Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 21:16:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:35
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
  

Auteur Topic: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen  (gelezen 19649 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #45 Gepost op: 13 January 2014, 13:22:14 »
je kan t afgeknipte ledje van de strip toch op de donkere plek frommelen? als t goed is heb je dat gewoon liggen. Is ff wat gepiel, de doorgeknipte printbaantjes weer aan elkaar braden met draadjes enzo, maar je weet wel dat je de goede lichtsterkte en kleur hebt die bij de rest past.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #46 Gepost op: 13 January 2014, 14:33:20 »
It briefly crossed my mind... Nou ja, doe'k dat...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #47 Gepost op: 14 January 2014, 15:10:22 »
Hmmm, een hickup. Als ik de motorwagen op het spoor en onder spanning zet, dan werken de front en sluitseinen zoals het hoort. Als ik de draadjes van de front en sluitseinen even loskoppel van de printplaat en ik sluit de motorloze bak aan, dan werken ook de front en sluitseinen zoals het hoort. Sluit ik echt die 2 (min) draadjes opnieuw aan op de printplaat, dan stopt het frontseinen aan beide kanten en werkt nog maar aan 1 kant het sluitsein. Heel apart... Breek m'n hersens er momenteel over hoe dat nu kan, want plus en min zitten aan beide kanten goed... Raar...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #48 Gepost op: 14 January 2014, 22:54:09 »
Om niet goed van te worden!!! Heb vandaag eens doorgewerkt aan dit ding en bijna alles werkt, behalve het frontsein in de motorloze bak.

Wat heb ik nu gedaan, ik heb ik de motorwagen het frontsein aangesloten op de blauwe en de witte draad. Als de trein vooruit rijdt werkt dit perfect. In de motorloze bak is het sluitsein aangesloten op de witte en de zwarte draad. Als de 2 bakken aan elkaar gekoppeld zijn werkt ook dit perfect, de frontseinen in de motorwagen en de sluitseinen in de motorloze bak branden fantastisch. Echter, andersom is dit niet het geval!

In de motorwagen zitten de sluitseinen op de gele en de blauwe draad. Als de trein achteruit rijdt doven de frontseinen en gaan de sluitseinen branden zoals het hoort. Als ik dan de motorloze bak aan de motorwagen doorverbind met de stekkerverbinding, dan branden wel de sluitseinen in de motorwagen, maar in de motorloze bak gebeurt er niets. Voor de volledigheid, het frontsein in de motorloze bak zit op de gele en de zwarte draad.

Nu heb ik eens even getest of er iets loos is met de stekkerverbinding. Bakken ontkoppeld en een 9 volt batterij gepakt. In de motorloze bak de plus op de zwarte draad aangesloten en min op geel. Werkt perfect! De frontseinen branden prima. Ik heb het op alle plekken getest, zowel direct op de led, als op het printplaatje wat ik had gemaakt, als op de stekkerverbinding. De lamp brand altijd. Nou ja, nog maar eens de bakken gekoppeld en de draden van de batterij aangesloten op het printplaatje in de motorloze bak. Wat gebeurt er, de stroom gaat door de draden naar de stekkerverbinding, via andere draden naar de printplaat in de motorwagen en zowaar, in de motorwagen gaat de sluitverlichting branden. Echter, in de motorloze bak gebeurt niks. Koppel ik de boel weer los, dan beginnen direct de frontseinen te branden.

Ik snap er niks van, de - van de sluitseinen is dus geel en die is goed aangesloten in de motorwagen. De sluitseinen doen het daar ook prima. De plus is blauw in de motorwagen en zwart in de motorloze bak. In de motorloze bak zijn de frontseinen ook op geel aangesloten en geel zit op de min van de led.

Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2014, 22:56:11 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #49 Gepost op: 14 January 2014, 23:05:46 »
is de zwart van de niet-motorwagen wel de zwart van de decoder of eigenlijk stiekem de rood?

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #50 Gepost op: 14 January 2014, 23:16:30 »
Nope, geen rood, alle zwarte draden van zowel de motorbak als de motorloze bak komen samen bij de zwarte draad van de decoder (anders zou ik kortsluiting hebben)...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #51 Gepost op: 15 January 2014, 10:12:02 »
Kan het misschien te maken hebben met de wisseling van rijrichting?
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #52 Gepost op: 15 January 2014, 10:28:27 »
als je analoog rijdt wel ja.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #53 Gepost op: 15 January 2014, 10:43:33 »
Allereerst maar ff een misverstand weg helpen, de zwarte draad is geen plus! Dit is railspanning (wisselspanning). In de lok (of stuurstand) kun je geen verschil merken tussen de rode en de zwarte draad (in digitaal bedrijf). De zwarte en rode zijn beide te gebruiken voor je verlichting maar deze zal maar op halve kracht branden. Ik zou zelf een blauwe draad maken in de stuurstand. Dit kan door twee diodes te gebruiken. Ene diode aan rood met de Anode, tweede diode aan zwart met de anode, beide kathode aan elkaar en dit vormt de blauwe draad (positief).

Waar het een beetje naar klinkt is dat je 1 weerstand probeert te gebruiken voor de 2 setjes LEDjes. Dat je iets doet als:
Blauw______               _________zwart
         _|_             _|_
         \ /             \ /
         _v_             _v_
          |               |
         _|_             _|_
front    \ /             \ /   Sluit
         _v_             _v_
          |               |
         _|_             _|_
         \ /             | |
         _v_             | |   weerstand
          |              |_|
          |_______________|
          |
         _|_
         | |
weerstand| |
         |_|
          |
Functie___|

Klinkt namelijk alsof je de frontverlichting overbrugt en rode LEDjes hebben een lagere spanningsval dan witte. De aftakking naar de stuurstand moet voor de weerstand zitten en stuurstand en motorbak moeten beide een weerstand hebben per setjes ledjes. (Beide dus twee, één voor front, één voor sluit.)


Timo
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 10:45:39 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #54 Gepost op: 15 January 2014, 11:50:15 »
Ha Timo,

Het schema snap ik niet zoveel van, maar ik denk dat je gelijk hebt. Heb namelijk vanaf de decoder gerekend, 1 witte draad. Daarna een (1) weerstandje en deze gaat verder rechtstreeks naar de led voor de frontseinen in de motorwagen en de sluitseinen in de stuurstand. In de motorwagen gebruik ik voor de plus draad inderdaad blauw in en voor de sluitseinen gebruik ik de zwarte in de stuurstand.

Andersom vanaf de decoder: gele draad, (nu dus nog 1) weerstand, dan rechtstreeks naar sluitsein motorwagen en frontsein stuurstand. Zelfde verhaal, motorwagen blauwe draad voor de + en in de stuurstand de zwarte draad ook voor de +.

Ga dan toch maar aan de slag met die diodes, maakt het nog uit welke ik moet hebben, of kan ik gewoon maar een reguliere electronicazaak en daar 2 diodes halen (en voor de rest weten zij genoeg)? Of moeten die dingen nog aan bepaalde specificaties voldoen?

Dan resumé, als ik het goed begrijp, draad naar de stuurstand gerekend vanaf de decoder moet voor de geplaatste weerstand. In de stuurstand pas de weerstand plaatsen en vanaf daar naar de frontseinen. Voor sluitseinen hetzelfde, waardoor ik per led dus een weerstand heb, dus in totaal met motorwagen en stuurstand (1 x frontseinled voor en achter en 1 x sluitseinled voor en achter) in totaal op 4 weerstanden kom voor 4 leds, in plaats van de 2 die ik nu heb voor 4 leds? Snap ik je verhaal zo een beetje?
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 11:58:22 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #55 Gepost op: 15 January 2014, 12:06:40 »

@Tomasso: de diodes zijn simpele 1n4181's.

Groet,
Coen

Ff het topic doorlezen en je komt nog eens wat tegen ;D
Spoor 0 adept

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #56 Gepost op: 15 January 2014, 12:15:36 »
Dan heb je daar waarschijnlijk je probleem. Als je 1 LEDje per kleur per kant hebt (dus in totaal 2 witte en 2 rode) klopt het wat je zegt. Je krijgt dus:

motorwagen:
-witte draad naar stuurstand en naar witte LED-weerstand combi (maakt immers niet uit in welke volgorde deze in serie zitten, als de LED maar goed om zit). Van de LED-weerstand combi naar blauw
-gele draad naar stuurstand en naar rode LED-weerstand combi. Van de LED-weerstand combi naar blauw

stuurstand:
-witte draad uit motorwagen naar rode LED-weerstand combi. Van de LED-weerstand combi naar de diodes (nieuwe blauwe draad).
-gele draad uit motorwagen naar witte LED-weerstand combi. Van de LED-weerstand combi naar de diodes (nieuwe blauwe draad).

Omdat je alleen maar twee ledjes laat branden is het niet echt belangrijk welke diode je pakt. Ik zou de meest goedkope en meest gangbare 1N4148 pakken. Klein en kost echt drie keer niets.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #57 Gepost op: 15 January 2014, 14:13:35 »
Dan is dat hoe we het uiteindelijk toch gaan doen! Thanx!
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 16:28:23 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #58 Gepost op: 16 January 2014, 15:04:57 »
Coen, Timo, Foris,

Bedankt! Het is gelukt! Ik heb wisselende front en sluitverlichting in beide wagens! Nou, afbouwen maar ;D Ben heeeeeeeeeeeeeel blij!
Spoor 0 adept

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #59 Gepost op: 16 January 2014, 15:19:43 »
Yes  ;D Nu tijd voor foto's  ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox