Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 14:25:30
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Exact-Train 2025 door hervé
Vandaag om 13:56:24
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Bij nul beginnen  (gelezen 23663 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8361
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Bij nul beginnen
« Reactie #120 Gepost op: 12 October 2014, 09:47:09 »
Dat heb je leuk gemaakt. Misschien je H0 baan dan ook maar turbo bouwen.

Wat is dat voor rare berg met boom? Bestaat dat echt tussen Goes en Borsele?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Bij nul beginnen
« Reactie #121 Gepost op: 12 October 2014, 11:06:43 »
Die rare berg is een vliedberg, een landschapselement dat in Zeeland regelmatig voorkomt. Oorspronkelijk werd gedacht dat dit vluchtplaatsen waren bij hoog water, maar tegenwoordig gaat men er vanuit dat op de vliedbergen een 'mottekasteel' stond, een eenvoudig houten verdedigingswerk.

De boom is een linde, een boomsoort die vaak werd gebruikt om eigensdomsgrenzen af te bakenen en dan als grenslinde wordt aangeduid. Grenslindes komen in de regio vrij veel voor.

Op een vliedberg staat niet noodzakelijkerwijs een boom, maar het komt wel voor, zoals hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliedberg#mediaviewer/File:Vliedberg_thof-blaemskinderen.JPG

Reinier

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Bij H0 eindigen
« Reactie #122 Gepost op: 12 October 2014, 13:12:42 »
Toevallig ligt die pukkel bij mij om de hoek in het landschap, erg mooi voorbeeld !
Reinier, heb je weer de ambitie om iets grootschaligs als Ha in H0 te gaan doen, of meer iets compacters voor het echte rangeerplezier ??
« Laatst bewerkt op: 12 October 2014, 13:21:22 door Marijn­. Reden: Onderwerp aangepast »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Bij nul beginnen
« Reactie #123 Gepost op: 12 October 2014, 14:32:11 »
Da's een goeie vraag!

Het concept van 'Ha in H0' zit nog steeds in m'n achterhoofd, omdat dat eigenlijk precies is wat ik leuk vind: Een plattelandsstationnetje met een beperkte hoeveelheid bebouwing, in 't groen, maar wel met een verhoudingsgewijs groot emplacement met aardig wat rijmogelijkheden. Mariënberg was eigenlijk net zoiets.

Ha in H0 was eigenlijk gestopt omdat ik het bij nader inzien toch niet zo zag zitten om er tentoonstellingen mee af te lopen en thuis kon ik er niets mee. Dus de ambitie zou nu eigenlijk zijn om iets te bouwen waar ik gewoon thuis mee kan rijden, maar ik vrees dat ik dan qua ruimte niet uit de voeten kan met het boven geschetste concept. Dus eigenlijk weet ik het nog niet precies.

Wat ik wel weet is dat een nieuwe baan volledig diesel wordt, eventueel met een enkele achtergebleven stoomloc, maar geen electrificatie. Ben toch al geen fan van bovenleiding in model, dus dat weglaten bespaart een hoop gedoe en het beperkt ook de omvang van de toekomstige materieelcollectie. Het tijdperk schuift wel een paar jaar op ten opzichte van 'Ha in H0', wordt eind jaren '50 zodat ik ook een alibi heb voor de TEE DE IV die heel toevallig in de startset zat die ik gisteren heb aangeschaft  ;D ;D ;D

Ik vind het plannen/uitdenken van een nieuwe baan, het maken van de constructie (liefst met wat onconventionele constructieve oplossingen) en het bouwen van het emplacement eigenlijk het leukste, daarna zakt de interesse snel in, dus dat belooft weinig goeds voor de kansen dat een volgend project wél ooit helemaal afkomt  8)

Ik zie dat je mijn draadje alvast een nieuwe naam hebt gegeven  ;D maar als ik echt iets nieuws ga bouwen open ik wel weer een nieuw draadje.
Reinier

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Bij nul beginnen
« Reactie #124 Gepost op: 12 October 2014, 14:39:26 »
Dus je blauwe 1300 hoef je niet meer terug? ;D

Ben benieuw naar je plannen en realisatie daarvan! (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Bij nul beginnen
« Reactie #125 Gepost op: 12 October 2014, 14:42:36 »
Als je 'm gratis terugstuurt zal ik een oogje dichtknijpen, maar anders hoef ik 'm niet terug  ;)
Reinier

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bij nul beginnen
« Reactie #126 Gepost op: 12 October 2014, 16:56:06 »
Volgens mij zocht je al eerder (lees: ten tijde van Ha in H0 ) een alibi om een TEE VT 11.5 in te kunnen zetten, maar daar wil ik even vanaf wezen  ;)
Je ben duidelijk een infra liefhebber, maak daar dan je doel van: Infra klaar, aankleding en exploitatie fictief (op de inzet van de TEE RAm na dan.. )  (y)
« Laatst bewerkt op: 12 October 2014, 18:37:58 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Bij nul beginnen
« Reactie #127 Gepost op: 12 October 2014, 17:04:13 »
Ha in H0 was eigenlijk gestopt omdat ik het bij nader inzien toch niet zo zag zitten om er tentoonstellingen mee af te lopen ....
Als jij hem bouwt, dan gaan Marijn en ik er wel mee in de Zeelandhallen pronken. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bij nul beginnen
« Reactie #128 Gepost op: 12 October 2014, 18:36:35 »
Zeker weten Klaas  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Bij nul beginnen
« Reactie #129 Gepost op: 12 October 2014, 18:52:39 »
Volgens mij zocht je al eerder (lees: ten tijde van Ha in H0 ) een alibi om een TEE VT 11.5 in te kunnen zetten, maar daar wil ik even vanaf wezen  ;)

Jouw geheugen is te goed, irritant is dat  8) Dat alibi heb ik trouwens nooit kunnen vinden, het ding paste er gewoon niet bij.

Als jij hem bouwt, dan gaan Marijn en ik er wel mee in de Zeelandhallen pronken. ;D

O ja..... dat zou helemaal mooi zijn.
Reinier