Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:06:31
Klompentrein door sneek
Vandaag om 10:01:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Bollenwagen, diverse vragen door sneek
Vandaag om 09:40:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 09:34:21
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
  

Auteur Topic: Licht- en armseinen.  (gelezen 1402 keer)

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Licht- en armseinen.
« Gepost op: 20 January 2013, 12:43:19 »
Heren,

Zeg ik heb een vraag met betrekking tot licht- en armseinen. Wat is het geval, ik ben van plan een baan te bouwen waar op een enkelsporige hoofdbaan ligt met vertakkingen naar een verschillende goederenemplacementen. Zoals een haven en een tankopslag.

Mijn vraag is nu: kan ik op de hoofdbaan lichtseinen plaatsen en op het goederen gedeelte armseinen. De hele baan wordt gesitueerd in de jaren 50/60.

Vriendelijke groet Jaap Smith

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2013, 13:04:48 »
Lijkt me wel.
Je zou ook alles met armseinen kunnen doen, maar in de jaren 50-60 kwamen de lichtseinen al behoorlijk op, zeker op de hoofdlijnen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2013, 13:10:43 »
@Hendrik Jan,

Dat was ik eerst van plan, maar het lijkt mij juist leuk om beide te hebben zodat je de overgang ziet. Maar ik wil zeker weten dat dit ook in werkelijkheid zo is geweest.

Vriendelijke groet Jaap Smith
« Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:35 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.! »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2013, 13:15:33 »
Even dan nog een vraag Jaap.
Wordt het een nederlandse baan of iets naar duits voorbeeld ?
Kan miss van belang zijn bij hoe t in de werkelijkheid was  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2013, 13:18:53 »
Het is een Nederlandse baan.

Vriendelijk groeten Jaap Smith
« Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:02 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.! »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2013, 13:24:19 »
Utrecht Goederen heeft tot 2006 armseinen gehad, als enclave in de lichtseinwereld van Utrecht Centraal en de rest van Nederland.
Dus wat je wilt, kan wel. Al denk ik wel dat de aansluiting op de hoofdbaan in die gevallen dan wel altijd hetzelfde soort seinen als op de hoofdbaan waren.

Huub

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2013, 13:36:02 »
bij de zlsm staan ze nog steeds en hier komt ook modern spul

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2013, 19:43:29 »
Combinaties zag je wel vaker, vooral bij knooppunten.
De grote doorgaande lijn was dan al gemoderniseerd, terwijl de aftakkende zijlijn nog niet zover was.
Dit zag je in de jaren '80 nog vrij veel in Nederland. Ik reed in 2004 in Duitsland per trein door de Eiffel, en zag daar hetzelfde. De hoofdlijnen allemaal modern, maar het lokaaltje van Keulen naar Trier nog met klassieke armseinen, bediend met trekdraden.

Afgelopen herfst in Bacharach (in Duitsland, langs de Rijn) zelfs nog een overweg gezien die door een mannetje werd bediend. De seinen waren daar wel modern, maar werden ook nog lokaal bediend (door hetzelfde mannetje). Dus niet zoals in Nederland vanuit de centrale verkeersleiding, die dan meteen een hele provincie doet.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2013, 19:51:37 »
Voor zover ik weet, mag het rustig naast elkaar (niet dóór elkaar  ;) ) en het is zélfs "voorbeeldgeoriënteerd" om lichtseinen te bedienen vanuit een klassiek bloktoestel...
Uit eigen ervaring roep ik HgII (Haarlem Goederen bij de Pijlslaan), waar een klassiek bloktoestel stond, je ook aan "den Overweg" moest denken en Hlm-Ldn al heel lang lichtseinen had...

Amuseer je dus/leef je uit!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2013, 20:35:54 »
in duitsland worden ze door elkaar gebruikt.