Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 21:49:10
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:20:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
  

Auteur Topic: Inrijden van je treinen  (gelezen 9931 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #30 Gepost op: 08 January 2013, 16:40:10 »
Citaat
Maar het is beter van wel.

Natuurlijk. Wat is er voor te zeggen om het niet te doen? Baat het niet, schaadt het niet.

Citaat
Net als preventief onderhoud
aan een loc.

Net als het grote voorbeeld. Daar halen ze loks ook op vastgestelde termijnen de werkplaats in om ze na te kijken. Ook al zijn er geen klachten.
Ik heb dan nog de "mazzel" dat ik ze haast nog liever uit elkaar haal dan dat ik er mee rij ;D

Groet,
Jan

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #31 Gepost op: 08 January 2013, 16:46:34 »
Nouja, je hebt inrijden en inslijten hè. Ook een verschil. Het kan best dat een loc na een paar uur draaien beter gaat lopen omdat het allemaal wat op elkaar inslijt. Net zoals een ketting en tandwielen op elkaar inwerken. Dat zal in het begin allemaal wat sneller gaan en daarom zullen ze wel adviseren even zonder rijtuigen het motortje in te laten rijden.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #32 Gepost op: 08 January 2013, 17:47:10 »
Ik heb een rollenbankje gekocht voor mijn locomotieven,
maar hoe en waarmee rijd ik mijn rollenbankje nou in  ::)

Erich,

P.S. vooral mijn oudere ROCO loks rijden een stuk stiller en soepeler na een kwartiertje rijden.
Ook de Fleischmann Plan V rijdt de eerste minuten langzamer en 'begint' daarna opeens sneller te rijden op de zelfde spanning. (alles analoog 2 rail=)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #33 Gepost op: 08 January 2013, 18:36:00 »
Ik denk dat de vergelijking met een cd speler toch mank gaat tenzij jer een cd speler in je trein gezet is. Deze motoren zitten anders inelkaar dan de oude motoren van Fleischmann of Marklin. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: het verschilt per merk.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #34 Gepost op: 11 January 2013, 11:22:31 »
Dat kan wel zijn Henk maar mijn ervaring leert dat 't zeker geen onzin is om het wel te doen. Ik stel hoge eisen aan de rijeigenschappen en mijn ervaring leert dat er locs bij zitten die echt "los" moeten komen. En dat gaat op een testovaaltje of (sinds kort) rollenbankje meer dan prima. Aangezien ik alleen tentoonstellings modelbanen heb en geen vaste is dat mijn enige mogelijkheid om voor shows locs "warm" te rijden.

Dat is prima Ronald en als je geen baan thuis hebt en de loks verder alleen die kleine stukjes op jouw tentoonstellingsbanen rijden, dan is inrijden op een ovaaltje misschien de enige manier. Maar een gangbare inzet op de meeste modelbanen heeft mijns inziens precies hetzelfde effect. Ik vraag me sowieso af hoe groot het effect van twee keer een kwartier nu helemaal kan zijn. Naar mijn ervaring gaan sommige loks in de loop der jaren zeker soepelder lopen, maar daar gaat dan veel mee rijrijd mee heen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #35 Gepost op: 11 January 2013, 13:00:14 »
Ik vind het wel grappig dat een CD-speler met een modelspoorlokje wordt vergeleken. Is toch heel wat anders.
Een modelspoorlokje is een relatief eenvoudig ding, waarvan je graag wilt dat het motortje en de bijbehorende tandwielen op alle snelheden soepel en geruisloos loopt. Bovendien wordt dat motortje flink belast, dus dan lijkt me "rustig" inrijden helemaal niet gek.
Bij een "analoge" motor in een CD-speler die altijd op dezelfde snelheid draait en waar een regelmechanisme bijzit die daarvoor zorgt, dan lijkt "inlopen" me nogal onzinnig. Het gedrag bij gewoon gebruik is altijd hetzelfde, "rustig aandoen" in het begin is dan onzinnig.
En als het om stappenmotoren gaat, is het al helemaal een ander verhaal...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2013, 19:06:42 »
Inrijden of warmdraaien beide begrippen worden door elkaar gebruikt.
Inrijden als bij een verbrandingsmotor als eerste km om in te slijten en slijpdeeltjes weg te vangen .
Of even warm draaien zodat alles wakker ;D is geworden.
Dit hadden we ook op het werk een aggregaat uit meerdere overbrengingen en draaiende delen had altijd even tijd nodig om de olie op temperatuur te krijgen en alle draaiende zaken goed te smeren waarna er mee gewerkt kon worden(meer dan 40jaar oud).
Voor de modelbanen lijkt dit laatste meer aan de orde dan het eerste.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #37 Gepost op: 11 January 2013, 19:10:17 »
Ik vind het wel grappig dat een CD-speler met een modelspoorlokje wordt vergeleken. Is toch heel wat anders.
Een modelspoorlokje is een relatief eenvoudig ding, waarvan je graag wilt dat het motortje en de bijbehorende tandwielen op alle snelheden soepel en geruisloos loopt. Bovendien wordt dat motortje flink belast, dus dan lijkt me "rustig" inrijden helemaal niet gek.
Bij een "analoge" motor in een CD-speler die altijd op dezelfde snelheid draait en waar een regelmechanisme bijzit die daarvoor zorgt, dan lijkt "inlopen" me nogal onzinnig. Het gedrag bij gewoon gebruik is altijd hetzelfde, "rustig aandoen" in het begin is dan onzinnig.
En als het om stappenmotoren gaat, is het al helemaal een ander verhaal...

Ik weet absoluut zeker dat een audio cd niet constant op dezelfde snelheid draait.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2013, 21:21:54 door J J H S. Reden: typefout verbetert »
Jeroen

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #38 Gepost op: 11 January 2013, 20:19:02 »
Klopt, even googelen levert dit op:
Constante afspeelsnelheid van ca. 1.3 m/s, dit betekent ongeveer 500 omwentelingen per minuut aan de binnenzijde tot 200 omwentelingen per minuut aan de buitenzijde van de disc.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2013, 21:58:47 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #39 Gepost op: 12 January 2013, 05:54:24 »
Goedemorgen,

De voorgaande berichten lezend, is denk ik leerzaam voor iedereen.
Zoals denk ik de meeste van jullie wel weten doe ik iets bij de grootste industriele motoren fabriek ter wereld.
Onze producten worden aan het eind van de productie lijn op overload getest in ingedraaid je zal er versteld van staan hoe lang dit duurt en hoe met een blok metaal van een ton of 20 in sommige gevallen.
Aangezien er ondanks de crisis nog steeds meer dan een miljoen exemplaren de fabriek verlaten heeft men een heel goed beeld wanneer iets goed of niet goed is. Dit even zonder helemaal in detail te gaan. Dit kan voor een ieder die hier geintereseerd in is (stuur even een pb)
Wat ik zelf doe,  ik rijd altijd even de locomotieven in nadat ik visueel gecontroleerd heb of alles in orde is, het komt nogal eens voor dat er b.v een stroomafnemer half naast zit.
Daarna demonteer ik de aandrijving reinig alles grondig en controleer ik de onderdeeltjes.
Dan nieuw vet en olie erin alles in elkaar en tuffen maar.
Heb daarna eigenlijk nooit geen problemen met stroomafname of functioneren van het machientje, ik merk niet echt grote verschillen in het lopen ervan.
Ik denk dat het inderdaad bedoeld is voor het inlopen van de samenstelling van componentjes, met de verschillende toeranties en bewerkings kwaliteiten.
Al met al ben ik van mening dat inlopen een baad het niet dan schaadt het niet actie is.
En mensen laten we eerlijk zijn het is toch heerlijk dat rijden en prutsen met dit spul!

Groeten Leen

ucsdcom

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #40 Gepost op: 12 January 2013, 21:21:55 »
Nieuwe lokjes rijden nog wel eens iets minder goed dan een lokje die een paar rondjes heeft gereden. Mijn idee is dat een lokje in de fabriek op zijn best even snel van een drupje olie of vet wordt voorzien bij het in elkaar zetten in de fabriek. Als je er een paar rondjes mee rijdt, dan krijgt dit smeermiddel de kans om zich te verdelen over de tandwielen.

Ook heb ik noms het idee dat er een dun laagje vet op de wielen zit. Na ca. 3 rondjes is dit opzijgeschoven door de stroomafnemenrs en zal hij betrouwbaarder zijn rondjes maken. Bij enkele loks werd de stroomafname ook iets beter als het "wielenzwart" wat er af fabriek op zit er een beetje af begon te slijten.

Kortom: of inrijden echt nodig is weet ik niet. Toch laat ik ze enkele rondes maken om te kunnen zien hoe het model zich gedraagt op de baan. Zie ik snelheidsverschillen, hoor ik rare geluiden, zie ik haperingen op wissels of bepaalde baandelen. Ontspoort het model niet etc. Ik laat de modellen in iedergeval altijd even kort inrijden, zodat ze mijn treinenloop niet verstoren als er iets hapert of als een lokje traag begint omdat deze lang in de winkel heeft gestaan.
 Dit is de laatste jaren nog belangrijker geworden, omdat er helaas ook steeds vaker modellen met haperingen uit de doos komen. Hoe sneller je deze goed herstelt hoe minder kans er is op onherstelbare beschadigingen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8540
  • Spoor N
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #41 Gepost op: 13 January 2013, 13:27:43 »
Hier rijdt nu een nieuwe loc op het testbaantje in. Of het echt nodig is weet ik niet, maar het kan geen kwaad, bovendien is het makkelijker om de testbaan even schoon te maken dan de hele baan waar nu allemaal losse dingen op liggen.

Klopt, even googelen levert dit op:
Constante afspeelsnelheid van ca. 1.3 m/s, dit betekent ongeveer 500 omwentelingen per minuut aan de binnenzijde tot 200 omwentelingen per minuut aan de buitenzijde van de disc.
Dat is dus wel een constante afspeelsnelheid.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #42 Gepost op: 13 January 2013, 15:08:38 »
Mm, dan moet je afspeelsnelheid even definiëren.

Constant toerental: nee,
Constante leessnelheid in m/s.

Dus het motortje draait met een variabel toerental, afhankelijk waar de leeskop is. Ver weg, of dicht bij het centrum.

Gr, Bert

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #43 Gepost op: 13 January 2013, 15:15:16 »
Ja, en omdat een CD van binnen naar buiten wordt afgelezen, draait het motortje dus aan het begin van de CD ongeveer 2.5x zo snel als aan het eind.
Vandaar dat ook een motorregeling nodig is, wat bij een analoge platenspeler niet nodig is, die is gebaseerd op een constant toerental.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #44 Gepost op: 13 January 2013, 16:53:19 »
Ik laat mijn nieuwe treinen, ongeacht het merk altijd 30min vooruit en 30min achteruit rijden op halve snelheid.

Want een nieuwe trein is zowieso leuk om te zien rijden op je baan. (y)

En heel stiekem doe ik het soms ook met 2dehandsjes. ;)

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl