we gaan het beleven. :)

Gr, Ben.

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2013, 08:44:35 »
In de tussentijd vragen mijn huisgenoten zich af wat ik allemaal aan het doen ben op de zolder en of ik wel goed bij m'n hoofd ben. ;D
Herkenbaar  ;D


Mooi verslag Ben !  Leuk om zo de ontwikkeling van je baan te zien.

M´n complimenten, ziet er keurig uit allemaal.

Grt.

Ferry

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8836
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #27 Gepost op: 09 February 2013, 09:16:50 »
Hallo Ben,

Kastruimte is dringend nodig om materieel op te kunnen bergen. Onder het kopstation een 3-tal ladekasten van de Afhaalzweed geplaatst, 2 oudjes uit een slaapkamer en een nieuwe. Met stelpootjes wordt het kopstation weer netjes waterpas gesteld.

Het blijft er netjes uit zien. Welke kastjes zijn dit van de afhaalzweed? Deze zien er namelijk zeer netjes uit.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Harald en Alex

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #28 Gepost op: 09 February 2013, 10:03:00 »
Hallo Ben  :)

We gaan het hier ook weer volgen uiteraard  ;)

Harald & Alex

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6997
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #29 Gepost op: 09 February 2013, 11:12:24 »
@Ronald:

MALM Ladekast 3 lades, wit
€ 49.95 / st.
Artikelnummer:
402.145.51

Gr, Ben.