staan er bij deze overweg ook andreas kruisen?zoja lijkt mij duidelijk wie de beurs mag trekken.
Overweg onder de loep na ongeval met open spoorbomenEen woordvoerder van ProRail geeft aan dat een dergelijk systeem in Nederland inmiddels nog maar heel weinig voorkomt. De gemeente Apeldoorn vindt het tijd om te bekijken of er aanpassing nodig is. Daarbij speelt mee dat er meldingen zijn dat ook machinisten van de VSM-stoomtreinen soms moeite hebben om op tijd te stoppen.Bron: De Stentor
2.5aGedrag bij overwegenArtikel 15a1 Weggebruikers mogen een overweg opgaan,indien zij direct kunnen doorgaan en de overweggeheel kunnen vrijmaken.2 Bij overwegen laten weggebruikers een railvoertuigvoorgaan en laten daarbij de overweg geheel vrij.
Al vraag ik me dan nog steeds af waarom de vrouw niet heeft gekeken voor ze de spoorlijn kruiste: ik rij nooit een overweg op zonder toch even naar links of rechts te kijken, het blijft maar techniek..
Ook al heeft een trein formeel gezien misschien altijd voorrang, ik zou wel durven gokken dat een rechter zal oordelen dat een weggebruiker redelijkerwijs niet hoeft te verwachten dat een trein door een open overweg komt. Er zijn trouwens zat overwegen waar helemaal niet voldoende uitzicht is om als weggebruiker zelf in te kunnen schatten of je veilig kan oversteken. Dan vertrouw je logischerwijs op de beveiligingsinstallatie.
Als bij toeval de bestuurder van de auto de spoorweg wet kent maakt deze grote kans de schade vergoed te krijgen.