Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: OntraXs 2013; 8-10 maart 2013, Spoorwegmuseum.  (gelezen 95407 keer)

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
Re:OntraXs 2013
« Reactie #105 Gepost op: 16 January 2013, 23:38:18 »
hmmm.. ff stroomlijnen wie wat zegt zijn we ook niet echt sterk in  :-\ :-[

Hahahaha, neuh...
Maar, maakt het verhaal wel open en eerlijk.
Cheers,

Henk

henk

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 17 January 2013, 07:55:15 »
Nee ik heb niets tegen maar Spoorwegmuseum en Ontrax zijn dus eigenlijk 2 tegenpolen.
De een beroemd zich op zijn kind vriendelijkheid en de ander ziet ze zo te lezen liever niet omdat ze de serieusiteit van de hobby ondermijnen.
En dat was dus waar Roelco het over had.

Maar dat klopt niet. Het voornaamste verschil wat die kinderen betreft is dat het erg druk is, maar dat is het wel vaker. Tussen kerst en nieuw moet je het museum zien te mijden als het even kan. Voor de rest maakt het de meeste kinderen weinig uit als er een paar treinen minder staan en in plaats daarvoor modelbanen. Ik kan me wel goed voorstellen dat mensen met kleine kinderen liever uit de drukte blijven. Het wordt niet echt een ontspannen bezoek als je een paar van die kleintjes voortdurend in de gaten moet houden en een half uur moet wachten voor iedere attractie. Grotere kinderen regelen dat zelf wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rubedino

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: 17 January 2013, 09:14:35 »
Tis allemaal de schuld van Thomas de trein. Die heeft hier voor gezorgd. Allemaal valse verwachtingen scheppen bij mensen in de leefttijd van 2-88 jaar. Thomas bedankt!

mvg,

Kees-Jan

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #108 Gepost op: 17 January 2013, 09:47:06 »
Begin ondertussen wel aardig benieuwd te worden wat nu de richtlijnen voor kindvriendelijk zijn. D'r wordt hiero wel wat afgeluld over kindvriendelijk maar d'r is niemand die zegt wat dan kind vriendelijk is...

Ok eentje....banen op 80 cm ipv 130 zodat de minimens ook een goede kijk heeft...

Sorry in mijn ogen is het museum in vergelijk tot een beurshal dekindvriendelijker plek die er is, mooie dat als de blagen de spoorbaantjes van papa zat zijn in het museum interactief aan allerlei dingen kunnen deelnemen....

Zelfs dit grote kind vond dat zeer leuk...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #109 Gepost op: 17 January 2013, 09:52:38 »
Begin ondertussen wel aardig benieuwd te worden wat nu de richtlijnen voor kindvriendelijk zijn.
De belangrijkste richtlijn is dat je vriendelijk blijft naar kinderen, ook al lopen ze je gruwelijk voor de voeten.  :)
Gewoon even vragen: vind je het ook zo mooi? Veel kinderen lopen dan verlegen weg. Jij hebt niks verkeerds gezegd, maar je hebt toch ruimte gekregen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 17 January 2013, 10:01:23 »
Kan iemand mij vertellen wat er mis is dat er een evenement is die zich richt op 1 groep mensen die van bepaalde banen houden ??
Elk jaar moeten wij ons verantwoorden waarom er dit of dat niet is, maar wij proberen een aanbod te geven die elk jaar eenzelfde groep mensen aanspreekt, en een andere grote groep niet, maar daar is toch niks mis mee. ?
Nu is het voor een kleine groep ( ca 13.000) het Walhalla, en een andere groep ( ca 15.000.000-13.000) een ramp en drama.en daar heb ik geen moeite mee.
Als we een mengelmoes gaan maken, dan weet helemaal niemand meer waar hij of zei aan toe is het jaar erop.
Het is inderdaad niet echt geschikt voor kinderen, en als je kinderen na 5 minuten verveeld zijn, ga dan naar een dierentuin met ze als je de kinderen een dagje uti wilt geven. Maar ga niet zeggen dat Het museum of Ontraxs niks voor kinderen doet, terwijl de eigenlijke reden is dat je eigenlijk geen zin had oppas te regelen zodat je op je gemakkie alleen treintjes kan gaan kijken.

Er is niets mis met een beurs voor een bepaalde groep, maar als mensen dan niet komen om die reden is daar toch ook niets mis mee? Het is niet mijn bedoeling geweest deze hele discussie te starten. Ik heb gewoon aangegeven, naast een klein rekenfoutje, waarom wij niet naar Ontrax komen. Omdat ik het niet kindvriendelijk vind voor mijn kinderen. Anderen mogen daar andere ideeën op na houden. geen probleem. (al ben je het hierboven wel een beetje met me eens )

En het gaat me niet om oppas regelen, maar inderdaad een dagje uit, maar wel een dagje met treinen. Ga ook regelmatig een treinenbeurs af, maar dan heb ik dus wel elke keer een groepje kinderen thuis staan te jammeren omdat ze ook zo graag mee willen "teintjes kijken" zoals de kleinste het noemt. (De r zit er daar echt nog niet in :) )

Een handelsbeurs als Houten is niets voor ze. En ondanks alle inzet van de organisatie vind ik een beurs als Ontrax ook niets voor ze. ( al hoewel, als Karst zorgt dat de baan stampers vol staat, en er altijd wel 1 trein beweegt kan ik ze daar rustig een uur of wat achter laten zonder dat ze zich vervelen :), als je de tweede versie dan ook nog wat laag houd zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze bij de baan gaan staan?)

Rail die in dezelfde tijd is, is dan een betere keus voor ons ( en nee het is nu dus niet de bedoeling een discussie te starten tussen de voors en tegens van deze twee beurzen ), goedkoper voor het hele gezin ( en ja zeker ook in deze tijden speelt ook geld wel een rol in onze keuzes, is het ook iets minder erg om niet de gehele dag vol te maken als ze het toch al zat zijn. ), iets meer banen met meer beweging. Hoogte is ook daar helaas nog wel eens een probleem, maar gelukkig niet bij alle banen.
Goede parkeer mogelijkheden zodat we met het hele gezin dichtbij kunnen uitstappen, en dat mee kunnen nemen wat voor het gezin nodig is.
(En nogmaals, dit is niet bedoeld als startpunt voor een discussie over de twee beurzen, maar om mijn keuzes duidelijk te maken, en daardoor misschien de huidige discussie een beetje te sussen zodat het hier ook weer gewoon over Ontrax zelf kan gaan, verschillende beurs zijn prima, krijg je verschillend publiek, en dan komen er ook wel eens wat negatieve berichten vanuit het publiek waar het dus niet voor bedoeld is, maar dat hoort er dan ook bij. )

Mooiste zou zijn beide bezoeken, eerst met het gezin de ene, dan zelf de andere, maar ja, er zijn meer verplichtingen dan alleen maar treinenbeurzen bezoeken.
Maar mijn opmerking was zeker niet bedoeld als aanval op de organisatie, als zeuren richting de organisatie, of om de beursopzet te laten veranderen. Ik heb geen problemen met de huidige opzet, alleen blijft mijn conclusie dan dus dat die voor mijn kinderen ( kleinere kinderen, en meer dan het aantal armen dat ik beschikbaar heb om ze te dragen ) nu niet zo geschikt is.
Over een aantal jaren zou dat best anders kunnen zijn, misschien hebben ze dan wel helemaal geen interesse meer in treinen en mag ik overal alleen heen, maar zolang die interesse er wel is hou ik daar graag rekening mee.

En die richtlijnen voor kindvriendelijk, dat zal wel moeilijk zijn, kindvriendelijk voor kinderen van 2 tot 5 is anders dan kindvriendelijk voor kinderen van 6 tot 12 wat weer anders is dan kindvriendelijk voor 13 tot 18, wat weer anders is dan kindvriendelijk voor 19+

Groet,
Roelco

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #111 Gepost op: 17 January 2013, 11:18:47 »
Roelco, dank voor je uitleg.  Maar zoals je zei gaf ik je gelijk en vind ik dat geen zeuren en zelfs geen negatief antwoord, en zie het absoluut niet als kritiek.
Ik snap je keuzes ook prima, mijn opmerkingen waren niet expleciet tegen jou gericht maar in het akgemeen tegen de mensen die wel komen, weten wat ze kunnen verwachten en dan klagen, dat snap ik soms ff niet. ik wilde alleen uitleggen dat wij wel degelijk over nadenken maar dan wel wat meer gerichte beslissingen nemen. Deze keer matchen onze belissingen niet, so what   :D
Mvg Marty,

henk

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 18 January 2013, 12:24:28 »
Vlak voor Ontraxs opent de tentoonstelling 'beladen treinen' over de jodentransporten.
http://www.spoorwegmuseum.nl/nieuws__actueel/tentoonstellingen/beladen_treinen.html
Hebben de grote en kleine kinderen ook nog wat om over na te denken.

Goed dat het toch wel een museum is gebleven en niet alleen het pretpark waar het vaak voor wordt uitgemaakt of fraaie ambiance voor.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2013, 13:23:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #113 Gepost op: 18 January 2013, 12:48:23 »
Dit lees wat makkelijker;

Spoorwegmuseum opent expositie over spoorwegen en de Holocaust
Het jaar 2013 organiseert Het Spoorwegmuseum een grote tentoonstelling over de rol van de trein in oorlogstijd. Onlosmakelijk onderdeel hiervan zijn de Jodentransporten die in de Tweede Wereldoorlog per trein naar de concentratie- en vernietigingskampen plaatsvonden. Vanaf het Maliebaanstation, de plek waar tegenwoordig Het Spoorwegmuseum gevestigd is, zijn circa 1200 Utrechtse Joden naar Westerbork gedeporteerd. Een plaquette bij het Maliebaanstation herinnert hieraan. In een permanente opstelling wordt nu dieper ingegaan op de deportaties per trein van Joden, Roma en Sinti, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. De expositie ‘Beladen treinen, Jodentransporten in de Tweede Wereldoorlog’ wordt op 5 maart 2013 geopend.

Bagagewagen
De expositie wordt ingericht rondom een Nederlandse bagagewagen uit 1914 die begin deze eeuw is teruggevonden in Roemenië. De wagen werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers in beslag genomen. Wat er tijdens en na de oorlog precies met deze bagagewagen is gebeurd, kan niet meer worden achterhaald. Bezoekers aan Het Spoorwegmuseum associëren de wagen vanwege zijn uiterlijk echter sterk met de Jodentransporten. Daarom heeft het museum besloten de expositie juist rond deze bagagewagen te organiseren.

Getuigenissen
Binnen in de wagen wordt het verhaal over de Jodentransporten zo indringend mogelijk overgebracht. Uitgangspunt zijn de authentieke  getuigenissen van mensen die de transporten hebben meegemaakt. Bezoekers die de wagen betreden, horen alleen de stemmen van mannen en vrouwen die deze verhalen voorlezen.
Buiten de wagen wordt met behulp van een touchscreen console aandacht besteed aan de rol van de spoorwegen bij de Holocaust, de logistiek, bureaucratie en de verhalen van daders, slachtoffers en omstanders.  Die informatie gaat van grof naar fijn, beginnend bij de situatie in Europa en via Nederland en Utrecht uitmondend bij de bagagewagen zelf. Het Spoorwegmuseum werkt voor de opzet en vormgeving van de expositie samen met ontwerper Herman Kossmann van Bureau Kossmann & De Jong.

Transporten
De rol die de spoorwegen in Europa speelden bij de Holocaust is omstreden. In alle door de Duitsers bezette gebieden werkten de spoorwegbedrijven op enigerlei wijze samen met de Duitsers, wat uiteindelijk resulteerde in de massadeportaties per trein naar de concentratie- en vernietigingskampen. Ook de Nederlandse Spoorwegen speelden een cruciale rol  bij de Jodentransporten. Tussen juli 1942 en september 1944 werden 102.000 Joden en enkele honderden Roma en Sinti per trein vanuit Nederland, via Westerbork, naar de vernietigingskampen gebracht. De Nederlandse Spoorwegen stelden de dienstregelingen voor deze transporten op en de treinen werden tot de Nederlands-Duitse grens gereden door Nederlandse stokers en machinisten. De kosten voor deze transporten declareerde NS bij de Duitsers. Met ‘Beladen treinen, Jodentransporten in de Tweede Wereldoorlog’ brengt het museum  de gegevens  rond de hele organisatie en uitvoering van de Jodentransporten per trein in kaart.

Opening
De expositie ‘Beladen treinen, Jodentransporten in de Tweede Wereldoorlog’ wordt op 5 maart 2013 geopend.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #114 Gepost op: 18 January 2013, 12:53:42 »
Tja..
Mvg Marty,

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #115 Gepost op: 22 January 2013, 23:19:15 »
Luitjes, een kleine aanpassing aan de lijst. Op nr 15 stond:

15- Layoutnaam onbekend, Bernard Junk

Dat wordt nu:

15- Bernard Junk, "L'Aubraie", 1:13, 45mm F

Hoop hiermee voldoende geïnformeerd te hebben!

Grtz, Ronald.

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 23 January 2013, 00:37:11 »
Oh ja, foto's hebben we nog niet om de doodeenvoudige reden dat deze baan nog niet klaar is. Maar, bij Bernard Junk weten we vantevoren al dat het iets moois wordt. Denk maar eens aan het "kabouterbaantje" van 3 jaar geleden.

Henk van der Kolk, OntraXS! Layout Division
Cheers,

Henk

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #117 Gepost op: 23 January 2013, 00:54:25 »
Diep nagedacht   :-\ kan'k me nie herinneren   ;)  Oh dang toen dee'k nog nie aan treintjes  ;D

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #118 Gepost op: 23 January 2013, 01:12:47 »
Ik vond eurospoor al geweldig, maar hoorde en las veel reacties dat t wat tegenviel bij de vaste bezoekers en dat ontrax het helemaal moest zijn, dus ben zeker van plan te gaan!

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #119 Gepost op: 23 January 2013, 08:06:25 »
De kabouterfabriek:  https://picasaweb.google.com/117629757383776436688/Ontraxs2010#5590873764769733090  en verder (klikken op de pijl rechts van de foto)
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl