Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:00:40
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bram S
27 June 2025, 22:38:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 June 2025, 22:27:55
Piko 2025 door prutser
27 June 2025, 22:09:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 June 2025, 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12

Auteur Topic: OntraXs 2013; 8-10 maart 2013, Spoorwegmuseum.  (gelezen 95081 keer)

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
Re:OntraXs 2013
« Reactie #90 Gepost op: 16 January 2013, 18:43:15 »
Staat tegenover dat Märklin en Roco/Fleischmann het gaan proberen. Bescheiden neem ik aan, want de gebruikelijke stand van Märklin krijg je niet in het museum gepropt.

Henk,

Ik wil hier even kort op reageren. Omdat OntraXS! is opgezet met de modelspoorliefhebbber in het middelpunt staan zowel Märklin en Roco/Fleischmann met dezelfde maximaal toegestane afmetingen als alle andere commerciële deelnemers. Ook staat er in de blauwdruk van ons concept dat de standbouw in onze ogen geen afbreuk mag doen aan de entourage van het museum. Vandaar dat al deze firma's hetzelfde type stand aangeleverd krijgt. Wat de groep van vrijwilligers van Team Mitropa dan weer hun ontbijt, lunch en diner opleverd. Mannen, vrouwen, alvast bedankt.

Henk
Cheers,

Henk

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #91 Gepost op: 16 January 2013, 18:46:36 »
Kan iemand mij vertellen wat er mis is dat er een evenement is die zich richt op 1 groep mensen die van bepaalde banen houden ??
Elk jaar moeten wij ons verantwoorden waarom er dit of dat niet is, maar wij proberen een aanbod te geven die elk jaar eenzelfde groep mensen aanspreekt, en een andere grote groep niet, maar daar is toch niks mis mee. ?
Nu is het voor een kleine groep ( ca 13.000) het Walhalla, en een andere groep ( ca 15.000.000-13.000) een ramp en drama.en daar heb ik geen moeite mee.
Als we een mengelmoes gaan maken, dan weet helemaal niemand meer waar hij of zei aan toe is het jaar erop.
Het is inderdaad niet echt geschikt voor kinderen, en als je kinderen na 5 minuten verveeld zijn, ga dan naar een dierentuin met ze als je de kinderen een dagje uti wilt geven. Maar ga niet zeggen dat Het museum of Ontraxs niks voor kinderen doet, terwijl de eigenlijke reden is dat je eigenlijk geen zin had oppas te regelen zodat je op je gemakkie alleen treintjes kan gaan kijken.
Ik ga veel beurzen af, maar ik kijk wel uit om mijn kind mee te nemen, gewoonweg omdat ik mijn vrijheid kwijt ben, alle andere weekenden ga ik wel met mijn kind leuke dingen doen, maar pappa heeft ook rechten :)
Dus voor die mensen die hopen op van alles wat en zeer kindvriendelijke banen, zolang wij Ontraxs organiseren geef ik die mensen weinig hoop.
volgens mij heb ik het al een keer verteld, maar soms lees ik de papieren door die ik ene keer op een slapeloze nacht geschreven had als concept, met de werknaam "EuroRail" ( klein geintje :)) en 80 % van dat concept wordt nog steeds gevold, en soms stappen we er iets vanaf, omdat we wat willen uitproberen, en asl et niet werkt ( zoals podium presentatie) skippen we het weer.

Dat wil iet zeggen da we niet zeggen dat we niet naar bezoekers luisteren, tuurlijk wel, ik struin alles af om te kijken wat mensen zeggen, om daar dingen op bij te sturen, maar dat wil niet zeggen dat elk kritiek puntje ook terecht is, soms denken wij er gewoon heel anders over, wat niet wil zeggen dat wij gelijk hebben, alleen zien we het anders.....
te weinig opstapjes?? dat kan, als 100 kinderen tegelijk er gebruik van willen maken, dan klopt dat, maar in mijn  ogen is 60 opstapjes genoeg.  we proberen het in de gaten te houden dat ze een beetje ordentelijk verdeeld zijn, maar soms soms is dat gewoon niet bij te houden, en vinden we op de gekste plekken die dingen terug. ( als de camping wc 10 minuten na schoonmaak weer ondergescheten is, is dat dan ook de schuld van de camping ??  :))
Han zijn idee, is een goed voorbeeld van een leuk idee maar wat lastig haalbaar is. Het toeval wil dat we een zelfde idee hadden voor de tweede editie, maar gewoonweg niet te betalen was, de huur en bediening van die apparatuur was duurder dan de kosten om alle banen naar het Museum te krijgen, en we hebben nou eenmaal geen liggende gelden

Citaat
dat de organisatoren er heeeeel veel vrije tijd in stoppen, dat het allemaal maar liefdewerk oud papier is, dat je blij moet zijn dat zoiets georganiseerd wordt, etc etc. Nou, newsflash: Dat kan de gemiddelde klant allemaal geen ruk schelen.

helemaal mee eens Reinier, zulke opmerkingen zijn de grootste dooddoeners van elke discussie, en iedereen die mij een beetje kent weet dat ik stijve nekharen krijg als vrijwilligers zich zo verdedigen, maar ik kan nergens teruglezen waar 1 van ons dat heeft gezegd, dus ik snap je opmerking niet helemaal in deze.
Overigens vindt ik dat Roel zijn mening geen gezeur, hij geeft aan waarom hij niet komt, en Ontraxs is zijn ding niet, mankeert niks aan.

Citaat
Blijkbaar gaat het met Ontraxs nog te goed en komen er toch wel genoeg klanten. Nadenken over de beweegredenen van de klant komt meestal pas als de boel terugloopt

Ook dat klopt niet helemaal, wij denken constant na over wat de bezoekers er van vinden, en hun beweeg redenen om wel of niet meer te komen. Echter nogmaals, we organiseren het voor een bepaalde doelgroep en niet voor de algemene deler, maar dat is toch niet erg.... je hebt toch ook warenhuizen en speciaal zaken ?
Dus als jij jezelf niet tot de doelgroep vindt behoren, moet je het ook niet vreemd vinden dat we jou beweegredenen iets minder belangrijk vinden, nadat we er naar geluisterd hebben, maar ik vind je dan nog net zo lief hoor :)

Edit, Henk was me voor in het MÄrklin verhaal :)
« Laatst bewerkt op: 16 January 2013, 18:48:39 door Marty »
Mvg Marty,

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #92 Gepost op: 16 January 2013, 19:06:15 »

Staan ze nu al in de rij? ;)

Duidelijk verhaal Marty. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 16 January 2013, 19:10:16 »
Marty, prima verhaal. OnTraxs is evenzeer prima, wat mij betreft. Kom zeker weer kijken. Ga zo door!
Groet, Frank

Gert1

• Gast
« Reactie #94 Gepost op: 16 January 2013, 19:13:51 »
Elk jaar moeten wij ons verantwoorden waarom er dit of dat niet is, maar wij proberen een aanbod te geven die elk jaar eenzelfde groep mensen aanspreekt, en een andere grote groep niet, maar daar is toch niks mis mee. ?
Nu is het voor een kleine groep ( ca 13.000) het Walhalla, en een andere groep ( ca 15.000.000-13.000) een ramp en drama.en daar heb ik geen moeite mee.

Nee Marty, daar is niks mis mee. Trek het je niet aan. Wie het niet bevalt die komt gewoon lekker niet. Klaar.
En als ze het echt beter weten, dan organiseren ze toch gewoon zelf een 'beter' evenement?

Voor mij is OnTraXs gewoon het beste op dit gebied. Ooit, heel lang geleden in de jaren '80 was Rail een verademing.
En sinds een aantal jaren is OnTraXs dat ook. "Dat ik dit nog mag meemaken..!"   :D

mvg,
Gert

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #95 Gepost op: 16 January 2013, 20:31:36 »
Goed en duidelijk verhaal Marty!  (y) OnTraXS! bedient gewoon een bepaalde doelgroep. Eurospoor dient weer een andere doelgroep. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Effe mijn helm opzetten.

Iedereen heeft recht op een mening. Je kunt je alleen afvragen of je die nu ook altijd moet geven....  :-\

Gr.

Edsko

die nu de schuilkelder gaat opzoeken...
« Laatst bewerkt op: 16 January 2013, 20:39:13 door Edsko Hekman »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #96 Gepost op: 16 January 2013, 20:40:08 »

Effe mijn helm op zetten.

Iedereen heeft recht op een mening. Je kunt je alleen afvragen of je die nu ook altijd moet geven....

Wijze woorden. Sinds ruim tien jaar geldt het adagium 'zeggen wat je denkt'. Maar 'nadenken voor je wat zegt' wordt helaas niet meer gedaan. Terwijl dat een hoop ellende kan voorkomen.

Eelco

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 16 January 2013, 21:01:16 »
Marty,

Trek het je niet aan.
OntraXs is voor mij het mooiste modelspoorevenement van Nederland.
En het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.
Dus laat de krtitiek gewoon van je schouders afglijden.

Gerard

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 16 January 2013, 21:07:30 »
Nu is het voor een kleine groep ( ca 13.000) het Walhalla,

Het is maar wat je klein noemt Marty: de oplage van Rail Hobby is iets van 25.000 stuks en van Railmagazine 15.000. BNLS heeft 6171 geregistreerde gebruikers. Ik denk dat je met 13.000 bezoekers dus geen kleine groep trekt, maar juist het modelspoorpubliek. Leuk zou zijn om hier nog aantallen van populaire geproduceerde modellen naast te zetten (Roco 2400 oid) en je krijgt een aardig beeld hoe groot de groep modelspoorders in Nederland is.

Overigens heb ik geen idee van het aantal bezoekers van Rail, Eurospoor of een beurs in Houten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rubedino

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: 16 January 2013, 21:10:12 »
Oh ja! Mijn motto is:

Negeren is beter dan genezen.

Mvg

Kees-Jan

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #100 Gepost op: 16 January 2013, 22:01:17 »
Het is niet zo dat ik het me aantrek, en was een oprechte vraag van mij, naar de mensen die Specifiek iets tegen hebben op een gebeuren wat bedoelt is voor een gerichte groep.
Ik hoef het niet van me af te laten glijden hoor, ongefundeerde kritiek doe ik uberhaupt niks mee :) en ik lsaap er geen minuut minder om, ik ben gewoon benieuwd naar de antwoorden op mijn eerste vraag
Mvg Marty,

Luit

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 16 January 2013, 22:53:07 »
Nee ik heb niets tegen maar Spoorwegmuseum en Ontrax zijn dus eigenlijk 2 tegenpolen.
De een beroemd zich op zijn kind vriendelijkheid en de ander ziet ze zo te lezen liever niet omdat ze de serieusiteit van de hobby ondermijnen.
En dat was dus waar Roelco het over had.
Natuurlijk zie ik graag banen zoals van Karst maar begrijp ook waar Roelco het over heeft.
Er komen mensen speciaal voor Ontrax maar er blijven ook mensen komen die dat er bij krijgen en dan merken dat het niet voor de kindertjes is en dus teleurgesteld in het Spoorwegmuseum zijn.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #102 Gepost op: 16 January 2013, 23:18:20 »
het NSM is 300 dagen per jaar geopend, en alle 300 dagen zijn de kinderen van harte welkom
Alleen 3 dagen van die 300 is er even wat meer te doen voor grote kinderen, goh goh, wat erruggg  :-\

Wat betreft mensen die komen en van niets weten, zou kunnen , maar we kunnen niet alle inwoners van Nederland "even" mailen dat ze er rekening mee moeten houden dat er 1 weekendje wat anders te doen is
Hte museum zou het kunnen vermelden op hun site, en in principe doen ze dat al door de aankondiging van Ontraxs, en meer vindt het museum niet nodig.
Overigens is onze ervaring dat veel mensen die komen en het niet wisten het een aangename verrassing vonden, en heel anders naar de banen keken, dan de "kenners" en dit ook als zeer prettig wordt bevonden door de bouwers.
In het ergste geval steek je een paar kinderen aan met de hobby, daar kan je toch wel mee leven ??

Citaat
de ander ziet ze zo te lezen liever niet omdat ze de serieusiteit van de hobby ondermijnen.

Kan je me even aanwijzen waar ik dat zei ?? dan kan ik mezelf even herfrazen  :)

Edit: oja, nog een ander puntje, die veel mensen waarschijnlijk over het hoofd zien, maar wat denken jullie van de publiciteit die Ontraxs brengt voor het museum, en dan met name in het buitenland, vooral Duitsland ( door de tv uitzendingen en grote artikelen in de bladen daar). en hoeveel bezoekers dat dan weer uit Duitsland, en België extra trekt,.........
« Laatst bewerkt op: 16 January 2013, 23:22:36 door Marty »
Mvg Marty,

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 16 January 2013, 23:19:48 »
Nee ik heb niets tegen maar Spoorwegmuseum en Ontrax zijn dus eigenlijk 2 tegenpolen.
De een beroemd zich op zijn kind vriendelijkheid en de ander ziet ze zo te lezen liever niet omdat ze de serieusiteit van de hobby ondermijnen.

Daar heb je een van de belangrijkste punten van twijfel van het Spoorwegmuseum toen Marty, Ronald, Paul en ondergetekende met ons concept aankwamen. Gelukkig snapte directeur Paul van Vlijmen wel degelijk dat hier mogelijkheden waren. We kregen de kans dit evenement in 3 jaar naar 10.000 bezoekers te krijgen. Dat we in het eerste jaar al 10.300 bezoekers hadden bewees ons gelijk. Want, ook de kinderen kunnen ons beoogde soort banen waarderen. Er zijn in de loop der jaren zelfs speciale baantjes gebouwd om de jeugd te betrekken in onze hobby. En na de eerste editie hebben we de terechte kritiek van het ontbreken van opstapjes omgezet in 60 goedgekeurde, speciaal voor OntraXS, gemaakte opstapjes. Wie luistert er dan niet naar de bezoekers? En zijn wij dan de enige met te hoge banen. Ze komen ten slotte uit heel Europa.

En uit eigen keuken, mijn ex komt speciaal met de kinderen (6 en 8 jaar) omdat ze de afgelopen editie zich 3 dagen hebben weten te vermaken en dit dit jaar weer gewoon gaan herhalen. En nee, ze hebben dat niet met de paplepel meegekregen. We zijn gewoon kindvriendelijk, maar op onze eigen wijze.

En voor allen die liever geen kinderen zien, jammer. Maar, het is de enige manier om deze hobby toekomst te bieden. Uit ervaring weet ik hoe zwaar de branche het heeft om te overleven.

Ugh, ik heb gezegd, met beperkte wijsheid... (y)

Henk
Cheers,

Henk

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #104 Gepost op: 16 January 2013, 23:24:32 »
hmmm.. ff stroomlijnen wie wat zegt zijn we ook niet echt sterk in  :-\ :-[
Mvg Marty,