Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
  

Auteur Topic: Licht- en armseinen.  (gelezen 1368 keer)

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Licht- en armseinen.
« Gepost op: 20 January 2013, 12:43:19 »
Heren,

Zeg ik heb een vraag met betrekking tot licht- en armseinen. Wat is het geval, ik ben van plan een baan te bouwen waar op een enkelsporige hoofdbaan ligt met vertakkingen naar een verschillende goederenemplacementen. Zoals een haven en een tankopslag.

Mijn vraag is nu: kan ik op de hoofdbaan lichtseinen plaatsen en op het goederen gedeelte armseinen. De hele baan wordt gesitueerd in de jaren 50/60.

Vriendelijke groet Jaap Smith

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2013, 13:04:48 »
Lijkt me wel.
Je zou ook alles met armseinen kunnen doen, maar in de jaren 50-60 kwamen de lichtseinen al behoorlijk op, zeker op de hoofdlijnen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2013, 13:10:43 »
@Hendrik Jan,

Dat was ik eerst van plan, maar het lijkt mij juist leuk om beide te hebben zodat je de overgang ziet. Maar ik wil zeker weten dat dit ook in werkelijkheid zo is geweest.

Vriendelijke groet Jaap Smith
« Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:35 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.! »

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12243
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2013, 13:15:33 »
Even dan nog een vraag Jaap.
Wordt het een nederlandse baan of iets naar duits voorbeeld ?
Kan miss van belang zijn bij hoe t in de werkelijkheid was  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2013, 13:18:53 »
Het is een Nederlandse baan.

Vriendelijk groeten Jaap Smith
« Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:02 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.! »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2013, 13:24:19 »
Utrecht Goederen heeft tot 2006 armseinen gehad, als enclave in de lichtseinwereld van Utrecht Centraal en de rest van Nederland.
Dus wat je wilt, kan wel. Al denk ik wel dat de aansluiting op de hoofdbaan in die gevallen dan wel altijd hetzelfde soort seinen als op de hoofdbaan waren.

Huub

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2013, 13:36:02 »
bij de zlsm staan ze nog steeds en hier komt ook modern spul

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2013, 19:43:29 »
Combinaties zag je wel vaker, vooral bij knooppunten.
De grote doorgaande lijn was dan al gemoderniseerd, terwijl de aftakkende zijlijn nog niet zover was.
Dit zag je in de jaren '80 nog vrij veel in Nederland. Ik reed in 2004 in Duitsland per trein door de Eiffel, en zag daar hetzelfde. De hoofdlijnen allemaal modern, maar het lokaaltje van Keulen naar Trier nog met klassieke armseinen, bediend met trekdraden.

Afgelopen herfst in Bacharach (in Duitsland, langs de Rijn) zelfs nog een overweg gezien die door een mannetje werd bediend. De seinen waren daar wel modern, maar werden ook nog lokaal bediend (door hetzelfde mannetje). Dus niet zoals in Nederland vanuit de centrale verkeersleiding, die dan meteen een hele provincie doet.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2013, 19:51:37 »
Voor zover ik weet, mag het rustig naast elkaar (niet dóór elkaar  ;) ) en het is zélfs "voorbeeldgeoriënteerd" om lichtseinen te bedienen vanuit een klassiek bloktoestel...
Uit eigen ervaring roep ik HgII (Haarlem Goederen bij de Pijlslaan), waar een klassiek bloktoestel stond, je ook aan "den Overweg" moest denken en Hlm-Ldn al heel lang lichtseinen had...

Amuseer je dus/leef je uit!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2013, 20:35:54 »
in duitsland worden ze door elkaar gebruikt.