Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 17:55:54
Vervangen wissels flm profi door Josephes
Vandaag om 16:43:23
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Project X...... door spoorzeven
Vandaag om 16:32:48
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:14:15
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 16:12:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
  

Auteur Topic: Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn  (gelezen 9372 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #30 Gepost op: 19 January 2013, 11:07:05 »
Overweg onder de loep na ongeval met open spoorbomen

APELDOORN - De gemeente Apeldoorn gaat met spoorbeheerder ProRail in gesprek over de overweg waar donderdagavond een bijzondere aanrijding plaats had. Een locomotief botste op de Marchantstraat op een auto, op een moment dat de spoorbomen omhoog waren.

Bij de betreffende overweg moeten de bomen met de hand worden bediend. De machinist kreeg in dit geval de trein niet op tijd tot stilstand.
 
Een woordvoerder van ProRail geeft aan dat een dergelijk systeem in Nederland inmiddels nog maar heel weinig voorkomt. De gemeente Apeldoorn vindt het tijd om te bekijken of er aanpassing nodig is. Daarbij speelt mee dat er meldingen zijn dat ook machinisten van de VSM-stoomtreinen soms moeite hebben om op tijd te stoppen.

Bron: De Stentor

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #31 Gepost op: 21 January 2013, 01:02:37 »
staan er bij deze overweg ook andreas kruisen?

zoja lijkt mij duidelijk wie de beurs mag trekken.
2.5a
Gedrag bij overwegen
Artikel 15a
1 Weggebruikers mogen een overweg opgaan,
indien zij direct kunnen doorgaan en de overweg
geheel kunnen vrijmaken.
2 Bij overwegen laten weggebruikers een railvoertuig
voorgaan en laten daarbij de overweg geheel vrij.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #32 Gepost op: 21 January 2013, 07:36:43 »
Overweg onder de loep na ongeval met open spoorbomen
Een woordvoerder van ProRail geeft aan dat een dergelijk systeem in Nederland inmiddels nog maar heel weinig voorkomt. De gemeente Apeldoorn vindt het tijd om te bekijken of er aanpassing nodig is. Daarbij speelt mee dat er meldingen zijn dat ook machinisten van de VSM-stoomtreinen soms moeite hebben om op tijd te stoppen.

Bron: De Stentor
Daar ben je dan lekker mee als VSM als men dit al meldt in de plaatselijke media...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #33 Gepost op: 21 January 2013, 13:05:59 »
2.5a
Gedrag bij overwegen
Artikel 15a
1 Weggebruikers mogen een overweg opgaan,
indien zij direct kunnen doorgaan en de overweg
geheel kunnen vrijmaken.
2 Bij overwegen laten weggebruikers een railvoertuig
voorgaan en laten daarbij de overweg geheel vrij.
Oftewel, een trein heeft ten alle tijden voorrang, ookal is een overweginstallatie niet in werking gezet.

Blijf het zowieso vreemd vinden dat je een overweg oprijdt terwijl er een spoorvoertuig aan komt rijden, die zijn toch echt een stuk sterker...

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22569
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #34 Gepost op: 21 January 2013, 13:11:04 »
Maar als de overweginstallatie niet in werking is gezet, mag een trein helemaal niet op de overweg komen. Er lijkt me dan geen sprake van een voorrangssituatie, omdat alleen de auto op dat moment de overweg mag passeren.

Ik begrijp overigens dat parkeren op de overgangen daar vrij normaal is. Waarmee ik niet zeg dat dat hier is gebeurd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #35 Gepost op: 21 January 2013, 13:17:44 »
Al vraag ik me dan nog steeds af waarom de vrouw niet heeft gekeken voor ze de spoorlijn kruiste: ik rij nooit een overweg op zonder toch even naar links of rechts te kijken, het blijft maar techniek..
Dat zeg ik: het is dus zelfs voorschrift in het wetboek verkeershandhaving..en hoewel de aansprakelijkheid hier dus ook bij de railvervoerder ligt, is de vrouw zelf verantwoordelijk voor het opgaan van de overweg zonder het railvoertuig voor te laten, zij had dus ook op moeten letten aldus de wetgever.
RETROBAHN A.G.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #36 Gepost op: 21 January 2013, 13:23:26 »
Ook al heeft een trein formeel gezien misschien altijd voorrang, ik zou wel durven gokken dat een rechter zal oordelen dat een weggebruiker redelijkerwijs niet hoeft te verwachten dat een trein door een open overweg komt. Er zijn trouwens zat overwegen waar helemaal niet voldoende uitzicht is om als weggebruiker zelf in te kunnen schatten of je veilig kan oversteken. Dan vertrouw je logischerwijs op de beveiligingsinstallatie.
Reinier

Trabs

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #37 Gepost op: 21 January 2013, 23:49:18 »
Voor de mensen die de situatie van de betreffende overweg in apd niet kennen marchantstraat is een overweg waar gestopt en gesleuteld moet worden.
Dwz hier staat een S bord met opdracht deze zegt overweg sluiten en oprijden als witte lamp brand.
Ik spreek nu natuurlijk voorbarig maar als de bomen niet gesloten zijn en er gaat een lok overheen dan is niet aan de opdracht voldaan dwz een dikke vette STS.
Daarnaast ook nog het geval dat het baanvak rijden op zicht is .
Als bij toeval de bestuurder van de auto de spoorweg wet kent maakt deze grote kans de schade vergoed te krijgen.
Mvg trabs

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #38 Gepost op: 22 January 2013, 00:44:07 »
Ook al heeft een trein formeel gezien misschien altijd voorrang, ik zou wel durven gokken dat een rechter zal oordelen dat een weggebruiker redelijkerwijs niet hoeft te verwachten dat een trein door een open overweg komt. Er zijn trouwens zat overwegen waar helemaal niet voldoende uitzicht is om als weggebruiker zelf in te kunnen schatten of je veilig kan oversteken. Dan vertrouw je logischerwijs op de beveiligingsinstallatie.
ceci n est rien, want een rechter gaat eerst af op de formele gronden, en niet gokken, zoals geciteerd... steek nog meer g/een pijpje op

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #39 Gepost op: 22 January 2013, 07:48:50 »
Als bij toeval de bestuurder van de auto de spoorweg wet kent maakt deze grote kans de schade vergoed te krijgen.

Als echtgenoot van een advocate weet ik dat bijzonder weinig mensen de wet kennen en daar zal de gemiddelde modelspoorder geen uitzondering op zijn.

Sowieso heeft een stopsein weinig met voorrang te maken. Het is niet zo dat een trein een achthoekig bord met 'STOP' voor zijn neus krijgt.

Je kunt schade vergoed krijgen als je die hebt geleden (dat is duidelijk, auto in de prak) en als de machinist of de spoorvervoerder daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden. En dat is al heel wat minder duidelijk, want als de regel zou zijn dat de trein altijd voorrang heeft, dan zou die aansprakelijkstelling lastig worden. Let wel, "zou", want ik ken de regels niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #40 Gepost op: 22 January 2013, 18:23:39 »
Is het dan niet beter detectie knipperlicht al te plaatsen,dus zeg maar trein wordt gededecteerd,en knipperlicht springt op rood dat daarna nog gesleuteld voor overweg is wat anders,
Want in principe is overweg dan ook niet meer nodig.