Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Het Veenmos ( Baanplan HO )  (gelezen 16656 keer)

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #30 Gepost op: 23 December 2014, 23:49:41 »
Klopt..

Sein is groen .. de trein gaat er door en naar een paar seconden gaat hij op geel en daarna naar rood.
Als de trein dan weer op punt 2 is.. wordt hij weer groen...( klopt als een bus)

Het gaat mij erom...je kunt 2 seinen aansluiten op de * oude seinbesturing van NSParts...als ik de 2de sein erop aansluit werkt deze dus niet.
Ik ga morgen even weer kijken wat ik nu prcs gedaan heb , en wat er op het papier staat.
Misschien heb ik iets vergeten of over geslagen , je weet het niet.

Heb vanmiddag nog daar naar digirails / Digikeijs staan kijken , de winkelier gaf aan dat er niets veranderde ... betreft dat de treinen stoppen voor rood.
Klopt , dat heb ik bij de NS seinen ook niet....maakt mij op zich ook niet veel uit omdat ik toch niet via de Pc werk ( nog niet )..  * twijfelgeval.

Of gewoon rijden via een schakelpaneel...iets om over na te denken.

Maar gewoon maar met 1 a 2 loks gelijk ga rijden....
En ik dus zelf wel kan stoppen bij rood...

Het rijden via de Pc , lijkt me zo gigantisch ingewikkeld met al die kastjes en draden enz...
Ik kan mij daar op verkijken hoor...

Eerst maar eens een portaaltje of 20 in elkaar zetten...en spuiten.

Bedankt voor je reactie Johan..

Tips zijn altijd !
« Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 23:52:59 door GertMeering »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #31 Gepost op: 24 December 2014, 11:22:08 »
Vandaag binnen :

Station Elsloo ( Artitec )
LS Stam met Stuurstandrijtuig.
Roco Plan V ( Zonder Douwe logo )
Gebogen spoor
Rechte spoor

We kunnen weer bouwen zeg maar....

Hoe ben je aan station Elsloo gekomen? Ik ben er naar op zoek namelijk.

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #32 Gepost op: 24 December 2014, 13:17:06 »
Station Elsloo van Artitec heb ik van Marktplaats.
Nog in bouwdoos ..

Kom ze niet vaak tegen op marktplaats , dus dan is het snel reageren.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #33 Gepost op: 24 December 2014, 13:38:18 »
Mocht je je bedenken om het te bouwen, dan houd ik me aanbevolen :)

Ik ga Marktplaats in de gaten houden.

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #34 Gepost op: 24 December 2014, 17:17:54 »
Hier dan een foto van de LS stuurstand + 2 wagons.

Roco Plan V .

Sommerfeldt Bovenleidings portalen.

Roco bocht 25.

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #35 Gepost op: 27 December 2014, 13:33:59 »
Ik heb een vraag , hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven.
Ik gebruik dus Roco Line zonder bedding , nu heb ik een paar engelse wissels die aangestuurd worden door de standaard roco wisselaandrijvingen.

Nu wil ik graag de wissels bedienen met Fleischmannschakelaars .. maar wil dit met deze ?


Dit omdat de Engelse wissels 2 wisselaandrijvingen hebben en die van Fleischmann maar 1 .

Gr.Gert

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #36 Gepost op: 27 December 2014, 20:45:30 »
Heel stom toevallig vandaag hier een knutseldag gehad waarbij iemand roco wissel wilde bedienen met zo'n zelfde schakel element i.c.m. een flm/roco aandrijving eraan vast geklikt.
Guess what,dat werkte na wat draadjes solderen prima  (y)
Dus ja t kan  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #37 Gepost op: 28 December 2014, 02:06:48 »
Gelukkig !!

Heb net een zooi van die rommel gekocht  ;D ...
Werkte het niet , kon ik het gewoon terug brengen ...maar dat hoeft dus niet.

Ik neem aan dat je gewoon de 2 aandrijvingen ( de draadjes ) aan elkaar soldeert en daarna verbind met de schakelaar ?

Bedankt Tijgert  ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #38 Gepost op: 28 December 2014, 09:43:48 »
Ik zou ze toch maar terugbrengen.
Een Engels wissel met twee aandrijvingen heeft vier mogelijke standen. Deze schakelaars hebben maar twee standen en zijn specifiek bedoeld voor Engelse wissels met één aandrijving.
Misschien dat het Roco-wissel dat Floris heeft gezien een heel oud type is met één aandrijving.
Of het is wel een wissel met twee aandrijvingen, dan worden er tongen open gereden. Maar dan kun je de puntstukken niet meer polariseren, wat bij deze wissels wel verstandig is.

Huub

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #39 Gepost op: 28 December 2014, 11:13:25 »
De wissel was geen engels wissel maar een normale,en dat werkt wel.
Hoe dat gaat in t geval van een engels wissel is ook voor mij een groot  ???
Zoals ik al zei,ik zag t gister stomtoevallig hier in mekaar gezet worden en dat werkt,maar zelf gebruik ik deze combinatie niet.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #40 Gepost op: 28 December 2014, 11:23:53 »
Daar zou Auke antwoord op kunnen geven als hij dit leest, hij heeft gesoldeerd. :-[

Als het met de gewone wisselschakelaars werkt zal het ook werken met de kruiswissel en drieweg.
Ik vindt het wel een grappig retro systeem dat je dan op envoudige wijze een tableau kan samenstellen.
Heb er ook wat losse rechte stukken bijgekocht.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2014, 11:27:29 door KoenF. »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #41 Gepost op: 28 December 2014, 11:32:36 »
Gert vraagt specifiek of met de getoonde schakelaars ook een Engels wissel met twee aandrijvingen kan worden bediend.
Dat kan dus niet. Deze schakelaars zijn bedoeld voor Engelse wissels met één aandrijving.
De Fleischmann-schakelaars voor wissels (die driehoekjes) kun je wel gebruiken bij Roco wissels met de standaard roco wisselaandrijving.
En als je twee van die schakelaars gebruikt, kun je er ook Engelse wissels met twee aandrijvingen mee bedienen. 

Huub

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #42 Gepost op: 28 December 2014, 11:48:54 »
Hoi Gert.

Het is zoals Huub zegt met deze schakelaar niet mogelijk.
Gewoon 2 van die normale wissel schakelaartjes gebruiken.
Ik heb zelf de engelse wissels van piko met 2 aandrijvingen die bedien ik met conrad wissel motoren en druk knopjes.
Bij deze moest ik zelfs de druk knopjes kruislings aansluiten om de juiste rij wegen te kunnen instellen.
Op mijn bedienings tableau heb ik zeg maar links van de wissel 2 knopjes en rechts ook.
Ik moest dus een linkse knop met de rechter wissel motor verbinden en een rechtse knop met de linker wissel motor.

mvg Richard

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #43 Gepost op: 28 December 2014, 13:14:34 »
Nha dan breng ik ze gewoon terug ..

Wisselaandrijvingen van Conrad kan ik niet meer gebruiken , dat gedeelte van de baan is af.
Ik zou dan met deze aandrijvingen een ander paneel moeten maken... zoals jij die hebt met druk knoppen.

Ik heb een mooie gezien , waarbij je ook met lampjes kunt zien hoe de rijrichting is.( Rood / Groene lampjes )



Bron : Beneluxspoor.net

Bedankt voor jullie inbreng \ informatie..

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #44 Gepost op: 29 December 2014, 10:47:55 »
Hoi Gert.

Het is zoals Huub zegt met deze schakelaar niet mogelijk.
Gewoon 2 van die normale wissel schakelaartjes gebruiken.
Ik heb zelf de engelse wissels van piko met 2 aandrijvingen die bedien ik met conrad wissel motoren en druk knopjes.
Bij deze moest ik zelfs de druk knopjes kruislings aansluiten om de juiste rij wegen te kunnen instellen.
Op mijn bedienings tableau heb ik zeg maar links van de wissel 2 knopjes en rechts ook.
Ik moest dus een linkse knop met de rechter wissel motor verbinden en een rechtse knop met de linker wissel motor.

mvg Richard


Is ook logisch als je een engels wissel bekijkt als 2 in elkaar geschoven wissels. Op je normale bediening geef je toch ook aan welk spoor er gekozen moet worden.

@ Gert: Ik vermoed dat je met die Fl*m-blokjes die wissels wel aan de praat kan krijgen door het aansturen van de 2 motoren gelijk, alleen ben je dan een deel van de mogelijke standen kwijt en dus ook de beperkingen. Je moet dan wel even goed uitkijken hoe je ze aansluit. Ik zou het zelf nooit doen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025