Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gtw6016
Vandaag
om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:15:52
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
Vandaag
om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:07:50
Molenbaan (werktitel)
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 13:44:44
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:30:03
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Licht- en armseinen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Licht- en armseinen. (gelezen 1368 keer)
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Licht- en armseinen.
«
Gepost op:
20 January 2013, 12:43:19 »
Heren,
Zeg ik heb een vraag met betrekking tot licht- en armseinen. Wat is het geval, ik ben van plan een baan te bouwen waar op een enkelsporige hoofdbaan ligt met vertakkingen naar een verschillende goederenemplacementen. Zoals een haven en een tankopslag.
Mijn vraag is nu: kan ik op de hoofdbaan lichtseinen plaatsen en op het goederen gedeelte armseinen. De hele baan wordt gesitueerd in de jaren 50/60.
Vriendelijke groet Jaap Smith
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #1 Gepost op:
20 January 2013, 13:04:48 »
Lijkt me wel.
Je zou ook alles met armseinen kunnen doen, maar in de jaren 50-60 kwamen de lichtseinen al behoorlijk op, zeker op de hoofdlijnen.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #2 Gepost op:
20 January 2013, 13:10:43 »
@Hendrik Jan,
Dat was ik eerst van plan, maar het lijkt mij juist leuk om beide te hebben zodat je de overgang ziet. Maar ik wil zeker weten dat dit ook in werkelijkheid zo is geweest.
Vriendelijke groet Jaap Smith
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:35 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.!
»
Gelogd
tijgernootje
Online
Berichten: 12243
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #3 Gepost op:
20 January 2013, 13:15:33 »
Even dan nog een vraag Jaap.
Wordt het een nederlandse baan of iets naar duits voorbeeld ?
Kan miss van belang zijn bij hoe t in de werkelijkheid was
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #4 Gepost op:
20 January 2013, 13:18:53 »
Het is een Nederlandse baan.
Vriendelijk groeten Jaap Smith
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:02 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.!
»
Gelogd
hubertus
Offline
Berichten: 3271
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #5 Gepost op:
20 January 2013, 13:24:19 »
Utrecht Goederen heeft tot 2006 armseinen gehad, als enclave in de lichtseinwereld van Utrecht Centraal en de rest van Nederland.
Dus wat je wilt, kan wel. Al denk ik wel dat de aansluiting op de hoofdbaan in die gevallen dan wel altijd hetzelfde soort seinen als op de hoofdbaan waren.
Huub
Gelogd
stomer2010
Offline
Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #6 Gepost op:
20 January 2013, 13:36:02 »
bij de zlsm staan ze nog steeds en hier komt ook modern spul
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #7 Gepost op:
20 January 2013, 19:43:29 »
Combinaties zag je wel vaker, vooral bij knooppunten.
De grote doorgaande lijn was dan al gemoderniseerd, terwijl de aftakkende zijlijn nog niet zover was.
Dit zag je in de jaren '80 nog vrij veel in Nederland. Ik reed in 2004 in Duitsland per trein door de Eiffel, en zag daar hetzelfde. De hoofdlijnen allemaal modern, maar het lokaaltje van Keulen naar Trier nog met klassieke armseinen, bediend met trekdraden.
Afgelopen herfst in Bacharach (in Duitsland, langs de Rijn) zelfs nog een overweg gezien die door een mannetje werd bediend. De seinen waren daar wel modern, maar werden ook nog lokaal bediend (door hetzelfde mannetje). Dus niet zoals in Nederland vanuit de centrale verkeersleiding, die dan meteen een hele provincie doet.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #8 Gepost op:
20 January 2013, 19:51:37 »
Voor zover ik weet, mag het rustig naast elkaar (niet dóór elkaar
) en het is zélfs "voorbeeldgeoriënteerd" om lichtseinen te bedienen vanuit een klassiek bloktoestel...
Uit eigen ervaring roep ik HgII (Haarlem Goederen bij de Pijlslaan), waar een klassiek bloktoestel stond, je ook aan "den Overweg" moest denken en Hlm-Ldn al heel lang lichtseinen had...
Amuseer je dus/leef je uit!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
stomer2010
Offline
Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #9 Gepost op:
20 January 2013, 20:35:54 »
in duitsland worden ze door elkaar gebruikt.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Licht- en armseinen.