Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 18:16:03
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:13
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 17:16:31
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald69
Vandaag om 17:12:33
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Joz
Vandaag om 16:59:41
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
  

Auteur Topic: Artitec 6300  (gelezen 216051 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re:Artitec 6300
« Reactie #75 Gepost op: 05 February 2013, 20:18:09 »
Wat gegevens bij elkaar gezocht over de 6300.
Henschel         6301-6310 bouwjaar 1930
Schwartzkopff  6311-6322 bouwjaar 1931

In de loop der jaren is er uiterlijk weining aan de 6300 veranderd.
Het grootste verschil tussen de 6301 en 6311 betreft de kolenbakken. Beide series hebben handgrepen aan de kolenbak. Bij de 6301 werden de handgrepen bij de kolenbakverhoging niet verplaatst. Bij de 6311 hadden al hogere kolenbakken en zitten de handgrepen wel helemaal bovenaan. Ook zie je bij deze laatste serie klinknagels onder een schuine hoek naar beneden lopen, dat was niet bij de eerste serie.

Wijzigingen:
1930 eerste serie kreeg een luchtbel op de ketel
1931 eerste serie kreeg verhoogde kolenbak
1933 beide series kregen voettreden aan de kolenbak
oorlogsjaren, bogieremmen buiten werking, schoorsteenkrans verdween, de 6300'en hebben nooit pantserplaten gekregen
1955 verwijderen luchtbel op ketel

buiten dienst 
6301 1957 Maastricht
6304 1957 Maastricht
6308 1955 Maastricht
6310 1955 Maastricht
6317 1957 Maastricht
6320 1957 Maastricht
6321 1948 oorlogsschade


Gerard

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Artitec 6300
« Reactie #76 Gepost op: 05 February 2013, 22:00:41 »
Hmmm...

Dus er rijden er ergens nog een paar?? :P

Tinus.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re:Artitec 6300
« Reactie #77 Gepost op: 06 February 2013, 15:44:04 »
@ Tinus,

Hoe kom je daar bij?

Gerard

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re:Artitec 6300
« Reactie #78 Gepost op: 06 February 2013, 16:14:32 »
Omdat bij buiten dienst niet alle nummers staan.
Er rijden er dus nog een paar  ;D
Mischa

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec 6300
« Reactie #79 Gepost op: 06 February 2013, 16:16:09 »
Jaja  ;D

De door Weerd genoemde nummers zijn uiteraard de door Artitec geproduceerde nummers.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:Artitec 6300
« Reactie #80 Gepost op: 06 February 2013, 16:45:46 »
Okay ..... wat is een wasluik?
Als ik dan eens een stoomloc koop, wil ik wel weten wat er verkeerd aan is.  ;D

Een wasluik is een eh... luik in de vuurkist om te wassen; een keer in de 7 à 8 dagen had een stoomloc een "koude" dag voor onderhoud. Een van de klussen daarbij was het verwijderen van kalkaanslag tussen de binnen- en de buitenvuurkist. Om daar bij te kunnen komen zaten er uitdraaibare pluggen in de buitenste vuurkistwand; de wasluiken.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Artitec 6300
« Reactie #81 Gepost op: 06 February 2013, 19:41:52 »
Die uitdraaibare dingen heten waspluggen ;D
Spoor 0 adept

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Artitec 6300
« Reactie #82 Gepost op: 08 February 2013, 19:41:10 »
Op zoek geweest naar de grammofoonplaat waar Han het over had, nog niet gevonden.
Wel ander leuks: 100 jaar spoorwegen in nederland, het jubileumboek van de nederlandse spoorwegen in 1939. Fraaie fotos van een 6300 in de takels in Tilburg en een 'fotographieranstrich' plaatje.


fred
« Laatst bewerkt op: 08 February 2013, 20:06:01 door Bert van Gelder »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

treinb

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Artitec 6300
« Reactie #83 Gepost op: 08 February 2013, 22:00:08 »
Hallo allemaal,

is de 6317 museumloc (ook) nog inzetbaar op de modelbaan in z'n actieve periode (1957 of eerder)?

De dom van de 6317 is groen, dus tijdens/na-oorlogs kan dan. Zijn er wellicht wijzigingen ongedaan gemaakt toen de loc het museum in ging, zoals bij de 3737 waar de voorverwarmer als dummy is teruggeplaatst?

Groetjes,
Bart

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec 6300
« Reactie #84 Gepost op: 08 February 2013, 22:01:42 »
Ook vooroorlogs was de dom al groen, maar dat terzijde.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re:Artitec 6300
« Reactie #85 Gepost op: 08 February 2013, 22:04:27 »
De 6300'en hebben altijd groene dommen gehad. Dus zowel vooroorlogs als naoorlogs in te zetten.

De 3900'en hadden voor de oorlog messing dommen en na de oorlog waren die ook groen geschilderd.

Gerard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec 6300
« Reactie #86 Gepost op: 08 February 2013, 22:07:29 »
Zijn er wellicht wijzigingen ongedaan gemaakt toen de loc het museum in ging

Mijn inschatting is dat de loc alleen even snel uiterlijkt is opgekalefaterd. Echte werkzaamheden zullen er niet aan uitgevoerd zijn, gezien het feit dat de loc eigenlijk niet eens naar het museum zou gaan. De 2104 werd al op een goedkoopje opgeknapt, dat zal met de 6317 nauwelijks anders zijn geweest. Een vergelijk met de 3737 gaat niet helemaal op omdat die loc een soort paradepaardje was. De officiele laatste loc.

Eelco

treinb

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Artitec 6300
« Reactie #87 Gepost op: 08 February 2013, 22:14:27 »
Heren,

alvast bedankt voor de snelle reacties.

In m'n speurtocht naar verschillen er even niet meer aan gedacht dat dit 1 van die 'nieuwewetse' stoomlocs was die nooit een bling-bling  8) dom heeft gehad.

Dus het lijkt er vooralsnog op dat er geen opzichtige zaken zijn die een inzet op de jaren '50 modelbaan tegen zouden kunnen houden?

Groetjes, Bart

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec 6300
« Reactie #88 Gepost op: 08 February 2013, 22:19:44 »
Volgens mij kun je 'm gewoon inzetten  :)

Hoooo, wacht even. De museumuitvoering heeft de koperen krans om de schoorsteen. En dat had de loc niet toen deze nog in dienst was in de jaren '50. In eerste instantie kreeg de loc deze ook niet terug na restauratie.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2013, 22:29:22 door NS8714 »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re:Artitec 6300
« Reactie #89 Gepost op: 08 February 2013, 23:27:52 »
In het echt had de loc ook een bel op de ketel. Die is ergens halverwege de jaren '50 eraf gehaald en ook nooit teruggezet op de museumloc. Hoewel hij zijn leven lang wel met die bel had rondgereden.
Maar verder zijn er amper noemenswaardige veranderingen doorgevoerd.

Gerard