Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:04:11
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 13:42:11
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
sncf231e
Vandaag
om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Zwederbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
31
Omlaag
Auteur
Topic: Zwederbaan (gelezen 144202 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Zwederbaan
«
Reactie #60 Gepost op:
21 October 2013, 16:13:53 »
Heb t net gezien
Buiten alle andere draadjes om en de bouwput hier is er ook zoveel om te onthouden dat ik er even niet aan gedacht had om terug te bladeren.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #61 Gepost op:
28 October 2013, 20:35:06 »
Dit hoekdeel is inmiddels gebroken, bleek minder stevig te zijn dan ik dacht.
Gelukkig had ik nog een deel van een brede Ivar plank staan, daarvan is een nieuwe gemaakt.
Om dit te realiseren heb ik eerst de rail ook weer verwijderd de platen te ver door liepen boven de plek waar de nieuwe bocht in gepast kon worden.
Nog een eis (van vrouw lief) is, dat de bochten moet kunnen opgeborgen worden in de stelling onder de baan, of te wel deelbaar of zoals ik wil omklapbaar gemaakt worden.
Tussen de rijen draadeinden komt het stijgspoor.
Door middel van de draadeinden is het spoor heel gemakkelijk op hoogte te stellen.
Bij de deurklink zijn de draadeinden korter, anders is het deel niet uitneembaar.
Houdt wel in dat het daalspoor niet bij de deurklink kan dalen, wat dus inhoudt dat de planning aangepast moet worden.
Het daalspoor komt nu boven een inrijspoor voor het onderste schaduwstation.
Of te wel eerst het spoor naar dit schaduwstation aanleggen voordat het daalspoor geplaats kan worden.
Het bochtdeel eruit,
Nu de scharnierpen eruit en omklappen maar.
Wordt vervolgd.....
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #62 Gepost op:
19 November 2013, 19:18:24 »
Sorry voor de foto kwaliteit, deze foto`s zijn gemaakt met de mobile telefoon, m`n digitale pocketcamera is van de week overleden.
Het weghaalbare hoekstuk in de stelling opgeborgen.
Waar tussen de draadeinden nu een stuk van de oprit gemonteerd is.
inmiddels ben ik verder gegaan en op het hoekstuk is ook al een deel van de afrit gecreëerd.
Wat boven de rail naar het schaduwstation ligt. Welke rail? Nog geen rail, alleen nog maar hout frame werk tussen draadeinden.
Zoiets moet het gaan worden.
Koprijtuig van de 8-delig ICE-3 op 14cm hoogte boven maaiveld van het treinstellen schaduwstation. Op de oprit naar 2e schaduwstation, nog 4 cm omhoog en nu bijna op drie kwart van de ronding door de kamer.
Mooie slanke oprit.
Op dit punt komt de oprit boven de afrit, daarom eerst de afrit bouwen.
Het laagste deel van de afrit.
De afrit maar dan meer naar rechts.
De boogdelen van de oprit en afrit boven elkaar, bovenste nog niet op hoogte afgesteld.
Nu wel beide afgesteld, niet geheel goed zichtbaar dat de afrit onder de oprit verdwijnt.
Zo is het beter te zien.
Op dit punt zijn de op en afrit klaar voor de oversteek via het nog te maken 2e hoekstuk.
Binnenkort schroefogen halen, daar ben ik u doorheen.
Ga weldra draadeinden plaatsen voor de afrit en daarna beginnen met het 2e hoekstuk.
Wordt vervolgd....,
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Zwederbaan
«
Reactie #63 Gepost op:
19 November 2013, 21:14:05 »
Intrigerend stuk zelfbouw met draadeind
Zou bijna denken dat je een eigen ijzerhandel bent begonnen,ipv een baan aan t bouwen bent
Ben benieuwd naar t vervolg.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6046
stationsplein Baden-Baden
Re: Zwederbaan
«
Reactie #64 Gepost op:
20 November 2013, 15:48:39 »
Ziet er goed uit Richard.
Gelogd
groetjes Dion
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #65 Gepost op:
21 November 2013, 13:03:40 »
Heren, bedankt voor de complimeneten.
@ Floris, Ideaal die draadeinden, er zijn erbij de al 4 modelbanen meegaan.
In eerste instantie wel duurder in aanschaf dan hout, maar uiteindelijk toch goedkoper.
Komt door hergebruik en door makkelijker kan nastellen indien nodig.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #66 Gepost op:
01 December 2013, 21:33:38 »
De in Woerden bestelde rail was ook aangekomen.
Leuk via internet bestellen, maar ik vind het ten koste gaan van het persoonlijk contact.
en de middenstander die jouw een trein probeert te slijten heeft het juist nu zwaar.
Als je `m zegt dat je de prijzen vergelijkt met internet, en je geeft `m een kans, zal je zien dat hij jouw die spullen best wil verkopen. Ook al moet je dan iets meer betalen.
Service in de buurt vind ik zeer prettig en het scheelt je veel verzendkosten en is er iets mee is hulp zo geregeld zonder veel gemail en geloop naar de brievenbus.
Van de week ook nog even bij onze Zweedse grootgrutter langs geweest om nog een stelling deel van 124cm hoog en 50cm breed te kopen samen met nog een stuk plank van 30x85cm, die andere plank had ik nog.
Zo iets moet het gaan worden. Het 2e hoekstuk.
Hopelijk deze week meer tijd dan dit afgelopen weekeinde....
Vergeet ik Sinterklaas toch bijna
... oeps
Wordt vervolgd...
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #67 Gepost op:
04 December 2013, 22:13:48 »
Waar die Halogeen rail verlichting ook zo verrekte handig voor is:
Waslijn, (bij zeer hoge uitzondering).
Als de huiselijke waslijn al vol hangt met andere kleding en toch de hesjes van de m`n meidenteam een nachtje aan kunnen hangen om te drogen.
Wordt vervolgd,....
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #68 Gepost op:
17 December 2013, 21:53:44 »
Zo,... afgelopen week lekker kunnen bouwen!
Helaas weinig op het forum gezeten, alleen tussen de middag in de pauze op m`n werk, lekker lezen.
Nu even een update:
Van het ene uitneembare hoekstuk,
via de raamzijde (langs het rolgordijn) naar,
het andere uitneembare hoekstuk is de rail gelegd de op en afrit, zo`n meter of 12 totaal.
Het 2e hoekstuk wat in de planning stond is toch maar gewijzigd, ik kwam niet uit met de wissels en de deelnaden, ik vond het niet gepast om een wissel in stukken te zagen, + de kans op ontsporingen op dat wissel, heb ik besloten om een nieuwe brede plank te halen bij de Ikea en de smalle plank die ik nog had liggen, aan te passen.
dat ziet er nu zo uit:
De wissels heb ik er op gelegd om te passen.
Eerste diagonale overgang in opbouw, op een deelnaad.
Zo is de overgang uit eindelijk geworden, waarschijnlijk moeten de scherpe rail overgangen nog iets worden afgevijld om de overgangen iets minder scherp maken.
Nog een overgang.
Naast de railovergang is echter nog een schuifsluiting gemonteerd, omdat deze overgang anders maar op 1 plek wordt ondersteund (niet zichtbaar aan de rechter zijde net buiten de foto) en horizontaal zijwaarts kan verschuiven, op deze wijze wordt dat ondervangen even als de verticale beweging.
Hier ben ik gisteren avond geeindigd, weldra weer verder.
Zoals jullie zien, maak ik onder alle overgangen bij deelnaden een stuk printplaat onder de rail, dit is extra stevig en moeilijk vervormbaar bij het inpassen van een uitneembaar deel.
Het stuk epoxie printplaat komt bij Conrad vandaan, art. nr. 523850.
Wordt vervolgt,....
«
Laatst bewerkt op: 17 December 2013, 21:56:28 door nighttrain1
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Zwederbaan
«
Reactie #69 Gepost op:
17 December 2013, 23:19:42 »
Goed bezig, Richard.
Mocht de diagonale overgang onverhoopt toch problemen geven, dan kan het helpen om de rail haaks af te vijlen.
Zo hou ik Plankendam ook (min of meer) storingsvrij.
Je gaat hard zeg.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #70 Gepost op:
22 December 2013, 13:44:25 »
Ben inmiddels weer een stukje verder, op een stuk van pak weg 3 meter na kan ik rond rijden.
Maar wil eerst eens laten zien hoe ik een overgang maak, dan bedoel ik natuurlijk geen spoorwegovergang maar een overgang van het vaste deel van de baan naar een weg haalbaar deel, of tussen 2 weg haalbare delen.
Hier gaat het om:
Zo als je ziet zit er een duidelijk verschil in het hout waar de rail op ligt, ook is het positioneer/koppel-scharnier te zien.
De bielzen zijn weggehaald en de rest vastgezet met punaises om de rail te fixeren.
Een stukje printplaat (van Conrad art.nr. 523850), is pas gemaakt en blijkt te laag te zijn, je kan tussen de rail en de printplaat door kijken.
Nu is er tussen de printplaat en het hout een stukje vul karton gelegd.
Op de printplaat zijn de sporen getekend waar de koperplaat moet worden door gezaagd, niet door en door, de epoxiplaat moet heel blijven.
Ook zijn de +`jes zichtbaar waar de montage gaten moeten komen voor de schroefjes om de printplaatjes straks stevig op hun plaats te houden..
Nu het plaatje vastschroeven.
Daarna het plaatje schuren en vergeet ook niet de rail te doen, voor goede hechting van de soldeer.
Persoonlijk ga ik voor een stevige laag tin, lekker dik, dat heeft een voordeel, de rail komt straks niet meer los bij het doorslijpen.
Voor het doorslijpen draag ik een veiligheidsbril.
Nu zijn de overgangen nog scherp.
De scherpe delen zijn behandeld met een vijl, de koppen van de rail zijn aan de binnenzijde iets af gevijld om de flens van het rollend materieel iets ruimte te geven om te zoeken, zo voorkom je ontsporingen. Ontspoort het materieel toch nog is het raadzaam er een strijkregel naast te monteren.
Deze overgang heeft strijkregels.
Wordt vervolgt,......
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #71 Gepost op:
22 December 2013, 13:54:42 »
Weldra hier bovenop ook rail aanleggen, daarna aan de linker zijde hiervan verder bouwen met een nieuw te bouwen niveau.
Wordt vervolgt ....,
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6046
stationsplein Baden-Baden
Re: Zwederbaan
«
Reactie #72 Gepost op:
22 December 2013, 16:06:06 »
Flinke vooruitgang aan het boeken.
Gelogd
groetjes Dion
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #73 Gepost op:
22 December 2013, 17:17:06 »
Ik weet niet van ophouden
Materialen volop in huis voorlopig, de bocht is nu ook klaar, ben nu bezig met de wisselstraat die de 2 op en 2 afritten met het schaduwstation voor de getrokken treinen moet verbinden op 1 hoog. Vanuit deze wisselstraat gaan de sporen verder omhoog naar de rotonde. Eerst de doorgaande sporen leggen.
Wordt vervolgd ,......
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5800
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
«
Reactie #74 Gepost op:
31 December 2013, 13:22:25 »
Om maar even in mijn favoriete spelletje te blijven, een raadplaatje voor jullie, wat is dit:
Antwoord volgt volgend jaar
Goed uiteinde gewenst aan alle lezers, en een goed en gezond begin van 2014.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
31
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Zwederbaan