Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 11:39:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 11:31:34
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
henk
Vandaag
om 11:30:17
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:29:59
LOC nummer wijzigen op een E-loc
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:25:04
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 11:23:06
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:17
Zolderbaan 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:44:44
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:29:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D
door
sneek
Vandaag
om 10:03:38
PB Models, ICR-rijtuigen
door
sneek
Vandaag
om 10:02:42
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 09:58:02
booster vraag
door
AP3737
Vandaag
om 09:35:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 09:26:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
MOVisser
Vandaag
om 09:12:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
Aachenau West
door
puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Licht- en armseinen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Licht- en armseinen. (gelezen 1364 keer)
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Licht- en armseinen.
«
Gepost op:
20 January 2013, 12:43:19 »
Heren,
Zeg ik heb een vraag met betrekking tot licht- en armseinen. Wat is het geval, ik ben van plan een baan te bouwen waar op een enkelsporige hoofdbaan ligt met vertakkingen naar een verschillende goederenemplacementen. Zoals een haven en een tankopslag.
Mijn vraag is nu: kan ik op de hoofdbaan lichtseinen plaatsen en op het goederen gedeelte armseinen. De hele baan wordt gesitueerd in de jaren 50/60.
Vriendelijke groet Jaap Smith
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #1 Gepost op:
20 January 2013, 13:04:48 »
Lijkt me wel.
Je zou ook alles met armseinen kunnen doen, maar in de jaren 50-60 kwamen de lichtseinen al behoorlijk op, zeker op de hoofdlijnen.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #2 Gepost op:
20 January 2013, 13:10:43 »
@Hendrik Jan,
Dat was ik eerst van plan, maar het lijkt mij juist leuk om beide te hebben zodat je de overgang ziet. Maar ik wil zeker weten dat dit ook in werkelijkheid zo is geweest.
Vriendelijke groet Jaap Smith
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:35 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.!
»
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #3 Gepost op:
20 January 2013, 13:15:33 »
Even dan nog een vraag Jaap.
Wordt het een nederlandse baan of iets naar duits voorbeeld ?
Kan miss van belang zijn bij hoe t in de werkelijkheid was
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #4 Gepost op:
20 January 2013, 13:18:53 »
Het is een Nederlandse baan.
Vriendelijk groeten Jaap Smith
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:02 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.!
»
Gelogd
hubertus
Offline
Berichten: 3271
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #5 Gepost op:
20 January 2013, 13:24:19 »
Utrecht Goederen heeft tot 2006 armseinen gehad, als enclave in de lichtseinwereld van Utrecht Centraal en de rest van Nederland.
Dus wat je wilt, kan wel. Al denk ik wel dat de aansluiting op de hoofdbaan in die gevallen dan wel altijd hetzelfde soort seinen als op de hoofdbaan waren.
Huub
Gelogd
stomer2010
Offline
Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #6 Gepost op:
20 January 2013, 13:36:02 »
bij de zlsm staan ze nog steeds en hier komt ook modern spul
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #7 Gepost op:
20 January 2013, 19:43:29 »
Combinaties zag je wel vaker, vooral bij knooppunten.
De grote doorgaande lijn was dan al gemoderniseerd, terwijl de aftakkende zijlijn nog niet zover was.
Dit zag je in de jaren '80 nog vrij veel in Nederland. Ik reed in 2004 in Duitsland per trein door de Eiffel, en zag daar hetzelfde. De hoofdlijnen allemaal modern, maar het lokaaltje van Keulen naar Trier nog met klassieke armseinen, bediend met trekdraden.
Afgelopen herfst in Bacharach (in Duitsland, langs de Rijn) zelfs nog een overweg gezien die door een mannetje werd bediend. De seinen waren daar wel modern, maar werden ook nog lokaal bediend (door hetzelfde mannetje). Dus niet zoals in Nederland vanuit de centrale verkeersleiding, die dan meteen een hele provincie doet.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #8 Gepost op:
20 January 2013, 19:51:37 »
Voor zover ik weet, mag het rustig naast elkaar (niet dóór elkaar
) en het is zélfs "voorbeeldgeoriënteerd" om lichtseinen te bedienen vanuit een klassiek bloktoestel...
Uit eigen ervaring roep ik HgII (Haarlem Goederen bij de Pijlslaan), waar een klassiek bloktoestel stond, je ook aan "den Overweg" moest denken en Hlm-Ldn al heel lang lichtseinen had...
Amuseer je dus/leef je uit!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
stomer2010
Offline
Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #9 Gepost op:
20 January 2013, 20:35:54 »
in duitsland worden ze door elkaar gebruikt.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Licht- en armseinen.