Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35

Auteur Topic: Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn  (gelezen 9108 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re:Ongeval op "VSM" lijn in Apeldoorn
« Reactie #15 Gepost op: 18 January 2013, 09:34:57 »
De Mcn probeerde de vertraging er uit de rijden, dus heeft waarschijnlijk te hard gereden. Door te gladde sporen, gleed de trein door over de geopende overweg en ramde die Mercedes.  

Eh... er zit hier een nogal groot speculatiegehalte aan. Tenzij je dit uit eerste hand hebt, wat me gezien je leeftijd onwaarschijnlijk lijkt, moet je oppassen met dit soort uitspraken.

Ik lees hier vrijwel alleen maar pure speculatie en vooroordelen jegens vrouwen.
Zinloze discussie dus.

Klopt. Vooroordelen jegens vrouwen, daar kunnen we verder ook niet veel aan doen. We moeten maar bedenken dat dit afkomstig is van meestal volwassen mannen die met kleine treintjes spelen.

Maar speculatie willen we niet hebben op dit forum, vooral niet als iemand de schuld wordt gegeven van een aanrijding.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Thom

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18 January 2013, 10:39:24 »
Da's al een prestatie op zich met een hippel...
Inderdaad, want een bakkie gaat echt niet harder dan 32, en je mag daar 40, dus ik denk dat de uitspraak nergens op slaat...

En als je met zo'n kar gaat glijden, wat helemaal niet gek is met dit weer, dan glijden álle assen van dat lokje en is er geen houden meer aan...

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #17 Gepost op: 18 January 2013, 10:45:33 »
Het zal dan wel een probleem met gladheid geweest zijn... overigens is 30km/u voldoende snelheid voor een flinke aanrijding, de stoomtram uit dit artikel ging ook niet sneller:http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10203.msg153119.html#msg153119
RETROBAHN A.G.

WesleyMat64

• Offline Offline
  • Mat'64 Fan !!!
« Reactie #18 Gepost op: 18 January 2013, 11:33:02 »
Dat had ik niet gelezen, de link werkte hier niet. Ik ging uit van wat er gisteren in de krant stond en wat in vrijwel alle andere gevallen de oorzaak is, nl de automobilist(e) zelf; er is vrijwel nooit een situatie waar de trein schuldig is aan de aanrijding, dus dit is een zeldzaam geval. Al vraag ik me dan nog steeds af waarom de vrouw niet heeft gekeken voor ze de spoorlijn kruiste: ik rij nooit een overweg op zonder toch even naar links of rechts te kijken, het blijft maar techniek..

Wat betreft ''in een situatie de trein nooit schuldig zou zijn''. Dat klopt , de trein zelf niet , maar de MCN wel !!!
De regelgeving bij iedere aanrijding , betreffende mens,dier of materieel , de MCN wordt altijd als verdachte gezien en moet daarvoor een verklaring afleggen en een blaastest doen ...

Ja het is natuurlijk een kromme regel , maar het gebeurt helaas ..
Heb je net iemand onder de trein , word jij als verdachte beschouwd .. erg fijn :s
Nederlandse module baan.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 18 January 2013, 13:01:42 »
Die kan rijden ja. Blijft lachen, vooral omdat ze Jeremy Clarkson helemaal inmaakt.

Over schuldig of verdacht: Dat een machinist als verdachte wordt aangemerkt is natuurlijk vervelend, maar meestal een formaliteit. De politie/het OM zal formeel nou eenmaal pas na onderzoek kunnen vaststellen wie de schuldige van een ongeval is en tot die tijd zijn de betrokkenen verdacht. Dat er uiteindelijk in de praktijk zelden een machinist schuldig wordt bevonden lijkt me persoonlijk logisch, aangezien de machinist meestal niets aan een aanrijding kan doen. Het gaat doorgaans om doorrijdende weggebruikers op overwegen (nog even afgezien van de zelfdodingen).

In dit geval is er een hoop speculatie, maar wat wel een feit is, is dat de loc een open overweg is opgereden/opgegleden, wat niet de bedoeling was. Hij zal de baanvaksnelheid niet overschreden hebben (zie eerdere commentaren), maar hij zal toch, gelet op de omstandigheden, ter plekke te snel hebben gereden, lees te laat/te hard hebben geremd. Of de loc heeft een defect natuurlijk.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de mcn roekeloos was, want het waren natuurlijk nogal bijzondere weersomstandigheden, maar de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid lijkt me toch aan de 'spoorzijde' te liggen en niet bij de weggebruiker. Niet anders dan bij een aanrijding tussen twee auto's: Als er eentje voorrang moet verlenen, maar uitglijdt en tegen een ander knalt, was dat ook niet zijn bedoeling maar hij is wel aansprakelijk.

Reinier

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 January 2013, 17:27:03 »
Hmm, dat is vervelend. Al staat de uitslag van de wedstrijd 'bakkie vs. auto' al vast... :-\
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 18 January 2013, 20:00:00 »
Het blijft natuurlijk wel een feit dat je als automobilist altijd een overweg vrij moet houden als vlak erachter een verkeerslicht is geplaatst.......

Dus de schuldvraag lijkt me iets genanceerder als nu al vaststellen dat de Mcn schuldig is.......

Zo os het mij tenminste nog wel geleerd tijdens de rijlessen.....  :P

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #22 Gepost op: 18 January 2013, 20:04:16 »

Stond ze stil op het spoor dan omdat voor haar de weg vol was met wachtenden voor een rood stoplicht? Of werd ze aangereden terwijl ze het spoor over reed.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2013, 20:45:15 door Bert van Gelder »

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #23 Gepost op: 18 January 2013, 21:30:00 »
Loc heeft er in ieder geval weinig aan over gehouden want werd vandaag weer gewoon ingezet.
Voor grootspoorfoto's zie site

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #24 Gepost op: 18 January 2013, 21:57:21 »
UIT DE STENTOR VAN VANDAAG:

"Bij de overgang moet de machinist de spoorbomen handmatig bedienen. De machinist wilde stoppen maar de trein gleed te ver door. Het lijkt voor de hand te liggen dat dat kon gebeuren door de winterse omstandigheden. Maar de precieze toedracht van het ongeluk wordt nog verder onderzocht"

Mijn reactie:
Blijkbaar was het dus de bedoeling dat de trein zou stoppen en kon de Mercedes-bestuurster niks aan dit ongeluk doen, maar was het of een fout van de machinist, of het materieel heeft niet goed gefunctioneerd, al dan niet door de winterse omstandigheden. Dit is dus geen vaag vermoeden, maar een een concludering door logica vanuit de gepresenteerde feiten.

Het is in Apeldoorn op deze spoorlijn niet zo dat de trein altijd voorrang heeft. Ik heb een paar keer gezien dat de trein staat te wachten voor een kruising, maar weet niet of dit is om auto's voorrang te geven of om een andere reden, maar het eerste lijkt me wel logisch. Blijkbaar wilde de machinist ook in dit geval de auto's voorrang geven maar is het daar misgegaan.

Op een forum moet je, mits op een genuanceerde en onderbouwde en respectvolle manier met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Als er geen plaats is voor eigen meningen is er ook geen forum. Ik hoop dan ook dat dit bericht niet verwijderd wordt alsof ik een forumcrimineel ben.

Ik vind de oordelen over Mercedesgebruikers, die er nog wel gewoon op staan, dan minder gepast.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2013, 21:59:00 door Sparrow »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 18 January 2013, 22:11:15 »
Mee eens.
Dat mag uiteraard. Dan staat rechtsonder de 'meld dit bericht aan de moderator'. Dan kijken we er naar. En dat zal ik of één van de andere mods, zo even doen.

Maar dit staat los van de andere discussie van vanavond. Dat zijn individuele zaken die we ook zo bekijken.

Met vriendelijke groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 18 January 2013, 22:17:40 door Bert van Gelder. Reden: Citaat toegevoegd, ter verduidelijking »

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 January 2013, 22:19:08 »
Sommige overwegen daar zijn dacht ik gekoppeld aan de verkeerslichten, daardoor kan het soms even duren voor de overweg gesloten is na het sleutelen.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 January 2013, 23:12:48 »
Allen,

Er is wat discussie geweest over wat wel en niet geplaatst mag worden. Ter verduidelijking, het is niet toegestaan te speculeren over de toedracht, of erger nog, iemand de schuld te geven. Daarvoor moet je wachten tot het onderzoeksrapport klaar is, of er een rechterlijke uitspraak is geweest. Klinkt erg formeel, maar toch willen we dat zo houden.

Verder staat dit draadje niet in ditjes-en-datjes, dus zijn we strenger in het on-topic blijven. En daar horen de opmerkingen over vrouwen en Mercedes niet in thuis.

Het draadje is even opgeschoond.

Fjne avond. Gr,

Bert

waalring

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 January 2013, 00:38:56 »
Helaas, wat een onzin speculaties lees ik in dit draadje. Daarnaast zou ik iedereen  adviseren de spoorweg wetgeving eens na te lezen. En een overweg valt die niet onder de wegenverkeerswet.
@wesley mat 64 Voor jou een vraagje. Als ik met de auto iemand doodrijd, wordt ik dan gehoord als getuige, betrokkene of verdachte? Jij zeker dient te weten hoe SP met "verdachte MCN's" omgaat in door jouw genoemde situaties.

stomer2010

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 January 2013, 10:42:37 »
staan er bij deze overweg ook andreas kruisen?

zoja lijkt mij duidelijk wie de beurs mag trekken.