Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)  (gelezen 501977 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #90 Gepost op: 19 mei 2013, 10:51:22 »
Dat is een hoop rails zo zeg :o,maar t ziet er voor zover in elk geval goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #91 Gepost op: 19 mei 2013, 11:06:54 »
Lekker bezig Ben! Fijn voor jou ook dat die elektronica achter de rug is (voor nu dan hè). Kun je nog wel rijden op dit moment of is het even beperkt tot trek-/duwtreinen?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #92 Gepost op: 21 mei 2013, 17:39:24 »
Hallo Dennis,

Rijden zal nog wel even beperkt blijven tot treinstellen en trek-duw. Het vervelende is wel dat ik het inrijden van links niet kan testen (plaats terugmelding voor de verschillende stopsecties) maar dat moet dan maar later.

Vandaag gezellig hobby weertje. ;D Zit in m'n 3e van de 4 vakantieweken maar wandelen in Zwitserland zit er effe niet in met dit ballenweer. :( Dus de zolder maar op en volgende week lekker weer naar de baas en nog een verlofweek bewaren voor betere tijden.

Vandaag dus kurk gelegd op 4 van de 6 sporen en de linker wisselstraat. Sleufjes gefreesd voor de wissel aandrijvingen en de boel afgewerkt met een fris kleurtje "klei".













Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #93 Gepost op: 06 juni 2013, 19:34:05 »
Deze week maar eens eens wat bouw activiteiten opgepakt. Dit vooral ook na kritiek van m'n huisgenoten (je koopt te veel, kletst te veel over treinen en bouwt te weinig). :( ;D

De linker wisselstraat gelegd en de eerste station sporen. Al snel reed dan ook de dubbele Benelux HK (met een wat gierende cardan aandrijving) het kopspoor 0 op.

http://www.youtube.com/watch?v=c0vCRyczLK8

Flex leggen gaat redelijk snel. Netjes en secuur werken is wel van belang. Zo veel als mogelijk soldeer ik de draden aan de onderzijde van de spoorstaaf maar dat geeft extra werk met het op maat maken van de bielsenmat. Solderen aan Tillig Elite gaat moeiteloos mits de plek goed ontdaan wordt van de coating. Dat kan met een sleutelvijltje aan de onderzijde of met een glaspotlood aan de zijkant.





Spoor 1, het langste spoor heeft 7 terug meldingen omdat dit spoor van links naar rechts bereden wordt en ik zo kort mogelijk bij het station wil stoppen. Er zijn dan ook 5 treinlengte afhankelijke stopplaatsen gemaakt. Proefondervindelijk vastgesteld dat een gemiddelde lok 38 cm na triggeren van de stopmelder netjes tot stilstand komt. Dit bij een minimum Koploper snelheid van ongeveer 35 - 40 km/hr.





Extra lastig is dat ik nog niet van links naar rechts kan inrijden op dit spoor. Uiteindelijk heb ik dan maar getest vanaf de andere kant en de railscheidingen gespiegeld gelegd.

Oja, inmiddels is m'n Fyra stam compleet met 7 bakken. Het wachten is nog op de lok van ACME.

Eigenlijk meer om de rijtuigen te controleren maar ook voor de leuk deze begin van de week maar eens op de baan gezet maar 7 bakken is duidelijk te veel voor m'n perron, 6 gaat nog net. Deze trein zal dan ook maar zo af en toe zonder stoppen door Frotterdam rijden. :)



Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2013, 18:50:13 door Ben »

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #94 Gepost op: 06 juni 2013, 19:58:11 »
Ziet er weer mooi uit (y)
Als je een "normale" stam met loc van ACME hebt, wacht je dan ook nog op de V250 van ACME?

Mvg,

Matthijs

EDIT: die past waarschijnlijk óók niet langs het perron :-\
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #95 Gepost op: 06 juni 2013, 20:01:33 »
Deze Fyra heeft geen technische problemen? ;D ;D ;D ;D :P

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #96 Gepost op: 06 juni 2013, 20:02:56 »
Made in China. (y) (y)

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #97 Gepost op: 10 juni 2013, 19:01:52 »
Plakken, plakken... en toen was de lijm op. >:( Even naar de bouwmarkt dus. :)

Al werkend aan de laatste 2 sporen besloten het Engels wissel naar rechts te verplaatsen en te vervangen door een enkelvoudig wissel. Hiermee heb ik met een extra wissel omlopen, wat extra rangeerbewegingen met korte treinen en lokwissel mogelijk, al of niet geautomatiseerd.



Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2013, 19:04:50 door Ben »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #98 Gepost op: 24 juni 2013, 21:16:03 »
Afgelopen weekend flink aan de slag geweest. Technisch is het stationscomplex zo'n beetje klaar op wat rangeer en kopspoortjes na en het nog te ontwerpen lokdepot. Er zijn 41 terugmelders geplaatst om e.e.a. in goede banen te leiden. Met een verscheidenheid aan lokkies aan het testen geweest op netjes en op maat remmen.





Van de meeste van m'n lok's heb ik de decoders opnieuw ingesteld via de "methode Karst" en dat rijdt aanzienlijk soepeler, vooral op lage snelheden. Een aantal zal moeten wachten want hier en daar zijn de schroefkoppen waar de rails mee vast ligt wat te hoog. ;D

Tevens alles weer opnieuw geijkt in Koploper. (y)

Al met al tevreden voor nu.

Gr, Ben.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #99 Gepost op: 24 juni 2013, 21:47:38 »
Klinkt al goed in ieder geval!
Zijn die 2200'en alle 2 met motor of 1 dummy?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #100 Gepost op: 24 juni 2013, 22:24:02 »
methode Karst?

Stomme vraag wat houdt dat precies in,
zoeken levert niet veel op.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #101 Gepost op: 24 juni 2013, 22:35:08 »
Lekker bezig Ben! Al het baanbouwwerk ziet er goed uit; straks lekker beginnen aan het modelbouwen!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #102 Gepost op: 24 juni 2013, 23:19:21 »
methode Karst?

Stomme vraag wat houdt dat precies in,
zoeken levert niet veel op.

Mogelijke tip:

CV 5 op max en door CV53 te verlagen, de max. snelheid inregelen. ( gaat bij ESU decoders, zowel V3 als V4 )

Voordeel, je houdt je volle regelbereik voor de CV's 2-6

Grtzz,

Karst

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #103 Gepost op: 25 juni 2013, 06:03:57 »
That's it Karst, prima tip. (y)

Wat plaatjes van een LokPilot V4.0 voor de Koploper freak's:

CV 2 - 5 - 6.



Motorsettings, CV53 is geknepen naar 5,8V. Dat is bepalend voor V-max.



Koploper ijktabel, V-max is bij deze waarden 103 km/hr, V-mid is 43 km/hr. Met CV6 kun je spelen om V-mid te beïnvloeden, beetje afhankelijk van het type lok. Een Sikje rijdt bijvoorbeeld op stap 14 18 km/hr met V-max van 40 km/hr.



Koploper "treintype" voor deze Husa lok met ingestelde snelheden en massasimulatie. Dit alles is bepalend voor het "optrek en afrem" gedrag.



En rijden maar. :)

Ongeveer 25 loks / treinstellen heb ik nu zo ingesteld. De V3.0 decoders moet ik nog doen. Dan heb ik nog een stuk of 8 Zimo's MX63/64/623 maar daar lukt het kunstje niet of nog niet goed.


Zijn die 2200'en alle 2 met motor of 1 dummy?


Beide hebben een motor en ze rijden in tractie met een lange sleep ketelkarren (ooit). :P

Gr, Ben.


Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #104 Gepost op: 25 juni 2013, 16:57:27 »
De methode die jij gebruikt is inderdaad handig!
Verder dubbeltractie is: (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10