Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-seinen bij en in een splitsingsstation door odaoda
Vandaag om 10:54:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Ben
Vandaag om 10:33:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
maatvoering AKI door mldehaas
Vandaag om 09:16:19
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 08:17:25
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
  

Auteur Topic: Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn  (gelezen 9153 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #30 Gepost op: 19 January 2013, 11:07:05 »
Overweg onder de loep na ongeval met open spoorbomen

APELDOORN - De gemeente Apeldoorn gaat met spoorbeheerder ProRail in gesprek over de overweg waar donderdagavond een bijzondere aanrijding plaats had. Een locomotief botste op de Marchantstraat op een auto, op een moment dat de spoorbomen omhoog waren.

Bij de betreffende overweg moeten de bomen met de hand worden bediend. De machinist kreeg in dit geval de trein niet op tijd tot stilstand.
 
Een woordvoerder van ProRail geeft aan dat een dergelijk systeem in Nederland inmiddels nog maar heel weinig voorkomt. De gemeente Apeldoorn vindt het tijd om te bekijken of er aanpassing nodig is. Daarbij speelt mee dat er meldingen zijn dat ook machinisten van de VSM-stoomtreinen soms moeite hebben om op tijd te stoppen.

Bron: De Stentor

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #31 Gepost op: 21 January 2013, 01:02:37 »
staan er bij deze overweg ook andreas kruisen?

zoja lijkt mij duidelijk wie de beurs mag trekken.
2.5a
Gedrag bij overwegen
Artikel 15a
1 Weggebruikers mogen een overweg opgaan,
indien zij direct kunnen doorgaan en de overweg
geheel kunnen vrijmaken.
2 Bij overwegen laten weggebruikers een railvoertuig
voorgaan en laten daarbij de overweg geheel vrij.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #32 Gepost op: 21 January 2013, 07:36:43 »
Overweg onder de loep na ongeval met open spoorbomen
Een woordvoerder van ProRail geeft aan dat een dergelijk systeem in Nederland inmiddels nog maar heel weinig voorkomt. De gemeente Apeldoorn vindt het tijd om te bekijken of er aanpassing nodig is. Daarbij speelt mee dat er meldingen zijn dat ook machinisten van de VSM-stoomtreinen soms moeite hebben om op tijd te stoppen.

Bron: De Stentor
Daar ben je dan lekker mee als VSM als men dit al meldt in de plaatselijke media...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #33 Gepost op: 21 January 2013, 13:05:59 »
2.5a
Gedrag bij overwegen
Artikel 15a
1 Weggebruikers mogen een overweg opgaan,
indien zij direct kunnen doorgaan en de overweg
geheel kunnen vrijmaken.
2 Bij overwegen laten weggebruikers een railvoertuig
voorgaan en laten daarbij de overweg geheel vrij.
Oftewel, een trein heeft ten alle tijden voorrang, ookal is een overweginstallatie niet in werking gezet.

Blijf het zowieso vreemd vinden dat je een overweg oprijdt terwijl er een spoorvoertuig aan komt rijden, die zijn toch echt een stuk sterker...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #34 Gepost op: 21 January 2013, 13:11:04 »
Maar als de overweginstallatie niet in werking is gezet, mag een trein helemaal niet op de overweg komen. Er lijkt me dan geen sprake van een voorrangssituatie, omdat alleen de auto op dat moment de overweg mag passeren.

Ik begrijp overigens dat parkeren op de overgangen daar vrij normaal is. Waarmee ik niet zeg dat dat hier is gebeurd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5346
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #35 Gepost op: 21 January 2013, 13:17:44 »
Al vraag ik me dan nog steeds af waarom de vrouw niet heeft gekeken voor ze de spoorlijn kruiste: ik rij nooit een overweg op zonder toch even naar links of rechts te kijken, het blijft maar techniek..
Dat zeg ik: het is dus zelfs voorschrift in het wetboek verkeershandhaving..en hoewel de aansprakelijkheid hier dus ook bij de railvervoerder ligt, is de vrouw zelf verantwoordelijk voor het opgaan van de overweg zonder het railvoertuig voor te laten, zij had dus ook op moeten letten aldus de wetgever.
RETROBAHN A.G.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #36 Gepost op: 21 January 2013, 13:23:26 »
Ook al heeft een trein formeel gezien misschien altijd voorrang, ik zou wel durven gokken dat een rechter zal oordelen dat een weggebruiker redelijkerwijs niet hoeft te verwachten dat een trein door een open overweg komt. Er zijn trouwens zat overwegen waar helemaal niet voldoende uitzicht is om als weggebruiker zelf in te kunnen schatten of je veilig kan oversteken. Dan vertrouw je logischerwijs op de beveiligingsinstallatie.
Reinier

Trabs

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #37 Gepost op: 21 January 2013, 23:49:18 »
Voor de mensen die de situatie van de betreffende overweg in apd niet kennen marchantstraat is een overweg waar gestopt en gesleuteld moet worden.
Dwz hier staat een S bord met opdracht deze zegt overweg sluiten en oprijden als witte lamp brand.
Ik spreek nu natuurlijk voorbarig maar als de bomen niet gesloten zijn en er gaat een lok overheen dan is niet aan de opdracht voldaan dwz een dikke vette STS.
Daarnaast ook nog het geval dat het baanvak rijden op zicht is .
Als bij toeval de bestuurder van de auto de spoorweg wet kent maakt deze grote kans de schade vergoed te krijgen.
Mvg trabs

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #38 Gepost op: 22 January 2013, 00:44:07 »
Ook al heeft een trein formeel gezien misschien altijd voorrang, ik zou wel durven gokken dat een rechter zal oordelen dat een weggebruiker redelijkerwijs niet hoeft te verwachten dat een trein door een open overweg komt. Er zijn trouwens zat overwegen waar helemaal niet voldoende uitzicht is om als weggebruiker zelf in te kunnen schatten of je veilig kan oversteken. Dan vertrouw je logischerwijs op de beveiligingsinstallatie.
ceci n est rien, want een rechter gaat eerst af op de formele gronden, en niet gokken, zoals geciteerd... steek nog meer g/een pijpje op

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #39 Gepost op: 22 January 2013, 07:48:50 »
Als bij toeval de bestuurder van de auto de spoorweg wet kent maakt deze grote kans de schade vergoed te krijgen.

Als echtgenoot van een advocate weet ik dat bijzonder weinig mensen de wet kennen en daar zal de gemiddelde modelspoorder geen uitzondering op zijn.

Sowieso heeft een stopsein weinig met voorrang te maken. Het is niet zo dat een trein een achthoekig bord met 'STOP' voor zijn neus krijgt.

Je kunt schade vergoed krijgen als je die hebt geleden (dat is duidelijk, auto in de prak) en als de machinist of de spoorvervoerder daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden. En dat is al heel wat minder duidelijk, want als de regel zou zijn dat de trein altijd voorrang heeft, dan zou die aansprakelijkstelling lastig worden. Let wel, "zou", want ik ken de regels niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #40 Gepost op: 22 January 2013, 18:23:39 »
Is het dan niet beter detectie knipperlicht al te plaatsen,dus zeg maar trein wordt gededecteerd,en knipperlicht springt op rood dat daarna nog gesleuteld voor overweg is wat anders,
Want in principe is overweg dan ook niet meer nodig.