Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Antwerpen-Linkeroever 2 door Locofiel
Vandaag om 12:40:47
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 12:35:49
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Dpc Fo
Vandaag om 12:32:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 12:14:32
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 12:08:35
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 12:08:14
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Petertrein81
Vandaag om 12:05:30
BNLS werkspoor - NS 3908 door Gerke
Vandaag om 12:01:09
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Harryku
Vandaag om 11:42:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:40:33
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Pauldg
Vandaag om 11:38:23
EifelBurgenBahn door Ric
Vandaag om 11:34:35
Stijgingspercentage door skiptram
Vandaag om 11:29:13
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Esufreak
Vandaag om 11:08:05
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 10:51:18
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Bahn-AG
Vandaag om 10:41:55
Rondom Charlois door HRP
Vandaag om 10:30:00
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door Daan Neijenhuis
Vandaag om 10:12:09
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Jelmer
Vandaag om 09:39:28
Albert's fantasie in schaal 0e door NS1220
Vandaag om 09:29:27
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 09:09:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 72sonett
Vandaag om 09:08:43
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door bask185
Vandaag om 09:02:23
Dinamo, wisselmotor werkt niet met PM32 en DMD917-v3. door Remunj
Vandaag om 08:16:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Martijn de Kuiper
Vandaag om 08:15:45
Onze 3d printer door PietB
Vandaag om 01:40:54
Cubana door sdz1976
Vandaag om 00:23:40
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Duikeend
02 december 2020, 23:36:08
Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils door T.Spat
02 december 2020, 23:10:22
Frans loodsje et cetera door NS1220
02 december 2020, 22:54:30
  

Auteur Topic: Dat overkomt mij niet.  (gelezen 391054 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1335 Gepost op: 19 augustus 2013, 23:03:36 »
Tsja,

Ik denk, dat het inkorten van een snoer en het netjes monteren van een stekker geen kwaad kan, het oplappen van een snoer is waarschijnlijk een heel ander verhaal...
Ik kan me nog herinneren, dat ik mij verbaasde over het minuscule aansluitsnoer van mijn electrische heggeschaar en grasmaaier. Toen ik een deskundige daarnaar vroeg zei hij: Als het nu fout gaat, sloop je alleen je verlengsnoer en dát kun je gemakkelijk repareren...
Let inderdaad op het max. vermogen!

Zoals tuurtje zegt: Veel vermogen leidt in ons wereldje met laag voltage tot veel Ampères! De spanning is niet de essentiële factor, de stroom is in feite véél gevaarlijker! Zorg dus inderdaad voor een goeie beveiliging/zekering!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2643
  • M'n andere bezigheid...
    • M'n treinbaan...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1336 Gepost op: 20 augustus 2013, 14:48:32 »
Afgelopen zaterdag, nádat ik de laatste fotoserie hier op BNLS had gezet, draaide ik m'n bureaustoel weer om, en stootte m'n camera op het statief om.

Deze viel precies onder de baan door, op de grond... De camera was op zich nog te gebruiken. Hij maakte alleen een vreemd geluid, met het aanzetten...
Gelukkig was m'n lens nog wel ok!

Gelijk even naar de foto-winkel gegaan. Daar bleek, dat de sensor verschoven was. Dus, als ik iets in het midden van de foto zou zetten, dan zou het uit eindelijk aan de zijkant van de foto terecht komen... En bij de Sony camera's blijkt het schoonmaakmechanisme met de sensor in verbinding te staan, dus als het één kapot is, moet het andere ook vervangen worden...
Repareren was duurder, dan de dagwaarde, dus de verzekeraar heeft 'm total-loss verklaard... Ik kreeg helaas wel de dagwaarde uitgekeerd.
(als ik 'm een jaar eerder had laten vallen, was hij volledig vergoed geweest...)

Nu lag er in de winkel een soortgelijk toestel (iets beter, en nieuwer) voor minder dan de reparatiekosten liggen. Er bleek zelfs nog een zo goed als nieuwe lens (70-300 mm) bij te zitten.
Die heb ik dus gisteren opgehaald.  ;)

Alvast een voorproefje:



Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2013, 14:55:22 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1337 Gepost op: 22 augustus 2013, 06:43:39 »
Het zal niet alleen aan het toestel liggen, deze foto toont de hand van de meester. Prachtig, zo'n toestel wil ik ook. Kan je het exacte model, nummer etc. even doorsturen? Mijn oude Nikon D50 is aan vervanging toe en dit soort resultaten schreeuwt om aandacht.

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Tollens
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1338 Gepost op: 22 augustus 2013, 12:55:03 »
Ronald,

Het klinkt als geluk bij een ongeluk.  ;)

En het voorproefje smaakt naar meer.  (y)

John

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 6122
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1339 Gepost op: 22 augustus 2013, 20:49:26 »
Leuk geprobeerd.
Volgens mij was dat helemaal geen ongeluk. ;)

Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
  • Het Winkeltje
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1340 Gepost op: 10 september 2013, 21:43:09 »
Kom ik bij de fysio van m´n vader vandaan,
direct naar de tafel, waar m´n 1754 en 2 bolkoppen staan opgesteld, trek m´n
jas uit, en je raad het al, klap, boem....Ojee, toch niet de lok?! :-[ Jawel, hoor
is m'n wonderschone lok plus bolkop naar beneden gepleurd! :'(
De koppeling gelijk afgebroken,(de beugelkoppeling) en de insteekbuffers
in het geval van de 1754, deze zijn zo afgebroken dat ze zonder professionele
hulp  er niet uit te halen zijn. Bij de bolkop zijn 2 trapjes (waarvan 1 gevonden) voor de helft eraf en 1 insteekbuffer
foetsie. >:( :( :'( :-[ :-\
Dus gelijk mail gestuurd naar meneer Verheij van Het Winkeltje of 'ie op vakantie is.
(gelukkig valt er om de zoveel tijd iemand in, maar wil toch zo snel mogelijk er naartoe om m'n
treinen weer up to date te maken.
Dus ik heb geleerd dat ik:
Nooit meer m'n treinen op een tafel in de huiskamer moet neerzetten.
En dat ik m'n jas niet moet uittrekken in de buurt van m'n modeltreinen.

Verder doet de motor het nog van de 1754 en rijd de bolkop ook nog goed.
Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1341 Gepost op: 10 september 2013, 21:48:39 »
balen Remy! :(
groeten,
Auke

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
  • Het Winkeltje
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1342 Gepost op: 10 september 2013, 21:58:32 »
Tnx, ik weet het, maar ja, kan niet altijd mee zitten.
Is eigenlijk de eerste keer pas dat er bij mij een lok valt.
Moet wel zeggen dat m'n dag nu goed verpest is. >:(
Hoeveel kosten die onderdelen eigenlijk?
Zijn de trapjes afneembaar van de Bolkop?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5910
  • Spaar ze allemaal.
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1343 Gepost op: 10 september 2013, 23:56:29 »
Van de Roco plan D of groene bolkop niet, die zitten vast aan de bodemplaat, als het een plan K is heb ik geen idee.

Stephan.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
  • Het Winkeltje
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1344 Gepost op: 11 september 2013, 07:34:28 »
Damned, het is een Roco Plan D Turquoise oude uitvoering met verkeerde kleur bies. :-\ ;)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
  • Het Winkeltje
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1345 Gepost op: 11 september 2013, 18:27:16 »
Hij is op vakantie, heb m'n opa laten bellen en de vervanger nam op , maar hij
weet niet waar de losse onderdelen liggen. :-\ Over 2 weken is Meneer Verheij terug, dus dan ga ik dan
maar.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7253
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1346 Gepost op: 16 september 2013, 15:18:42 »
Afgelopen maand bestelde (en ontving) ik een bouwpakket van een tankwagon (Dapol). De mallen zijn oud, vermoed ik, er waren nog al wat gietresten aan de onderdelen, maar dat mocht de pret niet drukken. Bij wegsnijden van enekele van die delen brak één van de zijkanten, maar het wagonnetje heeft een stevig chassis, dat trok wel weer bij.
in plaats van de bijgeleverde plastic (en metale volle) wielen, had ik spaakwielen van hetzelfde merk eronder geplaatst. Het ging allemaal redelijk, halverwege merkte ik dat het chassis iets krom was. Maar ach, voor een eerste wagon zag het er allemaal goed uit.


Tot afgelopen zaterdag. Een tankwagon van plastic is licht, heel licht. Zonder verzwaring rijdt het gewoon uit de wissels of uit de rails, als deze niet 100% correct ligt. Verzwaren was de volgende opdracht, maar waarmee? In mijn soldeerdoos lag nog een rolletje dik soldeer, dat ik nooit gebruikte. Ideaal om mee te verzwaren. Ik knipte het in kleine stukjes en vrotte het door de kleine openingen aan de onderkant van de ketel. Maar ja, dan lag het wel los in de ketel en kon het heen en weer schuiven. Dus moest dat gelijmd worden. Ik pakte een tube goedplakkende lijm en spoot deze in de ketel. Het ei van columbus, dacht ik. Tot de volgende morgen....
Want de Bison-kit die ik gebruikte kon zijn damp nergens kwijt en tastte daarbij de binenkant van de ketel aan. De volgende dag vond ik een verkreukeld keteltje in een plastic bakje. Een keteltje dat nooit meer bruikbaar zou zijn voor een tankwagen, geheel zacht geworden als stugge stopverf zaten de rimpels in het bovendek. Bij het aanpakken kneep je de ketel fijn (uit frustratie, vergeten een foto te maken).
Op zoek maar naar een akternatieve lading voor het wagentje, of kijken of ik van afvalmateriaal nog een ketel kan maken  :-\
Iemand suggesties?

Groet,
Michel

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1347 Gepost op: 16 september 2013, 15:25:03 »
@Michiel stukje gordijnroede misschien de goeie dikte? Of anders bij een loodgieter eens shoppen in de afvalbak voor stukken PVC buis, in keukens en bij CV ketels kom je nog wel eens spul van 30-45mm diameter tegen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1348 Gepost op: 16 september 2013, 15:53:41 »

....... Tot afgelopen zaterdag. Een tankwagon van plastic is licht, heel licht. Zonder verzwaring rijdt het gewoon uit de wissels of uit de rails, als deze niet 100% correct ligt. Verzwaren was de volgende opdracht, maar waarmee? In mijn soldeerdoos lag nog een rolletje dik soldeer, dat ik nooit gebruikte. Ideaal om mee te verzwaren. Ik knipte het in kleine stukjes en vrotte het door de kleine openingen aan de onderkant van de ketel. Maar ja, dan lag het wel los in de ketel en kon het heen en weer schuiven. Dus moest dat gelijmd worden. Ik pakte een tube goedplakkende lijm en spoot deze in de ketel. Het ei van columbus, dacht ik. Tot de volgende morgen....
Want de Bison-kit die ik gebruikte kon zijn damp nergens kwijt en tastte daarbij de binenkant van de ketel aan. De volgende dag vond ik een verkreukeld keteltje in een plastic bakje. Een keteltje dat nooit meer bruikbaar zou zijn voor een tankwagen, geheel zacht geworden als stugge stopverf zaten de rimpels in het bovendek. Bij het aanpakken kneep je de ketel fijn
........


Klinkt heel bekend, want ik dacht jaren geleden om de verf te verwijderen van een Prefo bouwpakket trammetje door hem een nachtje in de thinner te laten liggen. De volgorde ochtend kwam ik ook zo'n verfrommeld stukje plastic tegen in een bakje.....

Gr, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 6122
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1349 Gepost op: 16 september 2013, 16:05:32 »
Echte ketels kunnen ook in elkaar klappen.
Wanneer men vergeet te ontluchten, en de ketel lost, zal der een vacuüm ontstaan in de ketel.
En de natuur háát vacuüms.
Dus klapt de ketel in elkaar.
Geheid.

misschien kun je met die verfrommelde ketel nog een heel mooi diorama maken. Politie erbij, brandweer, in gaspakken, want je weet maar nooit. En een beteuterde werknemer natuurlijk ;D

de groeten van...
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa