Maar het is beter van wel.
Net als preventief onderhoud aan een loc.
Dat kan wel zijn Henk maar mijn ervaring leert dat 't zeker geen onzin is om het wel te doen. Ik stel hoge eisen aan de rijeigenschappen en mijn ervaring leert dat er locs bij zitten die echt "los" moeten komen. En dat gaat op een testovaaltje of (sinds kort) rollenbankje meer dan prima. Aangezien ik alleen tentoonstellings modelbanen heb en geen vaste is dat mijn enige mogelijkheid om voor shows locs "warm" te rijden.
Ik vind het wel grappig dat een CD-speler met een modelspoorlokje wordt vergeleken. Is toch heel wat anders.Een modelspoorlokje is een relatief eenvoudig ding, waarvan je graag wilt dat het motortje en de bijbehorende tandwielen op alle snelheden soepel en geruisloos loopt. Bovendien wordt dat motortje flink belast, dus dan lijkt me "rustig" inrijden helemaal niet gek.Bij een "analoge" motor in een CD-speler die altijd op dezelfde snelheid draait en waar een regelmechanisme bijzit die daarvoor zorgt, dan lijkt "inlopen" me nogal onzinnig. Het gedrag bij gewoon gebruik is altijd hetzelfde, "rustig aandoen" in het begin is dan onzinnig.En als het om stappenmotoren gaat, is het al helemaal een ander verhaal...
Klopt, even googelen levert dit op:Constante afspeelsnelheid van ca. 1.3 m/s, dit betekent ongeveer 500 omwentelingen per minuut aan de binnenzijde tot 200 omwentelingen per minuut aan de buitenzijde van de disc.